Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Al langere tijd programmeer ik voor een kleine startup Android apps: d.w.z. een compleet nieuwe app, en onderhoud van de oudere apps. Dit verdient best lekker (om en nabij de 10 EUR/uur), en het staat ook goed op m'n CV. Echter merk ik wel dat de uitdaging er niet echt meer in zit: ik programmeer al jaren in Java/C++ (ben nu ~20), en het is veelal een grafische interface maken en daar dan de API van de webservice aankoppelen.

Wat me leuker lijkt is het ontwerpen van algoritmes en datastructuren, dus me meer bezighouden met abstract denken, in plaats van systemen en interfaces aan elkaar koppelen. Via m'n studie (eerstejaars wiskunde, uni) heb ik een aantal oplostechnieken geleerd: backtracking, verdeel en heers, lineair programmeren, gretige algoritmen, dynamisch programmeren. Ook weet ik het een en ander van grafen, en natuurlijk het algoritme van Kruskal/Prim. Wat ik me afvroeg, zijn er bijbanen waarbij je dit toepast?

Ook lijkt het me leuk om iets te doen met embedded engineering: ik heb een aantal Arduino's en ESP's rondslingeren waarmee ik zo nu en dan het een en ander doe, en low-level programmeren is natuurlijk hartstikke vet!

Als laatste vraag: denken jullie dat het als student mogelijk is om in plaats van als vaste bijbaan een soort freelancer te zijn? Een app bij het bedrijf waar ik momenteel werk, is geschreven door een net afgestudeerde student a 35-65 euro/uur (marge ingebouwd i.v.m. herkenning), en de kwaliteit is niet erg hoog (spaghetti-code, niet de mogelijkheden van OOP benut). Dit geeft mij het idee dat het best mogelijk zou moeten zijn om als zzp'er bij te klussen, maar of dit ook lukt voor 8-16 uur per week?...

Alvast bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Als ZZP-er kun je zoveel uur per week werken als je wil. Het is slechts een kwestie van de juiste opdrachten vinden met een niet te krappe deadline. Als student kan je dit prima ernaast doen, ik heb dit vroeger ook gedaan.

Mijn ervaring is helaas wel dat opdrachtgevers niet op zoek zijn naar slimme algoritmen. Het is vrij abstract dus men kan zich niet voorstellen wat ze er mee zouden kunnen. Het merendeel van het werk zit dus in CRUD-applicaties, user interfaces die op dat moment in de mode zijn en als je geluk hebt mag je iets met algoritmes doen als je een opdrachtgever hebt die ergens iets gezien heeft en dan ongeveer hetzelfde wil. Je moet alleen wel weer opletten dat de verwachtingen dan weer niet compleet onrealistisch zijn...

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:15

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bijbaan als data scientist moet prima mogelijk zijn. Die zijn niet aan te slepen en met jouw kennis, opleiding en ervaring ben je zo binnen. Ook al is het voor maar een aantal uur per week of in het weekend.
Combineer dat ook nog eens met IoT zaken en je bent helemaal gewild. Heck, als je nu zou stoppen met je opleiding durf ik in te schatten dat ze je bij het juiste bedrijf zo 3k bruto per maand bieden.

Weet niet welke regio je zit, maar in Eindhoven of de ramdstad moet eea zeker mogelijk zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Johnny schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:13:
Als ZZP-er kun je zoveel uur per week werken als je wil. Het is slechts een kwestie van de juiste opdrachten vinden met een niet te krappe deadline. Als student kan je dit prima ernaast doen, ik heb dit vroeger ook gedaan.

Mijn ervaring is helaas wel dat opdrachtgevers niet op zoek zijn naar slimme algoritmen. Het is vrij abstract dus men kan zich niet voorstellen wat ze er mee zouden kunnen. Het merendeel van het werk zit dus in CRUD-applicaties, user interfaces die op dat moment in de mode zijn en als je geluk hebt mag je iets met algoritmes doen als je een opdrachtgever hebt die ergens iets gezien heeft en dan ongeveer hetzelfde wil. Je moet alleen wel weer opletten dat de verwachtingen dan weer niet compleet onrealistisch zijn...
Met die opdrachten vinden heb ik wel moeite: via de standaard sites daarvoor vind je niet heel veel gericht op studenten. Benaderden mensen jou, of benaderde jij hen?
Tja, dat is wel jammer. Het zou me leuk lijken om op dat gebied verder te gaan (algoritmiek, datastructuren, of zoals de post eronder: machine learning/data science), zou ik dan een betere kans hebben met embedded engineering?
The Eagle schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:31:
Bijbaan als data scientist moet prima mogelijk zijn. Die zijn niet aan te slepen en met jouw kennis, opleiding en ervaring ben je zo binnen. Ook al is het voor maar een aantal uur per week of in het weekend.
Combineer dat ook nog eens met IoT zaken en je bent helemaal gewild. Heck, als je nu zou stoppen met je opleiding durf ik in te schatten dat ze je bij het juiste bedrijf zo 3k bruto per maand bieden.

Weet niet welke regio je zit, maar in Eindhoven of de ramdstad moet eea zeker mogelijk zijn.
Dat lijkt me inderdaad interessant! Een vriend van me doet elektrotechniek en houdt zich nu bezig met IoT voor het meten van waterstanden (waterschap), dat combineren lijkt me wel wat. :) Ben van plan m'n studie af te maken (master halen), dus die 3k zit er voorlopig nog niet in haha, maar wel goed vooruitzicht.
Weet alleen niet goed hoe ik aan opdrachten/bijbaan zou kunnen komen (woon in de Randstad :) ). Via-via?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
Ik denk dat @The Eagle het hier iets te rooskleurig voorstelt. Ik heb nog nooit gehoord van iemand die part-time data scientist-achtig werk deed. Dat is toch echt meer een baan voor iemand met een afgeronde WO-studie die zich voltijds op zijn carriére stort. Bovendien lijkt het me sterk dat een data scientist veel bezig is met algoritmes zoals TS het hier omschrijft. En hoe je IoT met data science gaat combineren zie ik ook nog niet (zeker niet in een bijbaantje).

Sowieso is werk waar je echt algoritmiek kan toepassen schaars. In de "echte wereld" zijn er maar weinig problemen waarvoor een mooie, elegante algoritmische oplossing bestaat. Wat je nu hebt gezien zijn de krenten uit de pap. In het echt krijg je niet een nette specificatie van het probleem en de gewenste uitvoer. Veruit het meeste programmeerwerk is dom. De meest ervaren en getalenteerde mensen vechten om de interessante opdrachten. Die komen niet zomaar bij een bijklussende eerstejaars terecht. Of je moet heel veel geluk hebben en net de juiste opdracht(-gever) weten te vinden.

Ik zou je een bijbaan als studentassistent aanraden. Het betaalt goed voor weinig uren (denk aan €300-500/maand voor 4 uur/week werkcollege begeleiden), je kan je kennis op niveau toepassen (en leert er zelf ook weer een heleboel van), en je krijgt een ingang in de academische wereld (en daar zit het echte leuke werk).

Als je echt met algoritmen bezig wilt, moet je de wetenschap in. Ik ben op moment promovendus en doe onderzoek naar graafalgoritmen. Over ongeveer een jaar ben ik waarschijnlijk klaar, dus ben ongeveer 7 jaar verder (nog 2 jaar bachelor + 2 jaar master + 3 jaar promoveren) dan jij nu bent. Om me heen zie ik mensen wel wat leuk afstudeerdwerk (maar dat is nog geen bijbaan waar je iets aan verdient) doen bij bedrijven, het meest recente voorbeeld is iemand die heeft gekeken hoe de bussen aan haltes moeten worden toegewezen zodat mensen zo min mogelijk hoeven te lopen (van halte naar halte). Als je zoiets wil gaan doen moet je je richten op Operations Research. Ik moet straks gaan kiezen of ik verder wil in de academische wereld (en dus "spannend" werk kan blijven doen) of naar het bedrijfsleven ga (en veel meer ga verdienen, maar wel met minder spannend werk).

Embedded engineering heeft volgens mij wat mindere carriéreperspectieven. Het is natuurlijk wel leuk om ernaast een beetje te knutselen met Arduino's, maar ik zou dat als hobby houden (dat doe ik ook). Koop een 3D printer en bestel een doos met random electronica-componenten bij aliexpress en ga lekker knutselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Tom-Z schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:00:
Ik zou je een bijbaan als studentassistent aanraden. Het betaalt goed voor weinig uren (denk aan €300-500/maand voor 4 uur/week werkcollege begeleiden), je kan je kennis op niveau toepassen (en leert er zelf ook weer een heleboel van), en je krijgt een ingang in de academische wereld (en daar zit het echte leuke werk).
Euh, ik ben studentassistent zelf geweest, maar dat was €10-€13 per uur. Prima salaris voor een bijbaantje, maar niet de €25-€35 die jij hier noemt. En misschien varieert het wat tussen universiteiten, maar dat lijkt mij echt een idioot hoog salaris voor een studentassistent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02:58
Sissors schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 23:31:
[...]

Euh, ik ben studentassistent zelf geweest, maar dat was €10-€13 per uur. Prima salaris voor een bijbaantje, maar niet de €25-€35 die jij hier noemt. En misschien varieert het wat tussen universiteiten, maar dat lijkt mij echt een idioot hoog salaris voor een studentassistent.
Dat €25-€35 het uurloon zou zijn is een verkeerde interpretatie van mijn post (die trouwens wel voor de hand ligt). Bij ons krijg je voor 8 uur uitbetaald voor 4 uur werkcollege begeleiden. De overige 4 uur krijg je om de boel voor te bereiden en/of nakijkwerk te doen. Afhankelijk van hoe handig je bent gaat daar meer/minder tijd in zitten, en de tijd is flexibel in te vullen. Het werkelijke uurloon varieert van €12,88 tot €15,02/uur (plus vakantiegeld en eindejaars).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mugwump
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 06:55
Johnny schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:13:

Complexer algoritmischer werk is inderdaad wel een relatief kleine subset van de hoeveelheid ontwikkelwerk, maar het is er toch echt wel degelijk. Denk aan de FinTech, planningssoftware, complexere grafische toepassingen en ga zo maar door.

In de wereld van de bedrijfssoftware is het inderdaad vooral simpelweg gebruikersapplicaties bouwen waarbij de uitdaging meer ligt in het helder krijgen van requirements en dat vertalen in een goede architectuur en zorgen dat je oplossing goed schaalbaar is. De geschreven code is vaak redelijk triviaal.

"The question of whether a computer can think is no more interesting than the question of whether a submarine can swim" - Edsger Dijkstra

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Mugwump schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 22:02:
[...]

Complexer algoritmischer werk is inderdaad wel een relatief kleine subset van de hoeveelheid ontwikkelwerk, maar het is er toch echt wel degelijk. Denk aan de FinTech, planningssoftware, complexere grafische toepassingen en ga zo maar door.
En nog een kleinere subset van dat ontwikkelwerk wordt uitbesteed aan parttime student ZZP-ers.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Pagina: 1