Aansturen van 24V beregeningsventiel van Gardena met Loxone

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1086129

Topicstarter
Ik heb drie beregeningsventielen van Gardena geïnstalleerd voor het irrigeren van mijn tuin. Gardena heeft zijn eigen beregeningscomputers maar aangezien ik Loxone in mijn huis heb, is het uiteraard interessanter om die aan te sturen door Loxone.

Die Gardenaventielen werken op 24V, maar wel AC en niet DC. Uit elk ventiel komen twee draadjes, die niet benoemd of gemerkt zijn. In de handleiding lees ik dat het niet uitmaakt welk draadje je aan welke border in de Gardena beregeningscomputer aansluit mocht je met die laatste werken.

Ik vond op de Loxone website een bedradingsschema voor een 24VDC stelventiel van Loxone, maar daar zijn 3 draadjes, in plaats van de twee die uit mijn ventielen komen.

Ik heb eens rechtstreeks 24VAC op een ventiel gezet en verwachtte dat er iets zou gebeuren, maar zonder resultaat... Ik ben wellicht een té grote leek. ;(

Kan iemand me helpen en me het volgende geven:

- bedradingsschema van deze situatie
- hoe dit te programmeren in Loxone Config

Ik zou je heel dankbaar zijn, en mijn planten ook.

Beste antwoord (via Anoniem: 1086129 op 22-06-2018 11:19)

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik ook 24VAC magneetventielen voor mijn beregening. Aanvankelijk werden die door een Rainbird regencomputer aangestuurd maar nu vanuit mijn domoticasysteem door 24VAC te schakelen. Dat zou dus simpel moeten zijn. Weet je zeker dat je 24VAC trafo goed werkt?

Je sluit om op deze manier aan:

Afbeeldingslocatie: https://www.loxone.com/enen/wp-content/uploads/sites/3/2016/09/EN_KB_Wiring_Digital_Actuators.png

Waarbij L en N in dit geval betrekking hebben op 24V wisselspanning die door je trafo wordt gegenereerd. Dus je trekt een nuldraad van de trafo naar het ventiel en de fasedraad gaat via een relaisuitgang op je Miniserver of Loxone Extension naar het ventiel.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 17-07 11:55

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Ik gebruik ook 24VAC magneetventielen voor mijn beregening. Aanvankelijk werden die door een Rainbird regencomputer aangestuurd maar nu vanuit mijn domoticasysteem door 24VAC te schakelen. Dat zou dus simpel moeten zijn. Weet je zeker dat je 24VAC trafo goed werkt?

Je sluit om op deze manier aan:

Afbeeldingslocatie: https://www.loxone.com/enen/wp-content/uploads/sites/3/2016/09/EN_KB_Wiring_Digital_Actuators.png

Waarbij L en N in dit geval betrekking hebben op 24V wisselspanning die door je trafo wordt gegenereerd. Dus je trekt een nuldraad van de trafo naar het ventiel en de fasedraad gaat via een relaisuitgang op je Miniserver of Loxone Extension naar het ventiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1086129

Topicstarter
Bedankt Femme,

Ik kan hem aansturen. Mijn transfo werkte goed, alleen hoor je blijkbaar niks draaien in dat (droog) ventiel. Nu ik hem aangesloten heb op een ventiel dat wel water krijgt en geeft hoor ik duidelijk het water stromen wanneer open.

Alleen de bouwsteen, daar ben ik nog niet uit. Welke zou ik nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• webside007
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11-06 16:24
Hoi,

Ik heb ook Loxone en zou dit ook willen implementeren voor mijn tuin (in tuinhuis heb ik 230V, utp cat5, water).
Ik dacht ook 2 (of 3) Gardena ventielen 24v te nemen.
Welke voeding gebruik(en) jij/jullie?
Is het niet voldoende om een gewone "schakelklok" (timer) bouwsteen te nemen in Loxone? Ik dacht dit "zo" te doen.
Maar als het gaat regenen, wat doen jullie daarmee? Weather service erbij betrekken? Of 1 of andere sensor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:49
In de gebruiksaanwijzing van de gardena beregeningsventiel lees ik dat je die buiten moet plaatsen, is er een bezwaar om dat ventiel in de meterkast te plaatsen?

Ik zit er aan te denken om een sproeisysteen te maken in de voor en achtertuin, deze zijn niet al te groot. Dus 1 ventiel in de meterkast voor bediening en dan beide buitenkranen open laten en daar het sproeisysteen op aansluiten.

Aansturing wil ik dan doen middels een klik aan klik uit stekker die de voeding van het ventiel aan/uit schakelt. Ik ga er vanuit dat het ventiel alleen opend als er spanning op staat (dus niet met een puls).

Zou dit gewoon kunnen of zie ik iets over het hoofd?

Mocht iemand een ander merk/type magneet ventiel weten voor dit doel dan mag dit ook. Heb nog niks gekocht en zie op intenet zoveel soorten staan.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.