ISRA punt nieuw huis niet duidelijk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08-10 21:43
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht uit 1987 en ik heb hier een een PTT wand contact doos waarvan ik denk dat dit het isra punt is. (Zie foto) ik wordt hier niet helemaal wijs uit aangezien ik ook niet echt een herkenbaar ISRA punt vind in de meterkast is het voor jullie te zien of dit daadwerkelijk het ISRA punt is? Misschien wat weinig info maar hoop dat dit voldoende herkenbaar is.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/v75h5e.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xtravital
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 04-04 13:51
Deze aansluiting zou inderdaad rechtstreeks op het ISRA uit kunnen komen. Zit er niks in de meterkast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 14:42

KDL

Dit is een isra wandcontactdoos, modem zou het gewoon doen hierop, telefoon ook (check het)

is het een vrijstaand huis, dan kan isra hoofdaansluiting meer verstopt zijn, soms bij voordeur of zijkant huis, soms bij hoofdkraan waterleiding etc gekke plekken tegengekomen.

In de grote steden zie je ze meestal op de meer normale plekken.

[ Voor 15% gewijzigd door KDL op 18-06-2018 14:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssnarf
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 08-10 08:49
Een Isra hoofdkabel zou groen moeten zijn en of in de meterkast uitkomen of in een kamer liggend aan de straatkant.
Deze aansluiting loopt naar je Isra punt ergens anders en is enkel om een telefoon op aan te sluiten.
Eventueel dat er in de doos zelf nog meer/andere kabels zitten is niet te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:36
michaeltjeh1 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:20:
Beste Tweakers,

Onlangs heb ik een nieuw huis gekocht uit 1987 en ik heb hier een een PTT wand contact doos waarvan ik denk dat dit het isra punt is. (Zie foto) ik wordt hier niet helemaal wijs uit aangezien ik ook niet echt een herkenbaar ISRA punt vind in de meterkast is het voor jullie te zien of dit daadwerkelijk het ISRA punt is? Misschien wat weinig info maar hoop dat dit voldoende herkenbaar is.

[afbeelding]
Dat is idd een jaren 80 isra punt. onder de vloer (kruipruimte) is de kabel groen en gaat ringting de dichtsbijzijnde telefoonkast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05-10 16:37

SpamLame

niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Vlak hiernaast komt een groene kabel de muur uit een soort van coax kabel NLEx wist mij te vertellen dat deze gebruikt wordt door oa Ziggo deze heb ik dus niet nodig denk ik? Ik zal vanavond nog even extra fotos maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KDL

KDL

michaeltjeh1 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:32:
Vlak hiernaast komt een groene kabel de muur uit een soort van coax kabel NLEx wist mij te vertellen dat deze gebruikt wordt door oa Ziggo deze heb ik dus niet nodig denk ik? Ik zal vanavond nog even extra fotos maken
foto van groene kabel?

zag je ook een blauwe toevallig ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
@KDL

Opgezocht op internet ziet er ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/zswr2c.jpg

Vanavond kan ik extra fotos maken dan ben ik daar weer aanwezig :) Een blauwe (KPN?) soortgelijke kabel heb ik niet kunnen vinden

[ Voor 40% gewijzigd door michaeltjeh1 op 18-06-2018 14:40 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KDL

KDL

dit is 'm niet voor jou

maar functioneel zou je al klaar kunnen zijn met de tel-wcd van je eerdere foto,
als het werkt hoef je niet perse verder te zoeken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Wanneer in de meterkast geen blauwe kabel binnenkomt, dan komt deze waarschijnlijk onder de vloer uit en is deze direct op de aansluiting die je op de eerste afbeelding toont, aangesloten.

In oudere woningen zijn voornamelijk de volgende ISRA punten aangelegd (linker kastje);
Afbeeldingslocatie: https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f9/KPN_ISRA_Punt.jpg

De groene kabel ernaast is van de televisie aanbieder (vaak Ziggo) en deze laat je netjes zien op je laatste foto. Omdat deze direct de woonkamer in komt is de wandcontactdoos aldaar je AOP (Abonnee Overname Punt).

Terugkomende op het ISRA puntje, ik zie er een dunne kabel binnen c.q. erop aangesloten, dat houdt in dat er elders in je woning een ISRA punt aanwezig zou moeten zijn. Ik vermoed eigenlijk in de meterkast. Het kan zijn dat je in de meterkast een kabel binnen ziet komen gelijkend op;

Afbeeldingslocatie: https://d1b6tx2agdphz5.cloudfront.net/kpn-prive-nl/attachment/15593i8379674A80699C59.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
@Verwijderd

Thx voor je uitgebreide reactie ik denk inmiddels de verdeler / isra te hebben gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/dndh8p.jpg
Wat wel vreemd is dat er 2 utp kabels uit komen 1 lijkt dus naar de wandcontactdoos te gaan en de ander is afgekoppeld misschien door de vorige bewoners:
Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/30x7dj7.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Davidshadow13
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09:15
Als je van plan bent om DSL af te nemen dan zou ik je ISRA direct netjes afmonteren met een enkele Keystone en dan direct je modem er op aansluiten in de meterkast. Dan ben je er zeker van dat je maximale snelheid gaat krijgen.

HD4Life @ Full-HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis-L
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 29-09 07:39
michaeltjeh1 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:32:
Groen = coax = Ziggo inderdaad
Blauw = Telefoon = KPN (Telfort, NLE, enz enz enz enz)

Je hebt je IS/RA al gevonden zie ik ;)
Als je xDSL gaat nemen en je kan er een monteur bij nemen, gewoon doen.
Die kan je IS/RA punt netjes afmonteren

[ Voor 14% gewijzigd door Dennis-L op 18-06-2018 22:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• michaeltjeh1
Thx voor de hulp heren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 13:48
michaeltjeh1 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:56:
@Verwijderd

Thx voor je uitgebreide reactie ik denk inmiddels de verdeler / isra te hebben gevonden:

[afbeelding]
Wat wel vreemd is dat er 2 utp kabels uit komen 1 lijkt dus naar de wandcontactdoos te gaan en de ander is afgekoppeld misschien door de vorige bewoners:
[afbeelding]
Ik zie maar 2 aderparen per 'utp', is dus geen cat5, mocht je van plan geweest zijn daar netwerk overheen te douwen dan gaat dat dus niet lukken op gigabit snelheden.

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
2 aderparen, is dat niet voor ISDN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

terror538 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:19:
[...]

Ik zie maar 2 aderparen per 'utp', is dus geen cat5, mocht je van plan geweest zijn daar netwerk overheen te douwen dan gaat dat dus niet lukken op gigabit snelheden.
Klopt is CAT4 prima voor POTS en <=100mbits.
Als TS de moeite nemen wilt kunnen ze vervangen worden door CAT{insert je voorkeur} voor >=1(0)Gbit, door ze als trekdraad/-veer te gebruiken.
Ook als je dat niet direct nodig hebt is het aan te raden nu je toch in een verbouwing zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terror538
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-09 13:48
SpamLame schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:24:
[...]

Ook als je dat niet direct nodig hebt is het aan te raden nu je toch in een verbouwing zit.
Jep, daarom dat ik het even aanhaalde ;)

[ Voor 27% gewijzigd door terror538 op 19-06-2018 17:29 ]

too weird to live too rare to die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Viper® schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 17:22:
2 aderparen, is dat niet voor ISDN?
Kan maar dan heb je bv ook een NT1 nodig , maar het hoeft niet.
Nu werkt een analoge telefoon over 2 aders, in een ver verleden was dat nog 4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Standaard telefoonkabel ("norm88") is twee paar, in de bekende kleuren rood/blauw en oranje/wit. Als je daar een Cat nummer bij wil is het 3, ook al zijn zulke kabels meestal vier paar*. Telefoon komt ook binnen als twee paar, een per telefoonlijn. ISDN is trouwens ook extern cq voor de NT1 een enkel paar, maar intern cq na de NT1 gebruikt'ie een tx en een rx paar.

Ik vind dit een hele rare IS/RA, de kabel ziet er bekend uit maar de lasdoos is open. De twee kabels zijn parallel in het eerste paar (rood/blauw) en zullen dus naar twee aansluitpunten gaan voor twee telefoons op dezelfde lijn. Mischien nog even verder zoeken waar die buitenkabel nou helemaal heen gaat.

Practisch wil je een kabeltje om in je ADSLmodem te steken. Je kan de lasdoos vervangen met eentje waar een 6p plug in kan (of twee, voor elk paar een), zo'n lasdoos erachter zetten, of een stukje kabel met een plastic plugje er direct aan monteren. Wat je wil. Of je laat een monteur eerst deze constructie door een echte IS/RA vervangen.

* Waar 10BaseT ethernet maar twee paar van gebruikt. 100BaseVG ("Voice Grade", aka Cat3) en 100BaseT4 hebben wel alle vier de Cat3 paren nodig. 100BaseTX gebruikt maar twee paren maar die moeten Cat5 zijn. Ik wel ook tweepaars kabel met "Cat5" erop gezien. Cat4 was voor token ring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

"Echte IS/RA" is relatief. Loden pijpje (en loden invoerkabel) gevuld met wax is geen probleem (pre-WOII). Wax kabel werkt beter dan modern plastic. Als plastic gaat lekken dan is het net een tuinslang, kabel voor honderden meters vervangen bij lekkage. Als een wax kabel lekt dan beperkt het zich tot enkele centimeters.

Gezien het huis uit 1987 komt is dat doosje waarschijnlijk de echte IS/RA (normaal met kapje en PTT logo). Met dikader 1 (links, rood/blauw) en dikader 2 (rechts, oranje/wit). Bij oplevering zal KPN het DSL verkeer op dikader 1 afleveren (en als die bezet is, op dikader 2). Let op: Je mag alleen de bovenzijde van het koppelblokje losschroeven (de RA zijde, RandApparatuur), de onderkant is eigendom van KPN (de IS zijde, InfraStructuur).

DSL aansluiten is simpel: Alle kabels aan de bovenkant van de IS/RA losschroeven. Een RJ11 kabel door de midden knippen en de 2 centerpinnen van de RJ11 kabel verbinden met dikader 1.

Ik vind het vreemd/grappig dat de grondkabel achterstevoren zit. Op de foto lijkt wit onder rood te liggen. Wit moet richting de eindgebruiker, rood is de centrale kant. :+

Die 230v buis met bruin/zwart (schakelaar aan andere kant van muur?!) is niet volgens de NEN1010! Kabel moet dubbele afscherming hebben.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2018 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaeltjeh1
@Verwijderd

Verbinden met Dikader 1? Dan bedoel je denk ik van het bovenste gedeelte de 1ste en 2de schroefjes los halen en hierop mijn doormidden geknipte RJ11 kabel aansluiten toch? :)

Over het 230v NEN1010 kan je vertellen dat er wel meer ge-hobby in het huis is.. :P

[ Voor 53% gewijzigd door michaeltjeh1 op 20-06-2018 08:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nouja, ze hebben (bijna) allemaal gemeen dat de binnenkomende kabel ergens op wordt afgemonteerd waar je verder niet bij hoort te kunnen. Dus een kabel waar wat draadjes uitkomen die op open schroefterminals terechtkomen lijkt mij niet echt op iets wat een kpn-monteur zou hebben afgeleverd.

Zoiets zit hier in dit pand ook op de plint bij de voordeur maar in de kelder zit zo'n loden bedoening.
Gezien het huis uit 1987 komt is dat doosje waarschijnlijk de echte IS/RA (normaal met kapje en PTT logo).
Ik mis dus het stukje waar de telco-kant afgesloten is. Maargoed, als jij zegt dat dit de normale manier van opleveren in 1987 was dan neem ik het van je aan.

Dat er verder eea slordig zit wijst wat mij betreft op mogelijke beunhazerij. Wellicht dat de IS/RA een WCD was en er iemand zelf een doosje tussen gezet heeft om een tweede lijn aan te leggen? Wat wellicht verklaart waarom de ene kabel maar een paar heeft aangesloten en de andere alletwee.

Maar zoals je zegt met een stukje kabel met een plastic plug aan een kant is de verbinding met het modem snel gemaakt. Of mischien twee van die stukjes kabel, voor link bonding, als het modem dat kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

michaeltjeh1 schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 08:52:
@Verwijderd Verbinden met Dikader 1? Dan bedoel je denk ik van het bovenste gedeelte de 1ste en 2de schroefjes los halen en hierop mijn doormidden geknipte RJ11 kabel aansluiten toch? :)
Jup. Dan hangt je modem netjes in de meterkast (IS/RA -> kabel -> modem). :)

Je zou kunnen gaan voor een doosje (kabel naar RJ11 stopcontact) met daarna een RJ11 kabel. Maar dat geeft veel meer demping op de lijn (IS/RA -> kabel -> doosje met RJ11 female -> kabel -> modem).
Over het 230v NEN1010 kan je vertellen dat er wel meer ge-hobby in het huis is.. :P
Hihi! Het ergste wat ik ben tegengekomen is ALLES (aarde, fase, nul) met zwarte schakeldraad (1.5mm2). 8)7
Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 10:11:
[...]

Ik mis dus het stukje waar de telco-kant afgesloten is. Maargoed, als jij zegt dat dit de normale manier van opleveren in 1987 was dan neem ik het van je aan.
Normale manier? Rond de privatisering in '89? Het kan zijn dat de PTT monteur geen IS/RA van het juiste type (2 lijnen) in zijn busje had liggen. Ik betwijfel of een consument toen aan PTT (Ericsson) lasdoosjes kon komen (want dat is het, lasdoos i.p.v. IS/RA). Dus misschien door een upgrade naar 2e lijn?
Dat er verder eea slordig zit wijst wat mij betreft op mogelijke beunhazerij.
Deksel verloren en meerdere wijzigingen in de loop der tijd?

Als je een las tegenkomt in de vorm van samen gedraaide draadjes, met een stukje mantel er over als bescherming, dan is dat werk van een gemiddelde telecom boer. Bij het aanleggen van telefonie heb je tenslotte altijd stukjes mantel over. Qua demping is dat beter dan een koppelblokje (en het kost niets).
Wellicht dat de IS/RA een WCD was en er iemand zelf een doosje tussen gezet heeft om een tweede lijn aan te leggen? Wat wellicht verklaart waarom de ene kabel maar een paar heeft aangesloten en de andere alletwee.
Mogelijk voor een kantoor aan huis, waar in het kantoor zowel de thuis als zakelijke lijn aan de telefoon hangen. Of een extra lijn voor dial up? Of een alarm. We kunnen op dit vlak alleen gissen. ;)

Ik heb alleen WCD's gezien waar de buitenkabel direct op was gemonteerd. Ook heb ik IS/RA's (WCD) gezien voor draadomroep. Maar ook huizen met grondkabel in meterkast waar de ijzeren mantel is verwijderd en daarna door een muur naar WCD. Het lijkt me sterk dat een consument een buitenkabel inkort en zo netjes afmonteert met kabelklem en een PVC buis.

Misschien is dat lasdoosje achteraf geplaatst bij afname van 2e lijn? Waar de WDC (foto in TS) eerst de IS/RA was?

Misschien misschien en nog eens... Niemand zal het ooit met enige zekerheid kunnen zeggen. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 19:57:
Deksel verloren en meerdere wijzigingen in de loop der tijd?
Nouja, ook de omgekeerde kabel (niet iets dat ik zou hebben geweten, maargoed) en het gebeun met de elektra. Dat samen wijst erop dat er wel eens een beunhaas actief zou kunnen zijn geweest.

En mischien reden om te kijken of de andere kant van die kabel te vinden is. Kan goed van niet, maar mischien ook wel.
We kunnen op dit vlak alleen gissen. ;)
Of gewoon "huh ik kan vier draadjes aansluiten, nou dat doe ik dan maar." Ik weet dat ik in mijn vroege tienerjaren zo dacht, en inderdaad een rol had in het doortrekken van kabeltjes in en rond het huis.
Het lijkt me sterk dat een consument een buitenkabel inkort en zo netjes afmonteert met kabelklem en een PVC buis.
Een "consument" doet niets zelf, die laat alles doen. Aan de andere kant, iemand die het zelf en dan ook graag netjes wil doen maar op punten niet weet hoe, ....
Misschien is dat lasdoosje achteraf geplaatst bij afname van 2e lijn? Waar de WDC (foto in TS) eerst de IS/RA was?
Daar mis ik dan eigenlijk de buitenkabel, of is die dan teruggetrokken geworden en vervangen door binnenkabel? Of was dat in eerste instantie te moeilijk, dan maar binnenkabel en lasdoos? Mischien is dat nog wel te zien ook.
Misschien misschien en nog eens... Niemand zal het ooit met enige zekerheid kunnen zeggen. :+
We kunnen wel gissen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 20:46:
Nouja, ook de omgekeerde kabel (niet iets dat ik zou hebben geweten, maargoed)
Voortuin openbreken en de grondkabel zoeken? Wat zeg je? Geen voortuin? Ah... :+
Misschien is hij zichtbaar in een kruipruimte (deksel bij voordeur voor de watermeter?)?
Daar mis ik dan eigenlijk de buitenkabel, of is die dan teruggetrokken geworden en vervangen door binnenkabel?
Als je de ijzeren mantel van een buitenkabel verwijderd houd je ongeveer een binnenkabel over, deze wordt soms naar de WCD gebracht. Maar heb dat alleen gezien waar de WCD direct tegen de stoppenkast gemonteerd is (andere zijde muur).
Op de link: Verwijder lagen 6, 7 en 8. Iets soortgelijks maar dan op de desbetreffende kabel.

Misschien heeft een PTT (of PTT-Telecom) monteur die lasdoos als IS/RA geinstalleerd bij aanvraag 2e lijn (en zoals ik zei, geen correcte 2 lijn IS/RA in busje). De geboden oplossing kan van huis tot huis verschillen. Technisch het zelfde resultaat.
[...]

We kunnen wel gissen.
Natuurlijk, maar dat heeft zijn grenzen. Op een gegeven moment wordt het oeverloos gezwets. ;)

De buren vragen of je (TS) mag kijken in hun meterkast? Als je in een appartement/rijtjeshuis/wijk met zelfde soort huizen woont, geeft dat misschien aanwijzingen.
Pagina: 1