Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 08-02-2023
Sinds een paar maanden heb ik af en toe het probleem dat mijn pc bij het opstarten van bepaalde games helemaal vast loopt. Als dit gebeurt kan ik helemaal niets meer en moet ik hem uitschakelen door de power knop ingedrukt te houden. Het kan daarna zijn dat ik dezelfde game 1 à 2 keer weer gewoon kan opstarten, maar daarna crasht mijn pc weer.

Als mijn pc vastloopt blijven de fans wel gewoon draaien en ook mijn beeldscherm geeft aan dat hij nog steeds signaal ontvangt (lampje blijft branden). Ik kan mijn muis icoon niet meer zien dus ik weet niet of deze nog werkt, maar lampje blijft ook hiervan gewoon branden.

Relevante software en hardware die ik gebruik:
Mijn probleem doet zich voor bij meerdere games (allemaal via steam denk ik), maar bijvoorbeeld Cities Skyline werkt wel goed. Ik weet niet of het een software of hardware probleem is.
Pc specs:
CPU: Intel I5-6500
GPU: AMD Radeon RX 470
Ram: Crucial CT8G4DFD8213 (8 gb)
Moederbord: MSI H110M PRO-VD
PSU: Seasonic S12II-Bronze 430W

Mijn games staan op mijn hdd (WD Blue WD10EZEX, 1TB)

Windows 10 64 bit (op SSD: Kingston SSDNow UV400 120GB)

Ik weet niet wat het probleem kan zijn en heb al meerdere dingen geprobeerd. Maar ik heb games nog niet opnieuw geïnstalleerd omdat het bij meerdere games gebeurd ga ik ervan uit dat het hier niet aan ligt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb:
- De nieuwste drivers zijn geïnstalleerd.
- Beeldscherm aan en uit zetten heeft geen nut.
- Zat te denken aan een fout met mijn PSU waardoor hij te weining stroom naar GPU stuurt waardoor pc crasht, maar mijn PSU zou voldoende moeten zijn voor mijn systeem.
- Ik heb in de logboek gekeken, maar heb hier geen nuttige informatie uit kunnen halen. Er werden wel enkele fouten en waarschuwingen gegeven maar van de meeste wist ik niet precies wat er mee bedoeld wordt.

Ideeën:
- Software probleem (windows oid)?
- Ram in andere Ram slot doen?
- Kapotte CPU. GPU of PSU?

[ Voor 5% gewijzigd door l.casse op 19-06-2018 12:20 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 18:30

Nemesizz

Untouchable

Helaas is de SSD wat aan de kleine kant, anders zou ik zeggen, zet eens een game op de SSD en kijk of die dan wel werkt.

Hardeschijf eens testen met HDTune (gratis progje, althans de gewone, de Pro versie niet) en dan een uitgebreide oppervlakte scan doen (al geeft die soms in het tabje s.m.a.r.t al wel aan als er iets goed mis is).
Kan zijn dat je HDD niet helemaal lekker meer is.
- Ram in andere Ram slot doen?
RAM al getest dan met Memtest? (de Windows variant van geheugen testen vond ik vaak onvoldoende werken, Memtest een paar uur laten lopen en kijken of er fouten naar voren komen).
maar mijn PSU zou voldoende moeten zijn voor mijn systeem
Tja...tenzij die stuk is natuurlijk ;)
Een goede voeding kan ook kapot (heb ook wel eens DOA's gehad bij goede voedingen, verschil met een budget of c-merk is dat die niet meteen je hele PC omzeep helpt). Voeding uittesten is echter wat lastiger, moet je vaak uitwisselen met een ander om te kijken of het probleem weg is (en nee, voltages uitlezen met software is GEEN betrouwbare indicatie of een voeding goed is, software zit er vaker naar dan dat die het goed heeft).
Kapotte CPU. GPU
Zeeeeeer onwaarschijnlijk. CPU's gaan zelden of nooit kapot, en ze doen het of niet...niet half (als ze kapot zijn doet je PC gewoon niks meer, simpel).

GPU kan, maar dan zou je verwachten dat die crashed tijdens een game, niet bij het starten.
Ook vaak bij defecte GPU's crashed die al zo gauw de drivers geladen worden (tijdens starten van Windows), en dus niet als je een game op wil starten. Dus denk niet dat die defect is.
Software probleem (windows oid)
Zeer goed mogelijk, Windows gaat wel vaker de soep in met z'n updates (updates die mis gaan, of foute drivers binnenharken enz). Maar zou eerst even die andere puntjes controleren, tenzij je er geen moeite mee hebt om Windows meteen opnieuw te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wylana
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:18
Ikzelf heb hier ook een paar keer last van gehad de afgelopen dagen.

Bij mij heb ik toen de videodrivers bijgewerkt naar de laatste versie en ik had voor mijn Gigabyte GTX1060 gtx een tooltje draaien waarmee ik een profiel kan kiezen (OC, Gaming, Default).
Deze heb ik toen van OC naar Gaming gezet.

Verder heb ik toen ook de Event Viewer uitgelezen en daarin zag ik ook meldingen staan dat het videostuurtprogramma niet meer reageerde.

Dus grote kans dat bij het HERINSTALLEREN van je videodrivers deze opgelost worden.

En kan je aangeven welke drivers je hebt bijgewerkt? Alleen video of ook de chipset, geluid, lan, etc.?

Ik ben steenrijk....ik heb een grindpad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
Nemesizz:

Ik heb mijn pc een kleine 1,5 jaar geleden zelf in elkaar gezet (met allemaal nieuwe hardware). Is dit niet vrij snel voor de harde schijf om nu al problemen te krijgen?

Als ik thuis ben zal ik eerst mijn video drivers herinstalleren en als dit niet werkt zal ik mijn hdd en RAM testen.

Wylana:

Ik heb als het goed is alle drivers bijgewerkt, ik gebruik hiervoor Driver booster. Deze geeft aan dat alles bijgewerkt is. Verder heb ik nog via software van mijn moederbord en GPU nog gecontroleerd of alles up to date is.

(Vraagje off topic: Hoe plaats je de quotes in je reactie? Dit is namelijk de eerste keer dat ik via het forum van Tweakers iets plaats.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Leeftijd van onderdelen zegt niet altijd alles, soms kan een onderdeel DOA zijn (Dead on Arrival, ofwel, dood bij aankomst), soms zeer kort na gebruik (lees vaak zat user reviews waar een HDD na 2 maand kapot gaat, of een moederbord na 6 maand, enz).

Heb zelf ook wel een keer een videokaart gehad die na een paar weken al artefacts gaf (ding is langer RMA geweest dan dat ik hem had gebruikt...).
Vraagje off topic: Hoe plaats je de quotes in je reactie? Dit is namelijk de eerste keer dat ik via het forum van Tweakers iets plaats.
Je kan op het 'quote' knopje drukken bij iemand z'n reactie, of (wat ik meestal doe) gewoon '[' dan quote ']' copy/paste teks en dan '[' /quote ']' (zonder de ' tekens en aan elkaar, maar anders maakt die er een quote van en legt het niet zo makkelijk uit ('['quite']' insert text here '['/quote']' ) .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lanithro
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 18:59
l.casse schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:03:
Ik heb als het goed is alle drivers bijgewerkt, ik gebruik hiervoor Driver booster. Deze geeft aan dat alles bijgewerkt is. Verder heb ik nog via software van mijn moederbord en GPU nog gecontroleerd of alles up to date is.
Dat alles bijgewerkt is wil niet zeggen dat driver of de installatie hiervan niet corrupt is geraakt. Gooi je driver software er eens helemaal af en download hem opnieuw en installeer hem eens opnieuw.

Yavu Steam Profile Lanithro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Overheen gelezen van die Driverbooster, dat soort programma's zijn 9/10 keer rommel 1e klas en veroorzaken vaak meer problemen dan ze oplossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Niet online
Ik zou even testen met een andere voeding. Deze is niet je van het....

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boermansjo
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 03-10 12:52
Ik heb een gelijkaardig probleem. Laatste driver geïnstalleerd en alles ging vlot tot eergisteren.
Er zit totaal geen patroon in. Ik kan alles spelen op ultra zonder problemen.
En dan plots een youtube filmpje openen scherm vast. Het enige dat ik dan kan doen is ook een reset. In de logs zie ik enkel dat er een reboot gebeurt is. Geen foutmeldingen ofzo...
Soms moet ik minstens 1 keer per dag een reset doen. Soms een hele week niks en draait hij 6u per dag zonder problemen.
(AMD RX 580 hier met de laatste driver)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
Ik heb mijn video drivers opnieuw geïnstalleerd, dit heeft het helaas niet opgelost.

Ik heb HDTune gedownload, maar snap niet helemaal welke scan ik moet doen. Ik heb nu de error scan aangezet (deze test de beschadigde blocks), op het moment zit ik bijna op de helft en zijn er nog geen beschadigde blocks gevonden. Is dit de scan die ik moest doen?

Verder heb ik gemerkt dat de game waarmee ik de laatste tijd dit probleem heb sowieso wat vreemd opstart.
Als ik op de .exe heb geklikt komt er eerst een scherm waarin je instellingen kan kiezen en of je multi-player of single-player wil starten. Wanneer de single (of multi) -player correct opstart wordt het scherm eerst zwart, laat daarna het bureaublad zien en dan komt de intro. Als de game niet correct opstart verschijnt dit zwarte scherm ook maar in plaats van daarna het bureaublad te laten zien wordt het scherm iets lichter zwart en reageert vervolgens niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
l.casse schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:44:
Ik heb mijn video drivers opnieuw geïnstalleerd, dit heeft het helaas niet opgelost.

Ik heb HDTune gedownload, maar snap niet helemaal welke scan ik moet doen. Ik heb nu de error scan aangezet (deze test de beschadigde blocks), op het moment zit ik bijna op de helft en zijn er nog geen beschadigde blocks gevonden. Is dit de scan die ik moest doen?

Verder heb ik gemerkt dat de game waarmee ik de laatste tijd dit probleem heb sowieso wat vreemd opstart.
Als ik op de .exe heb geklikt komt er eerst een scherm waarin je instellingen kan kiezen en of je multi-player of single-player wil starten. Wanneer de single (of multi) -player correct opstart wordt het scherm eerst zwart, laat daarna het bureaublad zien en dan komt de intro. Als de game niet correct opstart verschijnt dit zwarte scherm ook maar in plaats van daarna het bureaublad te laten zien wordt het scherm iets lichter zwart en reageert vervolgens niet meer.
Heb je de oude drivers wel eerst verwijderd? Zo niet, dan even ddu draaien in veilige modus. Daarna de nieuwste drivers installeren. Ook zou ik een andere voeding testen, deze is namelijk niet echt van goede kwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
pjot1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:07:
[...]

Heb je de oude drivers wel eerst verwijderd? Zo niet, dan even ddu draaien in veilige modus. Daarna de nieuwste drivers installeren. Ook zou ik een andere voeding testen, deze is namelijk niet echt van goede kwaliteit.
Ik heb de AMD Radeon software gebruikt om de nieuwe drivers te installeren, deze heeft eerst de oude drivers verwijderd, vervolgens de pc opnieuw opgestart en daarna de nieuwste drivers geïnstalleerd.

Ik heb op het moment niet de beschikking over een andere voeding en kan dit dus niet testen. Hoewel de voeding vrij oud model is dacht ik dat hij wel betrouwbaar was. Heb geen slechte reviews kunnen vinden over de voeding en ook gelezen dat Seasonic een goed merk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pjot1
  • Niet online
l.casse schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 20:22:
[...]

Ik heb de AMD Radeon software gebruikt om de nieuwe drivers te installeren, deze heeft eerst de oude drivers verwijderd, vervolgens de pc opnieuw opgestart en daarna de nieuwste drivers geïnstalleerd.

Ik heb op het moment niet de beschikking over een andere voeding en kan dit dus niet testen. Hoewel de voeding vrij oud model is dacht ik dat hij wel betrouwbaar was. Heb geen slechte reviews kunnen vinden over de voeding en ook gelezen dat Seasonic een goed merk is.
Dan alsnog even ddu draaien. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

l.casse schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 19:44:
Ja de error scan, en dan uitgebreide scan niet de 'quick scan' , kan overigens een tijdje duren zo'n scan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
Het lijkt erop alsof mijn computer besloten heeft om weer normaal te gaan werken. Waarom weet ik niet maar op het moment kan ik mijn probleem niet reproduceren.

Nadat ik een paar uur geleden mijn GPU drivers verwijderd en opnieuw geïnstalleerd had (en pc daarna ook weer opnieuw opgestart) is het nog een paar keer gebeurd dat mijn pc vast liep bij het starten van games (meerdere games geprobeerd, het gebeurde bij ten minste 2 games).

Daarna heb ik mijn HDD gescant, hierbij zijn geen beschadigde blocks gevonden en ook bij health staat de status overal op ok.

Hierna heb ik 1 van de games die hiervoor af en toe wel vast liep in windowed mode geopend. Eenmaal in windowed mode crashte de game nooit. Maar toen ik hem weer terug zette op fullscreen liep hij wel weer vast. Hetzelfde voor de ander game die vast liep geprobeerd, ook hier liep hij niet vast op windowed mode.
Maar hierna heb ik beide games weer op fullscreen gezet om te kijken of de windowed mode echt de oplossing was. Maar nu werkt opeens ook alles op fullscreen gewoon weer.

Ik snap er ondertussen niet zoveel meer van. Maar hieruit lijkt het mij dat er in ieder geen defecte hardware de reden is van mijn probleem maar waarschijnlijk een probleem met windows of steam (of misschien toch nog drivers).

Ik zal de komende dagen kijken of het probleem weer opduikt (ik verwacht het wel) en zal dan de ddu eens draaien en me hier maar weer melden.

Als er nog iemand ideeën heeft wat er aan de hand is hoor ik dat graag en verder bedankt voor de hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@l.casse ik denk dat je voeding langzaamaan defect gaat

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
Ik betwijfel dat, maar zodra ik de beschikking heb over een ander voeding zal ik dit testen.

Ondertussen is mijn computer spelletjes aan het spelen met mij, want de eerste keer dat ik weer een game open na mijn vorige post loopt mijn pc weer vast op fullscreen. Vervolgens weer op windowed mode geprobeerd (wat bij deze game blijkbaar hetzelfde is want hij blijft gewoon fullscreen) en meerdere keren game gestart zonder ook maar 1 keer te crashen.

Ik zou niet weten hoe ik het verschil tussen een game openen in fullscreen of windowed veroorzaakt kan worden door de voeding. Daarnaast crasht de game alleen bij het opstarten maar nooit als ik aan het gamen ben (ook niet onder hoge belasting).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Armo
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 02-10 14:00
Heb je toevallig een Dell U2515H?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l.casse
Nee, ik heb een Samsung S24D340HSX