Landelijke staking ov voor onbepaalde tijd vanaf 25 juni

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:51

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Vakbond FNV heeft dinsdagochtend nieuwe landelijke stakingen in het openbaar vervoer aangekondigd. Vanaf maandag 25 juni zullen streekbussen en regionale treinen “voor onbepaalde tijd” niet of nauwelijks rijden. Volgens FNV hebben de stakers “geen keuze”. De vakbond eist harde afspraken in de cao om de werkdruk te verlagen.

De zogenoemde cao streekvervoer geldt voor 12.000 medewerkers. Tijdens de stakingen zullen de treinen van de NS wel rijden, evenals de Amsterdamse GVB, de Haagse HTM en de Rotterdamse RET. Deze vervoerders hebben een eigen cao. Volgens de Vereniging Werkgevers Openbaar Vervoer (VWOV) zullen “miljoenen reizigers” getroffen worden door de stakingen.

Volgens de FNV zijn werkgevers in het openbaar vervoer niet bereid om hun werknemers tegemoet te komen in de cao. “Daarmee kiezen zij voor een verharding van de acties in het streekvervoer”, meent Paula Verhoef, onderhandelaar van de vakbond.

[...]

Lees volledig artikel hier
Hoe vervelend het ook is voor het personeel ben ik erg verbaasd dat miljoenen reizigers hier het dupe van moeten zijn. Dit gaat zo enorme impact hebben dat ik eigenlijk hoop dat de overheid hier een stokje voor gaat steken.

Wat vinden jullie hiervan?

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zeror schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:28:
[...]

Hoe vervelend het ook is voor het personeel ben ik erg verbaasd dat miljoenen reizigers hier het dupe van moeten zijn. Dit gaat zo enorme impact hebben dat ik eigenlijk hoop dat de overheid hier een stokje voor gaat steken.

Wat ik ervan vind ?
Ik ben niet geheel op de hoogte waar het nu eigenlijk om gaat. De dupe zijn van staking ? Dit loopt wel aardig uit de hand en er zal wel een compromis komen voor as ma.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 18:52

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Waarom zou de overheid moeten ingrijpen? Hoe lang loopt dit conflict al?

Laat ze maar voelen. Alle partijen in dit verhaal.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17:20
De overheid heeft dit zelf in de hand gewerkt door z.g.n. marktwerking waardoor en de reiziger en de werknemers uiteindelijk voor hogere kosten zijn komen te staan. Dus overheid heeft hierin meer weinig te zeggen en het is in Nederland nog steeds niet verboden om te staken en dat is een goed recht en dat moeten we zo houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-05 17:27

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

De (lokale) overheid is toch degene die de vervoersbedrijven inhuurt of in sommige gevallen eigenaar is?

Als dat de werknemers ontevreden zijn en staken als grondrecht hebben, hoe kan dan de (lokale) overheid ingrijpen?

Kip-ei-verhaal?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 18:33
Hoewel het nog geen maandag is - er is nog een week, en dit is tot nu toe gewoon een middel om de druk op te voeren - begrijp ik het punt van chauffeurs w.b.t. pauzes en werkdruk wel. Dat partijen er onderling niet uit kunnen komen of er ruimte is in een planning om naar de WC te gaan vind ik eigenlijk van de zotte.

[ Voor 26% gewijzigd door Nat-Water op 19-06-2018 11:42 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

ik eigenlijk hoop dat de overheid hier een stokje voor gaat steken.

Ik vind dat als de overheid gaat stakingbreken we best wel een serieus probleem hebben, want dan ontneem je elke werknemer in Nederland het recht om te gaan staken en dus vrijwel het enige pressiemiddel wat er richting een werkgever is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Ik weet niet waar het over gaat.

In Belgie begin ik het wel erg beu te worden dat iedere keer een andere vakbond oproept tot staken, ik had het idee dat het in Nederland wel meeviel.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:51

Zeror

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nat-Water schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:37:
Hoewel het nog geen maandag is - er is nog een week, en dit is tot nu toe gewoon een middel om de druk op te voeren - begrijp ik het punt van chauffeurs w.b.t. pauzes en werkdruk wel. Dat partijen er onderling niet uit kunnen komen of er ruimte is in een planning om naar de WC te gaan vind ik eigenlijk van de zotte.
Ik begrijp het punt ook wel en hoop van harte dat hier een acceptabele oplossing voor komt voor de medewerkers van de vervoersbedrijven. Maar ik vind het van de zotte dat dit zou moeten gebeuren ten koste van ov reizend nederland.

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zeror#2996 :: Twitch: Z3ROR

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Het is een middel om druk op uit te oefenen. Er kan nog wat gebeuren deze week.

Als FNV echt voor onbepaalde tijd wil gaan staken, zie ik een kort geding komen. En dan verwacht ik dat de rechter de staking gaat beperken (bijvoorbeeld niet staken met de spits). Uit eerdere uitspraken uit het verleden is dit ook zo gebeurt. De gevolgen met onbepaalde tijd staken is voor de samenleving te groot.

[ Voor 6% gewijzigd door robertpNL op 19-06-2018 12:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:26

MsG

Forumzwerver

Zeror schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Ik begrijp het punt ook wel en hoop van harte dat hier een acceptabele oplossing voor komt voor de medewerkers van de vervoersbedrijven. Maar ik vind het van de zotte dat dit zou moeten gebeuren ten koste van ov reizend nederland.
Hoe kan je dan als werknemer daar druk uitoefenen op je werkgever? Ik vermoed dat de directie niet met het OV reist. Als het niemand zou benadelen staat er natuurlijk ook geen druk op de directie, los van wat je inhoudelijk van de standpunten zou vinden.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Zeror schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Ik niet eigenlijk, het is juist het werk wat ze moeten doen. Ze kunnen niet echt staken op een andere manier of dat is allang gedaan.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nat-Water
@Zeror Het is dan ook een drukmiddel he. We hebben hetzelfde gehad met ambulances, politie, bagageafhandeling Schiphol.

Wat ik alleen niet snap is dat ze dan niet stiptheidsacties aankondigen. Dat ze dan letterlijk de pauzes opnemen - ongeacht eventuele vertraging of niet. Je maakt alsnog je punt maar beperkt overlast.

Nu ben ik niet thuis in het CAO van buschauffeurs, dus misschien is er geen grond voor.

[ Voor 12% gewijzigd door Nat-Water op 19-06-2018 12:08 ]

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Touchdomex schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:05:
[...]

Ik niet eigenlijk, het is juist het werk wat ze moeten doen. Ze kunnen niet echt staken op een andere manier of dat is allang gedaan.
Hebben ze bij wijze van staking niet ooit reizigers gratis laten reizen ?

Lijkt mij vriendelijker voor gebruikers en ik denk dat je daar de vervoerders ook dubbel mee pakt.

Try SCE to Aux

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Touchdomex schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:05:
[...]

Mwa, er is een wat reizigerneutrale manier om actie te voeren en dat is het OV te laten rijden zonder controle van vervoersbewijzen. Hiermee lever je alsnog de dienst richting de klant maar creeer je de financiele druk richting de werkgever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertpNL
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:02:
[...]

Hoe kan je dan als werknemer daar druk uitoefenen op je werkgever? Ik vermoed dat de directie niet met het OV reist. Als het niemand zou benadelen staat er natuurlijk ook geen druk op de directie, los van wat je inhoudelijk van de standpunten zou vinden.
Niet direct maar de OV bedrijven (werkgevers) hebben wel een consessies met provincies. Als provincies merken dat OV bedrijven niet aan de verplichtingen houden (=rijden) kunnen ze vast boetes uitdelen en dan voelen werkgevers het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Registratie: September 2012
  • Niet online
AtleX schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:55:
[...]

Ik vind dat als de overheid gaat stakingbreken we best wel een serieus probleem hebben, want dan ontneem je elke werknemer in Nederland het recht om te gaan staken en dus vrijwel het enige pressiemiddel wat er richting een werkgever is.
De overheid heeft, ook in deze kwestie, wel vaker kritisch gekeken naar FNV. Het moet uiteraard geen gewoonte worden, maar vanuit de reacties van de OV-bedrijven zie ik voornamelijk nieuws komen dat er actief onderhandelaars bezig zijn. Dan zou ik graag verantwoording vanuit het FNV willen waarom ze dan na estafette-stakingen weer een grote staking doen, zonder ergens een (plas)pauze te nemen zodat er een beetje redelijk kan worden onderhandeld. Het lijkt Frankrijk ondertussen wel.

Ik vind de werkwijze van FNV persoonlijk ook zeer tegenvallen. Qua informatie voor de reiziger, en dus werkgever, is er niets te vinden over de verwachtte impact. Dat mag ook best wel. Nu zeggen ze gewoon "we kappen er mee, zoek het maar uit." Begrijpelijk naar de werkgever toe, maar als je er een publieke sector uit gooit, mag je daar best je verantwoordelijkheid voor nemen.

[ Voor 18% gewijzigd door Stoelpoot op 19-06-2018 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Napo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Mwa, er is een wat reizigerneutrale manier om actie te voeren en dat is het OV te laten rijden zonder controle van vervoersbewijzen. Hiermee lever je alsnog de dienst richting de klant maar creeer je de financiele druk richting de werkgever
Klopt maar van wat ik weet is dat al gedaan een jaar geleden.
Imnoa schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:08:
[...]

Lijkt mij vriendelijker voor gebruikers en ik denk dat je daar de vervoerders ook dubbel mee pakt.
Absoluut maar volgens mij is dat al gedaan. Het is niet alsof dit een nieuw conflict is en spontaan uit de lucht komt vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Touchdomex schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:09:
[...]

Dat houdt niet in dat het geen prima pressiemiddel is richitng de werkgever. Het is niet zo dat je maar één keer op een bepaalde manier kan staken :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Napo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:11:
[...]

Dat houdt niet in dat het geen prima pressiemiddel is richitng de werkgever. Het is niet zo dat je maar één keer op een bepaalde manier kan staken :|
Dat klopt maar schijnbaar heeft dat in het verleden niet genoeg indruk gemaakt dus in dat opzicht snap ik deze stap wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ImNotnoa
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Touchdomex schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:15:
[...]

Dat klopt maar schijnbaar heeft dat in het verleden niet genoeg indruk gemaakt dus in dat opzicht snap ik deze stap wel.
Een niet-rijden staking tot nu toe ook nog niet ?

Try SCE to Aux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Touchdomex schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:15:
[...]

Stakingen maken vaak evenmin indruk. Het is linksom of rechtsom niet alsof reizigers een keuze hebben dus of die nou boos zijn of niet, met de voeten zullen ze toch niet stemmen. Hard aankondigen dat er niet gecontroleerd gaat worden betekent dat niemand meer een kaartje koopt terwijl er wel kosten gemaakt worden. Als pressiemiddel zou dat niet zo goed of beter moeten werken als een staking zonder dat het andere bedrijven collectief miljoenen hoeft te kosten.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06:26
NMe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:17:
[...]

Stakingen maken vaak evenmin indruk. Het is linksom of rechtsom niet alsof reizigers een keuze hebben dus of die nou boos zijn of niet, met de voeten zullen ze toch niet stemmen. Hard aankondigen dat er niet gecontroleerd gaat worden betekent dat niemand meer een kaartje koopt terwijl er wel kosten gemaakt worden. Als pressiemiddel zou dat niet zo goed of beter moeten werken als een staking zonder dat het andere bedrijven collectief miljoenen hoeft te kosten.
De vraag is alleen of dat dus toegestaan is volgens de wet.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

26779

Nu dit zo lijkt te escaleren, mag je in eerste instantie met een hele dikke vinger naar de overheid wijzen. Marktwerking toepassen op diensten die gewoon beschikbaar moeten zijn is gewoon schandalig. En dit geldt niet alleen voor het openbaar vervoer. Ook de bij zorg, nutsvoorzieningen en het onderwijs zouden ze de boel weer terug moeten draaien.
Het is spijtig voor de gedupeerde burger, maar laat de vervoersbedrijven maar op de blaren zitten. Er zijn genoeg kansen geweest om tot een acceptabel compromis te komen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
26779 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:22:
Nu dit zo lijkt te escaleren, mag je in eerste instantie met een hele dikke vinger naar de overheid wijzen. Marktwerking toepassen op diensten die gewoon beschikbaar moeten zijn is gewoon schandalig. En dit geldt niet alleen voor het openbaar vervoer. Ook de bij zorg, nutsvoorzieningen en het onderwijs zouden ze de boel weer terug moeten draaien.
Het is spijtig voor de gedupeerde burger, maar laat de vervoersbedrijven maar op de blaren zitten. Er zijn genoeg kansen geweest om tot een acceptabel compromis te komen.
Privatisering heeft hier niks mee te maken. Als de overheid nu het OV in handen had, mochten de werknemers ook gewoon staken (net als o.a. politie in het verleden).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Oorzaak=gevolg. Volgens mij loopt de druk al langer op en is het nu gewoon de druppel. Vind dat de uitspraak "Als het moet kan de staking weken duren" wel wat rigoureus. Want het is het openbaar vervoer, iedereen die dus niet met het OV gaat pakt nu dus de auto met als gevolg meer files en problemen. Studenten die lessen en tentamens missen... Vind het nogal wat dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jjasloot
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 16:38
Bij zo'n langduringe staking zou je toch een soort Italiaanse oplossing verwachten van de overheid, busdiensten zijn gegarandeerd tussen 6:00 en 9:00 en tussen 15:00 en 18:00 of iets dergelijks. Beetje zoals hier uitgelegd: http://autoguidovie.it/it/news/sciopero-20-aprile/331

Maar goed, het is nog geen maandag

Acties:
  • +2 Henk 'm!

26779

Stoelpoot schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:26:
[...]

Privatisering heeft hier niks mee te maken. Als de overheid nu het OV in handen had, mochten de werknemers ook gewoon staken (net als o.a. politie in het verleden).
Privatisering heeft er _alles_ mee te maken. De incentive voor het bedrijf is winst maken. Om maar winstmaximalisatie na te streven kan een buschauffeur tussen 2 ritten door niet naar het toilet.
Wat mij betreft een dikke vinger naar het regerings beleid en de commerciele diensten voor OPENBAAR vervoer.

[ Voor 32% gewijzigd door 26779 op 19-06-2018 12:30 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Voor de mensen die niet weten waarover de staking gaat, hier een uiteenzetting: https://www.bndestem.nl/b...auffeurs-staken~a01b793e/

Kort gezegd dus 4 dingen:

- Werkdruk. Chauffeurs hebben geen tijd om naar het toilet te gaan ivm de dienstregeling. Laatst een verhaal gehoord dat een chauffeur in een dienst van 8 uur tijd maximaal 5 minuten tijd heeft voor bezoek aan een toilet.

- Onvoldoende salarisverhoging

- Grote tekorten aan buschauffeurs, wat de werkdruk van de bestaande chauffeurs nog verder opdrijft.

- Toenemende extreme aggressie van reizigers. Veel gewelddadige agressieve types, waar te weinig of niks aan gedaan wordt. En de paar toezichthouders die er zijn om er wat aan te doen worden ook nog eens bijna allemaal wegbezuinigd door de werkgevers.

Al met al kan ik ze geen ongelijk geven eerlijk gezegd. Zou ook niet vrolijk van worden als je per dag maar 5 minuten het toilet mag gebruiken, of je elk uur verrot gescholden wordt of bedreigt wordt.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Wat mij nog steeds opvalt is de stelling van FNV tegenover de werkgeversbonden. De een stelt dat er niks gebeurd, de ander stelt dat er juist wel veel wordt onderhandeld. Wat mij betreft mag dit naar het Hof gaan, waar ze eerst mogen uitzoeken wie de waarheid spreekt in die kwestie. Als dat in het voordeel is van FNV, dan hebben ze iets te staken. Anders lekker terug naar de onderhandeltafel voordat ze weer over stakingen nadenken.

Ondertussen kunnen er met minder dan een week opeens allerlei plannen worden omgegooid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:18
wildhagen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:35:
Voor de mensen die niet weten waarover de staking gaat, hier een uiteenzetting: https://www.bndestem.nl/b...auffeurs-staken~a01b793e/

Kort gezegd dus 4 dingen:

- Werkdruk. Chauffeurs hebben geen tijd om naar het toilet te gaan ivm de dienstregeling. Laatst een verhaal gehoord dat een chauffeur in een dienst van 8 uur tijd maximaal 5 minuten tijd heeft voor bezoek aan een toilet.
Uhm zijn hier geen wetten voor? Een professionele chauffeur moet toch sowieso iedere x aantal uren een pauze houden (nog even buiten het feit dat iedere werknemer recht op pauzes heeft)? Dan kan je dan ook even het toilet bezoeken. Indien hier geen tijd voor vrijgemaakt wordt, kan je dit redelijk hard omhoog spelen toch...
- Onvoldoende salarisverhoging
Staken voor salaris, vind ik altijd maar zeer discutabel.
- Grote tekorten aan buschauffeurs, wat de werkdruk van de bestaande chauffeurs nog verder opdrijft.
Dat is inderdaad een probleem, alleen kan je werkgever hier weinig aan doen icm het CAO...dit zal breder opgepakt moeten worden.
- Toenemende extreme aggressie van reizigers. Veel gewelddadige agressieve types, waar te weinig of niks aan gedaan wordt. En de paar toezichthouders die er zijn om er wat aan te doen worden ook nog eens bijna allemaal wegbezuinigd door de werkgevers.
Dit is een maatschappelijk probleem, ook iets om breder opgepakt te worden.

Ik zie niet hoe een CAO alle problemen oplost?

[ Voor 3% gewijzigd door eric.1 op 19-06-2018 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

eric.1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Uhm zijn hier geen wetten voor? Een professionele chauffeur moet toch sowieso iedere x aantal uren een pauze houden? Dan kan je dan ook even het toilet bezoeken. Indien hier geen tijd voor vrijgemaakt wordt, kan je dit redelijk hard omhoog spelen toch...

[...]

Staken voor salaris, vind ik altijd maar zeer discutabel.

[...]

Dat is inderdaad een probleem, alleen kan je werkgever hier weinig aan doen icm het CAO...dit zal breder opgepakt moeten worden.

[...]

Dit is een maatschappelijk probleem, ook iets om breder opgepakt te worden.

Ik zie niet hoe een CAO alle problemen oplost?
Als er niet gestaakt mocht worden om loon zouden we nu nog steeds geen minimumloon kennen... Ik kan het mij goed voorstellen. De economie is ondertussen al lang en breed uit de crisis, maar de lonen stijgen niet en als je dan als werknemer een aanbod krijgt wat net de inflatie bijhoud na jaren van de 0 houden is dat gewoon een klap in het gezicht.

blup

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
eric.1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:42:
[...]

Uhm zijn hier geen wetten voor? Een professionele chauffeur moet toch sowieso iedere x aantal uren een pauze houden? Dan kan je dan ook even het toilet bezoeken. Indien hier geen tijd voor vrijgemaakt wordt, kan je dit redelijk hard omhoog spelen toch...
Het gaat niet zozeer om pauze's, maar plaspauzes. Wetten zijn voor na x uur krijg je x tijd pauze, dat is na iets van 6 of 8 uur meen ik. In de praktijk heb je als chauffeur, als je jezelf een beetje gehydrateerd houdt, na 2 uur wel een volle blaas. Zeker in de zomers. Als daar geen ruimte voor is, kan je je halve dienst zitten dichtknijpen. Dat zie je vrijwel nergens anders. Op een kantoorbaan kan je altijd wel naar het toilet, in de vrachtwagen ga je bij het benzinestation, enzovoort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bezulba schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:44:
[...]

Als er niet gestaakt mocht worden om loon zouden we nu nog steeds geen minimumloon kennen... Ik kan het mij goed voorstellen. De economie is ondertussen al lang en breed uit de crisis, maar de lonen stijgen niet en als je dan als werknemer een aanbod krijgt wat net de inflatie bijhoud na jaren van de 0 houden is dat gewoon een klap in het gezicht.
Volgensmij ben je nog steeds vrij om ander werk te gaan zoeken indien je het niet eens bent met de arbeidsvoorwaarde van je huidige werkgever. Als resultaat zullen er minder werknemers voor het OV zijn en dan moet de werkgever alsnog wel actie ondernemen om werknemers te vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bezulba
  • Laatst online: 17:28

Bezulba

Formerly known as Eendje

Napo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:47:
[...]

Volgensmij ben je nog steeds vrij om ander werk te gaan zoeken indien je het niet eens bent met de arbeidsvoorwaarde van je huidige werkgever. Als resultaat zullen er minder werknemers voor het OV zijn en dan moet de werkgever alsnog wel actie ondernemen om werknemers te vinden.
Niet iedereen heeft de ruimte om even lekker een tijdje zonder werk te zitten, sommige vinden het gewoon heel leuk werk maar krijgen het gevoel alleen maar te moeten geven en nooit wat er van terug zien.

Ze hebben zich netjes gedragen tijdens de crisis door loyaal te blijven, waarom mogen ze dan nu niet daar wat voor terug te verwachten?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nat-Water
Stoelpoot schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:45:
[...]

Het gaat niet zozeer om pauze's, maar plaspauzes. Wetten zijn voor na x uur krijg je x tijd pauze, dat is na iets van 6 of 8 uur meen ik. In de praktijk heb je als chauffeur, als je jezelf een beetje gehydrateerd houdt, na 2 uur wel een volle blaas. Zeker in de zomers. Als daar geen ruimte voor is, kan je je halve dienst zitten dichtknijpen. Dat zie je vrijwel nergens anders. Op een kantoorbaan kan je altijd wel naar het toilet, in de vrachtwagen ga je bij het benzinestation, enzovoort.
Dat dus, ik wilde het net typen. En het vervelende bij een busdienst is dat je afhankelijk bent van verkeer. Je kan zomaar later aankomen dan gepland - maar je volgende vertrektijd verschuift niet mee. Lever je dus in op je pauze.

@Napo Je kan inderdaad ontslag nemen. Maar zie een staking als een kreet van werknemers die wel willen werken, maar het door omstandigheden niet kunnen. Ze gaan niet staken omdat ze willen stoppen met werken - ze staken juist omdat ze het wel willen, maar dat er ook naar ze geluisterd wordt.

Klinkt een beetje krom, ik weet het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Napo schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:47:
[...]

Nou ja, dat is niet helemaal zo. Als alle OV-bedrijven nu de lonen omlaag gooien omdat er geen CAO is, dan kan je niet even naar een andere werkgever toe. OV is ook per regio geregeld. Dus dan zou je enkel ongeschoold werk kunnen doen, want voor wat anders ben je niet opgeleid.

Dit is een beetje een geschiedenislesje over hoe de CAO's en vakbonden zijn ontstaan. Toen was het namelijk in de meeste branches zo dat je slecht werd betaald, dus kon je helemaal nergens heen. En daarom moet je dus kunnen staken voor loonsverhoging.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Stoelpoot schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:45:
[...]

Dat begrijp ik, maar goed een buschauffeur heeft nu toch al wettelijk recht op twee pauzes van een kwartier? Gooi het dan minimaal daar op. Anders maar op slecht werkgeverschap (met een volle blaas kan je ongetwijfeld minder goed opletten; simpelweg gevaarlijk - naast waarschijnlijk wat minder klantvriendelijk gedrag).

De enige staking die daar tegen helpt; gewoon stipt je pauzes houden, laat die bus maar staan voor een kwartier...binnen een ochtend loopt heel die dienstregeling in de soep en moeten ze wel iets eraan doen. Ik zit liever niet in een bus met een chauffeur die op springen staat hoor, laten we dat voorop stellen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
Bezulba schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:49:
[...]

Niet iedereen heeft de ruimte om even lekker een tijdje zonder werk te zitten, sommige vinden het gewoon heel leuk werk maar krijgen het gevoel alleen maar te moeten geven en nooit wat er van terug zien.

Ze hebben zich netjes gedragen tijdens de crisis door loyaal te blijven, waarom mogen ze dan nu niet daar wat voor terug te verwachten?
Omdat arbeidsvoorwaarde uiteindelijk een overeenkomst tussen werknemer en werkgever is. De vraag voor loonsverhoging mag gedaan worden maar is geen verplichting. Uiteindelijk heb je een zakelijke overeenkomst met je werkgever met een aantal voorwaarden (CAO) en je kan een vakbond gebruiken om deels je belangen te behartigen. Als je er niet mee eens bent zal je wat verder moeten kijken om een plek te vinden waar je wel tevreden mee bent.
Stoelpoot schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:50:
[...]

Nou ja, dat is niet helemaal zo. Als alle OV-bedrijven nu de lonen omlaag gooien omdat er geen CAO is, dan kan je niet even naar een andere werkgever toe. OV is ook per regio geregeld. Dus dan zou je enkel ongeschoold werk kunnen doen, want voor wat anders ben je niet opgeleid.
Als je werk doet waar je te weinig voor betaalt krijg is het wellicht verstandig om je werk te heroverwegen. Uiteindelijk ben je als chauffeur niet per definitie aan het OV gebonden en zijn er overige organisaties waar je als buschauffeur kan werken.

Ik zeg niet dat staken geen middel is om het doel te bereiken maar de vraag is meer, ga je met staken hier het doel bereiken als je al niet blij bent met de verloning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJschr
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19-02-2022
jjasloot schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:28:
Bij zo'n langduringe staking zou je toch een soort Italiaanse oplossing verwachten van de overheid, busdiensten zijn gegarandeerd tussen 6:00 en 9:00 en tussen 15:00 en 18:00 of iets dergelijks. Beetje zoals hier uitgelegd: http://autoguidovie.it/it/news/sciopero-20-aprile/331

Maar goed, het is nog geen maandag
Dat zou netjes zijn inderdaad. Nu moet ik zeggen dat bij de eerdere staking deze maand er wel enkele bussen reden (regio Zuid-Holland Noord), die werden door uitzendkrachten bestuurd.

Maar inderdaad, het is nog geen maandag O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:35:
Dat verhaal komt steeds naar buiten, maar is dat ook zo? Lijkt me meer een uitzonderingsgevalletje wat wel eens voor kan komen..
De chauffeurs die ik spreek pakken gewoon hun wc bezoekje aan het begin of einde van de rit. Dan rijden ze maar 1 of 2 minuten later weg. Echt angst voor consequenties lijkt er daar niet in te zitten.
Ik ben bang dat dat met deze acties echt niet beter gaat worden. Los van de standaard mafketels die er rondlopen, beginnen de normale passagiers ook wel genoeg te krijgen van de acties van deze chauffeurs.
Ik had een paar weken geleden ook wel behoorlijke agressieve neigingen tegenover de stakende chauffeurs toen ik een half uur door de stromende regen aan het lopen was...

Daarnaast begreep ik ook van de Connexxion chauffeurs die ik sprak dat ze maar één van de twee stakingsdagen aanwezig hoefden te zijn. De andere werd gewoon gebruikt als uitslaapdagje...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
vj_slof schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:34:
De overheid heeft dit zelf in de hand gewerkt door z.g.n. marktwerking waardoor en de reiziger en de werknemers uiteindelijk voor hogere kosten zijn komen te staan.
Overal waar de overheid "marktwerking" noemt, is geen marktwerking. En in alle sectoren die het wel hebben (supermarkten bijvoorbeeld, of kledingwinkels), noemt de overheid het nooit. "Marktwerking" is een soort politiek wensdenken voor sectoren waar de overheid alles bepaalt.

Ik zou zeggen: stop de subsidies op OV! Langdurige subsidie maakt meer kapot dan je lief is.
Vergelijk de kosten van een touringcar naar Spanje maar eens met een treinkaartje bij de NS. Of zie de vele locaties waar de hele dag file staat voor spoorwegovergangen, en er 200 meter verder een tunnel is gemaakt waar twee keer per uur een bus met hooguit 4 passagiers doorheen rijdt.
Of zie de lange rijen mensen die op een station staan te wachten op een gesubsidieerde bus, terwijl er 50 meter verder een lange rij ongesubsidieerde en zwaarbelaste taxi's staat te wachten op een ongesubsidieerde klant. In andere landen rijden taxi's continu bezet rond.
Ondanks enorme subsidies voor OV, en torenhoge belastingen op prive-vervoer, kan OV qua prijs en kwaliteit amper concurreren. Stop de subsidies, en laat echte marktwerking z'n werk doen.
NMe schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:17:
Stakingen maken vaak evenmin indruk.
Ik ben voornamelijk benieuwd of de subsidies voor busmaatschappijen gewoon doorlopen op dagen dat er gestaakt wordt. Dan hebben ze namelijk wel gewoon inkomsten (kaartjes kosten een fractie van wat de subsidie oplevert), en amper kosten, dus meer winst!

[ Voor 8% gewijzigd door RemcoDelft op 19-06-2018 14:26 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 04-06 09:57
RemcoDelft schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:07:
Ondanks enorme subsidies voor OV, en torenhoge belastingen op prive-vervoer, kan OV qua prijs en kwaliteit amper concurreren. Stop de subsidies, en laat echte marktwerking z'n werk doen.
Geen subsidies is geen OV, dus ook geen OV stakingen, probleem opgelost :z

Helaas hebben alle eerdere acties hun signaal niet door kunnen laten dringen tot hun werkgevers. Daarom zijn er nu nog grotere acties aangekondigd.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
LordSinclair schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:09:
Geen subsidies is geen OV, dus ook geen OV stakingen, probleem opgelost :z
:*)
Maar iets serieuzer: wat is er mis mee om mensen gewoon voor hun eigen vervoer te laten betalen? Met name bij de NS kan ik er met m'n pet niet bij dat ze overvolle wagons hebben waar je volgens de rechter geen recht hebt op een zitplek, en er nog steeds geld bij moet!
Dat moet toch veel efficienter kunnen, en het kan toch haast niet anders dan dat die noodzaak ontbreekt omdat de overheid toch wel geld geeft, en de klanten toch geen keus hebben?

Wat me bij eerdere stakingen in stadsvervoer vooral opviel, was dat stadsbussen uitsluitend concurreren met fietsers (en wandelen). Het levert geen extra files op. In mijn wijk reizen ook iets van 20 keer meer mensen per fiets dan per bus.

[ Voor 34% gewijzigd door RemcoDelft op 19-06-2018 13:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:35
Ik heb alle eisen niet gelezen, maar wat ik mij afvraag is of er ergens in die CAO eisen een loonsverhoging is verstopt. Als het hier echt te doen is om het recht even naar de WC te kunnen en een verlaging van de werkdruk en er nergens meer loon wordt geeist dan kan ik best begrijpen waarom je boos bent als dit genegeerd wordt.

Ik moet wel zeggen dat alhoewel ik niet afhankelijk ben van het OV, ik wel kan begrijpen dat als je dit wel bent dit erg vervelend is. Ik zou dan ook voorstander zijn om te zeggen, laten de buschauffeurs collectief gewoon die chipkaartlezers "vergeten" aan te zetten. Dan hebben de mensen die afhankelijk zijn gewoon hun rit, en de chauffeurs zetten (nog meer) druk op de werkgever.

En op de vraag of het mag, tjah werkweigering is ook reden voor ontslag, maar dat geld ook niet als er gestaakt wordt. Daarbij, als je het in een mooi persbericht zet, vermeld ff dat dit het alternatief is op gewoon niet rijden, dan heb je binnen 5 minuten de SP en PvdA op TV dat het een goede actie is en dan ben je ook klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
Spectaculous schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:14:
Ik heb alle eisen niet gelezen, maar wat ik mij afvraag is of er ergens in die CEO een loonsverhoging is verstopt.
CEO's zijn inderdaad diegene die extra beschikbaar geld in eigen zak steken i.p.v. loonsverhogingen voor personeel door te voeren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 17:16

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Hoe zit het nou met Arriva en Keolis? Pas was bekend dat zij akkoord gingen met een nieuwe CAO, voor het Multi-Modaal vervoer (MuMo). Betekent dit dat Arriva en Keolis in heel Nederland sowieso niet gaan staken? Of een deel van die vervoerders?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spectaculous
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 15:35
LordSinclair schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:17:
[...]

CEO's zijn inderdaad diegene die extra beschikbaar geld in eigen zak steken i.p.v. loonsverhogingen voor personeel door te voeren :+
Haha, typo XD. Die CEO zal er overigens wel niet zoveel last van hebben, zijn BMW doet het gewoon :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Anoniem: 457607

Ik ben geheel voorstander van stakingen, inclusief die pijn doen. Niet als standaardpraktijk, maar indien nodig mag een vakbond best een keer de tanden laten zien. Indien ze dat nooit doen, worden ze niet serieus genomen, en dat is toch al een probleem.

Werknemers en hun belangen worden al decennia lang ondergesneeuwd en gemarginaliseerd. De balans is simpelweg zoek.

In plaats van op je eigen individuele ongemak te focussen, denk aan het grotere plaatje, en ondersteun je medemens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:29

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

fm77 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Dat verhaal komt steeds naar buiten, maar is dat ook zo? Lijkt me meer een uitzonderingsgevalletje wat wel eens voor kan komen..
De chauffeurs die ik spreek pakken gewoon hun wc bezoekje aan het begin of einde van de rit. Dan rijden ze maar 1 of 2 minuten later weg. Echt angst voor consequenties lijkt er daar niet in te zitten.
Als het niet iets structureels is van een chauffeur, zitten daar inderdaad geen consequenties aan. Alleen al omdat de marges gesteld door de overheid voor het al dan niet binnenhalen van een bonus/malus voor het 'op tijd rijden' in de meeste concessies groter zijn dan 2 minuten te laat. Ik zou mijn hand ervoor in het vuur willen steken dat er geen teamleider is die zijn chauffeurs aanspreekt op een incidenteel te laat vertrek vanwege een toiletbezoek.

Wat vooral vervelend is voor chauffeurs, is dat ze pauzetijd inleveren op het moment dat ze vertraagd binnenkomen. En dit laatste gebeurd natuurlijk meer als de planningen, onder meer door gebruik te maken van betere software, strakker worden en een vertraging langer door kan werken.

Ik ga als kantoorklerk geen oordeel vellen over waar het heen moet met de onderhandelingen. Beide kanten hebben hun (goede) argumenten. Het is klote voor de toppers van chauffeurs die zich verantwoordelijk voelen om op tijd te blijven rijden, op hun pauzes interen en daardoor een hoge druk ervaren. Daarentegen is de CAO in het OV er ook al een met een zilveren randje (uit eigen ervaring) en vraag ik me af welke bedrijfstakken waar mensen met dezelfde soort skills werkzaam zijn, deze voorwaarden kan bieden aan zijn werknemers.
AW_Bos schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:18:
Hoe zit het nou met Arriva en Keolis? Pas was bekend dat zij akkoord gingen met een nieuwe CAO, voor het Multi-Modaal vervoer (MuMo). Betekent dit dat Arriva en Keolis in heel Nederland sowieso niet gaan staken? Of een deel van die vervoerders?
Keolis werkt met twee CAO's, een deel (met name machinisten en chauffeurs uit het oude ZHO-gebied) zit in multimodaal, waar de rest voornamelijk de OV-CAO heeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Ik persoonlijk heb er nauwelijks last van, terwijl ik wel vlotter door het verkeer kom zonder al die k*tbussen die in de weg rijden, voorrang nemen waar ze dat niet hebben, etc.. :/

Maar: In mijn vrienden en kennissen kring zitten ook mensen die helaas van het OV afhankelijk zijn, en voor hen is dit ronduit bagger natuurlijk :(

Ik zou er inderdaad meer in zien als chauffeurs gewoon de OV kaart lezer niet aanzetten, zodat het bedrijf voor 1 of 2 dagen géén inkomsten heeft, alleen maar kosten (da's toch al een flink bedrag aan salarissen en brandstof). Inderdaad vermelden dat dit het enige alternatief is voor helemaal niet rijden. De chauffeurs zouden hiertoe wel bereid gevonden moeten worden, want de meerderheid van de chauffeurs wordt chauffeur omdat ze het prachtig vinden om met zo'n ding rond te rijden, contact te hebben met mensen, etc.

En reken maar van yes dat privatisering hier wat mee te maken heeft. In het vrije bedrijf draait het allemaal om winst, winst, winst. De stropdas wil zijn eigen zakken zo vol mogelijk hebben, dat degene die onderaan de voedselketen hangt nauwelijks kan leven zal zoiemand een rotzorg zijn. Ik ben het eens met de stelling (zoals die hier al is geopperd, ik weet even niet meer door wie) dat de privatisering in een overduidelijk publieke sector (zoals de zorg en het OV) teruggedraaid moet worden. In die sectoren moeten geen grote winsten maar break-even (of een kleine winst, dat is dan al goed genoeg) nagestreefd worden.

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:21
Touchdomex schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:09:
[...]

[...]

Absoluut maar volgens mij is dat al gedaan. Het is niet alsof dit een nieuw conflict is en spontaan uit de lucht komt vallen.
Ik zat daar ook aan te denken, je moet zorgen dat het op directie niveau pijn gaan doen. Als je voor onbepaalde tijd de mensen gratis mee laat gaan dan zitten ze denk snel aan de tafel.

Cloud ☁️

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LordSinclair
RemcoDelft schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:11:
Maar iets serieuzer: wat is er mis mee om mensen gewoon voor hun eigen vervoer te laten betalen?
Op zich natuurlijk geen gek idee. Maar dan is er een grote groep Nederlanders die niet meer kunnen reizen naar plekken die buiten wandel en fietsbereik liggen.

En als we toch zo gaan denken kunnen we alle subsidies en toeslagen wel afschaffen. Mensen die kinderen nemen betalen hier zelf maar voor, en als een woning te duur is in de huur ga je maar in een tent slapen. En kan je je zorg niet betalen, nou dan ga je toch gewoon dood? :/

We leven niet in VS maar in een socialer land waar de rijkere vaker dingen voor de armere betalen. En het lullige is, die armere werken er vaak nog harder voor ook!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-06 18:50

NMe

Quia Ego Sic Dico.

RemcoDelft schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:07:
Ik zou zeggen: stop de subsidies op OV!

[...]

(kaartjes kosten een fractie van wat de subsidie oplevert)
Dat betekent dat zonder subsidie de kaartjes nóg duurder worden. Als je alleen reist is de trein op dit moment nog krap goedkoper dan de auto nemen, maar zodra je met zijn tweeën ergens naartoe gaat is nu al de auto goedkoper. Subsidies stoppen = kaartjes duurder maken = nog minder mensen in de trein en de mensen die er wél in zitten worden enorm genaaid omdat ze vaak geen alternatief vervoersmiddel hebben.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RoffaboyS
  • Laatst online: 15-04-2023
Heads up. Berichten over RET in Rotterdam dat ze niet gaan staken is onzin. Want ze deden tot nu toe mee met alle stakingen...

https://www.twitch.tv/roffaboys

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Overlord2305
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 08-10-2024
26779 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:29:
[...]

Privatisering heeft er _alles_ mee te maken. De incentive voor het bedrijf is winst maken. Om maar winstmaximalisatie na te streven kan een buschauffeur tussen 2 ritten door niet naar het toilet.
Wat mij betreft een dikke vinger naar het regerings beleid en de commerciele diensten voor OPENBAAR vervoer.
Je begrijpt vrije marktwerking hier verkeerd. Het probleem wordt niet veroorzaakt door privatisering, het maken van winst is een geweldige motivatie voor bedrijven, mits er concurrentie is dan, echter is er (geen ruimte voor) concurrentie hier in Nederland. Als er concurrentie was zouden de buschauffeurs namelijk gewoon bij de competitie gaan werken als hun huidige baas niet genoeg vrijheid / loon etc biedt. Dit zorgt er dan weer voor dat vervoersbedrijven onderling gaan strijden om de (beste) chauffeurs door de beste / voordeligste arbeidsvoorwaarden te bieden.

[ Voor 8% gewijzigd door Overlord2305 op 19-06-2018 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:56
Marzman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:00:
[...]
In Belgie begin ik het wel erg beu te worden dat iedere keer een andere vakbond oproept tot staken, ik had het idee dat het in Nederland wel meeviel.
Op zich zou het positief moeten wezen dat elke vakbond een andere dag kiest. Nu bij ons de minimum dienstverlening is ingevoerd, moeten wij (de werknemers van de NMBS-groep) aan de bazen laten wezen of we al dan niet meestaken. Als op dag 1 vakbond A staakt, dan kunnen de mensen die zijn aangesloten bij vakbond B of C nog wel werken. (In principe mogen zij op die dag meestaken, maar trekken ze wel geen stakersvergoeding). Op dag dag 2 vakbond B staakt, kunnen die van vakbond A weer werken.
Als op 1 dag alle vakbonden staken, ben ik benieuwd naar die minimumdienstverlening. Bij mijn weten zouden we nog niet opvorderbaar zijn om te komen werken (met uitzondering van bepaalde diensten die steeds een permanentie moeten verzekeren)

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Overlord2305 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:16:
[...]

Je begrijpt vrije marktwerking hier verkeerd. Het probleem wordt niet veroorzaakt door privatisering, het maken van winst is een geweldige motivatie voor bedrijven, mits er concurrentie is dan, echter is er (geen ruimte voor) concurrentie hier in Nederland. Als er concurrentie was zouden de buschauffeurs namelijk gewoon bij de competitie gaan werken als hun huidige baas niet genoeg vrijheid / loon etc biedt. Dit zorgt er dan weer voor dat vervoersbedrijven onderling gaan strijden om de (beste) chauffeurs door de beste / voordeligste arbeidsvoorwaarden te bieden.
Precies. In Nederland betekent privatiseren eigenlijk niet veel meer dan "overheids-gegund-monopolie". Er is telkens maar 1 bedrijf dat de dienst uitvoert. En het bedrijf dat de medewerkers het snelst "oprookt" kan voor een zo laag mogelijk bedrag inschrijven en krijgt dan dus dat monopolie gegund als beloning. Kan me voorstellen dat dat "goed werkgeverschap" niet echt in de hand werkt.

Ik vind het dan wel heel vervelend dat ze gaan staken, maar volgens mij ligt de schuld daarvan bij de politiek als opdrachtgever. Zolang daar alleen maar gekeken wordt naar de aller-aller-laagste prijs, dan zullen bedrijven daar ook voor gaan. En die aller-aller-laagste prijs bereik je niet door wat ruimer te plannen en je personeel wat meer te betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RemcoDelft
Destruction schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:32:
Ik zou er inderdaad meer in zien als chauffeurs gewoon de OV kaart lezer niet aanzetten, zodat het bedrijf voor 1 of 2 dagen géén inkomsten heeft, alleen maar kosten (da's toch al een flink bedrag aan salarissen en brandstof).
Staken betekent het werk neerleggen. Wat jij voorstelt is werkweigering, en reden zijn voor ontslag op staande voet.
LordSinclair schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:47:
Op zich natuurlijk geen gek idee. Maar dan is er een grote groep Nederlanders die niet meer kunnen reizen naar plekken die buiten wandel en fietsbereik liggen.
Door torenhoge parkeertarieven en brandstofaccijns kunnen heel veel mensen nu ook niet reizen naar plekken waar ze graag naartoe zouden willen.
Ik vergelijk OV graag met de luchtvaart: je laat toch ook niet elk half uur gesubsidieerd een leeg vliegtuig naar elke mogelijke stad in Europa vliegen? Zodra het over onrendabele buslijnen gaat, vindt vrijwel iedereen dat die niet mogen worden opgeheven. Maar ze zijn onrendabel omdat er geen gebruik van gemaakt wordt, en dus amper behoefte aan is.
En als we toch zo gaan denken kunnen we alle subsidies en toeslagen wel afschaffen. Mensen die kinderen nemen betalen hier zelf maar voor, en als een woning te duur is in de huur ga je maar in een tent slapen.
Lichtelijk off-topic, maar kinderbijslag is zeg maar een paar procent van je inkomstenbelasting die je terugkrijgt. Een zoethoudertje. Wonen is juist zo enorm duur geworden doordat de overheid zich er zoveel mee bemoeit heeft (en de enige "oplossing" van de overheid is uiteraard nog meer overheidsbemoeienis). Vergelijk het maar met de omringende landen: wij hebben veel meer sociale huur, en de woningnood is ook veel hoger.
Ik zou veel liever zien dat de overgrote meerderheid van de Nederlanders gewoon van het eigen inkomen kan rondkomen, zonder toeslagen, zonder subsidies, zonder aftrekposten, en zonder hoge belastingen waar dat allemaal van betaald wordt om hem afhankelijk te houden van een gigantische overheid.
We leven niet in VS maar in een socialer land waar de rijkere vaker dingen voor de armere betalen.
In de VS heeft een zeer groot deel van de "armen" gewoon een auto, eigen huis en airco. Vergis je niet, de rijken in Nederland betalen relatief weinig belasting. Net als in de meeste landen trouwens.
echter is er (geen ruimte voor) concurrentie hier in Nederland. Als er concurrentie was zouden de buschauffeurs namelijk gewoon bij de competitie gaan werken als hun huidige baas niet genoeg vrijheid / loon etc biedt.
Mooi he, hoe de overheid denkt marktwerking te creeren: je kan met een concurrent reizen, maar dan moet je wel een andere bestemming kiezen :+

[ Voor 5% gewijzigd door RemcoDelft op 19-06-2018 16:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

RemcoDelft schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Staken betekent het werk neerleggen. Wat jij voorstelt is werkweigering, en reden zijn voor ontslag op staande voet.
Hoe is dat juridisch onderbouwd? De chauffeur arriveert op zijn werk, start de bus en rijdt gewoon rond, maar rekent de passagiers onder het mom van staking geen geld?

Dit afgezet tegen een chauffeur die op zijn werk arriveert en de rest van de dag in de kantine blijft zitten, met zijn armen over elkaar, onder het mom van staking?

[ Voor 24% gewijzigd door Destruction op 19-06-2018 14:53 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 01-06 10:06
Hoor wel welke partijnen staken. bussen sowieso, treinen niet. maar trams en/of metro's? en dan ook nog per reisboer anders. wens ze veel staak plezier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 18:53

Cyphax

Moderator LNX
Sniffels schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:58:
Hoor wel welke partijnen staken. bussen sowieso, treinen niet. maar trams en/of metro's? en dan ook nog per reisboer anders. wens ze veel staak plezier.
NS-treinen zullen denk ik wel rijden, maar er zijn ook regionale treinen en die kunnen goed ook uitvallen. Ik gok dat alle aanbieders op hun eigen site wel vermelden dat ze staken (als ze staken). :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:11

LankHoar

Langharig tuig

Cyphax schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:13:
[...]

NS-treinen zullen denk ik wel rijden, maar er zijn ook regionale treinen en die kunnen goed ook uitvallen. Ik gok dat alle aanbieders op hun eigen site wel vermelden dat ze staken (als ze staken). :)
NS heeft aan aparte CAO en zij zullen niet staken, staat vermeld in het artikel in OP :)

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14:56

Blokker_1999

Full steam ahead

Destruction schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:32:
Ik persoonlijk heb er nauwelijks last van, terwijl ik wel vlotter door het verkeer kom zonder al die k*tbussen die in de weg rijden, voorrang nemen waar ze dat niet hebben, etc.. :/
Geen kutbus waar 60 a 70 man in kan betekend 60 a 70 man die ineens de wagen moetne gaan nemen. Bedenk eens wat een effect dat zal hebben.
Ik zou er inderdaad meer in zien als chauffeurs gewoon de OV kaart lezer niet aanzetten, zodat het bedrijf voor 1 of 2 dagen géén inkomsten heeft, alleen maar kosten (da's toch al een flink bedrag aan salarissen en brandstof).
En wat met chauffeurs die niet willen meestaken? Die gaan hun kaartlezer wel aanzetten. En dan heb je reizigers die gaan zeggen: maar jullie staken vandaag, ik mocht gratis rijden was me verteld. En dan heeft die bus een zwaar ongeval en gaat de verzekering zeggen: toon eens wie van de reizigers betaald heeft en gedekt is ...
En reken maar van yes dat privatisering hier wat mee te maken heeft. In het vrije bedrijf draait het allemaal om winst, winst, winst. De stropdas wil zijn eigen zakken zo vol mogelijk hebben, dat degene die onderaan de voedselketen hangt nauwelijks kan leven zal zoiemand een rotzorg zijn. Ik ben het eens met de stelling (zoals die hier al is geopperd, ik weet even niet meer door wie) dat de privatisering in een overduidelijk publieke sector (zoals de zorg en het OV) teruggedraaid moet worden. In die sectoren moeten geen grote winsten maar break-even (of een kleine winst, dat is dan al goed genoeg) nagestreefd worden.
En openbare dienstverlening mag gewoon met verlies draaien, dat dekken we wel toe natuurlijk. Maken de private vervoerders winst? Ja. Maar verwacht niet dat daar onmiddelijk het grote geld te halen is. Ga je dat hernationaliseren dan weet je zo dat er niet veel gaat verbeteren omdat je dan eindelijk OV hebt dat winstgevend is en je kan dus de dotaties vanuit de overheid verlagen om ze terug naar het break-even punt te brengen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

Als mensen nou eens https://linkeddata.overhe...ECLI:NL:RBAMS:2010:BO1217 zouden lezen in plaats van te zeiken over "ze moeten gratis reizen!!1" dan wisten ze dat de werknemers zelf dan gekort worden op hun salaris.

En dat mensen last hebben van de staking: Joh! Wat denk je dat de bedoeling is van een staking?
RoffaboyS schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:13:
Heads up. Berichten over RET in Rotterdam dat ze niet gaan staken is onzin. Want ze deden tot nu toe mee met alle stakingen...
Sommige medewerkers van de RET vallen inderdaad nog onder de CAO waarvoor mensen op dit moment staken, omdat ze zijn overgenomen van QBuzz.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeoh op 19-06-2018 16:55 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

Blokker_1999 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:45:
[...]
Geen kutbus waar 60 a 70 man in kan betekend 60 a 70 man die ineens de wagen moetne gaan nemen. Bedenk eens wat een effect dat zal hebben.
We kunnen er rustig vanuit gaan dat een aardig percentage van de OV reizigers geen rijbewijs hebben, laat staan een auto ;) Trust me, de vorige stakingsdagen hebben geleerd dat ik een hoop tijd bespaar als die bussen niet rijden.

Puur voor mij persoonlijk mag heel dat OV afgeschaft worden. Spoorwegen asfalteren, daar de vrachtwagens laten rijden. Stations worden depots van waaruit kleinere zelfstandigen de goederen op lokatie afleveren. lijkt mij geen gek systeem :)

Daarentegen is er een grote groep afhankelijk van het OV, en voor die mensen is het ronduit bagger dat hun mogelijkheid tot reizen van en naar werk een tijdje weg lijkt te gaan vallen :/
[...]
En wat met chauffeurs die niet willen meestaken? Die gaan hun kaartlezer wel aanzetten. En dan heb je reizigers die gaan zeggen: maar jullie staken vandaag, ik mocht gratis rijden was me verteld. En dan heeft die bus een zwaar ongeval en gaat de verzekering zeggen: toon eens wie van de reizigers betaald heeft en gedekt is...
Was er niet zoiets met stakingbrekers?

En wat de verzekering betreft.. Tsja, ook dat is een risico voor de werkgever. Als hun chauffeurs minder werkdruk hebben en optijd hun sanitaire pitstop kunnen maken, zijn ze beter instaat om op een veilige manier hun voertuigen te besturen, hoef ik ook niet in de ankers als zo'n kuttekop z'n bus van links (waar ik dus voorrang heb) voor me langs hoekt :|

Me dunkt dat de verzekeraar daar vrolijker van zou worden.
[...]
En openbare dienstverlening mag gewoon met verlies draaien, dat dekken we wel toe natuurlijk. Maken de private vervoerders winst? Ja. Maar verwacht niet dat daar onmiddelijk het grote geld te halen is. Ga je dat hernationaliseren dan weet je zo dat er niet veel gaat verbeteren omdat je dan eindelijk OV hebt dat winstgevend is en je kan dus de dotaties vanuit de overheid verlagen om ze terug naar het break-even punt te brengen.
Wat je in de private sector meer hebt dan de publieke sector, is de laag parasieten die vooral op geld en winst belust zijn. Je kunt verdedigen dat je in de publieke sector gaat werken omdat je een maatschappelijk belang dienen belangrijker vindt dan grof geld harken. Wil je grof geld harken, dan ga je naar Shell en dat soort bedrijven. Een bedrijf waarbij wij als consument dan weer de keuze kunnen maken om dat bedrijf te vermijden als de tarieven te hoog worden/hun gedragingen ons niet langer aan staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RemcoDelft
Blokker_1999 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:45:
Die kutbus waar 60 man in kan maar waar slechts 4 man in zit heeft wel een eigen rijstrook. Die rijstrook is niet betaald door degenen die er gebruik van maken, dus het zal inderdaad effect hebben als er in de tijd dat 4 man in een bus passeren straks honderden auto's over die baan kunnen rijden.
(maar dat bedoelde je niet zeker? 8) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Jeoh schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 16:54:
En dat mensen last hebben van de staking: Joh! Wat denk je dat de bedoeling is van een staking?
Dat is de NIMBY in ze die luid en duidelijk aanwezig is: ze staan misschien wel achter het principe van staken, maar ze moeten er geen last van hebben. Staken moet maar in een achterkamertje worden gedaan zonder dat ze er iets van merken.
Rechtstreeks uit de marktwerkingsbijbel, het heilige boek van een religie die veel schade aanricht omdat er fundamentalisten in de politieke partijen zitten.

[ Voor 48% gewijzigd door gambieter op 19-06-2018 19:26 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Niet leuk dit.
Er zijn veel studenten die maandag weer aan de bak moeten. Of zondag al moeten vertrekken maar moeten dokken voor hun vervoersbewijs.

Ik vind dit niet kunnen en zou wat mij betreft verboden moeten worden.
De waterleiding (is ook geen overheid) staakt toch ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Wordt t rustig van op het werk.. 80% is OV afhankelijk (denken ze)

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Marzman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:00:
[...]

Ik weet niet waar het over gaat.

Het valt in Nederland ook mee. Ik durf zelfs te stellen dat er in Nederland te weinig word gestaakt. En dat als ze dan gaan staken, zijn ze vaak ook nog zo netjes in Nederland om het niet te erg te maken (dus niet met zijn allen dagen lang staken).

Nederland is na de jaren '80 vrij soft geworden met protesten en stakingen.

De volgenden die mogen gaan staken: horeca personeel! Midden in de zomer een week lang. Wat hebben die een treurige CAO...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Tja we slikken hier alles maar.. itt tot de fransen.. die gooien het ganse land plat :D

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

nokiaan958GB schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:07:
Niet leuk dit.
Er zijn veel studenten die maandag weer aan de bak moeten. Of zondag al moeten vertrekken maar moeten dokken voor hun vervoersbewijs.

Zonder water ga je dood, zonder bus ben je wat later waar je wil zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30

vectormatic

Warlock of the doorlock

Jeoh schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:21:
[...]

Zonder water ga je dood, zonder bus ben je wat later waar je wil zijn.
Zonder OV komen sommige mensen gewoon niet op hun werk, je kan lakoniek doen over "wat later", maar niet iedere OV reis is <20km en "dan pak je de fiets toch?"

Voor een dag of twee geen OV is omheen te werken, een staking voor onbepaalde tijd is voor genoeg mensen een serieus probleem

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lodo
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 11-11-2023
[...]
En het lullige is, die armere werken er vaak nog harder voor ook!
Tsja, alleen wordt hard werken niet beloont, toegevoegde waarde wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
Lodo schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:04:
Tsja, alleen wordt hard werken niet beloont, toegevoegde waarde wel.
Juist de mensen die veel verdienen hebben weinig toegevoegde waarde en zijn alleen maar overhead met het "managen" van zaken. De mensen die weinig verdienen maken juist de producten die het geld in het laatje brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 16:42
Bij de vorige staking reden de bussen hier wel gewoon (Twents/Keolis), dus ben benieuwd volgende week. Ook leuk, tentamenweken beginnen weer vanaf maandag.

1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
vuurtjih schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:20:
Bij de vorige staking reden de bussen hier wel gewoon (Twents/Keolis), dus ben benieuwd volgende week. Ook leuk, tentamenweken beginnen weer vanaf maandag.
Bel anders Keolis op en vraag het daar na. Dan weten ze het mogelijk.

Kaart het eventueel ook aan bij school, dat zij ook onderzoek kunnen doen of die tentamenweek wel haalbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vectormatic
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:30

vectormatic

Warlock of the doorlock

LordSinclair schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:16:
[...]

Juist de mensen die veel verdienen hebben weinig toegevoegde waarde en zijn alleen maar overhead met het "managen" van zaken. De mensen die weinig verdienen maken juist de producten die het geld in het laatje brengen.
Ik ben absoluut geen fan van managers/directeuren, maar ze voegen daadwerkelijk wel waarde toe, zonder die zogenoemde "overhead" kan een bedrijf in de moderne maatschappij gewoon niet bestaan, of is het commercieel zodanig stuurloos dat het binnen no time de deuren mag sluiten.

Je kan zeker je vraagtekens zetten bij het salaris van de directeur van de ING, maar als ik kijk naar de shit die de projectmanagers op mijn projecten over zich heen krijgen en wat ze bij het "producerende volk" weghouden, zijn ze zeker hun geld waard, en zou ik niet willen ruilen.

Daarnaast is die allemaal nogal off-topic, maar goed, ik doe zelf ook vrolijk mee....

Master of the allen wrench Riding a mighty lawnmower for revenge In the realm of the screws he's the king And Lord of the Towel Rings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Stoelpoot schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:27:
[...]

Bel anders Keolis op en vraag het daar na. Dan weten ze het mogelijk.

Kaart het eventueel ook aan bij school, dat zij ook onderzoek kunnen doen of die tentamenweek wel haalbaar is.
Heb er zelf vrij weinig last van, kan altijd nog met de auto.
Ik vermoed dat de hogeschool je verteld, zoek het lekker zelf uit.

Moet het verder nog maar zien, we hebben nog bijna een week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:54
eric.1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:58:
De enige staking die daar tegen helpt; gewoon stipt je pauzes houden, laat die bus maar staan voor een kwartier...binnen een ochtend loopt heel die dienstregeling in de soep en moeten ze wel iets eraan doen. Ik zit liever niet in een bus met een chauffeur die op springen staat hoor, laten we dat voorop stellen...
Really? Agressie in het verkeer is al één van de redenen dat ze staken. Iets zegt mij dat een dergelijke actie in bepaalde gebieden (hallo Randstad) agressie op zal roepen.
nokiaan958GB schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:07:
Niet leuk dit.

Alsof OV het enige middel is? Zelf reizen binnen de stad, taxi, ouders/kennissen inschakelen. Het is al netjes van de OV bedrijven dat ze tijdens de examenperiode niet hebben gestaakt.

En zover ik weet mogen ook andere nutsbedrijven gewoon staken. Maar dat doen ze vast niet omdat die arbeidsvoorwaarden gewoon goud zijn :+ Ik meen dat enkel defensie niet mag staken. Sommige diensten zoals ambulance, brandweer en politie mogen werk staken maar de openbare orde en veiligheid mag niet in geding komen. Er zal dus altijd op spoedmeldingen via 112 worden gereden.
Imnoa schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:08:
Volgens mij mag dat wettelijk gezien niet zomaar. Staken is een recht, maar om reizigers gratis te laten reizen kan mogelijk de werknemer aansprakelijk worden gesteld. Geen idee hoe dat precies zit, maar dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.

Ander voorbeeld: AH personeel staakt niet, maar laat klanten van alle bonnetjes maar 50% (of minder) daadwerkelijk betalen. Dat kan natuurlijk niet. Mogelijk dat dit zelfs kan worden gezien als een vorm van diefstal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
TheBrut3 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:40:
[...]

Really? Agressie in het verkeer is al één van de redenen dat ze staken. Iets zegt mij dat een dergelijke actie in bepaalde gebieden (hallo Randstad) agressie op zal roepen.
Dus dan maar helemaal niet rijden? Zal hetzelfde effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Stoelpoot schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:02:
Dus dan maar helemaal niet rijden? Zal hetzelfde effect hebben.
Dan zit je niet in de bus met die agressieve figuren.

En toenemende agressie tegen chauffeurs, conducteurs etc is nu net een van de redenen voor de staking.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
[...]

...............

[...]

Alsof OV het enige middel is? Zelf reizen binnen de stad, taxi, ouders/kennissen inschakelen. Het is al netjes van de OV bedrijven dat ze tijdens de examenperiode niet hebben gestaakt.

En zover ik weet mogen ook andere nutsbedrijven gewoon staken. Maar dat doen ze vast niet omdat die arbeidsvoorwaarden gewoon goud zijn :+ Ik meen dat enkel defensie niet mag staken. Sommige diensten zoals ambulance, brandweer en politie mogen werk staken maar de openbare orde en veiligheid mag niet in geding komen. Er zal dus altijd op spoedmeldingen via 112 worden gereden.

..............
Nee helaas, op maandag werkt iedereen en geen uitkeringstrekkers in de familie.
Inderdaad met det taxi kan maar of een student daar het budget voor heeft, vraag ik mij af.

Stel je moet vanaf Zwolle naar de TU in Enschede dan moet je normaal met het regionale treintje. Wordt wel een heel erg duur ritje met de taxi 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-06 22:13
En terecht ook dat er gestaakt word. Moet er wel bij zeggen dat ik bevooroordeeld ben, omdat ik onder deze CAO val en er dus ook mee te maken heb. Al rij ik de buurtbus en die rijden wél gewoon over het algemeen.

Voor alle duidelijkheid, ook wij als chauffeurs zouden liever gewoon rijden. Maar staken is het enige middel dat chauffeurs hebben richting de werkgevers. Gratis reizen is pertinent niet toegestaan, omdat dit diefstal is. Is ook zo uitgesproken door de rechter.
Met stiptheidsacties heb je alleen de overstappende reiziger en die gaat vervolgens klagen bij je collega. De werkgever zal het weinig boeien dat je 3 minuten later je volgende rit aanvangt, omdat je vorige rit 3 minuten vertraging had en je je strikte pauze pakt. Tijd die je in diezelfde rit vaak weg kan rijden.

Ik ben alleen van mening dat er bij de overheden geklaagd moet worden. Zij willen voor een dubbeltje op de eerste rang zitten. Hoe goedkoper, hoe beter. Moet er een buurtbus met 40 vrijwilligers in plaats van een gewone bus met betaalde kracht komen? Prima! Maar ondertussen is het broodroof voor de beroepschauffeurs en rijden er incapabele figuren met passagiers die een OV dienst vervullen. En de provincie staat het toe...... Want het is goedkoper. Zo kon Syntus de concessie in provincie Utrecht winnen van Connexxion bijvoorbeeld. Ondertussen zijn er niet genoeg vrijwilligers en rijden we nog rond met een aantal betaalde chauffeurs.

Dat niet alleen, maar er word ook bezuinigd op personeel. Zo worden roosters en diensten zo efficient mogelijk ingedeeld, zodat er zo min mogelijk personeel nodig is, maar in de praktijk niet genoeg wettelijke pauze voor de chauffeur. Storing bij een overweg waardoor je 10+ minuten vertraging oploopt en je hebt daarna pauze? Wel, fuck je pauze en doorrijden zal je, ookal is het je wettelijk verplichte pauze. Er is geen ruimte gelaten om dit soort overmacht op te vangen. Ook file's of andere dingen die vertragingen kunnen geven...
Dan heb je 10 minuten pauze bij je eindpunt en heb je 6 minuten vertraging. Dan hou je 4 minuten over. Je moet even plassen en wil een bakje koffie pakken. Maar omdat je als chauffeur geacht word vragen te beantwoorden van reizigers, worden er continue vragen aan je gesteld. Zo ben je naar het hokje al 3 minuten onderweg en heb je nog maar 1 minuut over. Dat willen wij als chauffeurs dus anders zien. Dit zijn typisch de dingen waarop wordt geconcurreerd om goedkoper te kunnen zijn. Het probleem ligt bij de overheid omdat die de werkgevers min of meer dwingen dit soort fratsen uit te halen.

Op papier kloppen alle pauzes precies, waardoor de roosters goedgekeurd zijn. Maar in de praktijk komt er barweinig van terecht. Laat alle OV bussen met een tachograaf rijden en alles loopt in het honderd, want anders krijgen de chauffeurs zelf hoge boetes. Datzelfde geldt voor de werkgevers.

Wat mij betreft gaat de NS, RET, HTM en GVB uit solidariteit meedoen en ligt al het openbaar vervoer plat. Al is het maar als signaal naar de overheid die denkt de marktwerking te stimuleren om het vervoer zo goedkoop mogelijk te krijgen, maar de chauffeurs en reizigers betalen er de prijs voor.

Voor wat betreft de klantenservice, van bijvoorbeeld Keolis; die geven bewust foutieve info. Wees gewoon voorbereid en regel alternatief vervoer indien nodig.

eXec op Steam

Acties:
  • +2 Henk 'm!

[...]

[...]
Sorry, maar het alternatief ouders/kennissen begint eigenlijk toch wel volledig weg te vallen. De overheid duwnt iedereen zoveel mogelijk richting 2-verdienen en de pensioenleeftijd begint steeds hoger te worden. Je kan er in de huidige samenleving niet meer vanuit gaan dat iedereen maar ouders/kennissen/familie op afroep beschikbaar heeft. Daar hebben we als samenleving zelf voor gekozen, moeten we nu ook zelf de consequenties daarvan onder ogen zien in plaats van doorverwijzen naar anderen. Voor degenen die afhankelijk zijn van het OV hebben we het nu gewoon over een "overmacht" situatie. Je doet wat je kunt, maar als het niet kan dan houdt het op. Ik werk gewoon thuis (vouwfiets is nog niet gemaakt, anders had ik die hele bus niet nodig gehad), maar je kunt mensen die dat niet kunnen niet verantwoordelijk houden voor een maatschappelijk falen. Die verantwoordelijkheid ligt in dit geval bij de partijen die de aanbestedingen voor OV uitschrijven. Blijkbaar is dat niet goed gedaan, want anders zouden de OV-bedrijven hier niet mee wegkomen. En dan bedoel ik dus niet "wegkomen met die stakingen", maar wegkomen met het scheppen van de aanleidingen voor deze stakingen. In de aanbesteding stond waarschijnlijk niets over arbeidsomstandigheden en haalbaarheid van dienstregelingen, maar enkel iets over Euro's.

Ik weet niet of je zelf ooit weleens een taxi pakt, maar dat doe je dus typisch niet als je naar je werk gaat. Die zijn namelijk zo duur, dat je dan haast net zo goed niet kunt gaan werken. Een taxi is een vervoersmiddel wat nou voor dagelijks vervoer precies alleen betaalbaar is voor een groep mensen die niet afhankelijk is van het OV. Dan bulk je namelijk in het geld. We hebben het namelijk niet over een stukje van 20km, want dan zou de fiets voor 1 keertje zelfs nog een alternatief kunnen zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2018 09:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 18:54
Anoniem: 39993 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 07:03:
Daar hebben we als samenleving zelf voor gekozen, moeten we nu ook zelf de consequenties daarvan onder ogen zien in plaats van doorverwijzen naar anderen. Voor degenen die afhankelijk zijn van het OV hebben we het nu gewoon over een "overmacht" situatie. Je doet wat je kunt, maar als het niet kan dan houdt het op.
Ook dat klopt. Er zijn altijd uitzonderingen, maar de meeste mensen (volwassenen) die afhankelijk zijn van het OV hebben daar ook zelf voor gekozen. Overigens is zo'n keuze vaak logisch. Als je leven zich afspeelt in 1 grote stad is het hebben van een rijbewijs vaak onnodig en qua reistijd duurt het allemaal langer, parkeren is ook moeilijk en duur. Echter het te allen tijde beschikbaar hebben van OV is geen grondrecht, dus als je er geen rijbewijs langs hebt neem je bewust dat risico.

Voor mij misschien makkelijk lullen omdat ik een businesscard heb (waar ik ook taxi mee kan nemen) en verder een motor en auto ter beschikking heb. En ja, het beschikbaar hebben van beide vervoersmiddelen en halen van beide rijbewijzen kost een bak geld. Maar iemand kan ook besluiten een rijbewijs te halen en in deze situatie kiezen om een paar dagen een auto te huren als het echt moet.

Voor studenten is het wat lastiger, maar als het OV staakt moeten de scholen daar maar rekening mee houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
TheBrut3 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:29:
[...] maar de meeste mensen (volwassenen) die afhankelijk zijn van het OV hebben daar ook zelf voor gekozen.
[...]
Maar iemand kan ook besluiten een rijbewijs te halen [...]
Maar dat alleen al kost een bak geld wat aardig wat mensen niet kunnen betalen. Of willen betalen, omdat ze zo weinig gebruik zouden maken van een auto dat de investering helemaal scheef is.

Het is niet altijd een 'keuze' om geen rijbewijs, laatstaan geen auto te hebben.

Voor veel mensen is het bestaan van OV een noodzaak.

En dan heb ik het nog niet eens over mensen die geen auto kúnnen rijden (blinden, invaliden, kinderen, ouderen, mensen met psychische klachten, medicijngebruik, etc)

OV is een cruciaal onderdeel van de samenleving, het is niet een 'keuze'.

[ Voor 40% gewijzigd door anandus op 21-06-2018 09:48 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

TheBrut3 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 09:29:
[...]

Ook dat klopt. Er zijn altijd uitzonderingen, maar de meeste mensen (volwassenen) die afhankelijk zijn van het OV hebben daar ook zelf voor gekozen. Overigens is zo'n keuze vaak logisch. Als je leven zich afspeelt in 1 grote stad is het hebben van een rijbewijs vaak onnodig en qua reistijd duurt het allemaal langer, parkeren is ook moeilijk en duur. Echter het te allen tijde beschikbaar hebben van OV is geen grondrecht, dus als je er geen rijbewijs langs hebt neem je bewust dat risico.

Voor mij misschien makkelijk lullen omdat ik een businesscard heb (waar ik ook taxi mee kan nemen) en verder een motor en auto ter beschikking heb. En ja, het beschikbaar hebben van beide vervoersmiddelen en halen van beide rijbewijzen kost een bak geld. Maar iemand kan ook besluiten een rijbewijs te halen en in deze situatie kiezen om een paar dagen een auto te huren als het echt moet.

Voor studenten is het wat lastiger, maar als het OV staakt moeten de scholen daar maar rekening mee houden.
Nee, niet iedereen kan een rijbewijs halen. En nee, voor die mensen is verder niets geregeld want "daarvoor hebben we OV". :) "Een rijbewijs halen" is dus helaas geen alternatief voor het OV, want het OV was al het alternatief voor mensen die geen rijbewijs kunnen halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vuurtjih
Grote kans dat volgende week (25-29 juni) het openbaar vervoer staakt. Dat is deze keer extra vervelend omdat er een toetsweek is. Alle toetsen gaan gewoon door!

Wij vinden het heel vervelend dat het samenvalt maar in deze periode van het studiejaar is het helaas niet mogelijk om de toetsweek te schrappen. Bereid je dus goed voor en ga op tijd van huis.
Niet geheel onverwacht dus :+

Al moet ik het nog maar zien, de staking is al met 2 dagen uitgesteld + ingekort tot 72 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoelpoot
  • Niet online
Ah, fijn, de trein naar het werk rijdt wel gewoon (sector multimodaal). Ik vind het nog wel schadelijk dat er vanuit FNV niet wordt aangekondigd waar wel en niet wordt gestaakt. Naar de reiziger toe voelt het heel erg alsof ze echt de irritatie hebben gemaximaliseerd. Er wordt mijn mijn ogen een aankondiging de wereld in gegooid "Ja dan en dan werken we niet. En daarna misschien ook niet." Het zou netjes zijn naar de reiziger toe om op een of andere manier aan te geven welke lijnen hieronder vallen. Nu wordt het bij de vervoerder neergelegd om dit eerst maar te inventariseren (en daar ook eerst een methode voor te zoeken).

Ik kan er nog steeds niet over uit dat het zo makkelijk mogelijk is. Staken mag, en moet mogen, maar er mag best wat strenger naar worden gekeken dat er vanuit de stakers informatie wordt verschaft op deze korte termijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik heb eens geïnformeerd bij mensen die dagelijks reizen met het OV (Gelderland, Overijssel) dat het best wel meevalt. Ik heb ook 3 buschauffeurs in mijn (netwerk) en in deze regio valt het aardig mee. Agressie ontstaat vaak als buslijnen geen aansluiting hebben op elkaar (binnen de stad) zgn (slimme) routes worden vaak aangepast. En er is voldoende tijd om koffie te halen, of om even te plassen is mij verteld. Om hun eisen aan te sterken word er wat overdreven. Dus in de regio schijnt het mee te vallen. Ik heb ook begr3epen dat de NS niet onder de staking valt en die treinen gewoon rijden. Je kunt ook met een fiets naar het station of met iemand meerijden mocht het nodig zijn. Tja, en door het vrijgeven van allerlei maatschappijen die samen werken is er veel onduidelijk voor reizigers. Vaak zijn er wel 3-4 automaten waar je moet in of uitloggen. Syntus, NS, Blauwnet, Veolia etc. Veel mensen verward dat en dat kan leiden tot agressie.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TjardaR
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 21-05-2022
verplaats naar 27 juni ;) titel aanpassen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

TjardaR schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:38:
verplaats naar 27 juni ;) titel aanpassen?
Om het allemaal nog wat duidelijker te maken en het ongemak en de frustratie van de reiziger nog wat verder te vergroten natuurlijk. En dan over een week allemaal weer klagen over hoe gefrustreerd en aggressief de reizigers tegenwoordig toch wel niet zijn.... ja, zo ken ik er meer. :)

Ga anders gewoon lekker de hele werkweek staken! Heb ik tenminste een goed excuus om lekker de hele week thuis te blijven. :) Overmacht, kan ik ook niets aan doen. :) Heel vervelend allemaal. :)

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 21-06-2018 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Stakingen zijn uitgesteld tot woensdag 27 juni
https://nos.nl/artikel/22...esteld-naar-woensdag.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
Hackus schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:31:
Ik heb ook begr3epen dat de NS niet onder de staking valt en die treinen gewoon rijden.
Zowel de NS, als GVB als HTM als RET (ofwel, Amsterdam, Den Haag en Rotterdam) hebben een eigen CAO - zij zullen dus geen van allen meedoen met de komende staking. Volgens mij zelfs een deel van Arriva..
Volgens Copal heeft de VWOV onder meer aangeboden iedere tweeënhalf uur een plaspauze in te roosteren. Ook zouden werkgevers onderzoeken hoe “psychologische druk” bij chauffeurs kan worden verholpen. Copal benadrukt dat er sinds vorige week op het verzoek van de bonden bemiddelaars werken aan het concretiseren van afspraken. “Zij zijn nog niet eens echt begonnen met hun werk.”

De werkgevers willen “echt heel graag” aan tafel met de bonden, stelt Copal. “Maar de bonden weigeren in gesprek te gaan als wij niet op voorhand met alle eisen instemmen.” Dit kan volgens Copal niet zomaar, omdat het ov dan “onbetaalbaar” zou worden.
Als dat waar is dan hebben de bonden gewoon een onmogelijk situatie gecreëerd met als backup; anders staken we maar. Lekker dan...

[ Voor 51% gewijzigd door eric.1 op 21-06-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Niet online
eric.1 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 11:57:

[...]

Als dat waar is dan hebben de bonden gewoon een onmogelijk situatie gecreëerd met als backup; anders staken we maar. Lekker dan...
En dan verbaasd zijn dat je als vakbond niet serieus wordt genomen in CAO onderhandelingen. Het is goed als medewerkera voor zichzelf opkomen maar niet koste wat kost.

Helder doel en samen werken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is.

Al geloof ik niet dat de organisaties dat "heel graag willen" maar wel dat ze inzien dat het een noodzakelijk kwaad is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Napo schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 12:34:
[...]

En dan verbaasd zijn dat je als vakbond niet serieus wordt genomen in CAO onderhandelingen. Het is goed als medewerkera voor zichzelf opkomen maar niet koste wat kost.

Helder doel en samen werken naar een oplossing die voor beide partijen acceptabel is.

Al geloof ik niet dat de organisaties dat "heel graag willen" maar wel dat ze inzien dat het een noodzakelijk kwaad is.
Laten we eerlijk zijn: de vakbonden hebben ook alleen nog wat te vertellen als we het over de CAO's hebben die voor een grote groep mensen met een beroep in het publieke domein hebben (of een CAO die echt voor een hele beroepsgroep geldt)

In veel andere gevallen doen ze hun toneelstukje voor de vorm, zullen ze misschien wat dreigen, maar vervolgens wordt de keutel weer ingetrokken als de werkgever niet mee wil. Je kunt wel lekker gaan staken en dan een bedrijf omver gooien, maar daar zijn je leden ook niet bij gebaat natuurlijk. Zaken in het publieke domein zullen niet zomaar omvallen, dus daar kun je nog echt "veilig" rellen.

Daarom ben ik ook geen lid van een vakbond: ik ben geen buschauffeur en val niet onder een of andere mega-CAO. Ik heb in het verleden gezien wat de toegevoegde waarde van een vakbond in mijn situatie is en dat is "verwaarloosbaar". Ze hebben geen invloed in het normale bedrijfsleven. Ik bereikte meer door ergens anders te gaan werken, dan de vakbond met maandenlange onderhandelingen en conflicten.... fuck you.... daar ga ik niet op zitten wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

https://www.nu.nl/economi...ervoer-woensdag-gaat.html

Perfecte timing!

- Dinsdag werk ik thuis (vaste dag)
- Woensdag en donderdag werk ik thuis( want staking)
- Vrijdag en maandag ben ik vrij (weekendje weg, geen bus nodig)
- Dinsdag werk ik thuis (vaste dag)

Ik hoef de komende 8 dagen dus al niet richting kantoor. Ga zo door!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Stoelpoot schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 10:22:
Ah, fijn, de trein naar het werk rijdt wel gewoon (sector multimodaal). Ik vind het nog wel schadelijk dat er vanuit FNV niet wordt aangekondigd waar wel en niet wordt gestaakt. Naar de reiziger toe voelt het heel erg alsof ze echt de irritatie hebben gemaximaliseerd. Er wordt mijn mijn ogen een aankondiging de wereld in gegooid "Ja dan en dan werken we niet. En daarna misschien ook niet." Het zou netjes zijn naar de reiziger toe om op een of andere manier aan te geven welke lijnen hieronder vallen. Nu wordt het bij de vervoerder neergelegd om dit eerst maar te inventariseren (en daar ook eerst een methode voor te zoeken).

Ik kan er nog steeds niet over uit dat het zo makkelijk mogelijk is. Staken mag, en moet mogen, maar er mag best wat strenger naar worden gekeken dat er vanuit de stakers informatie wordt verschaft op deze korte termijn.
Vakbonden zijn niet verantwoordelijk voor de planning noch voor de communicatie. Lijkt mij vooral het probleem van de vervoerders.

Bovendien, als je leest dat vervoersbedrijven x, y, en z gaan staken, dan lijkt het me duidelijk welke lijnen er niet rijden: De lijnen die door die vervoersbedrijven worden gereden :+
Pagina: 1 2 Laatste