Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe videokaart of compleet nieuw systeem?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ManiakNL
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 24-11 21:40
Hallo Tweakers,

Ik vraag mij af ik ermee weg kom om alleen de videokaart van mijn PC te vervangen of dat ik een geheel nieuwe PC nodig heb.

De doorslag gever is dat ik graag Forza Horizons 3 wil spelen en mijn PC kan er echt niet mee overweg. Ik krijg vaak de melding dat de Vram niet voldoende is wat ook we logisch is omdat de GTX 670 die ik momenteel heb maar over 2GB beschikt.

Mijn huidige PC:

1Intel Core i5-3570K Boxed
1ASRock Z77 Extreme4
1Gigabyte GV-N670OC-2GD
1Seagate Desktop HDD, 2TB
1CM Storm Trooper (Closed)
1Scythe Mugen 2 Rev. B
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M4A1600C9
1Samsung 830 series SSD 256GB

Ik zou graag de GTX 670 willen vervangen voor een GTX 1070, GTX 1080 of misschien zelfs een GTX 1080 TI. Mijn vraag is alleen is: is de rest van het systeem goed genoeg om optimaal gebruik te kunnen maken van de huidige generatie videokaarten.

Ik merk tijdens het gamen wel dat de CPU vaak rond de 50%-80% load hangt en soms zelfs naar de 100% piekt. De GPU staat standaard op 100% als ik aan het gamen ben.

Ik weet overigens ook niet of ik het verschil tussen DDR3 en DDR4 werkgeheugen ga merken.

Ik game momenteel nog op 1080P op 60hz en ik vermoed dat ik dat in de toekomst zal blijven doen, dus 4k op 60/144hz is niet nodig.
Ik maak gebruik van een SteamLink om vanaf mijn PC te kunnen gamen op mijn TV.

Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Beste antwoord (via ManiakNL op 21-06-2018 23:20)

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Stop die 1070 er in en kijk hoe het gaat. Mocht het wat minder gaan klok je CPU dan over. Mocht het dan nog niet goed zijn koop je een andere CPU met moederbord en RAM. De GPU kan je dan gewoon meenemen dus dat is het probleem niet.

Op dit moment is je GPU inderdaad een dikke bottleneck, helemaal met 2GB VRAM. Ik zou niet gelijk alles upgraden als het niet nodig is. Dus eerst die GPU en dan verder kijken :)

Alle reacties

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 26-11 21:36
Op 1080P 60Hz is een 1070 voorlopig wel voldoende, dus is het niet de moeite waard om hoger dan dat te gaan. En voor het gros van de games is je CPU ook nog wel goed genoeg. Met een snellere videokaart zal de load van je CPU ook wel toenemen maar in de meeste games niet naar 100%. Een heel nieuw systeem lijkt me dan ook nog niet de moeite waard, tenzij je heel CPU intensieve games wilt doen of wilt gaan streamen/renderen oid.

[ Voor 20% gewijzigd door Wekko306 op 18-06-2018 22:29 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:33
Je hebt een K processor en een Z77 moederbord, daarmee kun je de processor overklokken.
Als je dat nog niet hebt gedaan zou ik daarmee beginnen en proberen de processor te overklokken naar 4.4 - 4.5 GHz, normaal gesproken is dat wel mogelijk met een i5 3570K en kan dat al een aardige boost geven.

Voor 1080P 60fps gaat een GTX 1060 6GB ook ruim voldoende zijn, een GTX 1070 of hoger is echt niet nodig en dat geld kun je dus ook beter besparen.
Mocht dat alsnog niet voldoende zijn voor jou kun je dan alsnog overwegen een nieuwe processor, ram en moederbord te kopen, maar ik zou het dus eerst proberen met een overklok en een GTX 1060 6GB.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • Beste antwoord

• PilatuS
  • Niet online
Stop die 1070 er in en kijk hoe het gaat. Mocht het wat minder gaan klok je CPU dan over. Mocht het dan nog niet goed zijn koop je een andere CPU met moederbord en RAM. De GPU kan je dan gewoon meenemen dus dat is het probleem niet.

Op dit moment is je GPU inderdaad een dikke bottleneck, helemaal met 2GB VRAM. Ik zou niet gelijk alles upgraden als het niet nodig is. Dus eerst die GPU en dan verder kijken :)

• ManiakNL
Bedankt voor de antwoorden iedereen! Ik merk dat jullie het er mee eens zijn dat het vervangen van de videokaart al voldoende moet zijn voor mijn situatie. Ook proef ik dat ik het beste naar de 1060 en de 1070 moet gaan kijken ipv de 1080 of hoger.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit heb geprobeerd mijn k processor te overclocken dus kan er misschien nog wel extra performance uit persen mocht dat nodig zijn. Zal binnen kort eens opzoek gaan naar een goede guide. (of misschien kunnen jullie een goede aanraden? )

Er rest mij nog wel een vraag over de cpu load die vaak tussen de 50-80% schommelt en soms zelf naar de 100% piekt. Zelfs met een overclock staat de cpu dan niet de geheletijd op 100% te stampen om de nieuwe videokaart te ondersteunen? Of valt dat wel mee?

• PilatuS
  • Niet online
ManiakNL schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:20:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit heb geprobeerd mijn k processor te overclocken dus kan er misschien nog wel extra performance uit persen mocht dat nodig zijn. Zal binnen kort eens opzoek gaan naar een goede guide. (of misschien kunnen jullie een goede aanraden? )
Even zoeken naar een guide op YouTube of via Google voor jouw moederbord en/of CPU. Is genoeg voor te vinden :)
Er rest mij nog wel een vraag over de cpu load die vaak tussen de 50-80% schommelt en soms zelf naar de 100% piekt. Zelfs met een overclock staat de cpu dan niet de geheletijd op 100% te stampen om de nieuwe videokaart te ondersteunen? Of valt dat wel mee?
Zolang er geen enkele core is die 100% aantikt is de CPU het probleem niet. Let wel even op dat dit dus per core is. Zodra er wel 1 core op 100% loopt is de CPU een beperkende factor ook al loopt niet alles op 100%. Je CPU is niet echt geweldig meer, maar kan opzich nog redelijk meekomen afhankelijk van het spel. Sommige games leunen heel erg op de CPU en andere totaal niet. Het hangt er heel erg af van wat je speelt of de CPU snel een bottleneck zal zijn. Een nieuwe GPU kopen maakt voor de CPU opzich vrij weinig uit. Kijk het even aan, ga eventueel overklokken of koop iets nieuws als het nodig is. Ik denk dat je met alleen een nieuwe GPU en afhankelijk van wat je speelt een heel eind komt.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:33
Je moet het zelf testen, het is best wel moeilijk inschatten of een geoverklokte i5 3570K nog voldoende gaat zijn om de videokaart bij te houden of dat die de boel gaat tegenhouden.
Ik zou het ook gewoon bij een GTX 1060 6GB houden, die kan vrijwel alle nieuwe games op hoogste texture aan op 1080P 60fps.
Waar de boel klem zou kunnen raken is de processor, een GTX 1070 ( of hoger ) gaat daar geen verandering aan brengen en is daarom sowieso zonde van je geld.
Aangezien je nu al aangeeft dat de processor soms op 100% zit zou je met je huidige GTX 670 al verbetering kunnen waarnemen als je gaat overklokken, 4,5GHz zou mooi zijn en is ook uitstekend mogelijk met je processorkoeler.

In vino veritas, in aqua sanitas

• ManiakNL
Zie zo ik ben eruit!

Oude systeem met een nieuwe GTX 1070

Beetje zitten inlezen en spelen met overclocken en kan mijn CPU stabiel op 4,4GHZ krijgen.

Op 4.5 gooit windows zo'n beetje elke blue screen code die die maar kan bedenken 50, 139, 1e, ef, 164, 9c
En op 4.4 helemaal niks aan het handje (zelfs zonder extra voltages)

Bedankt voor jullie tijd!
Pagina: 1