Toon posts:

Kan ik c-schijf formatteren maar NIET d-schijf

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een virus en kan m’n pc (asus k53e) niet meer opstarten. Ook niet in veilige modus lukt niet. Ik werk nog op Windows 7.

Nu heb ik twee partities op mijn harde schijf met een c-schijf waarop m’n Windows staat en een d-schijf waarop al m’n foto’s en documenten staan.

Ik wil graag m’n c-schijf formatteren ZONDER dat mijn d-schijf geformatteerd wordt en ik dus nog al m’n bestanden daarop kan bewaren.
Kan ik zeker zijn dat die d-schijf bewaard blijft als ik de c-schijf formatteer? Of heeft er iemand een beter idee om terug in mijn pc te geraken zonder mijn bestanden kwijt te geraken aub?

Ik heb ook een backup-cd gemaakt een tijd geleden van het systeem maar als ik van af die backup-cd wil opstarten lukt dat ook niet. Kan ik überhaupt wel iets aanvangen met die backup-cd?

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-06-2018 10:11)

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

downloads: Hiren's BootCD PE 1.0.0

Lees ff de mogelijkheden 😉 kan precies wat jij wil en opstarten vanaf cd/dvd/usb en niet je harddisk

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:18
Als je in de CMD kan met administrator rechten, moet je het diskpart commando proberen.

-diskpart
-list disk kijk welke schijf de C is.
-select disk (nummer) zonder haakjes
-clean

bron: http://knowledge.seagate.com/articles/en_US/FAQ/005929en

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Je kan ook een Linux Live Distro downloaden en (waarschijnlijk) booten van USB of CD. Hiermee voorkom je dat enig onderdeel van je bestaande Windows wordt gestart en/of virussen aktief worden.

Daarna kan je dan eerst je D schijf kopieren naar een externe disk ofzo en daarna rustig bekijken hoe je je PC weer netjes leeg/werkend krijgt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:05

Wish

ingwell

Jeanke117 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:13:
Als je in de CMD kan met administrator rechten, moet je het diskpart commando proberen.

-diskpart
-clean

Hij kan niet meer opstarten.... dus CMD zal hij wel niet kunnen krijgen.

@Verwijderd Als je gewoon Windows herinstalleert, kun je kiezen op welke partitie dit moet gebeuren. De andere partitie blijft onaangetast.

No drama

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeanke117
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 15:18
Als hij zijn pc niet meer opgestart krijgt dan is er toch maar één optie? Harde schijf eruit halen en in een andere pc duwen of via SATA naar USB?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-10 05:58

SpamLame

niks

Jeanke117 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:17:
Als hij zijn pc niet meer opgestart krijgt dan is er toch maar één optie? Harde schijf eruit halen en in een andere pc duwen of via SATA naar USB?
Denk dat ie bedoelt dat ie zijn OS niet gestart krijgt en niet dat zijn gehele PC niet meer start.

@Verwijderd
Kom je nog in het BIOS terecht als je de PC aanzet?
Zo nee dan eveb Jeanke's tip opvolgen (als je een 2de pc hebt) om bij je bestanden te komen.
Zo ja dan zo herinstalleren (boot from USB of CD) zoals eerder vermeld en kies de drive met de grote die overeenkomt met waar je windows origineel had staan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

Lees ff de mogelijkheden 😉 kan precies wat jij wil en opstarten vanaf cd/dvd/usb en niet je harddisk

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Nortepe85
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 11-10 16:25
Jeanke117 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:13:

-diskpart
-clean

Ja, dan is TS ook direct z’n “D-schijf” kwijt die hij juist niet kwijt wil.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Nortepe85 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:51:
[...]

Ja, dan is TS ook direct z’n “D-schijf” kwijt die hij juist niet kwijt wil.
Precies, er is immers maar 1 disk (nummer) - al heeft de meer partities...

Bovenstaand commando invoeren = Gegarandeerd alles kwijt.

Veiligst is disk er uit, aansluiten op andere computer -> D:\ 2x backuppen op externe disks (en checken of de backups integer zijn), disk terug -> low level format (hele disk).

En voortaan data en OS op gescheiden disks opslaan (disks, niet partities).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:37
- Ja, je kan prima je C-schijf formatteren, zonder dat je D-schijf wordt aangetast.
- Geen idee wat je met die backup-cd kunt.
(het is altijd handig dat soort dingen te testen als je nog niet in nood zit)
- Je zegt dat je een virus hebt. Zou kunnen, natuurlijk.
(Maar de kans dat je een virus hebt die je computer om zeep helpt is nihil.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
SpamLame schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:22:
[...]

Denk dat ie bedoelt dat ie zijn OS niet gestart krijgt en niet dat zijn gehele PC niet meer start.

@Verwijderd
Kom je nog in het BIOS terecht als je de PC aanzet?
Zo nee dan eveb Jeanke's tip opvolgen (als je een 2de pc hebt) om bij je bestanden te komen.
Zo ja dan zo herinstalleren (boot from USB of CD) zoals eerder vermeld en kies de drive met de grote die overeenkomt met waar je windows origineel had staan.
Ik kan idd m’n OS niet meer opstarten en kan wel nog in m’n BIOS komen. Dus ik begrijp dat ik vanuit BIOS kan installeren vanaf USB of cd en zo kan kiezen om op m’n c-schijf te installeren.

Om op de andere vraag te antwoorden van het virus, ik ben niet zeker dat het een virus is. Ik stel alleen vast dat m’n pc (OS) plots niet meer opstart dus ik veronderstel enkel een virus. Wat kan het anders zijn?
Ik ben niet zo een groot expert als jullie vrees ik 🙂 maar heel veel dank voor alle advies! Ik probeer deze tip uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:41:
[...]

Ik kan idd m’n OS niet meer opstarten en kan wel nog in m’n BIOS komen. Dus ik begrijp dat ik vanuit BIOS kan installeren vanaf USB of cd en zo kan kiezen om op m’n c-schijf te installeren.

Om op de andere vraag te antwoorden van het virus, ik ben niet zeker dat het een virus is. Ik stel alleen vast dat m’n pc (OS) plots niet meer opstart dus ik veronderstel enkel een virus. Wat kan het anders zijn?
Ik ben niet zo een groot expert als jullie vrees ik 🙂 maar heel veel dank voor alle advies! Ik probeer deze tip uit!
Dat vermoedde ik al, ja.
Wat het anders kan zijn? Nou dat er iets van hardware kapot is, of dat er iets van software niet meer goed is.

Maar ik gok op hardware kapot: harddisk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
b2vjfvj75gjx7 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 23:57:
[...]

Precies, er is immers maar 1 disk (nummer) - al heeft de meer partities...

Bovenstaand commando invoeren = Gegarandeerd alles kwijt.

Veiligst is disk er uit, aansluiten op andere computer -> D:\ 2x backuppen op externe disks (en checken of de backups integer zijn), disk terug -> low level format (hele disk).

En voortaan data en OS op gescheiden disks opslaan (disks, niet partities).
Bedankt! Ik heb geen ervaring of expertise in het verwijderen van een hard disk en aansluiten op een andere pc dus daar begin ik best niet aan. Maar ik volg zeker je raad op om m’n data te backuppen op meerdere disks. Zou je een externe harde schijf aanraden of eerder een USB of dvd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
zetje01 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:47:
[...]

Dat vermoedde ik al, ja.
Wat het anders kan zijn? Nou dat er iets van hardware kapot is, of dat er iets van software niet meer goed is.

Maar ik gok op hardware kapot: harddisk.
Oh nee! Als dat zo is dan kan ik dus geen Windows meer op installeren en ben ik sowieso al m’n data kwijt? Of zie ik dat verkeerd? help!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:17
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:51:
[...]

Bedankt! Ik heb geen ervaring of expertise in het verwijderen van een hard disk en aansluiten op een andere pc dus daar begin ik best niet aan. Maar ik volg zeker je raad op om m’n data te backuppen op meerdere disks. Zou je een externe harde schijf aanraden of eerder een USB of dvd?
"Ik heb geen ervaring of expertise in het verwijderen van een hard disk en aansluiten op een andere pc dus daar begin ik best niet aan." Wel genoeg om een back-up te maken? Als ik deze thread zo lees, kun je misschien beter iemand vragen die er wel echt verstand van heeft. Better be sure then sorry. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 14:48

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Oh nee! Als dat zo is dan kan ik dus geen Windows meer op installeren en ben ik sowieso al m’n data kwijt? Of zie ik dat verkeerd? help!
Als die data écht heel belangrijk is voor je, zet je pc dan niet meer aan en breng hem naar een goede computerzaak!

Anders kun je dit als mooi leerprojectje beschouwen: zoek online een tutorial over hoe je harde schijf te verwijderen en ga aan de slag. Houd er dan wel rekening mee dat je misschien al je data kwijt bent.

En zorg als dit alles is opgelost voor een degelijke backup! Op een CD of DVD is geen goede backup te maken; die gaan maar een korte tijd mee en worden al snel niet meer leesbaar. Veiligste keuze zijn tapes, daarna harddisks. Controleer de backups regelmatig, en 1 backup is géén backup.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zetje01
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:53:
[...]

Zonder verdere informatie (je vertelt helemaal niet wat er gebeurt als je je pc aan zet), moet je daar wel rekening mee houden.
Maar er zijn altijd manieren om toch nog data van een harddisk af te krijgen. Soms loopt het wel in de papieren. Soms is een handige vriend voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dehardstyler schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:55:
[...]

"Ik heb geen ervaring of expertise in het verwijderen van een hard disk en aansluiten op een andere pc dus daar begin ik best niet aan." Wel genoeg om een back-up te maken? Als ik deze thread zo lees, kun je misschien beter iemand vragen die er wel echt verstand van heeft. Better be sure then sorry. ;)
Bedankt voor je advies maar ik heb altijd al zelf alles opgelost. Ik ben geen expert maar door te doen leer je he...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dehardstyler
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:17
Verwijderd schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:04:
[...]

Bedankt voor je advies maar ik heb altijd al zelf alles opgelost. Ik ben geen expert maar door te doen leer je he...
Dat is dan een mooi moment om zelf je harde schijf te gaan verwijderen toch? ;) Als je dan zorgt dat je een USB bracket hebt en een andere computer dan heb je je belangrijke data er zo af. Dan maak je de complete schijf leeg en installeer je Windows opnieuw.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
Niet moeilijk doen, Windows 7 cd/dvd er in, tijdens install de c partitie verwijderen, opnieuw aanmaken en op die nieuwe partitie installeren.
Als je een zogenaamde herstel-cd/dvd hebt, dan werkt dat vaak niet, die gooien vaak alles weg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt iedereen voor alle hulp! Mijn pc werkt weer perfect en ik heb al mijn data kunnen raadplegen, back-up maken en zelfs na de recovery is de data op de D-schijf nog beschikbaar.

Met dank aan Keur0000 met zijn link naar de Hiren's bootcd. Door daarvan te booten kon ik makkelijk mijn data raadplegen en back up maken. Daarna heb ik een recovery vanuit Asus gedaan (F9) aangezien ik mijn Windows niet vanop USB kon booten (die optie was niet beschikbaar in BIOS). Maar ik was toch van plan om te proberen updaten naar Windows 10, voor zover dat nog steeds gratis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASS-Ware
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:52
Gratis upgraden naar Win 10 kan toch al heel lang niet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ASS-Ware schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:29:
Ik denk dat anderen daar meer zullen over weten maar ik heb ergens gelezen dat er toch een manier bestaat. Dat microsoft weet heeft dat het nog steeds kan maar er niets aan doet voorlopig. Enfin, ik moet het nog eens goed onderzoeken. Moest ik het vinden dan zal ik het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
keur0000 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:22:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

https://computertotaal.nl...PI_COOKIE_REDIRECTED=True
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Ik denk dat anderen daar meer zullen over weten maar ik heb ergens gelezen dat er toch een manier bestaat. Dat microsoft weet heeft dat het nog steeds kan maar er niets aan doet voorlopig. Enfin, ik moet het nog eens goed onderzoeken. Moest ik het vinden dan zal ik het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het lukt dus wel degelijk nog steeds om van win7 naar win10 te updaten. Gewoon je productkey van win7 gebruiken en clean install doen. Zie https://pureinfotech.com/...windows-7-81-product-key/
Werkt perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ASS-Ware schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 11:29:
Het lukt dus wel degelijk nog steeds om van win7 naar win10 te updaten. Gewoon je productkey van win7 gebruiken en clean install doen. Zie https://pureinfotech.com/...windows-7-81-product-key/
Werkt perfect :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000

keur0000

;)

Pagina: 1