Geluidsisolatie piano - wat werkt het beste?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-06 21:27

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Topicstarter
Heeft iemand hier ervaring met geluidsisolatie van piano's?

Ik zie 2 systemen, waarbij de een fors aan de prijs is en de ander aanzienlijk goedkoper.

Beide systemen bestaan uit dempers onder de poten én isolatieplaten, het is vooral de prijs en constructie die verschilt.

Het dure systeem:

Dempers/Poten:
https://www.akoestiekwinkel.nl/pianodemper-set-van-4
Isolatieplaten:
https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-gg-absorptie

Het goedkopere systeem:

Dempers/Poten:
https://www.mijnwebwinkel...erzetter-iso-floor-piano/
Isolatieplaten:
https://www.mijnwebwinkel...nd/geluidsisolatieplaten/

De piano komt te staan op een laminaatvloer, tegen een stenen muur. De muur delen we met de buren. Een silent systeem of interne demper (vilt tussen de hamers en de snaren / studiepedaaal) vind ik geen optie. Een silent systeem maakt er effectief een groot keyboard van én is een forse ingreep aan de piano. Vilt tussen de snaren dempt de klank heel erg.

Kortom:
Kan ik veilig voor het goedkopere systeem gaan, of is het dure systeem ondanks de prijs en de nogal aanwezige poten de enige serieuze optie?

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:35
Ik heb geen persoonlijke ervaring met de opgenoemde artikelen, maar ik weet wel het e.e.a. over bouwfysica.

Die absorptieplaten gaan niet helpen tegen geluidsoverlast bij de buren. Doordat het geluid wordt geabsorbeerd, ga je vanzelf harder spelen.
Dempers onder de voeten zullen wel helpen, maar die goedkope zien er niet erg betrouwbaar uit. Door het gewicht van de piano zal dat rubber al gauw zijn samengeperst en niets meer doen.

De beste oplossing voor het luchtgeluid via de muren is een slappe, absoluut luchtdichte voorzetwand over het hele muuroppervlak met tussen de voorzetwand en de bouwmuur dempingsmateriaal. Er mag geen constructieve verbinding tussen voorzetwand en bouwmuur zijn. Dus alleen vastmaken aan vloer en plafond.
Als je dat combineert met de duurdere dempers onder de piano dan is ook het contactgeluid via de vloer wat minder.

Overigens kan je ook met de buren wat afspreken, b.v. wanneer en hoe lang spelen.

Soms ben ik bijna gelukkig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Die piano is wel een topicgenerator. ;)

Mijn ervaring met een piano van drie buren verder is dat ze erg hoorbaar zijn als ze tegen een woningscheidende muur staan, vooral de speeluren en wanneer de buren thuis zijn is van belang. Piano kunnen spelen helpt ook. ;)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Over een andere boeg: een digitale piano nemen met line-out zodat je de piano via een volumeknop wat kan temperen?

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

461943

Heeft het ding geen studiepedaal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Señor Sjon schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:00:
Die piano is wel een topicgenerator. ;)
Heh, dit is het laatste loodje. Over een paar weken is 'ie terug van restauratie, zit er isolatie achter/voor en is het vooral heel veel spelen en genieten van het ding. (Maar da's dan weer niet topic waardig.)
Mijn ervaring met een piano van drie buren verder is dat ze erg hoorbaar zijn als ze tegen een woningscheidende muur staan, vooral de speeluren en wanneer de buren thuis zijn is van belang. Piano kunnen spelen helpt ook. ;)
Ik begreep dat het niet zo veel uit maakt of het ding met zijn achterkant tegen een woningscheidende muur staat, of met de voorkant richting een woningscheidende muur. Geluid schijnt meer uit de voorkant dan de achterkant te komen en die 3, 4 meter maakt niet heel veel uit voor het geluid.

Hoorbaar gaat het sowieso zijn en spelen ben ik aan het leren. Buren hebben er verder geen problemen mee. (Makkelijke buren.) Meeste échte oefenwerk zal ik toch op mijn digitale piano en keyboards doen. Daar kan een koptelefoon in. :)

Het is nu kiezen tussen deze 2 opties of nog een 3e als iemand een beter of tussen alternatief weet en ik vind het lastig te bepalen welke van de 2 het beste is. (Terwijl er wel een fors prijsverschil is.) Vandaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-06 15:51
Als het om de piano zelf gaat, hoort dit topic toch in AZ. Wellicht hebben de HiFi of andere instrumentjongens nog tips?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Vice
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12-06 22:39
unezra schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:09:
Meeste échte oefenwerk zal ik toch op mijn digitale piano en keyboards doen. Daar kan een koptelefoon in. :)

Het is nu kiezen tussen deze 2 opties of nog een 3e als iemand een beter of tussen alternatief weet en ik vind het lastig te bepalen welke van de 2 het beste is. (Terwijl er wel een fors prijsverschil is.) Vandaar...
wel grappig dat hier, plaatje 3, een digitale piano met koptelefoon wordt "gedempt".
Platen lijken mij alleen nuttig om de akoestiek (galm) in de kamer te verbeteren. Maar tapijt, gordijnen en meubels zullen afdoende zijn. Je zal de hele ruimte moeten "inpakken" om transmissie langs kieren te voorkomen, lijkt me redelijk onmogelijk.

Begin eens met een paar goede dempers onder de poten, om het contactgeluid te verminderen. En een goede afspraak met de buren.

Deze video is wel inspirerend qua "studio" isolatie

[ Voor 10% gewijzigd door The_Vice op 19-06-2018 20:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
The_Vice schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:17:
[...]
wel grappig dat hier, plaatje 3, een digitale piano met koptelefoon wordt "gedempt".
Ik vermoed dat dat is om het hamergeluid en aanslag geluid te dempen. Kan me voorstellen dat dat, bij bepaalde hamermechanieken, ook door kan slaan. (Mijn eigen digipiano heeft redelijk zachte hamers en staat op tapijt. Die hoor je nauwelijks.)
Platen lijken mij alleen nuttig om de akoestiek (galm) in de kamer te verbeteren. Maar tapijt, gordijnen en meubels zullen afdoende zijn. Je zal de hele ruimte moeten "inpakken" om transmissie langs kieren te voorkomen, lijkt me redelijk onmogelijk.
Mja.

Toch worden in beide gevallen die platen specifiek voor dit doel verkocht. Ik lees ook over dekens/dekbedden tussen piano en muur. Heb ik ook overwogen maar dat lijkt toch een poor man's oplossing te zijn. Dan investeer ik liever wat geld in een goede oplossing. Da's de piano me wel waard. :) (Op het bedrag van de restauratie is een beetje isolatie ook niet zo spannend maar ik vind het wel zonde €200 uit te geven als ik hetzelfde effect ook met €50 aan materiaal kan bereiken.)
Begin eens met een paar goede dempers onder de poten, om het contactgeluid te verminderen. En een goede afspraak met de buren.
Hm hmm.
Daarom dus dit topic. Die 2 soorten dempers schelen fors in prijs.
Ik wil goede dempers, maar zie boven. Het zou zonde zijn €100 uit te geven als het ook voor €20 kan. (En die €20 dempers zijn nog minder lelijk ook.)

Achterplaten schelen ook fors in prijs. Online is het lastig te vinden, vandaar dat ik op zoek ben naar mensen met ervaring met dit soort materialen in deze setting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Mijn oud-buurvrouw heeft het goed aangepakt, aangezien ze ook graag uren speelde. Ze heeft een kamertje helemaal laten verbouwen met geluiddempend materiaal, dik zwaar rubber op de muren en vloer en daar dan weer vloerbedekking overheen. Kostte een paar duizend euro, maar je hoorde inderdaad niet heel veel meer in de best gehorige woningen.

Ikzelf heb een piano die van zichzelf zacht klinkt, op een paar dikke rubberen plaatjes gezet, achterkant wat dempend spul gedaan en linkerpedaal permanent ingedrukt, heeft hetzelfde effect voor niks :P

Afspraken met de buren, af en toe overleg, dat is overigens ook erg belangrijk. Dan hoorde ik dat de meeste buren het prima of zelfs heel mooi vonden als ik veel speelde, als 't maar niet na 21.30 was of voor 9.30. Eén keer een buurman aan de deur die vriendelijk vroeg of ik, ook al was het pas 21u, toch op wilde houden, hij moest om 5u opstaan en wilde slapen. Uiteraard gedaan :)

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
TerraGuy schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:44:
Mijn oud-buurvrouw heeft het goed aangepakt, aangezien ze ook graag uren speelde. Ze heeft een kamertje helemaal laten verbouwen met geluiddempend materiaal, dik zwaar rubber op de muren en vloer en daar dan weer vloerbedekking overheen. Kostte een paar duizend euro, maar je hoorde inderdaad niet heel veel meer in de best gehorige woningen.
:)

Da's dus een van de redenen waarom ik een digipiano heb aangeschaft. (Roland FP-30, vrij eenvoudig ding maar mét hamermechaniek en eigenlijk alles wat je van een moderne middenklasse digipiano mag verwachten.)
Ikzelf heb een piano die van zichzelf zacht klinkt, op een paar dikke rubberen plaatjes gezet, achterkant wat dempend spul gedaan en linkerpedaal permanent ingedrukt, heeft hetzelfde effect voor niks :P
Mijn piano heeft geen studiepedaal. (Piano uit ~1920, dus ik heb maar 2 pedalen, geen 3.) Zou ik kunnen laten inbouwen maar het grijpt nogal hard in op de piano en dat vind ik zonde. Wil het ding zo veel mogelijk origineel houden. Daarom laat ik er ook geen e-module inbouwen. Dan pak ik mijn Roland wel.

Maar in plaats van het spul dat ik poste, heb jij gewoon een plaat rubber en isolatiemateriaal gekocht bij de bouwmarkt en dat er onder en achter gezet?
Afspraken met de buren, af en toe overleg, dat is overigens ook erg belangrijk. Dan hoorde ik dat de meeste buren het prima of zelfs heel mooi vonden als ik veel speelde, als 't maar niet na 21.30 was of voor 9.30. Eén keer een buurman aan de deur die vriendelijk vroeg of ik, ook al was het pas 21u, toch op wilde houden, hij moest om 5u opstaan en wilde slapen. Uiteraard gedaan :)
Ik speel in principe nooit 's ochtends vroeg en probeer rond 20:00, 20:30u te stoppen. Op het moment speel ik ook vaak maar kort. 15, 20 minuten. Zal in de toekomst wel wat langer worden als ik het een beetje onder de knie krijg. :) Buiten die tijdstippen wijk ik uit naar boven. (Of als ik dingen wil doen die helemaal niet op dat ding kunnen. Ik combineer piano graag met keyboard, er komt ooit een synthesizer en ik rommel wat met mijn DAW.)

De ene buren vinden het sowieso geen probleem (hebben zelf een kind, maakt ook herrie), de andere buurman zal er hoe dan ook geen probleem mee hebben. Die speelt zelf regelmatig muziek (gitaar, zang) en weet dat wij daar absoluut geen problemen mee hebben. Sterker nog, dat vinden we wel gezellig. (Hij kan wel goed spelen en maakt muziek die we tof vinden. Dat scheelt natuurlijk ook.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TerraGuy
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

unezra schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 06:36:
[...]
[...]

Mijn piano heeft geen studiepedaal. (Piano uit ~1920, dus ik heb maar 2 pedalen, geen 3.) Zou ik kunnen laten inbouwen maar het grijpt nogal hard in op de piano en dat vind ik zonde. Wil het ding zo veel mogelijk origineel houden. Daarom laat ik er ook geen e-module inbouwen. Dan pak ik mijn Roland wel.

Maar in plaats van het spul dat ik poste, heb jij gewoon een plaat rubber en isolatiemateriaal gekocht bij de bouwmarkt en dat er onder en achter gezet?
M'n vader had wat repen dik rubber (1cm dik) liggen, daar heb ik 8 stukken uitgeknipt en 2 stuks onder elk pootje gelegd. Toevallig net hoogpolig tapijt gelegd in de piano- en meditatiekamer, bovenop laminaat met onderlaag, scheelt ook weer wat. Ik heb twee dansmatten van schuim erachter staan, mooie plek om te bewaren en dempt ook weer :P En nog wat laagjes fleece. Eigenlijk niks speciaal aangeschaft, maar het werkt allemaal wel dempend. Mijn mening is dan ook dat je het goed moet doen (hele kamer inrichten) of anders zo goedkoop mogelijk, ik kan me niet voorstelen dat die dure onderpoten en isolatiemateriaal nu zo heel veel meer doet dan mijn opstelling.

Verder heb ik geen studiepedaal, maar trap ik het una corda-pedaal in. Dat past perfect bij de muziekstukken die ik graag speel (atmosferisch, dromerig). Belangrijker nog is dat de voorkant van mijn piano mist, en als ik dan mijn muziek neerzet dan móet het una corda-pedaal wel intrappen, anders komen de hamers tegen mijn partituur aan. :+

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra

unezra

Topicstarter
Ik heb het voorlopig opgelost met dit spul:
https://www.gamma.nl/asso...00x50cm-35mm-2m/p/B607581
GAMMA geluidsisolatie vlokkenschuim 100X50cm 35mm 2m²

Samen met een set teflon voeten:
https://www.verhoogmuziek...anosokkelofschotel/07-066

De piano is weer thuis. :)
Zie: unezra in "Piano laten verhuizen van Heemstede-Aerdenhout naar Zeist"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SqyD
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 09-05 14:41
Waarschijnlijk niet wat de oorspronkelijke poster in gedachten heeft maar mogelijk nuttig om te noemen: Ik heb een radicaal andere aanpak genomen. Ik heb een oude gammele akoestische piano gekocht, alle mechanische spullen er uit gesloopt (en netjes gerecycled uiteraard) en daar een digitale piano ingebouwd.

Kost wel een hele hoop tijd en het is waarschijnlijk nooit helemaal af. Ik ben het hele project aan het documenteren op https://www.keyincarnation.com/ zodat anderen er ook wat mee kunnen.
Pagina: 1