realtech 8139 met linux kernel 2.4 series

Pagina: 1
Acties:
  • 104 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wie weet waarom mijn rtl8139 kaart zo sloom is onder linux als ik een 2.4 serie gebruik?
ik weet wel dat er rond 2.4.3 rtl8139.c vervangen is door 8139too.c
Kan die nieuwe driver het probleem zijn of ben ik de enige??

pOZOR jED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dualdude
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-08 20:08
'k heb er geen problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb met alle Realtek-kaarten altijd een ontzettend groot verschil tussen push en pull van data... is dat bij jou ook het probleem, of is ie altijd langzaam?

Enne, de snelheid is ook wel handig om even te vermelden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
altijd traag :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

[forum=6] -> [forum=23]

Hier met dat topic :)

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In je kernelconfig kan je een bepaalde optie aanvinken om je realtek wat rapper te laten throughputten.

Volgens mij was dat 'Use PIO instead of MMIO'.

Ik weet het niet zeker meer... en dat terwijl ik het vandaag nog heb gelezen in de Ethernet-HOWTO (hint) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat noem je sloom? En met een andere kaart haal je dus hogere snelheden? Ik trok met mijn Realtek 8139 8-9 mb/sec met kernel 2.4.5. Probeer eens met dingen als bus-mastering (volgens mij heeft de rtl8139 dat niet trouwens) of PIO/MMIO te spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Yellow]
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Jawel, de rtl8139 is echt wel busmaster capable (Volgens Sisoft Sandra onder windows :) )

Maarre, moet je dat aanzetten dan? Volgens mij wordt PCI bus master door de hardware geregeld (het is geen IDE interface ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Zal 'es kijken..
Heb gisteren toevallig 2.4.5 met RTL8139too.c en PIO meegecompileerd. ;)

[MDK 8.0 btw]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb hier een paar LevelOne kaartjes met een Realtek 8139 (-C geloof ik) chipset en bij mij doen ze het altijd prima, op 2.2 kernel, 2.4.3-20mdk, en 2.4.6.
Welke distributie heb je?
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat je zelf allerlei tweaks moet uithalen om dit kaartje op een leuke snelheid te krijgen.
Weet je zeker dat het niet aan je bekabeling ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wouzer
  • Niet online
Ik las juist dat de 8139too driver in 2.4.6 zo brak was al het maar kon, you milage may vairy btw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 17:35

morphje

let's all love lain

Ik heb in de tijd van de kernel (ik geloof dat dat 2.2.(17|18) was) dat alle 2 de opties in de kernel zat allebij uitgeprobeerd.

De too driver was net even een stukkie sneller (ik geloof 0,5 MB/sec) Ik heb er geen problemen mee.

Wel heb ik de volgende tips voor je kernel:)

compile je nic mee in je kernel ipv een losse module, werkt net even een slag sneller

compile ook "network block device" mee en "syn cookies" willen ook wel es helpen.

En dan zijn er nog een aantal opties in je kernel die handig kunnen zijn, maar die ik niet even uit me hoofd kan opzeggen (kzit weer es op me werk mezelf te vervelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op dinsdag 17 juli 2001 18:21 schreef wouzer het volgende:
Ik las juist dat de 8139too driver in 2.4.6 zo brak was al het maar kon, you milage may vairy btw.
Ik las in een HOWTO dat de 8139too driver op de rtl8139 is gebaseerd, maar er wat meer (nutteloze) features in zitten.
Op woensdag 18 juli 2001 09:18 schreef morphje het volgende:
[..]
compile ook "network block device" mee en "syn cookies" willen ook wel es helpen.
Syncookies is een protectie voor een synflood, lijkt me sterk dat dit je networkperformance zou verbeteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op woensdag 18 juli 2001 09:18 schreef morphje het volgende:
compile je nic mee in je kernel ipv een losse module, werkt net even een slag sneller
Zijn dit feiten?
Misschien duurt het 1 seconde tijdens de bootup de network module te laden, maar daarna moet ie net zo lekker fuctioneren als wanneer je hem van te voren al in de kernel hebt gebakken?
Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Op woensdag 18 juli 2001 10:48 schreef Mainwave het volgende:

Syncookies is een protectie voor een synflood, lijkt me sterk dat dit je networkperformance zou verbeteren.
Naar mijn weten zijn syncookies ook een soort van cache om verbindingen (syn is een van de flaggetjes die gebruikt word om een verbinding op te zetten) te onthouden.

Een cookie onthoud toch ook. Dus lijkt mij dat dat niet alleen tegen synfloods is, maar ook voor andere zaken.

ps. als ik thuis ben ga ik wel even in de doc van de kernel snuffelen, daar moet het instaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Normal TCP/IP networking is open to an attack known as "SYN flooding". This denial-of-service attack prevents legitimate remote users from being able to connect to your computer during an ongoing attack and requires very little work from the attacker, who can operate from anywhere on the Internet.

SYN cookies provide protection against this type of attack. If you say Y here, the TCP/IP stack will use a cryptographic challenge protocol known as "SYN cookies" to enable legitimate users to continue to connect, even when your machine is under attack. There is no need for the legitimate users to change their TCP/IP software;
SYN cookies work transparently to them. For technical information about SYN cookies, check out ftp://koobera.math.uic.edu/syncookies.html.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morphje

morphje

let's all love lain

Mijn fout ... sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 03-09 18:51
Ik heb zelf ook problemen met dat realtek NIC kaartje maar ik krijg hem helemaal niet onder linux aan de praat onder M$ heb ik hier geen problemen mee en kan ik wel interneten maar onder linux mandrake 8.0 kan ik helaas niet deze kaart aan de praat krijgen weet iemand hier voor een oplosing

ben niet zo lang bezig met linux, dus het antwoord kan best voor de hand ligen maar helaas ik zie het nu niet en om hier nu een heel nieuw topic over te beginen :)

met dank,
J2K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Op zondag 19 augustus 2001 20:43 schreef jordan2k het volgende:
Ik heb zelf ook problemen met dat realtek NIC kaartje
Welk realtek kaartje?
[heelverhaalzonderleestekenshoofdlettersofandereinterpunctiewatverrottekloteleest]
Heb je al geprobeerd om te kijken of-ie wel herkend wordt bij het booten (Aurora uitzetten) ?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
voor intrenet geleverd door CHELLO
de realtek RTL8139(a)-based PCI Fast Ethernet adapter

en mijn 2e NIC voor local
ND010 Ethernet/fast ehernet PCI bus Adapter

en het probleem is met de
realtek RTL8139(a)-based PCI Fast Ethernet adapter

deze kan linux mandrake niet aanzeten en of connecten met het internet

J2K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kijk of je 'm kan vinden in /lib/modules/2.4.3-20mdk/kernel/drivers/net , met name 8139too.o.gz

je kunt dan modprobe 8139too doen, om 'm te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
Waar moet je dat doen als ik het in mijn consol window doen onder gnome of kde.
Krijg ik een melding "BASH : modprobe : command not found

Ik heb het bestand wel gevonden onder die directory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je moet dit commando natuurlijk wel als root uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
Nu heb ik dat gedaaan onder mn root .
su en dan password,

Ben naar de directory gegaan. En heb daar het command :
Modprobe 8139too uitgevoerd maar dan gebeurd er heel weinig.
Hij voort het command gewoon uit zonder wat te laten zien.

Veder als ik opstart ziet hij wel mn NIC kaarten, Maar onder linux kan ik ze niet configueren, dan krijg de melding "dat linux geen internetverbinding kon vinden op eth0"

Ik heb chello met een dhcp verbinding in Amsterdam
Maar hij wil wel een ip zien maar hij wilt hem niet aanzeten en gebruiken als ik op enabel klik :(

Meschien kan je hier wat mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op maandag 20 augustus 2001 22:38 schreef jordan2k het volgende:
Nu heb ik dat gedaaan onder mn root .
su en dan password,

Ben naar de directory gegaan. En heb daar het command :
Modprobe 8139too uitgevoerd maar dan gebeurd er heel weinig.
Hij voort het command gewoon uit zonder wat te laten zien.

Veder als ik opstart ziet hij wel mn NIC kaarten, Maar onder linux kan ik ze niet configueren, dan krijg de melding "dat linux geen internetverbinding kon vinden op eth0"

Ik heb chello met een dhcp verbinding in Amsterdam
Maar hij wil wel een ip zien maar hij wilt hem niet aanzeten en gebruiken als ik op enabel klik :(

Meschien kan je hier wat mee ?
Eh, nee, je verhaal is niet compleet duidelijk.

Als je met "modprobe modulenaam" een module laadt en je krijgt geen foutmeldingen dan kun je er van uitgaan dat de module zonder problemen is geladen. Dit kun je nog eens controleren met het commando lsmod. Je krijgt dan een overzicht van alle geladen modules.

Wil je dat linux bij het opstarten automatisch je realtek module laadt dan zul je dat in een opstartscript moeten aangeven. Dit is een beetje afhankelijk van je distributie maar meestal is het /etc/modules.conf

met ifconfig kan je je realtek vervolgens een ip adres enzo toekennen of dhcp gebruiken. Ik ga even van dhcp uit omdat door de meeste providers wordt gebruikt.

Dit is ook een beetje afhankelijk welke dchp client je gebruikt. Meest gebruikte zijn pump en dhcpcd. Zelf gebruik ik dhcpcd en dan is het aanroepen van dhcpcd ethx (x vervangen voor interface nummer) voldoende om een dynamisch ip adres te krijgen. Of weer in een opstartscript zetten dus.

Ik hoop dat je zo weer wat verder komt en anders kun je op je console ook even dmesg intikken en kijken of die realtek wel helemaal goed wordt gedetecteerd of dat je misschien een irq conflict hebt ofzo.

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:49

Apache

amateur software devver

met die use ppio instead of mio (ofzo :P rijmt iig lekker)

wou m'n 2.4.7 kernel niet booten, binnenkort nog eens rebooten, ik ben trouwens ook een realteK (verwijzing naar typo in titel) en heb er weinig problemen mee.

If it ain't broken it doesn't have enough features

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jordan2k
Ik ga het proberen als dat nu wel lukt
Pagina: 1