Ik heb een pc staan van inmiddels vijf jaar oud. Veel gamen doe ik niet, ik gebruik hem hoofdzakelijk voor werk: Boekhouden in Exact, Excel, Word en dergelijke. Af en toe spreek ik met vrienden nog af voor een LAN-weekend (hoewel ons niveau wel wat gedaald is over de jaren). Dan speel ik hoofdzakelijk Battlefield 1 en straks uiteraard Battlefield V. Thuis doe ik nog wel eens een rondje World of Tanks.
Omdat de pc inmiddels vijf jaar oud is en volledig afgeschreven, kan ik een nieuwe kopen. Budget is max. € 1.200 incl. btw. Ik vraag me echter af of dat wel noodzakelijk is. De BBG lees ik altijd wel, maar ik vind het lastig te beoordelen of ik er nou beter aan doe mijn huidige pc te upgraden of dat ik maar beter direct een nieuwe pc kan samenstellen. Het is in ieder geval wel mijn idee dat ik er weer wat jaartjes vooruit mee moet kunnen.
Op dit moment heb ik de volgende pc:
Ik gebruik deze in combinatie met een Samsung 26" monitor en een kleinere 22" monitor als tweede monitor. Muis en toetsenbord heb ik tussentijds nog vervangen. Verder heb ik er een NAS aan gekoppeld, dus schijfruimte is ook geen issue.
Zoals gezegd, zou ik graag weer voor een paar jaar 'klaar' zijn. Daarnaast zou ik graag een 32" 1440p scherm aanschaffen (zie het lijstje hieronder), zodat ik meer werkruimte in Excel heb, voor mijn werk. Mijn 26" monitor zou dan de 2e monitor worden. Graag zou ik de pc ook nog wel kunnen gebruiken om tijdens een LAN Battlefield V te kunnen spelen. BF1 speelde ik nu op medium en dat trok die nog maar net. Ik ben bang dat met de huidige componenten 1440p te hoog gegrepen is. Of valt dat wel mee?
Mijn vraag is dus:
Is met het huidige systeem nog wat te beginnen? Als ik voor upgraden zou gaan, kan ik uiteraard het geheugen uitbreiden van 8GB naar 16GB. De processor wordt lastiger natuurlijk. Ook een nieuwe videokaart kan ik aanschaffen, zolang het geheel maar wel in logische verhoudingen blijft. Als mijn processor nu al de bottleneck zou zijn, neem ik aan dat upgraden van de videokaart geen nut heeft. Red ik het dan weer wat jaartjes met een nieuwe videokaart en wat extra geheugen?
Of is het gewoon beter een nieuwe pc samenstellen?
Die zou dan als volgt kunnen worden:
Alvast dank voor de moeite!
Omdat de pc inmiddels vijf jaar oud is en volledig afgeschreven, kan ik een nieuwe kopen. Budget is max. € 1.200 incl. btw. Ik vraag me echter af of dat wel noodzakelijk is. De BBG lees ik altijd wel, maar ik vind het lastig te beoordelen of ik er nou beter aan doe mijn huidige pc te upgraden of dat ik maar beter direct een nieuwe pc kan samenstellen. Het is in ieder geval wel mijn idee dat ik er weer wat jaartjes vooruit mee moet kunnen.
Op dit moment heb ik de volgende pc:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-4440 Boxed | € 196,50 | € 196,50 |
| 1 | Asus B85M-G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Sapphire R9 270X 2GB GDDR5 OC DUAL-X Boost | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair Carbide 300R | € 73,31 | € 73,31 |
| 1 | Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9 | € 76,17 | € 76,17 |
| 1 | Seasonic M12II 520W | € 65,50 | € 65,50 |
| 1 | Samsung 840 EVO 250GB | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 411,48 | |
Ik gebruik deze in combinatie met een Samsung 26" monitor en een kleinere 22" monitor als tweede monitor. Muis en toetsenbord heb ik tussentijds nog vervangen. Verder heb ik er een NAS aan gekoppeld, dus schijfruimte is ook geen issue.
Zoals gezegd, zou ik graag weer voor een paar jaar 'klaar' zijn. Daarnaast zou ik graag een 32" 1440p scherm aanschaffen (zie het lijstje hieronder), zodat ik meer werkruimte in Excel heb, voor mijn werk. Mijn 26" monitor zou dan de 2e monitor worden. Graag zou ik de pc ook nog wel kunnen gebruiken om tijdens een LAN Battlefield V te kunnen spelen. BF1 speelde ik nu op medium en dat trok die nog maar net. Ik ben bang dat met de huidige componenten 1440p te hoog gegrepen is. Of valt dat wel mee?
Mijn vraag is dus:
Is met het huidige systeem nog wat te beginnen? Als ik voor upgraden zou gaan, kan ik uiteraard het geheugen uitbreiden van 8GB naar 16GB. De processor wordt lastiger natuurlijk. Ook een nieuwe videokaart kan ik aanschaffen, zolang het geheel maar wel in logische verhoudingen blijft. Als mijn processor nu al de bottleneck zou zijn, neem ik aan dat upgraden van de videokaart geen nut heeft. Red ik het dan weer wat jaartjes met een nieuwe videokaart en wat extra geheugen?
Of is het gewoon beter een nieuwe pc samenstellen?
Die zou dan als volgt kunnen worden:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8400 Boxed | € 173,85 | € 173,85 |
| 1 | Gigabyte B360M D3H (rev 1.0) | € 79,94 | € 79,94 |
| 1 | MSI GeForce GTX 1060 3GT OC | € 241,- | € 241,- |
| 1 | Fractal Design Focus G Mini | € 50,- | € 50,- |
| 1 | Iiyama XB3270QS-B1 Zwart | € 270,21 | € 270,21 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 | € 173,01 | € 173,01 |
| 1 | Seasonic Focus Gold 450W | € 64,- | € 64,- |
| 1 | Samsung 860 EVO 500GB | € 112,- | € 112,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.164,01 | |
Alvast dank voor de moeite!