Aankoopadvies beamer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• samsam2312
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-06-2024
Hallo mensen,

zoals de titel al zegt, ik ben opzoek naar een beamer om op mijn kamer op te hangen dit om films/series te kijken en af en toe te gamen. Mijn budget ligt zo rond de €650, of dit nou alleen voor de beamer is weet ik niet goed, ik heb zelf een witte muur om de film op te projecteren echter hoor ik ook hele positieve verhalen over een projectiescherm.

Een projectiescherm zou ten koste gaan van het budget wat naar de beamer zou kunnen gaan, daardoor kwam ik al snel uit om zo'n projectiescherm zelf in elkaar te zetten. Wat zijn jullie ervaringen/meningen hierover? Of is een witte muur meer als voldoende?

Ik ben al in het bezit van een Home Cinema audiosetje, deze werkt perfect :)

Voor de beamers ben ik al de volgende opties tegengekomen:
- Optoma HD144X https://tweakers.net/pricewatch/1166771/optoma-hd144x.html
- Optoma GT1070XE https://tweakers.net/pricewatch/692371/optoma-gt1070xe.html

De projectieafstand is 2.20m (als de beamer tegen de muur aanhangt) wat ik denk dat het mooist is.

Ik hoor graag van jullie! :)

Alle reacties

• Wyber
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-02 20:07
Ik projecteer al bijna 8 jaar met mijn BenQ W1000 op een glad gestucte muur.

Iets om op te letten is hoe groot je wilt en kan projecteren daar zit nogal wat verschil tussen de modellen die je hebt gelinkt.

Volgens de calculator geeft:
De HD144X op 2 meter afstand een beeld diagonaal van 55-60 inch

De Optoma GT1070XE heeft een short-throw lens en geeft op 2 meter een beeld diagonaal van 185 inch.

https://www.optoma.nl/projector-distance-calculator

[ Voor 29% gewijzigd door Wyber op 19-06-2018 16:14 ]

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:07
samsam2312 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:47:

De projectieafstand is 2.20m (als de beamer tegen de muur aanhangt) wat ik denk dat het mooist is.
Dat is vrij kort! bij een afstand van 2 meter kan je "slechts" een 60 inch beeld projecteren op deze afstand. Kan je bijna beter een TV kopen of een short throw beamer.

Wat betreft een projectiescherm. Zelf gebruik ik een Ikea Rolgordijn en daar dan de achterkant van. Heeft een prettig structuurtje en is zeer voordelig. ze zijn alleen niet groter dan 2 meter breed.

don't mind me

• samsam2312
@Pindakaas Heb je een linkje?

@Wyber Heb je verder nog suggesties qua beamer?

Ik moet wel kijken naar een short trow beamer, daar ben ik nu wel achter. Ik hoor graag van jou

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08:07
BenQ TH682ST

Rolgordijn Ikea: deze volgens mij. Maar dan de achterkant ervan. Groter dan 2 meter breed hebben ze hem niet helaas en de zijkanten krullen een beetje naar binnen als je hem helemaal uitklapt.

don't mind me

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 08:14
Wat betreft de adviezen of een glad gestucte muur of de witte achterkant van een rolgordijn te gebruiken... tja, het werkt tot op zeker hoogte maar is zeker niet optimaal. Een echt projectscherm zal je uiteindelijk beter beeld geven, de helderheid zal een stuk beter tot z'n recht komen vanwege de speciale reflectielaag die een dergelijk scherm heeft.

Met andere woorden: wil je optimaal kunnen genieten moet je niet naar de DIY oplossingen kijken en voor een echt projectorscherm erbij moeten gaan.

• samsam2312
@Pindakaas Die BenQ heeft een veel minder contrast, ik denk dat dat zeker geen kandidaat is

• samsam2312
@MicGlou Heb je tips waar ik zou kunnen kijken?

• MicGlou
samsam2312 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:46:
@MicGlou Heb je tips waar ik zou kunnen kijken?
Ligt helemaal aan de situatie... gaat de beamer een vaste plek krijgen? Of wil je een scherm wat je kan verplaatsen?

Sowieso loont het om naar 2e hand te kijken, wordt vaak genoeg aangeboden op bv markplaats. Ik heb 2 jaar geleden samen met een vriend van mij een gebruikt 100 inch 'staand' scherm op de kop getikt voor enkele tientjes. Het doek daarvan hebben we op een plaat verlijmd met een mooi zwart kader en een lijst eromheen... totaal iets van €50,- euro voor kwijt geweest en echt superstrak projectorscherm voor aan de muur gehangen.

• samsam2312
@MicGlou De beamer komt op een vaste plek te hangen, mooi aan het plafond. Mijn kamer beschikt al over speciale gordijnen die totaal geen daglicht binnenlaten, dit is wel gaaf in combinatie met de beamer. Heb jij aankoopadvies qua beamers?

• MicGlou
samsam2312 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 14:18:
@MicGlou De beamer komt op een vaste plek te hangen, mooi aan het plafond. Mijn kamer beschikt al over speciale gordijnen die totaal geen daglicht binnenlaten, dit is wel gaaf in combinatie met de beamer. Heb jij aankoopadvies qua beamers?
Weinig tot geen licht van buiten is sowieso altijd goed met een beamer, zelfs de duurste beamers hebben problemen met daglicht. Maar een goed projectieoppervlak is dus ook heel belangrijk... vandaar mijn advies om wel een echt projecterdoek te gebruiken.

Advies mbt een beamer ga ik mij niet meer aan wagen, ik ben niet zo bekend meer met wat er tegenwoordig op de markt is. Maar heel standaard: hoge lichtopbrengst is altijd goed, liever een goede 1080p beamer dan een 'mwoa' 4K beamer.

• samsam2312
@MicGlou Hartelijk dank voor het advies!
Pagina: 1