Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06
Mijn vraag
Ik ben aan het kijken naar een Zotac EN1070K en een Zotac ER51070, die ik wil gaan inzetten als gaming console. Nu is er alleen een fors prijsverschil tussen de twee, terwijl alleen de CPU echt een noemenswaardig verschil is.

De En1070 heeft namelijk de i5-7500t, terwijl de ER51070 de Ryzen 5 1400 heeft.

Op de diverse Youtube filmpjes en CPU-benchmarks krijg ik alleen maar het idee dat de Ryzen wel degelijk sneller is op alle vlakken behálve de single-core benchmarks, maar de prijs van de ER51070 is ruim €350 lager dan de EN1070. Ik krijg nu net namelijk van www.maxict.nl een tegenstrijdig bericht dat hij juist lángzamer is, terwijl de benchmarks aan lijken te geven dat hij sneller is. En dat terwijl het prijsverschil echt gigantisch is.

Weet iemand waar dat verschil vandaan komt toevallig, en of die Ryzen 5 1400 nu daadwerkelijk iets (5-10%) sneller is dan de i5-7500t of juist niet?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Diverse AAA-games.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Gezocht op CPU benchmark, Youtube video's, en diverse andere benchmark sites.
De EN1070K specs: https://www.zotac.com/product/mini_pcs/magnus-en1070k#spec
De ER51070 specs: https://www.zotac.com/product/mini_pcs/magnus-er51070#spec

Volgens diverse benchmarks lijkt de Ryzen 5 1400 sneller te zijn in alle multithread werkzaamheden (renders, Adobe programma's etc.), en in de GPU-afhankelijke games zit er nauwelijks verschil, en op CPU-afhankelijke games wisselt 't een beetje.

[ Voor 8% gewijzigd door Kapotlood op 19-06-2018 11:41 ]

Beste antwoord (via Kapotlood op 19-06-2018 12:13)

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43

Nemesizz

Untouchable

Prijs verschil kan verschillende oorzaken hebben.

Soms word er een foute prijs doorgegeven (lijkt me hier niet echt het geval, maar gebeurt soms), moet zeggen dat het model met de i5 ook slecht leverbaar is bij andere shops, dus moeilijk aan te komen is vaak ook duurder.

Andere waar ik aan denk is, dat die i5 modellen misschien ingekocht zijn ten tijde dat GPU prijzen absurd hoog waren. Dan gaat zo'n shop (of magazijn/leverancier waar ze op voorraad liggen) niet die dingen met verlies verkopen en blijft de prijs dus hoog.

Terwijl die modellen met de Ryzen misschien later zijn ingekocht (waar de GPU prijzen weer wat gingen dalen) waardoor die goedkoper zijn.

(het is maar een gedachte, maar denk wel redelijk plausibel, zie soms ook nog antieke hardware nieuw op voorraad voor de nieuwprijs van toen, verkoopt nooit omdat niemand zo gek is zoveel te betalen dus blijft het maar in het magazijn liggen).

Let wel, dat veel benchmarks met CPU's (zowel Intel als AMD) vaak gedaan worden met sneller geheugen. Vooral AMD Ryzen heeft baad bij sneller geheugen, en deze barebones hebben 'slechts' 2133/2400Mhz geheugen SO-DIMMS (laptop geheugen), dus dan haal je hoe dan ook niet de performance als wat modellen halen met normaal geheugen op een hoge snelheid.

Maar voor zo'n groot prijsverschil zou ik zeker gaan voor de Ryzen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lactaxative
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 26-05 06:05
De i5 is iets sneller in single-core en quad-core. De Ryzen heeft echter ook nog multithreading waardoor deze wanneer dit gebruikt wordt sneller is. In moderne games wordt dit vaak wel gebruikt.

Het verschil is echter hoogstens een tientje waard, geen 350 euro.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:43

Nemesizz

Untouchable

Prijs verschil kan verschillende oorzaken hebben.

Soms word er een foute prijs doorgegeven (lijkt me hier niet echt het geval, maar gebeurt soms), moet zeggen dat het model met de i5 ook slecht leverbaar is bij andere shops, dus moeilijk aan te komen is vaak ook duurder.

Andere waar ik aan denk is, dat die i5 modellen misschien ingekocht zijn ten tijde dat GPU prijzen absurd hoog waren. Dan gaat zo'n shop (of magazijn/leverancier waar ze op voorraad liggen) niet die dingen met verlies verkopen en blijft de prijs dus hoog.

Terwijl die modellen met de Ryzen misschien later zijn ingekocht (waar de GPU prijzen weer wat gingen dalen) waardoor die goedkoper zijn.

(het is maar een gedachte, maar denk wel redelijk plausibel, zie soms ook nog antieke hardware nieuw op voorraad voor de nieuwprijs van toen, verkoopt nooit omdat niemand zo gek is zoveel te betalen dus blijft het maar in het magazijn liggen).

Let wel, dat veel benchmarks met CPU's (zowel Intel als AMD) vaak gedaan worden met sneller geheugen. Vooral AMD Ryzen heeft baad bij sneller geheugen, en deze barebones hebben 'slechts' 2133/2400Mhz geheugen SO-DIMMS (laptop geheugen), dus dan haal je hoe dan ook niet de performance als wat modellen halen met normaal geheugen op een hoge snelheid.

Maar voor zo'n groot prijsverschil zou ik zeker gaan voor de Ryzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapotlood
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:06
Precies wat ik ook dacht @lactaxative en @Nemesizz... ik heb de prijzen van deze twee CPU's ook bekeken, en dat is een marginaal verschil. Zéker geen €350!

Ik heb benchmarks gezien van de Zotac EN1070K, die eigenlijk alle AAA-games prima speelt op 1440p, maar datzelfde geldt ook voor de ER51070. Het is een beetje afhankelijk van of een game CPU of GPU geoptimaliseerd is en of hij goed gebruik kan maken van meerdere cores/threads, maar het lijkt alsof je betaalt voor de schaarste destijds van misschien de i5-7500T's.

Wat betreft game-benchmarks zit er zo weinig verschil tussen deze 2 CPU's (soms in het voordeel van Intel of AMD), dat die €350 beter in m'n zak kan blijven. Maar ik begon te twijfelen juist om dat grote verschil :)