Accu 24v systeem uit balans

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:03
In de boot van mijn ouders hebben we een 24v systeem bestaande uit 2x 12v Varta professional 230Ah (C20).

Accu's zijn denk een jaar of 4 oud en hebben het altijd prima gedaan. Tot een paar weken terug. Al binnen uur na het loskoppelen van de netstroom begon de accu-watch te piepen. Hm vreemd... misschien stond de omvormer/oplader uit? Maar zelfs na een stuk varen én expliciet opletten de volgende keer op de omvormer/oplader gebeurde het weer.

Dus de boel even doorgemeten natuurlijk.
Accu #1: ~12,7v
Accu #2: ~10,5v

Tja dat is duidelijk een probleem. Hoe kan dit gebeuren? Productiefout/schade in 1 accu waardoor die telkens méér ontladen en minder opgeladen wordt dan de andere accu?

Omdat ik niet zeker weet of hij echt stuk is of gewoon 'leeg' is heb ik de boel even losgekoppeld en een losse acculader aangesloten. Maar veel effect had dit niet, na niet al te lange tijd zakt het voltage weer terug naar die ~10,5v

Voordat de accu('s) compleet afgeschreven worden deze vraag:
Ik heb een 5amp accu-lader kunnen lenen maar "het internet" zegt dat je eigenlijk een lader moet hebben van ~10% je capaciteit. In ons geval zou dat dus een 20-25amp lader moeten zijn. De vraag is dus: in hoeverre is de accu "vol" geladen met de 5amp lader? Is de accu te zwaar voor deze lader? Is de boel nog te redden / te rekken door een 20 amp lader te zoeken (hopelijk te leen ergens) en de accu daar mee op te laden?

Andere tips zijn natuurlijk ook welkom!

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Accu #2 heeft een veel te lage spanning, mogelijk door één of meerdere defecte cellen. Deze zal vervangen moeten worden.

Wat is precies het doel van de lader? Als het gewoon druppelladen is dan maakt de capaciteit niet veel uit.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Nou ik vraag me af of de accu defect is (als in: écht defect) of dat 1x even goed opladen kan helpen (gesulfateerde platen heb ik ooit wel eens gelezen). Het plan is om volgend seizoen de elektra uitgebreid aan te pakken dus als deze setup nog te rekken is dan is dat mooi. 1 accu vervangen is namelijk niet handig want tja dan gaat de andere weer (veel) sneller achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:13

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Is 1 accu dan ook zwaarder belast omdat daar misschien 12v systemen aan hangen?

Accu's hebben niet het eeuwige leven dus gaat er wel eens 1 dood. Bij mijn Astra was laatst de accu slecht, bleek nog de 1e accu nu 10 jaar oud te zijn terwijl na 5 jaar meestal een accu is afgeschreven.

Als je weer voor 2 losse accu's gaat, laad ze dan eerst appart vol voordat je ze in serie zet.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:28
Die 10% slaat meer op dat je hem niet te snel op laad. Met 5A lader lukt het wel, het gaat gewoon erg lang duren. Heel erg lang. Als je een accu van 100Ah hebt, en je laat hem op met 5A, dan zal dat circa 20 uur duren echter het laatste stuk gaat vaak ietsje langzamer waardoor het eerder rond de 25Uur uit komt.

Overigens kan ik je adviseren uit ervaringen, dat je ze beiden moet vervangen. Die "nog goeie" accu gaat binnenkort ook kapot. en wat @memphis lood accu's in auto en boten etc, hebben een goeie levens duur van 5 jaar. 10 jaar is uitzonderlijk, maar te doen als je veel, heel veel rijd/vaart. Gemiddelde accu fabrikant geeft hierom ook 3 jaar garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
@memphis
Nee er wordt niet 'afgetapt' voor 12volt

@jctjepkema
We zijn ons er van bewust dat het geen zin heeft 1 accu te vervangen, vandaar dat we hopen het nog uit te kunnen stellen tot volgend seizoen. Maandje geleden is de hele boot geschilderd dus financieel komt het niet zo goed uit :)

Over het laden zat ik te twijfelen, aan de ene kant lees ik dat het idd lang duurt (en we hebben hem een paar keer opnieuw gestart nog nadat de lader aangaf klaar te zijn) maar aan de andere kant lees ik ook eea over dat een zwaardere lader nodig is omdat accu's dan helemaal niet goed opladen.

En allicht is ons idee over accu's niet correct. We hadden verwacht dat het zeker 5 jaar mee zou gaan dus we zijn wat verrast dat het nu mis gaat. Als we de boel gaan upgraden gaan we weer kijken naar de verschillende accu type's

Maar duidelijk: hoef ik in elk geval niet achter een andere lader aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:28
Mattie112 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:52:
@memphis
Nee er wordt niet 'afgetapt' voor 12volt

@jctjepkema
We zijn ons er van bewust dat het geen zin heeft 1 accu te vervangen, vandaar dat we hopen het nog uit te kunnen stellen tot volgend seizoen. Maandje geleden is de hele boot geschilderd dus financieel komt het niet zo goed uit :)

Over het laden zat ik te twijfelen, aan de ene kant lees ik dat het idd lang duurt (en we hebben hem een paar keer opnieuw gestart nog nadat de lader aangaf klaar te zijn) maar aan de andere kant lees ik ook eea over dat een zwaardere lader nodig is omdat accu's dan helemaal niet goed opladen.

En allicht is ons idee over accu's niet correct. We hadden verwacht dat het zeker 5 jaar mee zou gaan dus we zijn wat verrast dat het nu mis gaat. Als we de boel gaan upgraden gaan we weer kijken naar de verschillende accu type's

Maar duidelijk: hoef ik in elk geval niet achter een andere lader aan
De lader nog een keer aanzetten nadat hij aangeeft dat de accu vol is, is nou ook niet het beste. De energie in de accu kan dan niet groter worden en hij zet dit dan om in warmte door middel van zijn eigen weerstand.
Ik dacht vroeger met mijn afstand bestuurbare auto-tje dat hij dan extra lang mee kon etc. Maar verkort vooral de levensduur van je accu's.

Als je een goede lader hebt, gewoon loskoppelen wanneer vol.

Jullie gebruiken een druppellader als jullie de boot langere tijd weg zetten neem ik aan? Een accu houd er namelijk ook niet van om langere tijd zonder stroom te zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
De enige reden om hem nogmaals aan te zetten (met het idee dat de accu toch al stuk was) was dat er (allicht) een timer op zat die hem sowieso na xx uur af zou kappen. Dit omdat de lader eigenlijk maar geschikt was voor 100 Ah accu's :)

En inderdaad: de combi omvormer/laden heeft een druppelfunctie. Maar dit ding is ook een jaar of 10~20 (vorige eigenaar) dus die staat voor volgend jaar ook op de vervang planning (blok golf brrrr)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je accu 10.5 volt meet na 30~60 minuten rust (na laden), dan is deze echt afgeschreven!
~12.8/6=2.11. 12.8-2.11=10.69V. Dit lijkt alsof er 1 cel (~2.11v) is kortgesloten of omgedraaid.

Wat is het exacte type van de accu? Met jou beschrijving vind ik teveel types.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Hm ik dacht dat ik foto's had gemaakt maar ik kan ze zo 123 niet terug vinden. Zal bij mn pa even navragen en anders check ik het de volgende keer.

Een cel omgedraaid lijkt me sterk, ze zijn onderhoudsvrij en anders hadden we al eerder problemen gehad denk ik?

edit:
@Verwijderd mn pa had nog een foto!
Varta Professional Dual Purpose
LFD230 12v 230Ah (C20) 196Ah (C5)
RC499Min CCA(en) 1150A MCA 1430A
930 230 115

Deze dus:
https://www.varta-automot...-dual-purpose/930-230-115

[ Voor 33% gewijzigd door Mattie112 op 21-06-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mattie112 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:03:
Een cel omgedraaid lijkt me sterk, ze zijn onderhoudsvrij en anders hadden we al eerder problemen gehad denk ik?
Onderhoudsvrije accu's kunnen ook opdrogen. Ze hebben een vent waar gassen kunnen ontsnappen (rubber dopje, bij overdruk laat dat gas ontsnappen). Andere defecten (cell kortsluiting of omdraaiing) zijn ook mogelijk. Onderhoudsvrij betekend niet dat de batterij een eeuwig leven heeft.
@Verwijderd mn pa had nog een foto!
Varta Professional Dual Purpose
930 230 115
Lekker duidelijke specs (not), wat voor samenstelling is dat?

Varta heeft Battery overview > Motorhome Batteries. Daarop staan o.a. AGM batterijen, maar voor de overige types is de samenstelling niet bekend.

Hoeveel cellen heeft die batterij (dit kan je zien in het plastic aan de zijkant, tel de schotten)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mattie112
Via google kom ik deze tegen:

Afbeeldingslocatie: https://www.thebatteryshop.co.uk/ekmps/shops/thebatteryshop/images/930-230-115-varta-professional-dual-purpose-battery-lfd230-625--%5B3%5D-11423-p.jpg

Maar ik zou er de volgende keer naar moeten kijken.

Ik snap dat een batterij geen eeuwig leven heeft maar we hadden verwacht er langer mee te doen en vooral ook omdat de andere nog prima lijkt te zijn.

edit: hier staan ook nog wat specs:
http://productsheets.vart...0230115B912&type=123&L=13

[ Voor 14% gewijzigd door Mattie112 op 22-06-2018 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 02-10 08:45
sja helaas kun je aan zo'n "onderhoudsvrije" accu meestal weinig doen. Als er cellen droog staan is 'ie in principe gewoon afgeschreven. Je zou kunnen kijken of er onder de sticker misschien stiekem toch schroefdoppen verstopt zitten die je kunt openen om de cellen te peilen, maar zo niet dan houdt het al gauw op.

Je multimeter liegt niet. Als die spanning niet bijkomt is de accu gewoon slecht en moet je ofwel cellen bijvullen ofwel de accu vervangen.

Helaas wordt het steeds moeilijker om servicable accu's te krijgen. "onderhoudsvrij" klinkt leuk maar in de praktijk betekent het gewoon "eerder vervangen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleKiller
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 29-09 10:26
Mag ik vragen wat voor accu lader je gebruikt? Als je een 24v accu lader gebruikt is het best verstandig om om de accu's apart van elkaar op te laden. Het kan ook geen kwaad om beide accu's gewoon over een periode van 20 uur op te laden, vervolgens 20 uur ontladen en weer 20 uur opladen. Dan kun je pas stellen of de accu's daadwerkelijk kapot zijn.

Ook dingen als " het lijkt alsof een cel is kortgesloten " lijkt me onwaarschijnlijk. Dat gebeurt vrijwel alleen wanneer een accu 0 volt is geweest. En dat kan alleen zijn gebeurd als jullie de boot tijdens de winter hebben weg gezet zonder een druppellader eraan te hebben gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Een Accu welke in ruste maar 10,5V kán leveren is gewoon stuque!! Zelfs die tweede accu welke nog maar 12,7V levert is aan het einde van z'n latijn.

12V (start) accu's hebben 6 cellen en behoren per cel 2,3V te kunnen leveren (en zijn dus 13,8V normaliter).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:40
Als de elektra volgend jaar vernieuwd wordt, wil dat niet zeggen dat je de accu's die je nu moet kopen dan niet meer kan gebruiken. De kans dat je boot dan weer een 24V systeem heeft is behoorlijk groot. Desnoods koop je alvast iets met wat meer capaciteit.

En een boot is een hobby waar flink wat geld in gaat zitten. Dat zou geen verrassing mogen zijn. Een accu schrijf je normaal in 5 jaar af. Dus dat is ook niet vreemd.
Zeker als je accu's in serie gaat schakelen wordt dat zelfs korter. Want als er 1 stuk is dan moet je de hele serie vervangen.

Aan die accu valt verder niets meer te redden. 10,5V is definitief dood.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou mogelijk gaan voor een losse vaar- en woon-accu, dan kan je de samenstelling optimaliseren voor het gebruik.

Wat voor boot betreft het? Binnenvaartschip? Speedboot? Jacht? Zeilschip? Woonboot (vakantie)? Woonboot (als huis)? En wat is de gebruiksduur/periode?
mcDavid schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 16:08:
Je zou kunnen kijken of er onder de sticker misschien stiekem toch schroefdoppen verstopt zitten die je kunt openen om de cellen te peilen, maar zo niet dan houdt het al gauw op.
In een onderhoudsvrije accu zit niet zoveel vocht dat je het kan peilen. Die zijn vochtig, niet druipend nat.

offtopic:
Je zou ze kunnen openen. De plastic kap op bovenkant losbreken, dan zie je rubber dopjes als overdrukventiel. Veiligheidsbril dragen bij loshalen ivm mogelijk spetteren. Koper draadje om de pennen van je multimeter, om in de cellen te meten (zuur op koperdraad vernacheld je meetpennen niet). Theelepel water in de defecte cell.

Op internet staan veel tips hoe defecte accu's te fixen. Al hecht ik daar geen waarde aan (veel onzin). Ik heb een aantal accu's (AGM/etc) proberen te repareren, maar geen noemenswaardige resultaten. Beetje spelen met afval.
Helaas wordt het steeds moeilijker om servicable accu's te krijgen. "onderhoudsvrij" klinkt leuk maar in de praktijk betekent het gewoon "eerder vervangen".
Onzin, er zijn genoeg serviceable accu's te vinden in de vorm van loodaccu's (auto/vrachtwagen accu's), echter zijn die niet geoptimaliseerd voor continu laagvermogen, maar kortstondig hoogvermogen (startmotor, hefttruck, etc). De TS heeft dual purpose. Terwijl ik liever de 2 uiterste zie.

Als ik kijk naar de laatste ontwikkelingen, zijn er accu's die 10~15 jaar meegaan (op 70% DoD, > 5000 cycles). Ik moet nog offerte opvragen voor 3 nieuwe technieken om te kijken of het een beetje rendabel is. Die technieken zijn onderhoudsvrij en gaan lang mee.

Er is in ieder geval geen conspiracy om accu's sneller stuk te laten gaan door alles onderhoudsvrij te maken.
RocketKoen schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 18:18:
Als de elektra volgend jaar vernieuwd wordt, wil dat niet zeggen dat je de accu's die je nu moet kopen dan niet meer kan gebruiken. De kans dat je boot dan weer een 24V systeem heeft is behoorlijk groot. Desnoods koop je alvast iets met wat meer capaciteit.
Ik zou zeker rekening houden met de toekomst, gezien accu's een redelijk duur onderdeel zijn. En 24V is idd ideaal als gebruiksvoltage omdat er veel (vrachtwagen)apparatuur voor te vinden is. En dunnere bedrading vereist. :)
Pagina: 1