Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:46
Zowel thuis als op kantoor heb ik Nuon stadswarmte. (beide locaties nooit met gas geleverd)
Het was tijd op kantoor om de meterstand door te geven; 20.011 GJ
De website vond dat dat niet kon kloppen, want ze verwachtten een stand tussen de 37 en 64 GJ. Ja dikke neus :+. Toch doorgedrukt 20.011

Nou is dat verbruik al veel hoger dan ik had gedacht eerlijk gezegd.
We gebruiken de stadswarmte alleen maar voor 5 radiatoren (staan meestal maar 3 aan in de winter) en af en toe eens handen wassen met wat lauw warm water.
Het pandje is verder aan twee zijden goed geisoleerd, aan de andere twee zijden.... niet.... (30cm gestort beton)

Thuis, gezin van 4, dagelijks douchen enzo, is het verbruik per jaar 14 - 16 GJ. Had derhalve ook ingecalculeerd: nah... dat zal nooit meer worden!

M.a.w.
kantoor: 1 winter verwarming
thuis: 1 winter verwarming en het hele jaar douchen

Nu heb ik de afgelopen week de teller op kantoor in de gaten gehouden, en er 'verdwijnt' elke dag 0.001 tot 0.002 GJ zonder dat ik warm water aanspreek. En, zou dat verbruik dan minstens zo hoog zijn als we wél warm water gebruiken :?

Of

Is het 'normaal' dat dit sluimerverbruik er is? Zo ja, waarom komt het dan langs de meter? :+

Bij Nuon is niemand bereikbaar ('storing') dus ik moet nog reactie op mijn vragen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door paQ op 18-06-2018 14:51 ]

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:01

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

0.001 tot 0.002 GJ, dat is 1-2 MJ of 0.28-0.56 kWh per dag of 11-22 Watt.
Lijkt me sluipverbruik te zijn.

Signatures zijn voor boomers.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
14-16 GJ voor een woning met een gezin van vier, zowel ruimte als tapwater, is wel weinig. Dat zou equivalent zijn aan ongeveer 500 m3 gas per jaar.

Een gemiddeld gezin (4 personen) in Nederland heeft jaarlijks een tapwatervraag van zo'n 10 GJ.

Hoe groot is het kantoor? Wordt er 's nachts verwarmd? Ik vind 20 GJ voor een kantoor(tje) nog best wel weinig.

[ Voor 4% gewijzigd door Skyaero op 18-06-2018 15:05 ]

• paQ
het kantoor is samen 3 ruimtes, totaal 75 m2

Er wordt alleen 's nachts verwarmd als kouder dan 17 (bijstoken tot 18 in dat geval)
Maar dat is dus echt in de winter.

Ik ben meer huiverig ervoor dat er een veel grote sluipverbruik optreedt wanneer je wel vraag hebt. Dat is natuurlijk alleen onmogelijk na te gaan (voor mij)
Die .001 - .002 per dag is jaarlijk ca 0,5 GJ (10 euro)
Skyaero schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:05:
14-16 GJ voor een woning met een gezin van vier, zowel ruimte als tapwater, is wel weinig. Dat zou equivalent zijn aan ongeveer 500 m3 gas per jaar.
sja goed geïsoleerd huis en aan beide kanten koukleunende buren ;)

[ Voor 35% gewijzigd door paQ op 18-06-2018 15:16 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
De meter meet de delta T en de flow.
Een delta T is er altijd wel. De flow hoor 0 te zijn als alles dicht staat. Maar het kan zijn dat de flowsensor niet helemaal lekker is gecalibreerd.

TheS4ndm4n#1919

• paQ
RocketKoen schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:16:
De meter meet de delta T en de flow.
Een delta T is er altijd wel. De flow hoor 0 te zijn als alles dicht staat. Maar het kan zijn dat de flowsensor niet helemaal lekker is gecalibreerd.
uh... ja ja :+

Ik zal zo nog eens op de meter kijken of ik dat kan aflezen.
We horen soms ook wel eens gesis uit de meterkas, zonder dat er vraag is ook.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
paQ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:13:
het kantoor is samen 3 ruimtes, totaal 75 m2
75 m2 is niet heel veel. Warmtegebruik in kantoren ligt in Nederland gemiddeld tussen de 210 MJ/m2 en 560 MJ/m2. Met 20 GJ / 75 m2 = 266 MJ/m2 zit je dus aan de zuinige kant. Helemaal niet gek dat het systeem van de Nuon meer verwacht, maar ook zeker niet onrealistisch.

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-11 17:59
paQ schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:18:
[...]

uh... ja ja :+

Ik zal zo nog eens op de meter kijken of ik dat kan aflezen.
We horen soms ook wel eens gesis uit de meterkas, zonder dat er vraag is ook.
Bij de meeste meters kun je dat aflezen (delta T = temperatuur verschil tussen aanvoer en afvoer). In de handleiding staat waarschijnlijk hoe. (typenummer googlen als je geen handleiding hebt).

Gesis kan een automatische ontluchting of overdruk beveiliging zijn. Of een afsluiter die niet meer goed dicht gaat.

TheS4ndm4n#1919

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:48
Je had laatst een airco laten plaatsen toch? Ik denk dat je daar een stuk zuiniger mee kunt verwarmen.
Pagina: 1