Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Stalensnuitje
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 28-11 19:42
Goedemorgen,

Vorige week had ik de elektricien op bezoek vanwege een kortsluiting. Uiteindelijk is die gelokaliseerd in de hotelschakeling voor mijn zolderlamp, tussen de schakelaar boven en beneden aan de trap. Gezien het feit dat de draden muurvast in de leiding zitten en ik dus niet (gemakkelijk) nieuwe bedrading kan trekken, heb ik dat afgedopt.

De schakelaar bovenaan de trap werkt gewoon nog op de lamp, maar ik zou graag dmv KIKU de wandschakelaar beneden ook willen gebruiken. Ik kom er alleen niet helemaal uit wat ik nodig heb.

Ik dacht initieel aan een AWMR-300 om in de plafonddoos van de lamp te monteren en dan twee keer een AWST-8800 als schakelaars. Klopt dat, of kan ik ook de bovenste (nog werkende) schakelaar houden en voor de bediening vanaf beneden een KIKU aanvulling plaatsen? En wat heb ik daar dan voor nodig?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-11 10:32

Kvn

Je kan de inbouwschakelaar boven plaatsen, achter de bestaande knop. Beneden plaats je dan alleen een wandzender en die leer je dan ook in op de inbouwschakelaar.

p.s. het is KAKU, niet KIKU :-)

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
Ik vind KAKU geen stabiele permanente oplossing. Meestal werkt het wel, maar over een langere periode (5 jaar ofzo) gebeurt het af en toe dat het niet (meer) functioneert, dat lichten spontaan aan of uit gaan, dat ik ontvangers moet vervangen.

Als het enigszins kan zou ik toch voor een bedrade oplossing gaan. Dat gaat normaal gesproken 25+ jaar mee.
Het zou wel bijzonder zijn dat er ineens kortsluiting is ontstaan in de bedrading tenzij je huis aan het bewegen is of dat je last hebt van ongedierte.

• Stalensnuitje
Taan schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:38:
Als het enigszins kan zou ik toch voor een bedrade oplossing gaan. Dat gaat normaal gesproken 25+ jaar mee.
Het kan wel, maar dan moet ik óf nieuwe leidingen frezen in de muur (echt geen zin in), óf nieuwe bedrading trekken door een kabelgoot met opbouwschakelaars (lelijk).
Het zou wel bijzonder zijn dat er ineens kortsluiting is ontstaan in de bedrading tenzij je huis aan het bewegen is of dat je last hebt van ongedierte.
De electriciën vermoedde dat, ook gezien de muurvast zittende draden, de trapleuning wel eens tegen/door de leiding is geschroefd en dat daardoor corrosie is ontstaan sinds de bouw (ca. 7 jaar geleden). Ik had een maand geleden al eens dat de lamp nog gedimd bleef branden, dat onderbouwt op zich wel het vermoeden dat er uiteindelijk ergens tussen de draden (1x fase en 2x schakel) contact is ontstaan.

• Taan
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-10 17:15
Dan misschien de trapleuning losschroeven en nog eens trekken proberen.

• Stalensnuitje
Er steekt een draadeind uit de muur, zit daar vast in. En als ik dat zou doen, zou ik waarschijnlijk de leuning daarna niet meer vast kunnen zetten zonder het probleem opnieuw te initiëren ;)

• Stalensnuitje
Kvn schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:39:
Je kan de inbouwschakelaar boven plaatsen, achter de bestaande knop. Beneden plaats je dan alleen een wandzender en die leer je dan ook in op de inbouwschakelaar.

p.s. het is KAKU, niet KIKU :-)
Ik heb het spul net liggen, zie ik dat een extra blauwe draad naar de (bovenste) schakelaar moet trekken vanaf de plafonddoos:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/LJ4k9LUA3j5VJNIMrqIbMMuS/thumb.png

Dan zegt mijn gevoel dat ik ook gewoon de inbouwschakelaar in de plafonddoos moet kunnen bouwen en zo doorlussen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BJFlsFMIEpdT0xuEaPk4QoKY/thumb.png

Toch? Of zie ik dan iets essentieels over het hoofd?

Edit: dat werkt dus gewoon
Pagina: 1