Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 15:26
Ik ben voor mijn vriendin aan het zoeken naar een nieuwe laptop. Op dit moment is ze een laptop gewend die 10 minuten doet over opstarten, dus het verschil zal wel gigantisch zijn.
Het liefste zoek ik iets uit wat zeker een tijdje mee kan gaan. Ik zat zelf te denken aan een i5 of i7.

Met de volgende eisen ben ik op zoek gegaan:
  • 14 inch, de laptop moet draagbaarder en kleiner zijn dan de huidige laptop (15.6inch)
  • mat scherm. Ik heb zelf een hekel aan glimmende schermen, en ze wil hem ook graag in de trein kunnen gebruiken.
  • i5 of i7, als ze nu veel geld in een laptop gaat steken het liefst iets dat een beetje future proof is
  • als het kan een dedicated grafische kaart. integrated UHD 620 graphics zijn al een stuk beter dan wat er nu in de laptop zit (GeForce GT540M), maar ze wil er wel graag games op kunnen spelen (LoL/Portal/Sims) Deze spellen kunnen makkelijk op integrated graphics, maar future proofen voor nieuwe games zou niet verkeerd zijn
  • mooie hoeveelheid RAM of de mogelijkheid later bij te prikken
  • Minstens 250GB SSD + 2e HDD, of 500GB SSD. Tweede optie heeft de voorkeur
Wat ga je met je laptop doen?
Vooral voor dagelijkse bezigheden. Mail/word/internet. Af en toe films kijken, en niet al te zware games. Waarschijnlijk gaat er Windows 10 Pro gedraaid worden, hier heb ik nog een licentie voor liggen (deze hoeft dus niet per-se bijgeleverd te zijn). Ik ben ook niet vies van een ssd of ram zelf vervangen (zolang dit de garantie niet schaad).

Wat is je budget?
Budget is ongeveer 900-1200 euro. Meer of minder kan natuurlijk als daar een goede reden voor is.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
De laptop moet licht en niet al te groot zijn. We hebben even in de MediaMarkt rondgekeken om te voelen/kijken en zijn tot de conclusie gekomen dat 14 inch laptops de voorkeur hebben. Zeker een lichte laptop zou prettig zijn.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Geen apple, verder is ze niet echt fan van de looks van de Lenovo Thinkpads. Liefst niet al te blokkig/lomp uiterlijk. Zwart/blauw/grijs heeft de voorkeur

Wat ik zelf al gevonden heb?
Ze vond de Asus UX430-UA erg mooi. Helaas is er nog geen QWERTY met dedicated graphics te vinden. Tevens is de i7-16GB-500GB versie vaak uitverkocht de laatste paar dagen.
Ik heb de Lenovo E480 voorgesteld. Vind ik zelf een goede optie maar zij vind het een erg onaantrekkelijk uiterlijk (begrijpelijk)
Ook heb ik de Lenovo Ideapad 720S gevonden. Deze heeft alleen niet al te beste reviews en is slecht leverbaar.

Alle bovenstaande laptops hebben een 8e generatie CPU. Zelf was ik van mening dat het zonde is om nu veel geld uit te geven en een 7e generatie te kopen. Als iemand hier andere ideën over heeft hoor ik het graag.

Zijn er nog andere mooie/goeie alternatieven die ik over het hoofd heb gezien? We zitten te twijfelen of de Asus een goede koop is (zonder GPU), of misschien toch maar even afwachten tot er wat meer op de markt is. misschien maar even de volgende BBG afwachten.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 03:18
thinkpad X1? als die in t budget past. Bij lenovo zou ik alleen voor thinkpad serie gaan. vergeet de 10% korting bij lenovo niet.

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
s0ulmaster schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:21:
thinkpad X1? als die in t budget past. Bij lenovo zou ik alleen voor thinkpad serie gaan. vergeet de 10% korting bij lenovo niet.
De X1 is nog een stuk duurder met vergelijkbare specs, en heeft een vergelijkbaar uiterlijk als de E480. Tevens heeft de X1 geen dedicated graphics card. Zeker een mooie laptop maar ik denk niet een beter alternatief dan de eerder genoemde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylandejonge
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-11-2024

dylandejonge

Online Marketing Stratego

Ik heb hem door mijn tool op delaptopwinkel.nl heen gehaald en ik kom in ieder geval tot de volgende drie keuzes:

Lenovo IdeaPad 720S-14IKB (81BD0040MH)
Lenovo IdeaPad 720S-14IKB (81BD003YMH)
HP Envy 13-ad191nd - echter is deze wel 13,3 inch dus deze voldoet niet helemaal aan de criterea

Whatever the problem - Be part of the solution

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit lijkt mij een prima keus voor jouw doel:

https://bto.eu/product/bto-x-book-14cl77/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:14
Kijk is naar een Asus Zenbook of HP Envy:

https://www.coolblue.nl/p...7/hp-envy-13-ad191nd.html
https://www.coolblue.nl/p...nbook-ux331un-eg037t.html

snel, ligt en met een dedicated gpu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-09 19:26

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Anauv
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 07-09 14:06
Dell XPS 15 :). 15" scherm in een 14" jasje. Leverbaar met GTX1050. Is net wat duurder dan je budget. Misschien een jong gebruikte zoeken? Ik ben er zelf in iedergeval erg blij mee.

NDH Automotive: https://ndh.nu/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gozertjuhh schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:58:
Misschien een jong gebruikte zoeken? Ik ben er zelf in iedergeval erg blij mee.
Zou dan wel een heel jong gebruikte moeten zijn. Het automatisch dimmen van het scherm van de vorige generatie was voor mij echt een no-go.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
Helaas nog lelijker en lomper dan de Lenovo's
dylandejonge schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:41:
Ik heb hem door mijn tool op delaptopwinkel.nl heen gehaald en ik kom in ieder geval tot de volgende drie keuzes:

Lenovo IdeaPad 720S-14IKB (81BD0040MH)
Lenovo IdeaPad 720S-14IKB (81BD003YMH)
HP Envy 13-ad191nd - echter is deze wel 13,3 inch dus deze voldoet niet helemaal aan de criterea
De lenovo heb ik zelf ook al gevonden, zoals in mijn TS staat. De HP is helaas 13.3, ze vind dat eigenlijk net wat te klein.
Beide 13.3 inch. De HP heeft een glanzend scherm, en beide maar 250 GB SSD. Helaas niet echt kandidaten.
Gozertjuhh schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:58:
Dell XPS 15 :). 15" scherm in een 14" jasje. Leverbaar met GTX1050. Is net wat duurder dan je budget. Misschien een jong gebruikte zoeken? Ik ben er zelf in iedergeval erg blij mee.
Zelf ook naar de XPS gekeken, maar zoals @EnGee zegt, zijn er aardig wat issues mee geweest. Ze zijn duurder, geen 8e generatie CPU en een glanzend scherm. Ik vind het zonde om daar zo veel geld in te stoppen. Naar mijn idee zijn de bovengenoemde laptops betere alternatieven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:54
Ik speel dan wel geen moderne games, maar zit dit wel te typen op mijn vandaag binnen gekomen UX430UA-GV259T. Wat mij betreft een aanrader: Vlot, fraai en zelfs met de fan vol aan tijdens het installeren van Office en Creative Cloud heel rustig. Ik kom van een Inspiron 15 en word hier heel blij van.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
Aziraphale schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 22:15:
Ik speel dan wel geen moderne games, maar zit dit wel te typen op mijn vandaag binnen gekomen UX430UA-GV259T. Wat mij betreft een aanrader: Vlot, fraai en zelfs met de fan vol aan tijdens het installeren van Office en Creative Cloud heel rustig. Ik kom van een Inspiron 15 en word hier heel blij van.
Goed om te horen, ben je niet bang dat 250 GB een beetje weinig is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aziraphale
dragonhaertt schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:14:
[...]

Goed om te horen, ben je niet bang dat 250 GB een beetje weinig is?
Voor mijn gebruik niet, maar ik heb een nas en Onedrive als opslag op de achtergrond en ben geen gamer. Maar op zich lijkt 256 me voor de meeste zaken wel voldoende en als het te weinig is zet je er zo een grotere in. De ssd is namelijk (voor wat ik heb gelezen) zo ongeveer het enige wat te upgraden is.

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 7680Wh Zendure Hyper 2000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@dragonhaertt 13'3 inch went ze zo aan

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
Nog een alternatief: Ideapad 530s (14")
Dit is een nieuw model en heeft ook een versie met dedicated graphics, helaas is deze nog niet te koop in nederland in die configuratie...

Ah, nu is er wel eentje beschikbaar in de online shop. helaas met beperkte harde schijf. Misschien komt de grotere versie binnekort beschikbaar.

[ Voor 43% gewijzigd door dragonhaertt op 25-06-2018 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

V&A aangeboden: HP Spectre x360 13-w030nd
Heb zelf een relatief nieuwe laptop in de aanbieding.
Is wel een 13.3 inch, glanzend scherm. Voor de rest voldoet het volgens mij wel aan de eisen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
kevlar01 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 09:25:
V&A aangeboden: HP Spectre x360 13-w030nd
Heb zelf een relatief nieuwe laptop in de aanbieding.
Is wel een 13.3 inch, glanzend scherm. Voor de rest voldoet het volgens mij wel aan de eisen.
7e generatie CPU, en geen dedicate dgraphics. Niet echt dus, de 4 belangrijkste eisen heeft het niet. Toch bedankt voor het aanbod (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevlar01
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

kevlar01

trigger happy 'next' klikker

Ah ik had alleen gezien dat je een Intel 620 oke vond, het stukje dedicated graphics heb ik overheen gekeken.
Succes met je zoektocht in ieder geval :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrosser
  • Registratie: September 2008
  • Nu online

Chrosser

ook wel sjef oponthoud genoemd

Zou echt voor de XPS15 gaan. kun je met 12% korting kopen.
Het is het instap model. Zit dan net iets boven je budget. Maar ik denk zijn geld wel waard.

[ Voor 13% gewijzigd door Chrosser op 26-06-2018 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
Chrosser schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:41:
Zou echt voor de XPS15 gaan. kun je met 12% korting kopen.
Het is het instap model. Zit dan net iets boven je budget. Maar ik denk zijn geld wel waard.
Goed om te zien dat er nu nieuwe XPS15 zijn met 8e generatie CPU. Helaas nog steeds niet met een mat scherm. Ik zet hem in het lijstje met mogelijkheden.
De 512GB versie is redelijk prijzig (1800 euro) en hij is nog steeds wat groter dan de 14inch alternatieven. Maar hij is wel erg mooi. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:02
@dragonhaertt Ik krijg een beetje het idee dat je je eigen eisen en wensen doordrukt op de laptopkeuze van je vriendin en daardoor het wel erg ingewikkeld maakt.

Je vriendin zal het ws niet eens doorhebben welke generatie cpu erin zit, ook de games die je noemt zijn prima te spelen op de interne gpu en 13" is echt prima voor het beoogde gebruik.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Zo lang de SDD/HDD niet vast zit aan het mobo, zou ik de eis van 512GB ssd even achterwege laten. Disk is zo vervangen, en vaak is de meerprijs voor een (grote) SSD een factor twee van de eigenlijke waarde van het onderdeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
Ramon schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:51:
Je vriendin zal het ws niet eens doorhebben welke generatie cpu erin zit, ook de games die je noemt zijn prima te spelen op de interne gpu en 13" is echt prima voor het beoogde gebruik.
Over 3-5 jaar zal dat verschil wel te merken zijn. Het is zonde om zo veel geld uit te geven voor een apparaat als er een beter alternatief op de markt is. Natuurlijk zijn de games ook op interne GPU te spelen, maar over een paar jaar zal ze nog steeds willen gamen en daar houden we dus rekening mee. De Asus is niet voor niks een genoemde optie.

14 inch is een wens van haar, ze wil graag dat formaat na verschillende laptops uit te proberen. Als ik mijn eigen eisen zou doordrukken had ze al lang een 15.6inch thinkpad gekocht.
cyberbetica schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 10:59:
Zo lang de SDD/HDD niet vast zit aan het mobo, zou ik de eis van 512GB ssd even achterwege laten. Disk is zo vervangen, en vaak is de meerprijs voor een (grote) SSD een factor twee van de eigenlijke waarde van het onderdeel.
Correct, dit is ook geen harde eis. 512GB of makkelijk te vervangen. Helaas zie je in de dunne laptops steeds vaker dat het lastig is de SSD of Ram te vervangen.

[ Voor 24% gewijzigd door dragonhaertt op 26-06-2018 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Zijn er bepaalde merken die een 13,3 inch laptop hebben maar waar het scherm zo groot is als bij sommige 14 inch modellen.
Ik ben zelf nog op zoek naar een 13-14 inch model maar na nader onderzoek blijkt een 13 inch scherm echt te klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 15:29
Je eisen zijn dus: 14 inch mat scherm, dedicated graphics, 2 harddisks, flitsend uiterlijk, licht, snel en niet duur.
Lijkt me haast onmogelijk.

Ikzelf zou wat eisen laten vallen, en haar hier uit laten kiezen:
categorie: Laptops:

@Hieronder:
@Aziraphale Hé, die staat in bovenstaand lijstje! @karine1

[ Voor 5% gewijzigd door zetje01 op 26-06-2018 16:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aziraphale
De Asus UX430UA heeft dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karine1
Bij mij is het één van deze drie maar geraak er maar niet uit.
YOGA 530 14 - i3-8130U 8GB-256GB SSD PCIe - Mineral Grau
€629,10
1,6 kg
https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/782554/812975

Asus Zenbook UX410UA-GV262T-BE Azerty
Intel Core i3 7100U 8GB 128 GB SSD M.2
€699
1,4 kg
https://www.coolblue.be/nl/vergelijken/782554/812975

Asus VivoBook S S410UA-EB265T - Laptop - 14 Inch
i3-7100U (2 cores)
8GB 256 GB SSD
€597
https://www.bol.com/nl/p/...le#product_specifications

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
@karine1 De eerste heeft (t.o.v. de tweede) een snellere CPU en 2x zo veel opslagruimte.
De derde werkt niet. Lijkt me makkelijke keus.

Heeft die YOGA nou een UK-toetsenbord, en wil je dat wel?

[ Voor 20% gewijzigd door zetje01 op 26-06-2018 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Blijkbaar twee modellen van de Yoga 530 met azerty.
https://tweakers.net/pricewatch/compare/1207493;1207491/

[ Voor 67% gewijzigd door karine1 op 26-06-2018 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
zetje01 schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 16:55:
Je eisen zijn dus: 14 inch mat scherm, dedicated graphics, 2 harddisks, flitsend uiterlijk, licht, snel en niet duur.
Lijkt me haast onmogelijk.

Ikzelf zou wat eisen laten vallen, en haar hier uit laten kiezen:
categorie: Laptops:

@Hieronder:
@Aziraphale Hé, die staat in bovenstaand lijstje! @karine1
2 harddisks is zeker niet nodig, als hij maar 512 of vervangbaar is, dedicated graphics is een wens en geen eis. Zoals je ziet hebben we nu al 5 goede alternatieven van onder de 1400 euro, dus onmogelijk zou ik het niet noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
dragonhaertt schreef op dinsdag 26 juni 2018 @ 23:25:
[...]

2 harddisks is zeker niet nodig, als hij maar 512 of vervangbaar is, dedicated graphics is een wens en geen eis. Zoals je ziet hebben we nu al 5 goede alternatieven van onder de 1400 euro, dus onmogelijk zou ik het niet noemen.
Oef 1400 euro.
Ik zou niet meer dan 700-800 uitgeven voor waar hij voor gebruikt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mag 15'' ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• karine1
Ik ga de lenovo 530 bestellen.
Weet iemand waar ik daar een kortingcode kan voor vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
Als de behuizing klein en licht is zou dat wel een alternatief kunnen zijn, maar de voorkeur gaat uit naat 14 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eriktenen
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 26-01-2023
ik zag net deze nog bij bol.com:
https://www.bol.com/nl/p/...-laptop/9200000084642840/

HP Thinbook 14-bp085nd met 14 inch, i3 en 8GB RAM en dat voor nog geen €450
Wel beetje plastic ding, maar veel goedkoper zal het niet worden. Of zit er hier een addertje onder het gras?
Pagina: 1