2.1, 3.1 of toch soundbar?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieter90
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik zoek een?
Nieuwe speakerset met (wanneer nodig) eventueel een nieuwe receiver. Heb op dit moment een Denon AVR-X1000 (i.c.m. 5.1 Harman Kardon set). Wil naar 2.1/3.1 overstappen.

Ik wil in mijn nieuwe woning eigenlijk geen rear speakers meer aangezien ik het mooier vind om alleen speakers bij de tv te hebben. Een soundbar vind ik eigenlijk geen optie, dat vind ik vaak lelijk en lomp. Ik ben dus eigenlijk op zoek naar een goede 2.1/3.1 set met goed geluid en het liefst op mijn huidige receiver. Vooral bedoelt voor game/muziek/serie. Gebruik veel de AirPlay functionaliteit voor Spotify streamen.

Wat is je budget?
+- €500.- excl receiver.

Wat heb je zelf al gevonden?
Bose Acoustimass 5 series heb ik gezien en is het enige wat tot dusver enigszins in de buurt komt. Ik wil geen ‘lompe’ boxen bij de tv.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-06 15:55

Schuimpje

Couch Warrior

Ik zou met jouw budget eens kijken op de site van Teufel, leuke setjes (excl. receiver) hebben ze daar. Verder zou ik Bose links laten liggen betaal je naar mijn mening niet voor de kwaliteit maar voor de naam..

Sony PS5 | Sony XR55A84J | Steelseries Arctis 7P+ | PSN: Drukfout

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Want ga je met mijn voorkeuren toch al gouw richting een soundbar? of is bijvoorbeeld die Bose Acoustimass 5 series ook al genoeg voor mijn wensen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Dat niet persee, je zou bijvoorbeeld eens hier naar kunnen kijken: https://www.teufelaudio.nl/stereo/theater-500s-p16123.html

Uitstekende speakers die je op je huidige receiver aan kunt sluiten. Hier kan geen sounderbar in jou price range tegen op. Je kunt later altijd nog een sub en center speaker toevoegen indien nodig.

Bose zou ik persoonlijk laten liggen maar daar ben je natuurlijk vrij in!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Schuimpje schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:16:
Dat niet persee, je zou bijvoorbeeld eens hier naar kunnen kijken: https://www.teufelaudio.nl/stereo/theater-500s-p16123.html

Uitstekende speakers die je op je huidige receiver aan kunt sluiten. Hier kan geen sounderbar in jou price range tegen op. Je kunt later altijd nog een sub en center speaker toevoegen indien nodig.

Bose zou ik persoonlijk laten liggen maar daar ben je natuurlijk vrij in!
Thanks voor je hulp :-) Deze boxen vallen voor mij alleen wel in de categorie 'lomp'. Ik wil eigenlijk wel wat elegantere boxen hebben naast mijn tv om eerlijk te zijn.. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Gieter90 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 14:39:
[...]

Thanks voor je hulp :-) Deze boxen vallen voor mij alleen wel in de categorie 'lomp'. Ik wil eigenlijk wel wat elegantere boxen hebben naast mijn tv om eerlijk te zijn.. :X
Ik zou die site eens doorspitten. Staan ook kleinere varianten op namelijk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 102% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Kunnen jullie aangeven over het verschil tussen een 2.1 en 3.1 set erg groot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Gieter90 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 21:31:
Kunnen jullie aangeven over het verschil tussen een 2.1 en 3.1 set erg groot is?
Ligt eraan voor welk doeleind? Ga je voornamelijk muziek luisteren dan volstaat een 2.1 set prima.
Kijk je veel films/series dan zou ik persoonlijk toch voor een 3.1 gaan i.v.m. de center speaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Ja misschien moet ik dan toch voor een 3.1 gaan omdat ik toch behoorlijk wat films en series kijk.. alleen ik kan gewoon echt geen 'geschikte' 3.1 set vinden.

Kan ik een 3.1 set ook gewoon aansluiten op mijn 5.1 set door simpelweg de rear uitgangen leeg te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ulTimaS
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07 15:46

ulTimaS

Mayhaps

Gieter90 schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 14:13:
Ja misschien moet ik dan toch voor een 3.1 gaan omdat ik toch behoorlijk wat films en series kijk.. alleen ik kan gewoon echt geen 'geschikte' 3.1 set vinden.

Kan ik een 3.1 set ook gewoon aansluiten op mijn 5.1 set door simpelweg de rear uitgangen leeg te laten?
Ja dat kan prima, daarna aangeven in je receiver dat je een 3.1 set gebruikt. Ik ga zelf straks een 7.2 receiver kopen met daarbij 2 zuilspeakers en een center, dus effectief een 3.0 set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Misschien even een gekke vraag, maar ik ben nu aan het kijken naar de Heos soundbar... Kan ik deze aansluiten op mijn huidige receiver of gaat de receiver er tussenuit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 02:33

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Als je een kleine en stijlvolle speaker wil hebben, zou je ook eens kunnen kijken naar de Focal Dôme Flax. Niet groot, mooi rond en fijn geluid. Ik gebruik ze zelf als achterspeakers in mijn surroundsetup, maar ze worden ook verkocht als 5.1 set.

https://www.iear.nl/product/focal-dome-flax-1-0/

[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 02-07-2018 00:05 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Is het overigens mogelijk om bijvoorbeeld de Heos soundbar aan te sluiten op mijn huidige receiver en mijn huidige subwoofer (harman kardon) ook op deze receiver aan te sluiten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pixel Punk
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-08-2024
Dus je wilt melkpakjes? Of mogen het toch boekenplanken of vloerstaanders zijn zolang ze er maar goed uitzien?

Melkpakjes laten namelijk altijd te wensen over, zeker naar het laag toe, die gaan zelden lager als 100hz en ze verstikken snel bij complexere stukken.

Als het oog meer wilt als het oor snap ik het wel, maar besef dat je hard inboet op geluidskwaliteit ten opzichten van grotere speakers.

Of je een soundbar aan een een receiver te hangen, dat is twijfelachtig. Een soundbar heeft namelijk zelden een aparte versterker/receiver nodig. Maar afhankelijk van de subwoofer kan je hem en de soundbar rechtstreeks aan de TV aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 01:27
Een Heos soundbar is niet geschikt om op een versterker aan te sluiten, sterker nog de soundbar heeft die techniek zelf aan boord. De Heos soundbar is alleen bedoeld om een bron zoals een tv op aan te sluiten, door middel van bijvoorbeeld optisch of hdmi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
sven5010 schreef op dinsdag 3 juli 2018 @ 12:55:
Een Heos soundbar is niet geschikt om op een versterker aan te sluiten, sterker nog de soundbar heeft die techniek zelf aan boord. De Heos soundbar is alleen bedoeld om een bron zoals een tv op aan te sluiten, door middel van bijvoorbeeld optisch of hdmi.
En kan ik dan bijvoorbeeld mijn huidige subwoofer maar ook mijn Decoder, PS4 etc aansluiten op de Heos? De Heos neemt dus als het ware mijn receiver totaal over?

Ik weet niet of de Heos voldoende geluid is voor mijn wensen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sven5010
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-07 01:27
De Heos heeft zelf een versterker aan boord, maar het is niet mogelijk hier bedraad andere speakers op aan te sluiten. De Heos soundbar kan alleen gebruikt worden in combinatie met de Heos draadloze subwoofer. Ze hebben eventueel ook een Heos HomeCinema set, dan heb je een bar+sub in 1 keer. De soundbar heeft meerdere HDMI inputs, de homecinema 1 HDMI input.

Qua geluid is het persoonlijke beleving. Ik zou zeggen stap een lokale elektronica winkel binnen waar ze Heos hebben staan en vergelijk de verschillende opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Ik ben vandaag in de MM geweest, wat is die Heos bar een verrassing zeg.. prachtig geluid! Ik ga voor de Heos + Sub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gieter90
Ik zie dat er ook soundbars beschikbaar zijn met Dolby Atmos. Ga je dat verschil in een soundbar echt merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuimpje

Schuimpje

Couch Warrior

Gieter90 schreef op donderdag 12 juli 2018 @ 10:50:
Ik zie dat er ook soundbars beschikbaar zijn met Dolby Atmos. Ga je dat verschil in een soundbar echt merken?
Hey Gieter,

Ik ben vorige week bij hifi-klubben geweest om eindelijk de knoop door te hakken voor mijn audio set(je). Ik heb hier de sony soundbar met dolby atmos mogen beluisteren. Het is een meer een gimmick dan dat het echt werkt. Kunt natuurlijk niet verwachten dat een soundbar hetzelfde effect geeft als een volledig atmos systeem. Ik ben uiteindelijk de winkel uitgelopen met een set B&W 685 S2 speakers en een Denon PMA-30 stereo versterker, een 2.0 set dus. Ook heb ik hierbij de STAV24 vloerstandaarden bij aangeschaft zodat de speakers mooi op oorhoogte staan.

Man man, wat een super gaaf geluid! Zowel tijdens het luisteren naar muziek als film/games kijken/spelen. Ik heb redelijk wat soundbars beluisterd maar niets wat tegen dit setje kan opboksen. Ik kan optioneel nog een subwoofer toevoegen aan mijn huidige set maar dit is niet nodig, de speakers hebben al een prima bass waar de buren blij mee zullen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online
Spijker jezelf niet vast op setjes.
Dat speakers allemaal uit dezelfde serie moeten komen is een fabeltje.

Als je geen vloerstaanders wil, neem dan 2 boekenplankspeakers, en kies er een center bij. Nadien kan je nog altijd je sub kiezen.
Hoe beter je frontspeakers, hoe groter je sub moet zijn om nog een verschil te maken.

Voor films is 3.x wel een must, anders komen je stemmen niet uit het scherm.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gieter90
Thanks voor jullie reacties.

Ik snap wat je bedoelt @Schuimpje , met een soundbar ga je ook nooit zelfde geluid nabootsen wat jij met deze mooie speakers krijgt. Ik moet wel zeggen dat de Heos Bar mij echt positief verrast heeft. Ik heb geluisterd naar de Sonos Playbar, Bose soundtouch 300 en de Heos bar en laatstgenoemde stak er wat mij betreft wel met kop en schouders bovenuit. In dit geval ga ik dan toch voor strakke uitstraling met weinig speakers en dus iets mindere geluidskwaliteit :-)
Pagina: 1