Philips (jaren 80) platenspeler aansluiten op mini jack

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek de Wildt
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-02-2023
Goedemiddag,

Ik heb een oude Philips platenspeler, model moet vlak bij deze zitten:
Synchro Drive F7120 Auto Return
Afbeeldingslocatie: https://assets.catawiki.nl/assets/2017/12/23/c/6/b/c6bf9458-ee8f-4656-83a1-9f0bb26984b9.jpg

Ik wil er graag een stereo mini-jack (mannetje) aan maken zodat deze op de "line-in" van mijn computer kan, om vervolgens via de speakeruitgang met mijn aangesloten Logitech 2.1 boxen af te spelen.

Iemand had er al een keer tulpjes aan geknutseld maar mogelijk niet correct, heb het nu op dezelfde manier aangesloten, namelijk:
Er komen 3 audiokabels met allen eigen manteltje uit de platenspeler, 1 is er niet gebruikt, van de andere 2 zit het signaal op de mini-jack stereo aansluitingen en de mantel samengevoegd op de aarde van de mini-jack.

Er komt op deze manier geluid uit maar het volume moet vrij hoog.
Ik weet dat er mogelijk eigenlijk een voorversterker tussen moet?

De vraag is waarvoor de 3e audiokabel dient?
En of er een betere manier van aansluiten (meer volume/kwaliteit) met de beschikbare bedrading?

Ik ben niet van plan extra spullen (voorversterker) te kopen om het te laten werken, het is puur voor de leuk.

Alvast bedankt voor het meedenken! :)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Het signaal wat uit een platenspeler komt heeft met héél weinig spanning, omdat het signaal direct van de naald komt.

Je zult eerst een phono versterker moeten aansluiten om er een standaard 2v lijnsignaal van te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
pre amp nodig idd, niet alleen om te versterken maar ook het signaal gelijk te trekken.

https://www.bax-shop.nl/p...08SA01EAQYASABEgIvifD_BwE

zoiets bijvoorbeeld.

Zeg je nou dat er 3 draden met mantel uit komen? zouden er eigenlijk 2 moeten zijn en een aarddraad.

Astennu lvl 110 Warrior - Bethesda lvl 104 Warlock - Ezrah lvl 110 Druid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:52
Voorversterker inderdaad. Zoveel kosten ze niet. Het 'signaal gelijk trekken' wat hierboven genoemd wordt heeft te maken met de RIAA encoding. Als dat niet gecompenseerd wordt dan klinkt de muziek niet zoals het zou moeten klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Klopt, de lage tonen worden o.a. versterkt omdat die veel zwakker doorkomen dan hoge tonen. Daarna brengt hij het naar lijnnivo.

Je kan eventueel een oude versterker of processor die een rec-out aansluiting heeft gebruiken hiervoor. Een versterker uit een stereotoren heeft vrijwel altijd een dergelijke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek de Wildt
Dank voor de duidelijke reacties heren.

En los van de voorversterker, wat adviseren jullie qua bedrading in huidige situatie?
pyrofielo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:37:

Zeg je nou dat er 3 draden met mantel uit komen? zouden er eigenlijk 2 moeten zijn en een aarddraad.
Correct.

Ik weet niet of het de bedoeling is dat de mantels worden samengevoegd als aarde zoals het nu zit.
Of dat de mantel alleen bedoeld is als fysieke bescherming van de signaaldraad en ik dus de 3e signaaldraad moet gebruiken op de aarde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Ben je handig genoeg om er een nieuwe kabel aan te zetten? ideale situatie is gewoon twee keer tulp met een losse aarddraad.

het signaal loopt door de kern ten opzichte van de mantel. De aarddraad is er alleen voor om eventuele verschillen goed af te laten vloeien. Dit kan idd ook door de mantel maar dat geleid minder goed en stroom door de mantel zou het signaal kunnen verstoren. Daarom wordt door sommige audiofielen de mantel zelfs eenzijdig losgehaald.

Daar ben ik niet echt een voorstander van en zeker niet met een platenspeler. gewoon twee keer tulp en een losse aarddraad. mantel dient als referentie voor het signaal wat door de kern gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek de Wildt
pyrofielo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:32:
Ben je handig genoeg om er een nieuwe kabel aan te zetten? ideale situatie is gewoon twee keer tulp met een losse aarddraad.

het signaal loopt door de kern ten opzichte van de mantel. De aarddraad is er alleen voor om eventuele verschillen goed af te laten vloeien. Dit kan idd ook door de mantel maar dat geleid minder goed en stroom door de mantel zou het signaal kunnen verstoren. Daarom wordt door sommige audiofielen de mantel zelfs eenzijdig losgehaald.

Daar ben ik niet echt een voorstander van en zeker niet met een platenspeler. gewoon twee keer tulp en een losse aarddraad. mantel dient als referentie voor het signaal wat door de kern gaat.
Jazeker, ik sta op het punt wat in elkaar te solderen, echter wel met mini-jack dus zoals beschreven want ik heb geen versterker met tulpjes.

Ik begrijp dus goed dat ik de mantels niet samenvoeg en dus niet aansluit aan de mini-jack, en gewoon de 3 signaaldraden gebruik op de twee stereo aansluitingen en de aarde van de mini-jack?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
Niek de Wildt schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:45:
[...]

Jazeker, ik sta op het punt wat in elkaar te solderen, echter wel met mini-jack dus zoals beschreven want ik heb geen versterker met tulpjes.

Ik begrijp dus goed dat ik de mantels niet samenvoeg en dus niet aansluit aan de mini-jack, en gewoon de 3 signaaldraden gebruik op de twee stereo aansluitingen en de aarde van de mini-jack?
Hmm nee, ik vind die mini jack geen goed idee hoor maar dat terzij.

in geval van mini-jack gewoon de aarde samenvoegen en ook in de mini jack aansluiten (clipje om de blote mantel vouwen).
2 signaaldraden gebruiken voor links en rechts en toch liefst een losse aarddraad. Kan het volgens jou niet anders dan via de mantel.

Nogmaals dit is niet optimaal. Liefst gewoon 1 losse aarddraad en netjes twee tulpjes uit de platenspeler. Bij mijn weten is er geen phono pre-amp met een mini-jack aansluiting.

Een Phono pre-amp is nodig en niet een willekeurige voorversterker. Het geluidsignaal uit de platenspeler is niet lineair en heeft een riaa correctie nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek de Wildt
pyrofielo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:51:
[...]

Hmm nee, ik vind die mini jack geen goed idee hoor maar dat terzij.

in geval van mini-jack gewoon de aarde samenvoegen en ook in de mini jack aansluiten (clipje om de blote mantel vouwen).
2 signaaldraden gebruiken voor links en rechts en toch liefst een losse aarddraad. Kan het volgens jou niet anders dan via de mantel.

Nogmaals dit is niet optimaal. Liefst gewoon 1 losse aarddraad en netjes twee tulpjes uit de platenspeler. Bij mijn weten is er geen phono pre-amp met een mini-jack aansluiting.

Een Phono pre-amp is nodig en niet een willekeurige voorversterker. Het geluidsignaal uit de platenspeler is niet lineair en heeft een riaa correctie nodig.
Ik ben bang dat mijn gebrek aan kennis van de correcte benamingen de communicatie lastig maakt, daarom heb ik deze prachtige tekening gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/q6ut9l9wdv.jpg

Kun je aangeven welke nummertjes je waar wenst?

Zoals ik al aangaf heb ik namelijk 3 audio draden inclusief mantels (in het rood), momenteel is er één afgeknipt.

Bedankt! :) ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Niek de Wildt op 19-06-2018 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimmel
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-06 09:43

Wimmel

Hello

Zonder voorversterker ga je nooit fatsoenlijk geluid uit je platenspeler krijgen. Aangezien bijna alle phono-pre's normale aansluitingen voor tulp hebben begrijp ik nu eigenlijk niet waarom je wilt volharden in een mini-jack aansluiting. Zonder kennis van het inwendige van je platenspeler is het niet aan te raden om zomaar alle afschermingen samen te voegen. De mogelijkheid van een aardlus (brommen) is niet ondenkbaar.

Men are from Mars, women are meteors crashing into Mars.
Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Een voorversterker heeft meestal tulpstekkers op de uitgangen. Met een 2x male tulp --> 1x female minijack kabel kun je vervolgens direct je Logitechsetje aansluiten. Of met 2x male tulp --> 1x male minijack om de voorversterker op je computer aan te sluiten.

Als je graag wilt solderen kan je deze schakeling bouwen, in plaats van de kant-en-klare voorversterker: https://www.circuitsonlin...phono-voorversterker.html

[ Voor 26% gewijzigd door TBTL op 20-06-2018 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek de Wildt
Dank voor alle reacties.
Zoals ik al aangaf ga ik geen voorversterker te kopen.

Had mij vergist, de 3e draad was een draad zonder mantel, heb deze op de aarde van mini-jack geprobeerd, gaf echter een enorm gebrom.
Beste manier van aansluiten is dus toch 1+4 en 2+5 en 3+7+8, geeft prima geluid.
Het zal niet de ideale methode zijn, maar daar vroeg ik ook niet om.

Heb dit versterkertje er tussen gezet en er komt nu prima geluid uit zonder het volume hoog te hoeven zetten.
Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/45kbms.jpg

De platenspeler is een Philips F7111 belt drive met Philips 400 naald, wat voor naalddruk adviseren jullie daarvoor?

Bvd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:50
google eens op Nederlands Grammofoon Gezelschap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-06 14:48
Dus je hebt nu zonder RIAA correctie het signaal opgekrikt met een koptelefoonvoorversterker? :?
En je vindt het geluid niet schel/hol klinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:17
Naalddruk van 1.5 a 3 gram zou goed moeten zijn. Hier kun je een beetje mee spelen en zelf bepalen wat je het beste vind klinken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pyrofielo
  • Niet online
in dit geval hoef je je toch ook niet meer druk te maken om de naalddruk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:18

sjaool

Every life should have 9 cats

Marcel schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:52:
Dus je hebt nu zonder RIAA correctie het signaal opgekrikt met een koptelefoonvoorversterker? :?
En je vindt het geluid niet schel/hol klinken?
Dit en waarschijnlijk heeft TS ook links en rechts verwisseld of misschien zelfs wel in tegenfase naar de versterker geleidt. Maar goed met een beetje mazzel is het wel goed gegaan.

Hier een artikel van ComputerTotaal over het digitaliseren van singles/lp's, misschien leuk om ook even te lezen. ;)

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek de Wildt
sjaool schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:02:
[...]

Dit en waarschijnlijk heeft TS ook links en rechts verwisseld of misschien zelfs wel in tegenfase naar de versterker geleidt. Maar goed met een beetje mazzel is het wel goed gegaan.

Hier een artikel van ComputerTotaal over het digitaliseren van singles/lp's, misschien leuk om ook even te lezen. ;)
Daarvoor vraag ik toch ook advies?

En nee het klinkt echt prima, niet schel of hol. Geen idee hoe het kan dat het werkt maar het werkt.

Nogmaals ik snap dat het niet de koninklijke correcte wijze is, maar ik gaf vanaf eerste vraag duidelijk aan wat de situatie was en dat ik het wil laten werken met het spul wat ik heb liggen, het is voor de leuk.

[ Voor 13% gewijzigd door Niek de Wildt op 20-06-2018 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 01:18

sjaool

Every life should have 9 cats

@Niek de Wildt Op zich is Google in zulke gevallen je beste vriend. Gebruik de juiste zoektermen en je vindt alles was je nodig hebt.

De diverse soorten pluggen en stekkers.
Of deze pagina, het ziet er wat spartaans uit maar alle info die je nodig had/hebt staat erop.

Altijd leuk om je er wat meer in te verdiepen toch?

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OPELOPA
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 06:50
pyrofielo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:01:
in dit geval hoef je je toch ook niet meer druk te maken om de naalddruk...
Waarom niet, te hoge naalddruk sloopt de naald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arsimo
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-09-2024
Zit er in die draaitafel toevallig een keramisch element i.p.v. een magneto dynamisch (MM of MC) element geinstalleerd? Die laatste zijn veel gangbaarder bij de betere draaitafels en hebben inderdaad een RIAA-corrigerende voorversterker nodig. Echter de eerste (keramische element) geven direct min of meer een vlak signaal op line niveau af. Enige versterking is dan soms nog wel nodig maar RIAA-correctie niet.

Wel is de geluidskwaliteit van keramische elementen normaal gesproken flink minder dan van goeie magneto dynamische elementen met een degelijke RIAA voorversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

hoewel ook niet zoals gewenst had je ook de mic ingang kunnen proberen en dan via je windows instellingen het signaal daarvan boosten tot max.

maar goed als die headphone versterker naar jou idee goed werkt dan... tja :)

zonder riaa is wel apart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Raar verhaal idd. Kan het zijn dat je speler al eens voorzien is van een interne aftermarket phono preamp? Kan me anders niet voorstellen dat je een goed geluid krijgt met een simpele koptelefoonversterker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Niek de Wildt
Goedenavond,

Na 5jaar besloten dit toch even goed aan te pakken en een phono-voorversterker te kopen haha.

Zoals eerder aangegeven komen er 3 draadjes uit de platenspeler:

2 met mantel om tulpjes aan te maken

1 zonder mantel, moet deze op de Ground aansluiting van de phono voorversterker?

Voorbeeld:
https://www.bax-shop.nl/p...08SA01EAQYASABEgIvifD_BwE

Alvast bedankt!
Pagina: 1