Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:24

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Als ontwikkelaar werk ik al sinds 1994 in Progress. Da's lang inderdaad, maar Progress wordt minder en minder en zeker in het Noorden moeten Progress-detacheringsklussen echt met een vergrootglas worden gezocht. Op dit moment zit ik nog op een leuke klus die zeker nog tot het eind van het jaar duurt en mogelijk nog even doorloopt, maar ik zal op termijn over moeten stappen op iets anders. Binnen mijn werkgever zijn er dan grofweg twee keuzes: Navision of .Net. Mijn voorkeur gaat uit naar .Net vanwege de volwassenheid van de omgeving en de kwaliteit van de tools die daar beschikbaar zijn. Ik ga er een beetje van uit dat als er geen Progress-opdrachten te vinden zijn, dat ik dan intern op een C# project mee kan lopen als opleiding. Daarvoor is het wel handig dat ik er op zijn minst een béétje in thuis ben.

Maar hoe?

Mijn werkgever heeft een ruim scholingsbudget, dus kosten zullen niet direct het probleem zijn, maar ik denk dat er voldoende gratis of goedkoop te vinden is. En ik wil het in mijn eigen tijd vrijblijvend gaan leren, dus minder kosten is minder druk. Het hoeft ook allemaal niet persé certificaatgericht, de focus moet liggen op praktische bruikbaarheid van de kennis en het liefst een beetje leuk. Mogelijk ga ik een hobbyproject in C# beginnen of deelnemen in GitHub project, maar dat is van later zorg.

Ik heb al een beetje rondgekeken en ik denk dat ik videobased trainingen het leukste vind om te volgen. Daar heb ik er nu een aantal van gevonden:Helemaal beginner ben ik niet omdat ik al eens een keer een C# basisboekje doorgewerkt heb en ook in mijn werk nog wel eens C# tegenkom. Ik kan eenvoudige code goed lezen, de taal is redelijk overzichtelijk gelukkig.

Ik kan alle bovenstaande stuk voor stuk uitproberen, maar voor ik dat doe, zou ik graag hier wat input willen krijgen:
  • Mis ik nog belangrijke aanbieders op mijn lijst?
  • Hebben jullie goede of slechte ervaringen met bovenstaande?
  • Is er een niet-video based training die ik ab-so-luut moet overwegen?
  • Is mijn aanpak verkeerd?
  • Hebben jullie nog andere tips?

... en gaat over tot de orde van de dag

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:32

BCC

Doe een full time crash course bij zoiets als big nerd ranch oid van twee weken en ga dan meewerken aan bestaand project binnen je bedrijf.

[ Voor 13% gewijzigd door BCC op 18-06-2018 19:18 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
BCC schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:18:
Doe een full time crash course bij zoiets als big nerd ranch oid van twee weken en ga dan meewerken aan bestaand project binnen je bedrijf.
Dat is een optie als mijn huidige klus afloopt, nu nog niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17:16
ik zit zelf niet echt in die hoek, maar,

áls je het ooit certified wil gaan uitoefenen zou ik beginnen het op de juiste manier te leren, ander ben je straks die tijd weer kwijt om verkeerde gewoontes af te leren...

gang is alles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:39
Ik vindt persoonlijk Pluralsight erg goeie content hebben.
Dat is mijn eerste keur qua online cursussen.

Maar als je al zolang gewerkt heb voor je werkgever en er een ruime scholingsproject is, waarom dan niet in de tijd van de baas een officiële .NET training volgen met certificering?

Of doe beiden :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lethalis
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
PluralSight is prima om de basis mee te leren.

Voor de rest is het gewoon een kwestie van hobbyprojecten starten en er zoveel mogelijk in te programmeren.

Ik programmeer al ruim 15 jaar met .NET, maar ook ik leer nog steeds nieuwe dingen door simpelweg hobbyprojecten te doen thuis. Simpelweg omdat ik dan ander soort dingen programmeer.

Zo gebruik ik voor een hobbyproject Sqlite3, terwijl op mijn werk alles SQL Server is. En ben ik bezig met compressie en encryptie, terwijl dat op mijn werk weinig voorkomt. En werk ik met .NET Core en VS Code op Linux, terwijl op mijn werk eigenlijk alles nog full CLR en Windows is.

Door dat te doen, kom ik toch nog steeds dingen tegen dat ik denk "oh werkt dat zo".

En omdat ik bij hobbyprojecten geen deadline heb, ben ik ook meer geneigd dingen uitgebreider uit te zoeken. Dus waar ik op mijn werk denk "het werkt goed zo", zal ik thuis toch eerder proberen een betere oplossing te zoeken.

[ Voor 6% gewijzigd door Lethalis op 19-06-2018 08:51 ]

Ask yourself if you are happy and then you cease to be.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20-05 17:06
Zorg er voor dat je een project vindt (kan ook open-source natuurlijk) dat een praktische use-case kan zijn en technologiën bevat die ook in het bedrijfsleven veel gevraagd zijn. Gezien je achtergrond in databases zou een back-end technologie interessant zijn. Allereerst moet je natuurlijk de taal leren. C# is een uitgebreide taal en de basis heb je zo onder de knie. Maar er zijn ook de nodige lastige zaken (garbage collection, value/reference types, generics, async/await, ...) die eenvoudig lijken, maar in de praktijk best veel haken en ogen kunnen hebben.

Daarna zou ik me focussen op Entity Framework (niet het beste, maar wel het meest gebruikte data-access platform) in combinatie met SQL Server. Plak daar een WebAPI voorkant tegenaan en als je daar een beetje ervaren in bent, dan ben je al redelijk goed praktisch inzetbaar.

Ik zou niet meteen full-stack gaan, want dan moet je ook aan de voorkant aan het werk. Wil je client-side web gaan doen, dan moet je ook nog meteen HTML, CSS, Javascript/Typescript moeten doen en ook nog de kluwen van client-side frameworks ontrafelen. Een totaal andere discipline dan .NET ontwikkelaar. Overigens is het wel aan te raden hier op termijn wat mee te gaan doen, maar ik zou het stap-voor-stap doen.

Dan even een kritische noot... Ik zie veel sollicitanten (doe veel technische interviews om kennis te peilen), maar bij jou zou ik de volgende vraag als eerste stellen: "Waarom ben je 20 jaar met dezelfde technologie bezig geweest en heb je je niet verder ontwikkeld naar nieuwere technologieën?". Wellicht is de vraag redelijk in-your-face, maar ik vind het wel de belangrijkste vraag in jouw situatie.

Ik merk namelijk dat programmeurs die 20 jaar hetzelfde hebben gedaan vaak zitten vastgeroest. Als je 20 jaar web ontwikkeling doet en je hebt nu alle kennis van React, Typescript, HTML/CSS, buildrunners dan heb je wel een ontwikkeling doorgemaakt op technisch vlak. Bij een Progress ontwikkelaar die dat al 20 jaar doet vind ik die ontwikkeling veel minder. Aangezien de beste programmeurs (in mijn ogen) ook hobbyisten zijn die graag wat nieuws willen doen, zou ik dat in jou niet zo zien. Helemaal omdat je aangeeft dit niet te doen uit pure interesse, maar omdat het werk opraakt.

Nogmaals... Dit kan wellicht wat hard aankomen, maar is (goed) bedoelt om je een spiegel voor te houden. Het zou me niet verwachten dat je na wat .NET training en ervaring nog altijd meer moeite zal hebben om een klus te krijgen, vanwege deze achtergrond. Zorg dus dat je een goed en eerlijk antwoord hebt als zo'n vraag komt.

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
@BugBoy klinkt plausibel allemaal, dank voor het meedenken. Voor wat betreft de kritische noot: ook geen probleem, ik kan wel wat hebben :)

De reden dat ik in Progress ben blijven ontwikkelen is simpelweg omdat ik het leuk vind. Ik heb inmiddels een diepe kennis van de omgeving en de taal en ik vind het simpelweg niet leuk om weer op nul te beginnen met iets anders. In de Progresswereld kent men mij en ben ik zeker geen vastgeroeste codeklopper.

Daarnaast is de Progress van 1994 niet meer te vergelijken met die van nu. Ik ben begonnen in versie 6, maar inmiddels werk ik met versie 11.7 en is versie 12 in aantocht. Daar waar v6 nog volledig procedureel was, kun je in de latere versies ook OO werken, iets waar ik ook al mee bezig ben, probleem is alleen dat er veel 'klassieke' applicaties zijn waar men niet vaak een OO-deel tegenaan wil plakken. Als hobbyist ben ik wel degelijk behoorlijk actief met projecten, zoek me maar eens op op GitHub.

Mijn open source tool DataDigger is vorig jaar door EMEA Progress manager Mark Armstrong genoemd als een goed voorbeeld met wat je met Progress kan doen (en wie ben ik om dat tegen te spreken).

Ik voorzie zelf niet eens zoveel problemen om de overstap te maken naar .Net. Ik ben niet de domste en ik hoor als feedback bij klanten altijd terug dat ik goed werk aflever en dat ze waarderen dat ik /altijd/ ergens een oplossing voor vind, ook al geven anderen het op, dus ook de overstap naar .Net zal me wel lukken, de vraag was alleen via welke weg dat het makkelijkste / leukste zou gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
@P_Tingen Dan heb je inderdaad een beter verhaal, dus zorg dat je dat soort zaken ook in prominent in je CV hebt staan. Toch blijft het wel erg geïsoleerd in het Progress wereldje en de vraag is wat dat waard is daarbuiten.

Ik zie helaas nogal wat ontwikkelaars die 20 jaar zijn blijven zitten bij één bedrijf en soms slechts aan één product hebben gewerkt. Die hebben dan 20 jaar ervaring en een goed salaris, maar voor een ander bedrijf zijn ze vrijwel niets waard. Sterker nog... Als ze opnieuw moeten beginnen met een andere taal, dan heb je vaak liever een jonger iemand. Die zijn vaak nog fris, enthousiast en nog niet gewend aan een dik salaris.
Lethalis schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:50:
Voor de rest is het gewoon een kwestie van hobbyprojecten starten en er zoveel mogelijk in te programmeren.
Dat is inderdaad de wijze waarop je een goede programmeur wordt en vooral ook blijft. In het bedrijfsleven is het gewoon niet altijd mogelijk om de laatste technologie toe te passen, dus dat doe je in je vrije tijd. Als je daar geen zin in hebt, dan loop je op een gegeven moment vast (of je groeit niet verder). Na 30 jaar programmeren vind ik het nogal altijd één van de leukste dingen om te doen...

[ Voor 4% gewijzigd door BugBoy op 19-06-2018 09:50 ]

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

SeatRider

Hips don't lie

P_Tingen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 19:13:
Als ontwikkelaar werk ik al sinds 1994 in Progress.
Mijn werkgever heeft een ruim scholingsbudget, dus kosten zullen niet direct het probleem zijn
Hoe kan het eigenlijk dat je niet al jaren bezig bent met jezelf opleiden/doorontwikkelen dan? het is niet zo dat je niet hebt zien aankomen dat Progress een doodlopende straat is.

Dat gezegd hebbende, ben ik van mening dat net zoals voor een timmerman het merk hamer niet uitmaakt, een goede ontwikkelaar ook in bijna elke taal zijn weg moet kunnen vinden, dus C# zal je ook wel lukken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
SeatRider schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:47:
Dat gezegd hebbende, ben ik van mening dat net zoals voor een timmerman het merk hamer niet uitmaakt, een goede ontwikkelaar ook in bijna elke taal zijn weg moet kunnen vinden, dus C# zal je ook wel lukken.
Eens dat een goede ontwikkelaar ook in een andere taal op den duur zijn weg wel vindt, maar je versimpelt het hier wel heel erg. Ik zou het eerder vergelijken van een timmerman die loodgieter wordt. Ik heb heel veel ervaring in het hele .NET wereldje, maar toen ik voor het eerst aan het werk ging met AngularJS (client-side web development) was ik toch echt weer een beginner. Kennis van de taal is één, maar ervaring met de tools, libraries en gebruiken in een ander platform kost toch echt een flinke tijd.

Ik denk dat het goed is om mee te draaien in een team met flink wat ervaring. Dan leer je het snelste en krijg je feedback. Helaas is het vaak tarief-technisch voor een detacheerder vaak lastig om dat verkocht te krijgen (als je geen in-house projecten doet).

PS: Ik ben niet zo'n fan van MS certificeringen. Mijn ervaring is dat het in de praktijk niet veel waard is. Heb genoeg mensen gezien die in een paar maand een hele lading certificeringen hebben gedaan, maar in de praktijk niet veel konden. Sterker nog... De toppers die ik heb gezien hebben vrijwel geen certificering, want die hadden het gewoon niet nodig. Die gaan al van project naar project en bewijzen hun kracht in de praktijk en op StackOverflow, GitHub, ...

[ Voor 17% gewijzigd door BugBoy op 19-06-2018 09:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Nu online

servies

Veni Vidi Servici

BugBoy schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:05:
[quote[Ik merk namelijk dat programmeurs die 20 jaar hetzelfde hebben gedaan vaak zitten vastgeroest. Als je 20 jaar web ontwikkeling doet en je hebt nu alle kennis van React, Typescript, HTML/CSS, buildrunners dan heb je wel een ontwikkeling doorgemaakt op technisch vlak. Bij een Progress ontwikkelaar die dat al 20 jaar doet vind ik die ontwikkeling veel minder. Aangezien de beste programmeurs (in mijn ogen) ook hobbyisten zijn die graag wat nieuws willen doen, zou ik dat in jou niet zo zien. Helemaal omdat je aangeeft dit niet te doen uit pure interesse, maar omdat het werk opraakt.
Mwoah: wat ik vooral de afgelopen 20 jaar heb gezien is een hoop marketing geblaat/poeha/zelfschouderklopperij over het zoveelste framework/de zoveelste taal/de zoveelste heruitvinding van het programmeren...
Ik vind het platform/taal totaal niet interessant, het gaat om de mindset die je hebt.
Nogmaals... Dit kan wellicht wat hard aankomen, maar is (goed) bedoelt om je een spiegel voor te houden ;) en je er aan te herinneren dat dat wat jij met jouw huidige tooltjes nu doet (en waarbij jou nu een hele hoop werk uit handen wordt genomen door diezelfde tooltjes), hij hetzelfde 20 jaar geleden al deed maar wel de onderliggende technieken zelf moest uitwerken... Overschat jezelf niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
SeatRider schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:47:
[...]
Hoe kan het eigenlijk dat je niet al jaren bezig bent met jezelf opleiden/doorontwikkelen dan? het is niet zo dat je niet hebt zien aankomen dat Progress een doodlopende straat is.
Het punt is, dat ik in 1994 begonnen ben met Progress en al vanaf 1996 hoor dat het 'binnenkort' wel afgelopen zal zijn met Progress. Als je dat jaar op jaar op jaar hoort en het gebeurt niet, dan wordt het bericht zelf iets minder alarmerend. En ook nu hoor ik tegenstrijdige verhalen. Twee weken geleden had ik een "Advanced OO in Progress" training en de Progress consultant vertelde me juist dat Progress als geheel weer in de lift zit en dat het werk weer toeneemt.

Vorig jaar heb ik een abonnement genomen op Progress cursussen en heb ik elke maandagavond hieraan besteed. Het is verbazend hoeveel je weg kan werken door structureel 1 avond in de week ervoor vrij te maken. Dit jaar heb ik 6 cursussen van GoodHabitz gevolgd, maar daar ben ik wel wat klaar mee, vandaar dat ik bedacht dat ik me dan ook wel wat meer kan bekwamen in .Net. En vandaar ook dat het allemaal wel een beetje low-profile mag; ik hoef niet persé op een bootcamp van 2 weken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:18

SeatRider

Hips don't lie

Maar dan nog, heb je dan wel optimaal gebruik gemaakt van de opleidingsmogelijkheden van je werkgever?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
servies schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:55:
Mwoah: wat ik vooral de afgelopen 20 jaar heb gezien is een hoop marketing geblaat/poeha/zelfschouderklopperij over het zoveelste framework/de zoveelste taal/de zoveelste heruitvinding van het programmeren... Ik vind het platform/taal totaal niet interessant, het gaat om de mindset die je hebt. Nogmaals... Dit kan wellicht wat hard aankomen, maar is (goed) bedoelt om je een spiegel voor te houden ;) en je er aan te herinneren dat dat wat jij met jouw huidige tooltjes nu doet (en waarbij jou nu een hele hoop werk uit handen wordt genomen door diezelfde tooltjes), hij hetzelfde 20 jaar geleden al deed maar wel de onderliggende technieken zelf moest uitwerken... Overschat jezelf niet...
Hoezo zou ik mijzelf overschatten? Ik geef alleen aan dat het noodzakelijk is om je kennis up-to-date te houden met de markt om ook op termijn inzetbaar te zijn. Of je moet Cobol programmeur zijn, dan moet je even de belastingdienst bellen. Die willen ze erg graag hebben. :)

Deels eens met je opmerking. Vooral in de Microsoft hoek wordt het wiel nogal eens opnieuw uitgevonden. Na allerlei omzwervingen zijn we met React/AngularJS frontends en een Node/C#/Java/Go/... backend eigenlijk gewoon weer terug in de tijd van client/server programmeren uit de jaren 90, dus qua architectuur is het inderdaad niet heel anders.

Kennis van tooling vind ik toch belangrijk om effectief je werk te doen (IMHO). Voor de hobby allemaal niet zo belangrijk, maar als je bedrijfsmatig software maakt dan is efficiency toch echt wel belangrijk. Kennis van tooling, libraries en gebruiken is dan erg handig om snel in een (nieuw) team efficient en goede software te bouwen. Hetzelfde als kennis en quirks van bepaalde talen/frameworks. Weten wat de goede en slechte kanten zijn van een bepaalde technologie kan gewoon heel veel ellende schelen.

Op school vind ik dat je de basis moet leren (mindset, analytisch vermogen, ...) om de "juiste" vorming te krijgen. Als dat goed is gebeurd en je hebt de juiste skills, dan zul je in de meeste omgevingen je weg wel weten te vinden op termijn.
P_Tingen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:59:
Twee weken geleden had ik een "Advanced OO in Progress" training en de Progress consultant vertelde me juist dat Progress als geheel weer in de lift zit en dat het werk weer toeneemt.
Dat is wel een beetje "Wij van WC Eend adviseren WC Eend". Ik moet de eerste consultant nog tegenkomen die zijn eigen technologie afserveert. Noem mij eens een use-case waarbij je nieuwe ontwikkeling nog met Progress zou willen doen?

[ Voor 10% gewijzigd door BugBoy op 19-06-2018 10:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 15:00
Als je al een gedegen OO kennis hebt zou ik niet al teveel moeite steken in cursussen. Gewoon de IDE downloaden en een leuk projectje bedenken. Dan kom je vanzelf wel wat challenges tegen. Vervolgens zoeken op internet hoe die op te lossen zijn, of zelf uitzoeken.

Cursussen ben ik niet zo'n voorstander van. Dat is meer persoonlijk, ik concentreer me liever op dingen waar ik echt alles van wil weten en skip de dingen die me niet interesseren. Ik heb certificaten voor Java programmeren, maar of die echt wat toevoegen... Als ik een unieke sorteerbare lijst nodig heb zoek ik nog steeds even op welke implementatie ik het beste kan gebruiken.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
BugBoy schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:47:
[...]
Dat is wel een beetje "Wij van WC Eend adviseren WC Eend". Ik moet de eerste consultant nog tegenkomen die zijn eigen technologie afserveert. Noem mij eens een use-case waarbij je nieuwe ontwikkeling nog met Progress zou willen doen?
Ja, klopt, maar als ik zie wat Progress tegenwoordig allemaal in huis heeft qua technologie, dan zijn ze wel aardig bezig en veel van dat spul doet uiteindelijk aan de achterkant ook wel weer wat met de 4GL dus wat dat betreft ben ik wel geneigd hem te geloven.

En die use-case is er denk ik niet. Vandaar dus mijn vraag 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BugBoy
P_Tingen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:55:
Ja, klopt, maar als ik zie wat Progress tegenwoordig allemaal in huis heeft qua technologie, dan zijn ze wel aardig bezig en veel van dat spul doet uiteindelijk aan de achterkant ook wel weer wat met de 4GL dus wat dat betreft ben ik wel geneigd hem te geloven.
Volgens mij is dat het product-portfolio van Telerik dat Progress een paar jaar geleden heeft gekocht. Ik heb eigenlijk maar weinig integraties gezien met hun Progress database (kan ook zijn omdat ik met een MS bril naar hun producten kijk). Maar als zelfs een core-product als Sitefinity (CMS) kan werken met SQL Server, MySQL en Oracle, maar niet met een Progress database dan heb ik niet het gevoel dat hun database nog echt een speerpunt is van Progress.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Ik heb even op moeten zoeken wat Progress is (het helpt niet dat ze het tien jaar terug een andere naam hebben gegeven :+ ), en wat mij opvalt is dat het een flinke vendor lock-in lijkt te zijn, gebaseerd op niet altijd de nieuwste technologie. Ik zie hoeveel moeite het kost om een programmeertaal te ontwerpen en door te ontwikkelen, en krijg het idee dat Progress wellicht een beetje achter de feiten aan loopt. Nou lanceert NASA ook nooit de nieuwste tech (want nieuw betekent minder ervaring en vaak minder betrouwbaarheid), maar in dit geval kan het ook betekenen dat je geen idee van de huidige mogelijkheden hebt.

Goed dus, dat je naar wat nieuws wil kijken! Enkele concrete, algemene tips gebaseerd op mijn omgeving (FLOSS, geen Microsoft):
- zorg dat je meerdere talen (een beetje) beheerst, zodat je kennis algemeen is en niet voor één specifieke tool.
- hobbyprojecten zijn een hobby en moeten dat blijven. Besteed je vrije tijd aan jezelf en niet aan wat de baas graag ziet. Lijkt iets op je werk je stiekem toch heel interessant, probeer dan in je vrije tijd een vergelijkbare tool te leren. Dus framework X in taal Y op het werk, framework Z in dezelfde taal thuis. Het gaat wederom om je abstracte kennis, plus dat dit voor minder druk zorgt en een hobby blijft, aangezien het toch nét wat anders is dan wat je tussen 9 en 5 doet.
- als het je wat lijkt, ga naar lokale meet-ups, praat met mensen over elkaars interesses en leer wat er allemaal beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Iploco
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 26-09-2023
Een ander idee is om eens te kijken naar online leerplatformen waarbij je spelenderwijs op een leuke manier de taal (en vooral de syntax) kan oefenen, bijv. via codingame of tech.io.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r_olthuis
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-04-2023
Hoi P,

Ik zit enigszins in hetzelfde schuitje als jij. Werk voor een pakket dat gebouwd is in Progress (oude stijl) en probeer daar zelf wat OO in te mixen. Zelf ben ik vooral via Pluralsight, met behulp van collega's van andere teams die bijvoorbeeld Java of .net kloppen, langzaam de stap aan het maken naar Java.

Kijkend naar jouw senior Progress ervaring denk ik dat met een Pluralsight en gewoon doen, doen, doen, jij in no time een naar senior groeiende C# of Java ontwikkelaar kan zijn.
Het grote voordeel van Java en C# tov OpenEdge is dat er vooral op youtube, maar ook op andere coding websites gewoon zo veel meer voorbeelden te vinden zijn dan over OE.

Succes in ieder geval!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Wie ben ik, maar volgens mij overdenk je dit teveel. Je bent hartstikke ervaren programmeur. Programmeren is in de kern vooral een mindset meer dan een collectie parate kennis. Je hebt al ervaring met het OO pattern. Ik zou beginnen om Visual Studio te installeren en iets heel simpels in elkaar te klussen. Volgens mij kom je er dan achter dat C# hartstikke toegankelijk is. Er is super veel goede informatie over te vinden.

Mocht je toch vastlopen of het gevoel krijgen dat je structuur mist, dan kun je altijd nog een cursus gaan doen. Dat kun je ook na 1 avond spelen besluiten, maar dat zou ik niet verwachten.

Heb je trouwens collega's die C# kunnen? Cursus of niet, praten met andere developers is super nuttig (en gezellig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-05 12:47
P_Tingen schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:59:
Twee weken geleden had ik een "Advanced OO in Progress" training en de Progress consultant vertelde me juist dat Progress als geheel weer in de lift zit en dat het werk weer toeneemt.
Ik heb 5 jaar geleden ongeveer 6 maanden in ColdFusion gewerkt en iedere "ColdFusion developer" meldt ook nog steeds trots dat ColdFusion "in de lift zit". Dus of je daar nu naar wil luisteren...

Ik zou zelf hard wegblijven van dat soort 'low code' pakketten. Sharepoint bijvoorbeeld is ook zo iets; dan ben je 20 jaar "Sharepoint developer" en dan trekt men de stekker eruit. Niet bijster positief wat betreft je carriereperspectief.

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HeleBoel
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 21:48
Bij het overstappen naar .Net en C# is het belangrijkst dat je:

1) de syntax en de keywords van C# leert,
2) de IDE, tools, en de libraries (assemblies) eigen maakt,
3) praktijkervaring opdoet met eigen projectjes of op een echt project

in die volgorde. Als ervaren ontwikkelaar zou je daar weinig moeite mee moeten hebben.

Daarnaast zou je ook naar .Net Core en Docker kunnen kijken als je dat leuk vindt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Mastermind
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19-05 10:28
Tip: Je zou het beste meteen tutorials over ASP.NET MVC Core kunnen bekijken. Ik heb gezien dat naar dat framework de meeste vraag is.
Bekijk een aantal uur per dag bijvoorbeeld deze afpeellijst:
YouTube: ASP.NET Core 1.0
en ga zelf in Visual Studio wat projectjes maken met die technologie.
Als je iets hebt gemaakt in ASP.NET MVC Core wat je kunt demonstreren, dan is de kans groter dat je iets vindt in die hoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 833795

Ik zou je vragen in een C# forum plaatsen. Laat je niet wijsmaken door lui van psc dat openedge in de lift zit, ik zie nog steeds het tegendeel als freelancer met 20 jaar progress ervaring. Bij psc hebben ze er belang bij dat er programmeurs met kennis van hun spullen blijven. Bezoek eens een C# meetup groep in de buurt. Je hebt veel aan je ervaring in progress (code structureren etc) maar OO ervaring heb je dacht ik nauwelijks. Je hebt er zeker een of twee jaar voltijds ontwikkelen voor nodig om er handig in te worden, pas vooral op dat je je software niet slecht onderhoudbaar maakt door bijvoorbeeld overerving te mijden (je moet code die er gebruik van maakt, inclusief subtype polymorfisme wel kunnen lezen). Bij die advanced OO training heb je ongetwijfeld geleerd om zaken te ingewikkeld te maken. Ik ken mijn pappenheimers; vergeet de lessen van die lui en informeer je breed, bij andere bronnen. Het is ook wel eens handig om SQL en LINQ te leren lijkt me. En verder te kijken dan CRUD en REST. Het is aardig om eens iets helemaal nieuws te doen. Vergeet die datadigger, die Armstrong daar die veren in je ... en al die rotzooi van psc nu eens en bouw bijvoorbeeld een realtime applicatie met een web frontend en een websocket server in C#. Gebruik, zeker aan het begin, geen frameworks (ook niet voor een web frontend), je moet de taal leren. Hackerrank voorziet in prima kleine opdrachten, doe ze met google ernaast. Informeer je vooral ook over de functionele taalmogelijkheden in C#. Progress heeft niets wat dat betreft, en het is niet voor niets in een veel geavanceerdere taal als C# ingebouwd.
Pagina: 1