Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 04-10 10:36
Mijn dochter is geslaagd voor haar VWO en gaat psychologie studeren in Maastricht, dus ze gaat op kamers.

Ze is nu aan het kijken naar kamers en komt ook kamers en studio's tegen net over de grens in Belgie.

Wat zijn hier de haken en ogen aan als ze officieel woonachtig is in Belgie ?

Heeft dit gevolgen voor haar Stufi/lening. Hoe zit het met haar OV kaart ? Die zal toch alleen maar geldig zijn voor Nederland of niet. Deze materie is helemaal nieuw voor me.

Waar moeten we rekening mee houden ? Wat zien we over het hoofd ?

Er zullen hier vast Tweakers zijn die gestudeerd hebben en ervaringsdeskundige zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zelf in Veldwezelt gewoond. Geen enkel probleem voor studifinanciering/ov. Studeerde ook in Maastricht. Kreeg post van stufi gewoon in Belgie.

Ze is niet de enige. Er staan 10tallen grote studentenhuizen in de dorpjes rondom Maastricht, allemaal voor Nederlandse studenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Toevallig Melroos Plaiz ? Daar gaan we zondag kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Veldwezelt en Smeermaas staat heel veel leeg voor studenten. Zelf ook wonend in Veldwezelt alleen dan niet als student :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het is op zich niet problematisch om in Veldwezelt, Smeermaas of Vroenhoven te wonen, maar in Maastricht en dichter bij Randwijck wonen heeft ook zijn voordelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
Zeker.... Als je wat kunt vinden.... Eerste jaar in veldwezelt (berenhofstraat) gebruikt om Maastricht (en met name mensen in maastricht) beter te leren kennen. Vervolgens is het makkelijk doorstromen naar een kamer in de stad.

[ Voor 3% gewijzigd door gysman11 op 19-06-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
gysman11 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:39:
Zeker.... Als je wat kunt vinden.... Eerste jaar in veldwezelt gebruikt om Maastricht (en met name mensen in maastricht) beter te leren kennen. Vervolgens is het makkelijk doorstromen naar een kamer in de stad.
Klopt, ik had indertijd niet zo'n probleem gehad om iets in Maastricht te vinden, maar anders zijn de Belgische grensdorpen natuurlijk een prima optie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• n0pe
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:37
Zou je willen aanraden om iets te zoeken in Maastricht zelf, 6 kilometer van het centrum is toch "ver" als je midden in de nacht naar huis wil fietsen. Er is zeker nu voldoende aanbod aangezien er veel vrij komt in deze periode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Mijn grootste zorg/vraag is eigenlijk of we niet in de knoei komen met toeslagen en Duo en dergelijke.

Vergeten we iets ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:14

Don Quijote

El Magnifico

Zelf twee jaar in Smeermaas gewoond. Qua financiën aantrekkelijk, maar verder zou ik het niet aanraden. Waar in Amsterdam 15 minuten fietsen de normaalste zaak van de wereld is om van A naar B te komen, zijn studenten in Maastricht al snel verwend. Een rit van de markt naar Smeermaas is opeens een wereldreis. Zelf ga je dat ook zo ervaren. Meer dan eens dat ik ergens tussen het centrum en Smeermaas naast het kanaal in het gras wakker werd in de ochtend omdat ik de kracht niet had weer op mijn fiets te stappen na er vanaf te zijn gevallen ;). Als de financiën het toelaten gewoon ergens in het centrum een kamer nemen. Heb ik na twee jaar ook gedaan. Beste beslissing in mijn studententijd ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Don Quijote op 19-06-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Noppesnada schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:45:
Mijn grootste zorg/vraag is eigenlijk of we niet in de knoei komen met toeslagen en Duo en dergelijke.

Vergeten we iets ?
Het heeft geen impact of DUO echter indien je dochter geen bijbaan heeft kan ze haar Nederlandse zorgverzekering verliezen.

Woonachtig in BE, studeren in NL en geen bijbaan in NL: Belgische zorgverkering.
Woonachtig in BE, studeren in NL en WEL een bijbaan in NL: Nederlandse zorgverzekering.

Tip: de facebookgroep "Rooms, studios for rent in Maastricht"

Wonen in Maastricht op kamers hoeft niet duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
n0pe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Het heeft geen impact of DUO echter indien je dochter geen bijbaan heeft kan ze haar Nederlandse zorgverzekering verliezen.

Woonachtig in BE, studeren in NL en geen bijbaan in NL: Belgische zorgverkering.
Woonachtig in BE, studeren in NL en WEL een bijbaan in NL: Nederlandse zorgverzekering.

Tip: de facebookgroep "Rooms, studios for rent in Maastricht"

Wonen in Maastricht op kamers hoeft niet duur te zijn.
Ze heeft nu een bijbaan, maar gaat die opzeggen omdat de afstand te groot is en ze niet meer flexibel kan werken. Ik kan ze toch gewoon op mijn polis laten staan of mag dat niet ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BrockOlee
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 14-09 23:00
Ik heb zelf in Maastricht gestudeerd, en woonde in de Wilhelmiasingel (in het centrum).
Een aantal studiegenoten woonden in België.
De enigste klacht die ik heb gehoord was dat de regels qua huur daar wat anders in elkaar steken.
Volgens mij is in België een jaarcontract ook echt bindend.
Dus huur je een kamer voor een jaar dan moet je ook een jaar voldoen (en kun je tussentijds niet onder je contract uitkomen). Het is een tijdje geleden voor mij maar het is misschien goed om hiernaar te informeren.

Verder zou ik willen aanraden in Maastricht zelf te zoeken.
Ik heb de beste tijd van m'n leven gehad en wonen in het centrum heeft daar zeker aan bijgedragen.
Dan is studie en sociaal leven het best te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n0pe
Noppesnada schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:58:
[...]

Ze heeft nu een bijbaan, maar gaat die opzeggen omdat de afstand te groot is en ze niet meer flexibel kan werken. Ik kan ze toch gewoon op mijn polis laten staan of mag dat niet ?
Zodra je dochter is ingeschreven in Belgie zal ze zich moeten verzekeren in Belgie, tenzij werkzaam in Nederland.

Tenminste dat is de officiele regel. Ik weet niet in hoeverre verzekeraars deze handhaven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mirved
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 02-10 15:20
Zijn genoeg kamers te vinden voor een schappelijke prijs in maastricht. Wil je echt dat je dochter midden in de nacht meer dan 20 minuten over verlaten en slecht verlichte fietspaden moet fietsen? Op de weg naar Smeermaas zou ze langs een stuk moeten gaan waar al van allerlei ongure zaakjes gebeuren. Dan is Veldwezelt wel een betere optie maar moet ze nog midden in de nacht langs een rijksweg in the middle of nowhere fietsen. Terwijl je net zo goed in diverse wijken buiten het oude centrum een prima kamer kan vinden voor 400 euro p.m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Noppesnada schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:58:
[...]

Hoe staat ze nu op jouw polis? Als familie/kind meeverzekerd of apart? Je dochter is straks 18 jaar neem ik aan, dan zal ze toch haar eigen polis moeten hebben. Familiepolissen gelden voor zover ik weet alleen wanneer je op hetzelfde adres woonachtig bent. Dus dat gaat straks sowieso niet meer op.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Mirved schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:17:
Zijn genoeg kamers te vinden voor een schappelijke prijs in maastricht. Wil je echt dat je dochter midden in de nacht meer dan 20 minuten over verlaten en slecht verlichte fietspaden moet fietsen? Op de weg naar Smeermaas zou ze langs een stuk moeten gaan waar al van allerlei ongure zaakjes gebeuren. Dan is Veldwezelt wel een betere optie maar moet ze nog midden in de nacht langs een rijksweg in the middle of nowhere fietsen. Terwijl je net zo goed in diverse wijken buiten het oude centrum een prima kamer kan vinden voor 400 euro p.m.
Veiligheid voor alles wat mij betreft ! Ik wil ook dat ze een leuke studietijd heeft.

We zitten niet "vast" aan Belgie, het is een optie.

En bovendien, mijn dochter moet de keuze maken. Ik heb er niets over te vertellen en mag alleen "mee gaan kijken" en voor vervoer zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SmurfLink schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:18:
[...]

Hoe staat ze nu op jouw polis? Als familie/kind meeverzekerd of apart? Je dochter is straks 18 jaar neem ik aan, dan zal ze toch haar eigen polis moeten hebben. Familiepolissen gelden voor zover ik weet alleen wanneer je op hetzelfde adres woonachtig bent. Dus dat gaat straks sowieso niet meer op.
Ze staat nu bij mij op de polis. Ik zal het eens navragen bij mijn verzekeraar.

Uiteraard gaan we de boel niet bedriegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

n0pe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:08:
[...]

Zodra je dochter is ingeschreven in Belgie zal ze zich moeten verzekeren in Belgie, tenzij werkzaam in Nederland.

Tenminste dat is de officiele regel. Ik weet niet in hoeverre verzekeraars deze handhaven.
Gemeente Lanaken wilde in mijn tijd (2004) studenten niet inschrijven als volwaardig inwoner. Waarschijnlijk omdat de meeste binnen een jaar toch weer weg zijn. Je moest alleen even komen melden dat je er woonde en dan maakten ze een notitie. Zorgverzekering bleef ook gewoon via NL lopen. DUO gaf wel gewoon een uitwonende beurs, ondanks dat ik officieel gewoon nog op het ouderlijk adres stond ingeschreven.

Maarja 2004... Geen idee of dat nog relevant is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Noppesnada schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:29:
[...]

Ze staat nu bij mij op de polis. Ik zal het eens navragen bij mijn verzekeraar.

Uiteraard gaan we de boel niet bedriegen.
Dat lijkt me handig. En daar ging ik ook zeker niet vanuit, het was meer ter informatie. Ik stond destijds ook bij mijn moeder op de polis omdat ze collectiviteits korting had. Dit mocht zolang ik daar woonde. Toen ik verhuisde heb ik mijn eigen verzekering moeten nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:00

Yucon

*broem*

Heer wordt ook als wat ver weg gezien vanuit het centrum. Daarmee is het volgens mij wat goedkoper, maar het ligt wel handiger ten opzichte van de universiteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Okay, even een update.

We hebben wat studentenhuizen gezien, maar mijn dochter had haar zinnen gezet op een studio (met eigen bad en keuken) en wilde geen kamer waarbij ze douche en keuken moet delen.

Op zich kan ik dat wel begrijpen omdat ze nogal "proper" aangelegd is (hoewel haar huidige kamer vaak het tegendeel bewijst).

Mijn hemel, wat zijn studenten een stelletje viespeuken ! Bij een bezichtiging stond ik op iets zwarts, wat een slipje bleek te zijn, de rest van het ondergoed lag door de hele kamer heen samen met de vaat. Ook de kamers met een gezamenlijke keuken konden wel een poetsbeurt gebruiken.

Uiteindelijk is nu de keuze op een studio in Vroenhoven (Belgie) gevallen, hemelsbreed denk ik 2 km van Nederland af. Hier fietst ze alleen maar in de bebouwde kom en niet langs eenzame velden. Diverse supermarkten en een Action op 2 km afstand. Afstand tot de universiteit ongeveer 7 a 8 kilometer met de fiets.

Zag er keurig uit, ruim en een groot dakterras. Gisteren de 2e bezichtiging gehad, akkoord gegeven, contract (voor 1 jaar) getekend en de borg over gemaakt. De sleutel hebben we al en ze mag er per 1 augustus in.

1 nadeel, de studio is helemaal leeg op een koelkast en kookplaat na. Op naar de kringloopwinkels dus !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:02

Qwerty-273

Meukposter

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:21

g0tanks

Moderator CSA
Noppesnada schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:55:
Afstand tot de universiteit ongeveer 7 a 8 kilometer met de fiets.
Poehee, je zou maar met je brakke kop nog 8 km naar een ochtendcollege moeten fietsen. :+

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
g0tanks schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:11:
[...]

Poehee, je zou maar met je brakke kop nog 8 km naar een ochtendcollege moeten fietsen. :+
Tsja, dat hebben we natuurlijk allemaal besproken. Mijn dochter is niet echt een feestbeest en ze wilde perse een studio. Ach, na 1 jaar kan ze altijd nog verhuizen naar het centrum. Dat lijkt me een stuk makkelijker te regelen als je daar al woont.

Nu moeten we iedere keer vanuit Tilburg 1.5 uur rijden om in Maastricht een kamer te gaan bekijken en dan moet dat ook nog in het weekend kunnen.

Het geeft ook wat rust in huis nu dit geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02:21

g0tanks

Moderator CSA
Noppesnada schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:35:
[...]

Tsja, dat hebben we natuurlijk allemaal besproken. Mijn dochter is niet echt een feestbeest en ze wilde perse een studio. Ach, na 1 jaar kan ze altijd nog verhuizen naar het centrum. Dat lijkt me een stuk makkelijker te regelen als je daar al woont.

Nu moeten we iedere keer vanuit Tilburg 1.5 uur rijden om in Maastricht een kamer te gaan bekijken en dan moet dat ook nog in het weekend kunnen.

Het geeft ook wat rust in huis nu dit geregeld is.
Was ook als grap bedoeld :) Lijkt mij een prima oplossing en je kan inderdaad altijd later nog verhuizen.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
g0tanks schreef op maandag 2 juli 2018 @ 11:39:
[...]

Was ook als grap bedoeld :) Lijkt mij een prima oplossing en je kan inderdaad altijd later nog verhuizen.
Snap ik wel !

We hopen oprecht dat ze ook veel plezier gaat hebben in het studentenleven en mooie herinneringen gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Klinkt als een goede oplossing. Het is inderdaad soms echt bedroevend gesteld met de hygiëne in studentenhuizen. Ik heb er genoeg gezien in m'n studententijd en soms was het zo smerig dat ik simpelweg weigerde bij die mensen te eten. En dan waren ze nog beledigd ook. :p Ach ja, ze werden vanzelf een keertje ziek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Nog even een aanvullende vraag.

Ik krijg wat tegenstrijdige adviezen over het wel of niet inschrijven in Belgie. De een zegt, is niet nodig, gewoon op het oude adres (mijn adres in NL laten staan) en andere zeggen dat het wel noodzakelijk is.

Wie kan hier wat licht op werpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Noppesnada schreef op maandag 2 juli 2018 @ 10:55:
Okay, even een update.

We hebben wat studentenhuizen gezien, maar mijn dochter had haar zinnen gezet op een studio (met eigen bad en keuken) en wilde geen kamer waarbij ze douche en keuken moet delen.

Op zich kan ik dat wel begrijpen omdat ze nogal "proper" aangelegd is (hoewel haar huidige kamer vaak het tegendeel bewijst).

Mijn hemel, wat zijn studenten een stelletje viespeuken ! Bij een bezichtiging stond ik op iets zwarts, wat een slipje bleek te zijn, de rest van het ondergoed lag door de hele kamer heen samen met de vaat. Ook de kamers met een gezamenlijke keuken konden wel een poetsbeurt gebruiken.

Uiteindelijk is nu de keuze op een studio in Vroenhoven (Belgie) gevallen, hemelsbreed denk ik 2 km van Nederland af. Hier fietst ze alleen maar in de bebouwde kom en niet langs eenzame velden. Diverse supermarkten en een Action op 2 km afstand. Afstand tot de universiteit ongeveer 7 a 8 kilometer met de fiets.

Zag er keurig uit, ruim en een groot dakterras. Gisteren de 2e bezichtiging gehad, akkoord gegeven, contract (voor 1 jaar) getekend en de borg over gemaakt. De sleutel hebben we al en ze mag er per 1 augustus in.

1 nadeel, de studio is helemaal leeg op een koelkast en kookplaat na. Op naar de kringloopwinkels dus !
Klinkt goed, heb zelf eerst in een studenthuis gewoond, met 2 huisgenoten. Daarna naar een studio verhuisd en toch mis ik wel het contact uit een studentenhuis. Nu was 2 huisgenoten als nog een beetje weinig. Ideaal zou een man of 5 a 8 zijn. Dan is er altijd iemand thuis voor een praatje en gezelligheid, dat is wat ik van het wonen in een studie wel het meeste mis.

Helemaal als je naar een nieuwe stad gaat is het aan te raden met andere te gaan wonen, tja de viezigheid, dat sluipt er vanzelf wel een beetje in en moet je maar doorheen kijken.

Ik ben naar mijn studio verhuisd toe ik aan de master ben begonnen dus dan heb je als het goed is al een netwerk in de stad.

Voor meubels kan je het beste op markplaats zoeken en de facebook groepen voor studenten uit maastricht, staan genoeg meubels op van ex studenten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Don Quijote

Don Quijote

El Magnifico

Noppesnada schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:13:
Nog even een aanvullende vraag.

Ik krijg wat tegenstrijdige adviezen over het wel of niet inschrijven in Belgie. De een zegt, is niet nodig, gewoon op het oude adres (mijn adres in NL laten staan) en andere zeggen dat het wel noodzakelijk is.

Wie kan hier wat licht op werpen ?
De gemeente in België. Zoals eerder aangegeven. gemeente Lanaken wilde er in 2004 niet aan beginnen, het inschrijven van studenten. Ik weet niet of dat in Vroenhoven anders is, maar ik zou gewoon eens het Riemst gemeentehuis in lopen.

Weet wel dat Vroenhoven ook nog eens heuvel op is vanuit Maastricht ;). De kans dat ze vrienden zo ver krijgt om daar ooit naar toe te fietsen is minimaal ;)

[ Voor 34% gewijzigd door Don Quijote op 06-07-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
offtopic:
DivWhis schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:23:
... De kans dat ze vrienden zo ver krijgt om daar ooit naar toe te fietsen is minimaal ;)

Niet te zwartkijkerig, misschien fietsen ze voor haar graag een heuveltje op.

Ik begrijp de aantrekkingskracht van Belgie, en zoals ik eerder schreef is er op zich ook helemaal niets mis mee, maar mijn voorkeur is altijd geweest in een studentenhuis/gebied Maastricht te zitten, voor de Randwijck-faculteiten ergens in de wijken tussen het ruimere centrum en Gronsveld.

[ Voor 37% gewijzigd door begintmeta op 06-07-2018 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carnoustie
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-10 22:22
begintmeta schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:17:
offtopic:
DivWhis schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 11:23:
... De kans dat ze vrienden zo ver krijgt om daar ooit naar toe te fietsen is minimaal ;)

Niet te zwartkijkerig, misschien fietsen ze voor haar graag een heuveltje op.
Nog in september opent TS een topic in VV getiteld "dochter heeft een scooter nodig, welke te kiezen?"...

[ Voor 23% gewijzigd door Carnoustie op 06-07-2018 14:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Carnoustie schreef op vrijdag 6 juli 2018 @ 14:24:
[...]

Nog in september opent TS een topic in VV getiteld "dochter heeft een scooter nodig, welke te kiezen?"...
Misschien vindt ze ook wel snel een slaapplek elders, ik hoop dat dat dan geen noodzaak geeft tot het openen van topics... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Haha,

Een scooter heeft ze al, maar ik heb haar geadviseerd die thuis te laten of te verkopen.

Een beetje fietsen is goed voor haar, het is inderdaad te verwachten (en te hopen) dat er iemand voor haar om fietst !

Ach, na een jaar heeft ze een netwerk en kan ze alsnog besluiten dichter bij de universiteit te gaan wonen mocht ze dat willen. Het is makkelijker als je daar woont en de goede plekken kent.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 24-09 14:16

psy

Heuvel op? Dat beetje op de Tongerseweg? Het is niet de Cauberg... Niet overdrijven, mensen.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Beste Noppesnada,
ik vermoed dat je dochter inmiddels in Belgie woont. Mijn zoon gaat mogelijk binnenkort dezelfde route volgen. Hebben jullie nog speciale zaken moeten regelen in Belgie of met Nederlandse instanties? Bvd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
HANSXDA65 schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 19:31:
Beste Noppesnada,
ik vermoed dat je dochter inmiddels in Belgie woont. Mijn zoon gaat mogelijk binnenkort dezelfde route volgen. Hebben jullie nog speciale zaken moeten regelen in Belgie of met Nederlandse instanties? Bvd.
Hallo HANSXDA65,

We hebben even in twijfel gezeten om haar in te laten schrijven in de Belgische gemeente waar ze woont en het daar ook met haar huisbaas over gehad. Deze gaf aan dat vrijwel geen enkele student dit doet en dat het geen gevolgen had.

Voor de stufi maakt het inderdaad niet uit en ook niet voor de zorgverzekering. Ze blijft ook op mijn NL huisadres ingeschreven. Alleen de inboedelverzekering dekt het Belgische adres niet, dat risico durf ik wel te nemen.

Zorg dat je op tijd gaat kijken voor een kamer, wacht niet tot het laatste moment. Zeker als je niet dichtbij woont is bezichtigen lastig.

Vragen ? Stel ze maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Maar als ze op jullie adres blijft ingeschreven, krijgt ze dan geen uitwonenden Stufi? Of bestaat dat verschil niet meer door het leenstelsel nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Noppesnada schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:06:
[...]

Hallo HANSXDA65,

We hebben even in twijfel gezeten om haar in te laten schrijven in de Belgische gemeente waar ze woont en het daar ook met haar huisbaas over gehad. Deze gaf aan dat vrijwel geen enkele student dit doet en dat het geen gevolgen had.

Voor de stufi maakt het inderdaad niet uit en ook niet voor de zorgverzekering. Ze blijft ook op mijn NL huisadres ingeschreven. Alleen de inboedelverzekering dekt het Belgische adres niet, dat risico durf ik wel te nemen.

Zorg dat je op tijd gaat kijken voor een kamer, wacht niet tot het laatste moment. Zeker als je niet dichtbij woont is bezichtigen lastig.

Vragen ? Stel ze maar.
Dat is een beetje krom in België. Neem Leuven een prachtige studentenstad, als je daar op kot zit dan sta je nog gewoon thuis ingeschreven. Met als gevolg dat die studenten daar dus politiek gezien niks kunnen regelen, want ze mogen daar niet stemmen. Vond ik vrij bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HANSXDA65
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07-06 11:50
Bedankt Noppesnada. Je antwoord is duidelijk. Kan nog niet inschatten over er risico's aan het niet inschrijven zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
SmurfLink schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 20:25:
Maar als ze op jullie adres blijft ingeschreven, krijgt ze dan geen uitwonenden Stufi? Of bestaat dat verschil niet meer door het leenstelsel nu?
Nee, dat bestaat niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-10 13:35
Als je officieel Belgisch ingezetene wordt, kom je dan ook niet in aanmerking voor de Belgische stufi? Just a thought.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
t_captain schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 23:09:
Als je officieel Belgisch ingezetene wordt, kom je dan ook niet in aanmerking voor de Belgische stufi? Just a thought.
Hmm, nooit over nagedacht. Wonen in België was niet de eerste keuze. Het ging echt om de universiteit in Maastricht.

Ze overweegt overigens toch aan het einde van het schooljaar een studio dichter bij de uni te zoeken. Nu ze daar connecties heeft is het wat eenvoudiger te realiseren. Ze heeft wel een erg mooie studio nu met eigen keuken en douche in een zeer rustig studiocomplex.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noppesnada
Zoals ik het lees moet ze minimaal 5 jaar in België wonen om aanspraak te kunnen maken op Belgische stufi.

Dat is dus niet het geval.
Pagina: 1