Wie herkent zich (als kleine zzp’er?) in dit “probleem”. Je factureert in Excel maar je klanten vragen om UBL facturen of erger – er wordt gevraagd (of je wordt er eigenlijk toe gedwongen) om gebruik te maken van het facturatiesysteem welke jou afnemer ook gebruikt. Aan dit laatste kan je weinig doen maar dit eerste moet toch wel zijn te realiseren.
UBL
UBL staat voor Universal Business Language – iets wat de naam doet vermoeden heel universeel zou moeten zijn en voor iedereen die iets met UBL zou willen doen dus eenvoudig toegankelijk zou moeten zijn. In de praktijk is echter niets minder waar. Wil je zonder teveel maatwerk – of oplossingen van derden toch gebruik maken van UBL dan heb je simpelweg pech.
EXCEL
Hoe ingewikkeld zou het zijn om een Excel template te produceren die automatisch op basis van een aantal basis variabelen (Bedrijfsgegevens – Factuurdatum – Factuurnummer – Omschrijving – Factuurbedrijf – BTW etc.. etc..) een UBL te generen? Desnoods met een handmatige handeling (=kopieren, plakken in kladblok en opslaan als .xml) maar ook dit zou je middels Macro’s moeten kunnen realiseren. Waarom heeft nog niemand zoiets opgezet? Ik ben me ervan bewust dat Office ook een derde programma is, maar voor vele is Office net zo standaard als Windows (Sorry Mac gebruikers).
OPEN-SOURCE
Alternatief zou zijn een Open-source (PHP/MYSQL) facturatiesysteem zijn die ieder in zijn of haar eigen werkomgeving kan gebruiken. Ik had gehoopt (of misschien zoek ik verkeerd..) dat er al iemand op het idee was gekomen om een open-source had ontwikkeld maar helaas. Enkel commerciële bedrijven die OCR achtige oplossingen gebruiken voor een X tarief per factuur of per maand.
Überhaupt verbaas ik mij erover hoe weinig OS facturatie oplossingen er beschikbaar zijn. Natuurlijk zijn er bedrijven die een meer ingewikkelder facturatieproces hebben dan een simpele ZZP’er of klein bedrijf maar anno 2018 moet er toch wel een (OS) oplossing beschikbaar zijn? Waarom is er geen OS klantportal voor facturen met diverse add-ons zoals UBL en online betalen via iDeal oid (dit laatste uiteraard wel tegen een vergoeding). Er zijn wel complete (OS) webshops beschikbaar die in feite hetzelfde bieden maar als “los” facturatiesysteem is er niks beschikbaar.
In a “Nutshell”
1. Wie loopt tegen ditzelfde “probleem” aan en hoe hebben jullie dit opgelost?
2. Waarom is UBL niet zo toegankelijk als het zich doet voorkomen? (Waarom zijn er geen “kant en klare” oplossingen beschikbaar?)
3. Heeft iemand ervaring met (OS) facturatie oplossingen / wie ziet het zitten om hier met mij een project voor op te zetten?
[ Voor 3% gewijzigd door freestyler2 op 18-06-2018 12:41 ]
Tenzij je naam Google is hou op met te doen alsof je alles weet.