Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Nieuwe Workstation en Game systeem (Zwart wit met RGB build)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• dm-dutchman
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 09:29
Hallo tweakers,

Het is eindelijk tijd om mijn eigen systeem te bouwen, op dit moment gebruik ik een Laptop voor Virtual Machine's en Gaming. Maar ik mis regelmatig computer kracht.
Specs laptop:
Asus N752
Intel core i7-6700HQ
Nvidia GTX 950M
16GB ram

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Voorlopig ga ik het systeem gebruiken voor gamen op high/ultra 1080P 60HZ en als de games het toe laat op mijn 4K tv eventueel op medium/low settings.
De kans is groot dat ik in de toekomst een 1440P en/of 144HZ monitor aanschaf

Games die ik nu regelmatig speel:
Gta V
Battlefield 1
Scrap Mechanic

Tevens word de pc zwaar belast door meerder Virtual Machines dus 16GB Ram en veel snelle cores is een must

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het liefst onder €1400,-

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb nog een 500GB samsung evo SSD over voor de windows installatie, games en VM's die veel worden gebruikt en een HDD voor grote opslag.
Verder heb ik al het randapparatuur en Windows licentie al liggen

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Minimaal 16GB ram voor de VM waarschijnlijk ga ik dit later upraden naar 32GB
Minimaal 2TB HDD om alle games en VM's op te slaan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik wil graag een zwart/wit build met RGB verlichting bouwen zodat ik zelf de kleuren van de kast kan veranderen, dus van een kermistent tot rustige sfeer verlichting. De kast komt vol in het zicht op mijn bureau te staan, en ik wil graag dat de componenten goed zichtbaar zijn en niet te dicht op elkaar zitten. Dus een grote kast is wel wenselijk.
Ook hoop ik dat de PC over een jaar of vier nog steeds de nieuwste spellen op medium 1440P aan kan met eventuele kleine upgrades

Ga je overklokken?
Ja ik wil overklokken om ervaring op te doen en meer kracht uit de kast te krijgen, maar het zal niet extreem zijn.

Wat verwacht je van ons?
Zelf heb ik de onderstaande componenten in gedachten maar ik vraag me af wat ik nog nodig heb voor goede RGB verlichting en cooling. En uiteraard een check of alle componenten goed bij elkaar passen en optimaal zijn. Mis ik misschien nog onderdelen?
Kan ik misschien beter voor intel gaan?
Dus kort samengevat:
Wat heb ik nog nodig voor RGB verlichting? Denk aan ledstrip, RGB Fans en RGB controller
Wat heb ik nog nodig aan cooling om alles redelijk stil en cool te houden?
-Extra fans
-CPU cooler (water cooling?)
Er staat nog een PS4 PRO die nog wel eens de neiging heeft om bijna op te stijgen, over het algemeen vind ik dit niet storend maar een stille pc heeft wel mijn voorkeur.

Gewijzigd:
Case
PSU
GPU

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 5 2600X Wraith Boxed€ 212,-€ 212,-
1MSI X470 Gaming Pro€ 128,95€ 128,95
1Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G€ 503,63€ 503,63
1Sharkoon TG5 RGB€ 79,90€ 79,90
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 159,90€ 159,90
1Corsair RM550x (2018)€ 87,-€ 87,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.171,38

De huidige configuratie kost bij Azerty € 1.226,55
Heeft iemand nog ideeën voer de bovenstaande samenstelling?

Heb ik behalve een schroevendraaier set nog wat anders nodig om het hele systeem in elkaar te zetten?

Heb ik nog veel baat bij 3600Mhz ten opzichte van de 3000 van de normale vengeance?
pricewatch: Corsair Vengeance RGB CMR16GX4M2C3600C18

[ Voor 27% gewijzigd door dm-dutchman op 16-08-2018 16:33 ]

Alle reacties

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 26-11 14:24
De AMD wraith koeler is redelijk stil en opsteigen zal hij zeker niet, maar als je echt meer stilte zoekt kun je hem vervangen voor een
pricewatch: Scythe Mugen 5 PCGH Edition Een stille en goede koeler waarvan de twee fans een topsnelheid hebben van maar 800rpm zodat ze niet opvallen.
Waterkoeling is nergens echt voor nodig, al zou het wel kunnen. Al moet ik daar wel bij vertellen dat alle 240mm waterkoelers onder de 100 euro gewoon luid zijn.

Qua verlichting kun je hier naar kijken
pricewatch: Corsair LL120 RGB LED (3-pack), 120mm
pricewatch: Corsair RGB LED Lighting PRO Expansion Kit
3 RGB fans en een stel ledstrips die compatible zijn met de RGB controller van de fans. Een vriend van mij gebruikt deze het ziet er erg goed uit. Ze kunnen allerlei effecten doen maar natuurlijk ook statische kleuren aangeven. De leds zijn individueel controleerbaar

[ Voor 5% gewijzigd door youridv1 op 18-06-2018 15:49 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:15
Voor hetzelfde geld als de Asus ROG Strix GTX 1070 Ti kun je een GTX 1080 krijgen: pricewatch: Gigabyte GeForce GTX 1080 WINDFORCE OC 8G
Ik zou dan kiezen voor de GTX 1080, die zal gewoon sneller zijn en heeft ook prima koeling.
Edit: of gaat het om de RGB? dan moet je natuurlijk gewoon voor de Asus Strix gaan.

[ Voor 11% gewijzigd door JohanNL op 18-06-2018 15:56 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• dm-dutchman
youridv1 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:47:
De AMD wraith koeler is redelijk stil en opsteigen zal hij zeker niet, maar als je echt meer stilte zoekt kun je hem vervangen voor een
[..]

Qua verlichting kun je hier naar kijken
[...]
Bedankt voor de tips, ik wacht dan eerst hoe het geluid en de temperatuur is met de stock cooler. De verlichting lijkt me een mooie aanvulling. Deze kan ik direct aansluiten op het moederbord als ik het zo zie?
JohanNL schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:55:
Voor hetzelfde geld als de Asus ROG Strix GTX 1070 Ti kun je een GTX 1080 krijgen: [...]
Bedankt, daar had ik nog niet zo naar gekeken.
Ik heb vooral gekeken naar een kaart die zo min mogelijk kleur heeft (mag wel volledig wit of witte accenten) RGB hoeft niet perse maar is natuurlijk wel mooi. vanavond nog maar eens kijken naar goedkopere of betere videokaarten in de zelfde prijsklasse. Een paar rode streepjes op de onderkant valt natuurlijk niet echt op, en op de backplate hoeft natuurlijk niet storend te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door dm-dutchman op 18-06-2018 16:45 ]

• SpeedQber
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 26-11 21:16
@dm-dutchman Houd er rekening mee dat een CPU koeler vervangen niet zo makkelijk is als een RAM kitje bijplaatsen.
Die fans komen zo te zien met een fan/RGB-controller, ik denk dat die in het mobo gaat, en de rest op de controller.

• dm-dutchman
SpeedQber schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:39:
@dm-dutchman Houd er rekening mee dat een CPU koeler vervangen niet zo makkelijk is als een RAM kitje bijplaatsen.
Die fans komen zo te zien met een fan/RGB-controller, ik denk dat die in het mobo gaat, en de rest op de controller.
thanx,
Gelukkig heb ik in mijn leven al meer dan honderd systemen gerepareerd maar nog nooit zelf gebouwd. Dus ik weet dat het vervangen van een CPU koeler enige moeite kost. Maar het zal geen problemen opleveren voor mij.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 07:17
Je bent op de hoogte van de tekortkomingen van de Seasonic Focus Plus Gold 550w?
pricewatch: Cougar GX-F 550W
pricewatch: BitFenix Formula Gold 550W
pricewatch: BitFenix Whisper BWG550M
pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W
en
pricewatch: Corsair RM550x (2018)
zijn betere voedingen.

Vergeet niet een biosupdate om de 2600X werkend te krijgen.

• youridv1
Uszka schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:54:
Je bent op de hoogte van de tekortkomingen van de Seasonic Focus Plus Gold 550w?
Ik ben dat in ieder geval niet, wat is ermee aan de hand?

• dm-dutchman
Uszka schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:54:
[..]

Vergeet niet een biosupdate om de 2600X werkend te krijgen.
Wat voor problemen zijn er met die voeding? deze voeding word namelijk in meerdere topics aangeraden.
Het enige wat ik lees over de kabels is dat ze aan de stugge kant zijn en je dus een kast met ruimte nodig hebt.

En ik ben op de hoogte van de bios update, al ben ik wel benieuwd wanneer ze die standaard gaan installeren.

[ Voor 10% gewijzigd door dm-dutchman op 19-06-2018 08:31 ]

• Uszka
dm-dutchman schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:30:
[...]

Wat voor problemen zijn er met die voeding? deze voeding word namelijk in meerdere topics aangeraden.
Het enige wat ik lees over de kabels is dat ze aan de stugge kant zijn en je dus een kast met ruimte nodig hebt.
Als dat het enige probleem zou zijn is het te overzien. Er is meer aan de hand met die voeding. -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" tweede helft van de post.
En ik ben op de hoogte van de bios update, al ben ik wel benieuwd wanneer ze die standaard gaan installeren.
Borden die nu uit de fabriek komen zullen een recent bios hebben alleen weet je nooit of je een recent geproduceerd bord geleverd krijgt of eentje die al een paar maanden op de plank ligt.

• dm-dutchman
Uszka schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 08:43:
[...]

Als dat het enige probleem zou zijn is het te overzien. Er is meer aan de hand met die voeding. -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" tweede helft van de post.

[...]
Dus als ik het goed begrijp heeft deze voeding geen dubbele stekkers voor de GPU maar één stekker met splitter waardoor de GPU niet genoeg wattage krijgt?

• Uszka
De voeding heeft één kabel met twee connectors. Seasonic zegt dat daarmee de videokaart max 225w mag zijn. Daardoor is de voeding maar als 400w te gebruiken. Dan kan je net zo goed een goedkopere 400 - 450w kopen. Op aanvraag stuurt Seasonic een 2e kabel toe maar ze kunnen de voeding natuurlijk beter standaard leveren met twee kabels met elk één connector. Dat is niet het enige en grootste probleem. Issues bij gebruik van bepaalde videokaarten is een serieuzer probleem.

• dm-dutchman
Uszka schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:09:
De voeding heeft één kabel met twee connectors. Seasonic zegt dat daarmee de videokaart max 225w mag zijn. Daardoor is de voeding maar als 400w te gebruiken. Dan kan je net zo goed een goedkopere 400 - 450w kopen. Op aanvraag stuurt Seasonic een 2e kabel toe maar ze kunnen de voeding natuurlijk beter standaard leveren met twee kabels met elk één connector. Dat is niet het enige en grootste probleem. Issues bij gebruik van bepaalde videokaarten is een serieuzer probleem.
Bedankt voor je advies. Ik heb als voeding gekozen voor de corsair.

@JohanNL

De Asus GTX 1070TI is vervangen voor een goedkopere 1070TI van gigabyte

• youridv1
Uszka schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 09:09:
Zelfs mijn Corsair RM750x heeft dat. Die ene kabel kan net zo goed voor meer dan 150 watt rated zijn. Wellicht die van Seasonic niet.

Die RM550x (2018) die je linkt heeft namelijk ook maar 1 PCIe kabel met 2 connectors.

Volgens dit plaatje van de product site van Cougar, heeft de GX-F 550 zelfs maar 1 8 pin
Afbeeldingslocatie: https://cougargaming.com/global/img/products/psus/gxf/Cable-GXF.jpg

De Formula 550 Gold heeft ook maar 1 kabel met 2 connectors
Afbeeldingslocatie: https://www.bitfenix.com/img/products_images/3812.png?1506671561

De Bequiet! Straight Power 11 en de Bitfenix Whisper zijn de enige twee voedingen uit dat gelinkte lijstje met een dubbele kabel voor de 2 8 pins. De Cougar heeft er nieteens twee blijkbaar

[ Voor 29% gewijzigd door youridv1 op 19-06-2018 13:17 ]

• dm-dutchman
youridv1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:59:
[...]

De Bequiet! Straight Power 11 en de Bitfenix Whisper zijn de enige twee voedingen uit dat gelinkte lijstje met een dubbele kabel voor de 2 8 pins. De Cougar heeft er nieteens twee blijkbaar
Dus als ik het goed begrijp is de be quiet! Straight Power 11 550W een beter optie?

• youridv1
@dm-dutchman Soortvan. De 1070Ti heeft maar 1 8pin nodig, dus aan het eind van de dag is er niets aan de hand. Eigenlijk zou alleen een kaart als Vega 64 in de problemen komen. Ik zou door mijn eigen gebruikers ervaring voor de RM550x gaan, maar argumenten over de bequiet! heb ik niet. De bequiet is wel beter leverbaar en je kan er de donder op zeggen dat hij stil is, bequiet staat er niet om bekend om teleur te stellen in kwaliteit

[ Voor 43% gewijzigd door youridv1 op 19-06-2018 14:01 ]

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 12:15
Ik geloof er niks van dat die beperking die Seasonic schetst enkel voor hun eigen voedingen geldt, dat zou dan betekenen dat een A merk als Seasonic slechte kabels levert bij al hun voedingen.
Er is voor de rest ook niks te vinden hierover, enkel blije mensen waarbij het wel gewoon werkt.
Mijn conclusie is dan ook dat dit een algemeen advies is om bij grafische kaarten die meer dan 225w verbruiken 2 losse kabels te gebruiken i.p.v. 1 kabel met 2 stekkers.
Aangezien jouw GTX 1070ti toch niet zoveel gaat gebruiken is de discussie hierover eigenlijk ook wel een beetje irrelevant.
Het betekend ook niet dat je dan '' net zo goed '' een andere net iets goedkopere 450w voeding moet nemen, de Seasonic heeft namelijk gewoon een heel sterk punt, net als de Corsair RMx serie overigens; 10 jaar garantie, volledig modulair en volledig stil bij lage belasting.

De RM550x (2018) die je hebt gekozen ga je ( voor nu ) niet krijgen voor dat bedrag, de goedkoopste prijs is 103,95 inclusief verzenden.
Kun je net zo goed de 750w versie voor niet eens €5 meer nemen, daarmee kun je ook veel meer aansluiten zou je dat willen, heeft zo'n tweede PCIe kabel en is daarom ook geschikter voor een GTX 1080ti / Vega64 mocht je dat of vergelijkbaar in de toekomst willen hebben.

De be quiet! Straight Power 11 550W is een leuke optie en zal ook bij hogere belasting stiller zijn dan de andere voedingen.
Echter slechts 5 jaar garantie en dat voor een best wel hoge prijs, voor dat geld zou je graag minimaal 10 jaar willen zien zoals Corsair en Seasonic aanbieden.

In vino veritas, in aqua sanitas

• dm-dutchman
youridv1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:59:
@dm-dutchman Soortvan. De 1070Ti heeft maar 1 8pin nodig, dus aan het eind van de dag is er niets aan de hand.
[...]
Bedankt voor de tip,

En zoals @JohanNL al zei is een 750W voeding misschien nog niet zo gek voor eventuele upgrades.

• youridv1
@dm-dutchman Ik vind eigenlijk van wel. Met een 550 watt kun je alles eigenlijk wel draaien. Ik had de mijne aangeschaft met het oog op SLI, iets waar ik vanaf gestapt ben. 650 kan eventueel nog wel in het geval van een erg stroomhongerige CPU en GPU, maar dan heb ik het ook over Intel X299 + een GTX 1080Ti. Ja oke Vega 64 bestaat, maar ik hou zelf nooit rekening met die GPU bij mijn adviezen, sinds ik niemand ooit aan zou raden die kaart te kopen.

• dm-dutchman
youridv1 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:45:
@dm-dutchman Ik vind eigenlijk van wel. Met een 550 watt kun je alles eigenlijk wel draaien. Ik had de mijne aangeschaft met het oog op SLI, iets waar ik vanaf gestapt ben. 650 kan eventueel nog wel in het geval van een erg stroomhongerige CPU en GPU, maar dan heb ik het ook over Intel X299 + een GTX 1080Ti. Ja oke Vega 64 bestaat, maar ik hou zelf nooit rekening met die GPU bij mijn adviezen, sinds ik niemand ooit aan zou raden die kaart te kopen.
De 750Watt is maar 15 euro duurder dan de 550Watt, wat zijn de nadelen van een zwaardere voeding?

• Uszka
Met 750w heb je veel nutteloos vermogen. Efficiëntie tov een 550w zou iets minder kunnen zijn als je deze maar tot 300w gaat belasten.

@youridv1 De Cougar GX-F 550w heb ik zelf en er zitten 2 kabels met elk een 6+2 pins bij.

Garantietermijn zegt niets over ontwerp, kwaliteit en prestaties.

• dm-dutchman
Bedankt voor je reactie @Uszka , ik heb zelf het "voeding advies" topic een beetje doorgelezen en er achter gekomen dat 550W meer dan voldoende is voor mij.

Ik ga nog even goed kijken naar de verschillende opties. Zelf neig ik momenteel naar de Corsair RM550x Zwart. Maar gelukkig heb ik geen haast om de computer aan te schaffen, mijn handen jeuken alleen :P

• Uszka
De RM550x die op dit moment leverbaar is is de oude versie en die is EOL. De 2018 versie is nog slecht leverbaar en vrij duur als je voor dezelfde prijs of minder een betere be quiet! Straight Power 11 hebt. Ook al is de garantietermijn van de bq! korter, het is de betere voeding.

• dm-dutchman
Uszka schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 09:40:
De RM550x die op dit moment leverbaar is is de oude versie en die is EOL. De 2018 versie is nog slecht leverbaar en vrij duur als je voor dezelfde prijs of minder een betere be quiet! Straight Power 11 hebt. Ook al is de garantietermijn van de bq! korter, het is de betere voeding.
Als ik de RM550x vergelijk met de 2018 versie lijkt er geen verschil tussen de twee PSU's te zijn. Is er iets wat ik over het hoofd zie?

• Uszka
De 2018 versie is iets korter en heeft een ander platform, hetzelfde als de Bitfenix Whisper.
Pagina: 1