Als ontwikkelaar werk ik al sinds 1994 in Progress. Da's lang inderdaad, maar Progress wordt minder en minder en zeker in het Noorden moeten Progress-detacheringsklussen echt met een vergrootglas worden gezocht. Op dit moment zit ik nog op een leuke klus die zeker nog tot het eind van het jaar duurt en mogelijk nog even doorloopt, maar ik zal op termijn over moeten stappen op iets anders. Binnen mijn werkgever zijn er dan grofweg twee keuzes: Navision of .Net. Mijn voorkeur gaat uit naar .Net vanwege de volwassenheid van de omgeving en de kwaliteit van de tools die daar beschikbaar zijn. Ik ga er een beetje van uit dat als er geen Progress-opdrachten te vinden zijn, dat ik dan intern op een C# project mee kan lopen als opleiding. Daarvoor is het wel handig dat ik er op zijn minst een béétje in thuis ben.
Maar hoe?
Mijn werkgever heeft een ruim scholingsbudget, dus kosten zullen niet direct het probleem zijn, maar ik denk dat er voldoende gratis of goedkoop te vinden is. En ik wil het in mijn eigen tijd vrijblijvend gaan leren, dus minder kosten is minder druk. Het hoeft ook allemaal niet persé certificaatgericht, de focus moet liggen op praktische bruikbaarheid van de kennis en het liefst een beetje leuk. Mogelijk ga ik een hobbyproject in C# beginnen of deelnemen in GitHub project, maar dat is van later zorg.
Ik heb al een beetje rondgekeken en ik denk dat ik videobased trainingen het leukste vind om te volgen. Daar heb ik er nu een aantal van gevonden:Helemaal beginner ben ik niet omdat ik al eens een keer een C# basisboekje doorgewerkt heb en ook in mijn werk nog wel eens C# tegenkom. Ik kan eenvoudige code goed lezen, de taal is redelijk overzichtelijk gelukkig.
Ik kan alle bovenstaande stuk voor stuk uitproberen, maar voor ik dat doe, zou ik graag hier wat input willen krijgen:
Maar hoe?
Mijn werkgever heeft een ruim scholingsbudget, dus kosten zullen niet direct het probleem zijn, maar ik denk dat er voldoende gratis of goedkoop te vinden is. En ik wil het in mijn eigen tijd vrijblijvend gaan leren, dus minder kosten is minder druk. Het hoeft ook allemaal niet persé certificaatgericht, de focus moet liggen op praktische bruikbaarheid van de kennis en het liefst een beetje leuk. Mogelijk ga ik een hobbyproject in C# beginnen of deelnemen in GitHub project, maar dat is van later zorg.
Ik heb al een beetje rondgekeken en ik denk dat ik videobased trainingen het leukste vind om te volgen. Daar heb ik er nu een aantal van gevonden:Helemaal beginner ben ik niet omdat ik al eens een keer een C# basisboekje doorgewerkt heb en ook in mijn werk nog wel eens C# tegenkom. Ik kan eenvoudige code goed lezen, de taal is redelijk overzichtelijk gelukkig.
Ik kan alle bovenstaande stuk voor stuk uitproberen, maar voor ik dat doe, zou ik graag hier wat input willen krijgen:
- Mis ik nog belangrijke aanbieders op mijn lijst?
- Hebben jullie goede of slechte ervaringen met bovenstaande?
- Is er een niet-video based training die ik ab-so-luut moet overwegen?
- Is mijn aanpak verkeerd?
- Hebben jullie nog andere tips?
... en gaat over tot de orde van de dag