Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonar109
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-05 08:59
Beste mede-Tweakers.

Ik heb recentelijk besloten een nieuwe PC te bouwen waarmee ik de komende jaren vooruit wil gaan.
Vroeger wel vaker wat computers zelf gebouwd maar loop helaas momenteel tegen een probleem aan waar ik echt ten einde raad ben wat er nu aan de hand is.

Ik heb de volgende componenten besteld voor deze computer:
  • AMD Ryzen 2400G
  • AsRock AB350M Pro4
  • G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB
  • be quiet! Pure Power 10 400W CM
Was mij op dat moment bewust dat er met sommige AM4 moederborden problemen zijn i.c.m. de laatste generatie Ryzen CPUs en dat hiervoor eventueel een BIOS update nodig voor was.
Had bij de leverancier nagevraagd of de BIOS versie op het moederbord een 2400G zou ondersteunen en de leverancier bevestigde dit.

Maar helaas toen ik de computer voor de eerste keer opstartte, kreeg ik helaas geen scherm van de BIOS.
Dacht toen sh*t, toch een verouderde BIOS versie te hebben.

Volgens de website van AsRock (https://www.asrock.com/mb/AMD/AB350M%20Pro4/index.asp#CPU) zou vanaf BIOS versie P4.50 de 2400G moeten worden ondersteund.

Heb toen een Boot Kit van AMD aangevraagd en kreeg toen een A8 9600 APU opgestuurd. Nadat ik deze CPU had geïnstalleerd kwam ik eindelijk in de BIOS! _/-\o_ .

Zag toen dat de BIOS versie P4.50 was, wat vreemd was aangezien deze versie de 2400G zou moeten ondersteunen. Afijn, heb toen de BIOS geüpdatet naar versie P4.70 (laatste versie). Zag toen ook dat het moederbord mijn RAM herkende.

Heb toen mijn 2400G weer opnieuw geïnstalleerd ging ervan uit dat mijn computer nu wel vlekkeloos zou opstarten. Maar helaas.... Kwam de BIOS weer niet in |:( |:( |:(

Heb toen nog geprobeerd de CMOS te resetten op het moederbord, maar dit mocht helaas ook niet baten.

Ik ben nu helaas echt ten einde raad.

Ik heb mijn moederbord momenteel zo 'kaal' mogelijk gekoppeld aan alle componenten en ook met 1 RAM stick geprobeerd op elk slot op te starten, maar helaas werkt niks.

Begin nu te vermoeden dat mijn CPU (2400G) DOA is, maar heb helaas geen andere componenten in de buurt om dit te verifiëren.

Mijn vraag is dus aan jullie of jullie kunnen meedenken waar het eventueel nog meer aan zou kunnen liggen.

Bij voorbaat enorm bedankt voor jullie reacties!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Je hebt toch met een andere CPU getest (de A8) en geen problemen gehad?
De CPU lijkt me defect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSander84
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 20:28
Ik vermoed ook een DOA v.w.b. je CPU.

Wat ik wel eens heb gehad is dat er 1 RAM stick defect was wat ook de veroorzaker was van geen beeld. Je zegt getest te hebben met 1 stick v/d 2, maar ook met de andere enkele stick getest? (misschien een retorische vraag :-p)

LG G1 65" | Denon X4700H | B&W 603 AE 5.1 | Arendal 1723 1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonar109
NLSander84 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 21:00:
Ik vermoed ook een DOA v.w.b. je CPU.

Wat ik wel eens heb gehad is dat er 1 RAM stick defect was wat ook de veroorzaker was van geen beeld. Je zegt getest te hebben met 1 stick v/d 2, maar ook met de andere enkele stick getest? (misschien een retorische vraag :-p)
Heb met beide sticks alle slots geprobeerd. Maar in elke mogelijke combinatie helaas geen beeld. Ga het morgen proberen met een ander 'soort' RAM om te kijken of dit werkt, maar heb hier helaas weinig vertrouwen in aangezien de RAM sticks correct werden herkent toen ik met de A8 CPU in de BIOS kwam.

In ieder geval bedankt voor het meedenken! :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06:54
Mogelijk dat het ram niet werkt met Raven Ridge. Mijn 2400G ook niet werkend gekregen met dat type ram. 2x4Gb van F4 3200 GVKB erin gaf geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLSander84
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 20:28
Heb nu 2x een systeem gebouwd met een 2400G waarbij mij tevens een aantal zaken op zijn gevallen.
1: de CPU kan RAM snelheden hebben (volgens de spec's ) tot 2933 Mhz. Ik weet niet of je deze met de A8 CPU al op 3200 had gezet? Zoja kun je proberen deze terug te zetten naar max 2933. Out of the box draaien deze op 2133 Mhz.

2: de Raven Ridge en zo'n beetje alle Ryzen CPU's erg gevoelig zijn voor de gekozen RAM modules. Je kan even controleren of de cpu compatibel is met je RAM wat hierboven al geopperd wordt. Ik heb nu 2x geheugen gebruikt in een 2400G build dat van Corsair is en wat probleemloos werkt, type Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15.

LG G1 65" | Denon X4700H | B&W 603 AE 5.1 | Arendal 1723 1S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonar109
Vandaag met andere 2133Mhz RAM sticks geprobeerd in de BIOS te komen en dit is een keer gelukt. Ook hier was de combinatie wispelturig (soms wel, soms niet). Maar dit bevestigt in ieder geval dat de gekozen RAM sticks inderdaad waarschijnlijk de boosdoener zijn bij deze setup. Zal de Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15 nu bestellen om te kijken of deze stabiel werken. Dank voor de hulp iedereen. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Zonar109
Een weekje verder en gelukkig het probleem eindelijk gevonden en opgelost.
Heb uiteindelijk een 2e 2400G besteld en de eerder genoemde Corsair RAM sticks besteld maar in elke mogelijke combinatie kreeg ik het systeem niet stabiel.
Uiteindelijk een ander moederbord besteld (MSI B350M Bazooka) en kreeg toen het systeem in 1x stabiel!

Bleek dus een moederbord te zijn die ondanks de laatste BIOS update en meerdere combinaties van Ryzen CPUs/RAM niet stabiel was te krijgen.

Dank in ieder geval voor al jullie tijd en aandacht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lurim
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 16-03-2024
Ik wil precies dezelfde pc bouwen. Wat zijn je ervaringen tot nu toe met de moederbord en de ram geheugen.
Een aantal vragen;
Heb je het al geprobeerd over te clocken?
Op hoeveel mhz draait de ram geheugen?
Heb je al spelletje erop gespeeld, zoals cs;go en pugb, wat zijn je ervarigen?

bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zonar109
lurim schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 15:55:
Ik wil precies dezelfde pc bouwen. Wat zijn je ervaringen tot nu toe met de moederbord en de ram geheugen.
Een aantal vragen;
Heb je het al geprobeerd over te clocken?
Op hoeveel mhz draait de ram geheugen?
Heb je al spelletje erop gespeeld, zoals cs;go en pugb, wat zijn je ervarigen?

bvd
De combinatie CPU/RAM/Moederbord bevalt mij tot nu toe zeer. Zeer stabiel en snel gezien de prijs die je er voor betaald.

Ben nog niet aan overclocken begonnen.
RAM draait nu stabiel op 3200Mhz.
Naast wat stability checks en simulaties nog niet aan gamen toegekomen. Ik speel overigens geen CS;Go of PUGB dus kan deze games niet specifiek testen. :)
Pagina: 1