[Excel] ID uit 1 werkblad zoeken in het andere werkblad

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20
Mijn vraag
Hi, ik heb 2 excelbestanden. In de een staan persoonsID met bepaalde gegevens. In de tweede staat ditzelfde ID met een bepaalde datum erbij. Deze 2 bestanden staan niet op dezelfde volgorde en bevatten niet allemaal dezelfde ID's. Ik wil echter dat Excel de personen in bestand 1 zoekt in bestand 2, en dan de datum die in de kolom ernaast staat bij elke persoon in bestand 2, kopieert naar een nieuwe kolom in bestand 2. Is dit mogelijk? Als het uitmaakt, kan het ook via 2 werkbladen in hetzelfde bestand, dan kopieer ik bestand 2 in een nieuw werkblad in bestand 1.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Excel 2010 voor Windows

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik vond iets over VLOOKUP, maar dat lijkt net niet geschikt voor wat ik wil, maar misschien heb ik het niet goed begrepen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

VLOOKUP lijkt me juist exact wat je nodig hebt. Heb je dat al geprobeerd en wat werkte daar niet aan?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --Christiaan--
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:20
Excuus voor de late reactie. Ik probeer het als volgt:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mcQQMZ6EMU91edpRYSGTBpzG/full.jpg

Zie in de formulebalk de formule. Zoals je ziet krijg ik hele rare waardes terug en soms een N/B. Volgens de tutorial (deze gebruik ik: http://vitamincm.com/excel-vlookup-software-tutorial/) zou het op deze manier toch moeten werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat zijn geen rare waardes, dat zijn gewoon datumcodes die niet als datum worden weergegeven. Verander het type van die kolom D eens naar datum en dan ziet het er correct uit.

Ik gok dat je de formule in D2 geschreven hebt en daarna omlaag hebt uitgebreid? Doordat je zoekt in A2:B12, zonder dat bereik vast te zetten met $ tekens, of gewoon A:B te gebruiken, gaat dat zoekgebied meeschuiven met de cel in kolom D. Kijk maar eens naar de formule in de cellen waar N/B staat. Doordat het zoekbereik verschuift kunnen sommige waarden niet meer gevonden worden.

Dus gebruik A$2:B$12 om het zoekbereik vast te zetten of gewoon A:B om in de hele kolom te zoeken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr