Jup. Dan hangt je modem netjes in de meterkast (IS/RA -> kabel -> modem).
Je zou kunnen gaan voor een doosje (kabel naar RJ11 stopcontact) met daarna een RJ11 kabel. Maar dat geeft veel meer demping op de lijn (IS/RA -> kabel -> doosje met RJ11 female -> kabel -> modem).
Over het 230v NEN1010 kan je vertellen dat er wel meer ge-hobby in het huis is..

Hihi! Het ergste wat ik ben tegengekomen is ALLES (aarde, fase, nul) met zwarte schakeldraad (1.5mm2).

Normale manier? Rond de privatisering in '89? Het kan zijn dat de PTT monteur geen IS/RA van het juiste type (2 lijnen) in zijn busje had liggen. Ik betwijfel of een consument toen aan PTT (Ericsson) lasdoosjes kon komen (want dat is het, lasdoos i.p.v. IS/RA). Dus misschien door een upgrade naar 2e lijn?
Dat er verder eea slordig zit wijst wat mij betreft op mogelijke beunhazerij.
Deksel verloren en meerdere wijzigingen in de loop der tijd?
Als je een las tegenkomt in de vorm van samen gedraaide draadjes, met een stukje mantel er over als bescherming, dan is dat werk van een gemiddelde telecom boer. Bij het aanleggen van telefonie heb je tenslotte altijd stukjes mantel over. Qua demping is dat beter dan een koppelblokje (en het kost niets).
Wellicht dat de IS/RA een WCD was en er iemand zelf een doosje tussen gezet heeft om een tweede lijn aan te leggen? Wat wellicht verklaart waarom de ene kabel maar een paar heeft aangesloten en de andere alletwee.
Mogelijk voor een kantoor aan huis, waar in het kantoor zowel de thuis als zakelijke lijn aan de telefoon hangen. Of een extra lijn voor dial up? Of een alarm. We kunnen op dit vlak alleen gissen.
Ik heb alleen WCD's gezien waar de buitenkabel direct op was gemonteerd. Ook heb ik IS/RA's (WCD) gezien voor draadomroep. Maar ook huizen met grondkabel in meterkast waar de ijzeren mantel is verwijderd en daarna door een muur naar WCD. Het lijkt me sterk dat een consument een buitenkabel inkort en zo netjes afmonteert met kabelklem en een PVC buis.
Misschien is dat lasdoosje achteraf geplaatst bij afname van 2e lijn? Waar de WDC (foto in TS) eerst de IS/RA was?
Misschien misschien en nog eens... Niemand zal het ooit met enige zekerheid kunnen zeggen.