Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:09
Mijn moederbord (Pro gaming Z170) is voor de 2e keer in korte tijd overleden. Vorige keer heb ik nog besloten een nieuw moederbord aan te schaffen maar dit keer heb ik de knoop doorgehakt om te upgraden naar de 8e gen Intel CPU's.

Primair is mijn setup bedoeld om de volgende zaken op te doen:
- Gaming (waaronder cpu heavy games, denk Total War: Warhammer 2)
- Browsing/internet
- Beeldwerken (ik ben ICT systeembeheerder)

Wat ik vooral niet verwacht te doen met het systeem:
- Video encoding/decoding
- Gebruik van VM's
- Zware multitasking
- Streaming van games

Mijn gaming rig bestaat verder uit;
- Fractal Design R5 windowed (2 case fans)
- Custom watercooling loop (360 + 280mm rads, 5 noctua fans)
- RX Vega 56 op watercooling
- 1080P 144Hz monitor
- DDR4 Geheugen (Corsair Vengeance 3200Mhz, 16GB)

Ik heb hiervoor jarenlang plezier gehad van de Intel core i7 860 en daarna de Intel core i7 6700K. Ik heb op deze CPU's altijd een 10% overklok gezet, met dure aftermarket air coolers.

Mijn eerste impuls was dan ook om voor de 8700K te kiezen zodat ik de mogelijkheid zou hebben om te overklokken; echter haalt de 8600K net zulke overkloks (5Ghz+) als de 8700K waardoor het enige voordeel van de 8700K dan zou zijn dat deze 12 threads ondersteunt en de 8600K 'slechts' 6 cores/threads. Threads die ik eigenlijk niet verwacht nodig te hebben de komende 3 jaar, omdat de meeste games hier niet voor geoptimaliseerd zijn en mijn verbruik ook meer single core performance behoeft.

Daarnaast betwijfel ik eerlijk gezegd of ik wel voor een K cpu moet kiezen dit keer. De 8700 heeft een zeer nette core boost van 4,3Ghz op alle cores en kan 1 core op 4,7Ghz draaien. Als ik niet zou overklokken op de 8600K dan is de perf van de 8700 in veel gevallen gelijk of beter.

Ik acht de kans niet heel groot dat ik met een 8700 snel cpu bottlenecked zal zijn met de RX Vega 56, bijna alle benches die er te vinden zijn geven geen verschil in fps tijdens gamen. Overigens zou ik wel overwegen om binnen nu en 2 jaar mijn GPU te upgraden. Dus dan zou evt. de CPU wel een bottleneck kunnen worden.

Zijn er hier mensen die hele goede argumenten hebben om voor het een of ander te kiezen of die wellicht zelf onlangs een dergelijke upgrade hebben uitgevoerd? Ik hoor het graag :)

[ Voor 4% gewijzigd door Lord_Dain op 18-06-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07-09 08:33

SpamLame

niks

Wat je budget, denk hierbij evnt. ook aan nieuw OS licentie.
Wat wil je vervangen, alleen CPU en moederbord?
Wil je perse Intel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Budget, niet echt spannend. Prijs/performance wil ik wel in gedachten houden. Dus niet het duurste omdat het het duurste is en daardoor 2% meer performance geeft.. Ik moet het moederbord vervangen omdat het defect is en ik wil dus een nieuwe CPU kopen (oude CPU en moederbord kan ik na RMA voor een nette prijs nog van de hand doen hopelijk).

Bij voorkeur Intel. Ik kan me niet voorstellen dat er een AMD is die op single core perf Intel verslaat nu.

Mijn OS licentie is gekoppeld aan mijn digitale ID bij Microsoft, gelukkig... >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Lord_Dain op 18-06-2018 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:03

br00ky

Moderator Harde Waren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-09 14:34
Als je moederbord 2 keer in korte tijd overlijdt zou ik eerst eens kijken naar een nieuwe voeding ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
kgd92 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:56:
Als je moederbord 2 keer in korte tijd overlijdt zou ik eerst eens kijken naar een nieuwe voeding ;)
Denk je? pricewatch: Corsair RM550x Zwart

Is toch een heel degelijke voeding en nog geen 3 jaar oud.. waarom denk je dat mijn voeding kaduuk is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Goeie @kgd92

Tja prijs/performance hangt een beetje samen met overklokken of niet.
Geld uitgeven aan een K cpu en Z moederbord terwijl je uiteindelijk niet overklokt is in mijn ogen weggegooit geld.
Verschil tussen een 8700 en 8700k is al gauw 50 euro en 30 tussen de 8600 vs 8600k
Tel daar het verschil op van een B bord vs Z bord.
Maar ja 't is me niet echt duidelijk welke features je echt nodig hebt wat bv een Z bord aanschaf een valide keus maakt.

Wil je gericht antwoord op welke componenten speciek, neem dan een CAA beleid door en bouw je startpost even om.
Lord_Dain schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:05:
[...]

Is toch een heel degelijke voeding en nog geen 3 jaar oud.. waarom denk je dat mijn voeding kaduuk is?
Ook jonge degelijke voedingen kunnen stuk gaan.
Het waarom, je moederbord is 2 keer in korte tijd stuk gegaan.
Je kan natuurlijk pech hebben gehad met je moederbord de eerste keer, de tweede keer kan ook maar wordt al onwaarschijnlijker.

[ Voor 32% gewijzigd door SpamLame op 18-06-2018 10:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kgd92
Lord_Dain schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:05:
[...]

Is zeker degelijk, maar van elk model zijn er maandagochtendmodelletjes helaas. Moederborden overlijden tegenwoordig niet zomaar en als het 2 keer in korte tijd gebeurt ga ik toch al snel aan kortsluiting of stroompieken denken.

Edit: Zou eventueel ook iets in de kast kunnen zijn dat sluiting maakt op (de achterkant van) het moederbord. Verkeerde standoff of een deuk in het plaatwerk bijvoorbeeld.

[ Voor 13% gewijzigd door kgd92 op 18-06-2018 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@kgd92, als je zoekt op Asus Pro gaming Z170 boot problems krijg je best veel hits. Er zijn inderdaad ook wat mensen die hebben gemerkt dat de CPU kooler standoffs teveel druk zouden zetten op de DRAM kanalen in het moederbord en bij het losmaken werkte eea weer (bij mij niet).
Bij mij heeft er altijd een monster van een CPU kooler (Noctua DH15) aangehangen zonder enig probleem. Pas na het vervangen van de cooler met een EWKB Supremacy blokje zijn de problemen begonnen. Ik vermoed dus dat het te maken heeft (gehad) met druk op het moederbord rond de standoffs; het tweede model van de Z170 pro gaming heeft het een half jaar uitgehouden...

Als het een voedingsissue zou zijn, had ik verwacht dat het eerder/vaker zou optreden en niet pas na een half jaar? Bizarre is wel dat het in beide gevallen exact dezelfde issue is; geen BIOS POST, geen USB connectivity, slechts 2 van de 4 diagnostiek leds komen op..en dan niets meer.

Hoe kan ik uitsluiten dat mijn voeding de boel sloopt?
Edit: Zou eventueel ook iets in de kast kunnen zijn dat sluiting maakt op (de achterkant van) het moederbord. Verkeerde standoff of een deuk in het plaatwerk bijvoorbeeld.
Ik verdenk de standoff installatie van het waterblok.. terwijl deze veel minder gewicht draagt dan mijn oude Noctua koolblok. Sluiting in de kast heb ik uitgesloten door het hele mobo uit te bouwen en deze buiten de case aan te sluiten op 2 verschillende voedingen (mijn Corsair Rm550x en mijn oude seasonic 620) en in beide gevallen wil de boel niet POSTen..
Geld uitgeven aan een K cpu en Z moederbord terwijl je uiteindelijk niet overklokt is in mijn ogen weggegooit geld.
Dat klopt ook wel ja.. de prijs van een 8600k ligt 50€ lager. Echter blijkt dat de stock intel cooler slecht is en de thermal beveiliging al bij 83graden ofzo inkickt. Dus ik moet sowieso een aftermarket cooler aanschaffen (watercooling cpu block evt. op later moment). Dan heb ik ook nog gekeken naar de moederborden zoals een B360 - helaas zijn deze niet eens zoveel goedkoper dan een redelijk Z370 model...

Rationeel denk ik, 8600k. Gevoelsmatig, i7 8700 (nonK).

[ Voor 37% gewijzigd door Lord_Dain op 18-06-2018 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kgd92
Lord_Dain schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:43:

Hoe kan ik uitsluiten dat mijn voeding de boel sloopt?
Moeilijk, maar als je toch de uitgave moederbord, CPU, (RAM?) gaat doen zou ik even goed de overweging maken of het niet zinvol is gelijk maar een euro of 80-90 in een nieuwe hoge kwaliteit 550W voeding te stoppen.

CPU is enigzinds afhankelijk van hoe je wilt gamen. Speel je 144Hz zou ik absoluut voor een K CPU gaan gezien meer GHz meer frames is. Wil je gewoon op 1080/1440p 60 fps spelen is een 8700 met Bijbehorend goedkoper bordje the way to go denk ik (of misschien zelfs een Ryzen 2xxx serie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 22:47
kgd92 schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:04:
[...]

Moeilijk, maar als je toch de uitgave moederbord, CPU, (RAM?) gaat doen zou ik even goed de overweging maken of het niet zinvol is gelijk maar een euro of 80-90 in een nieuwe hoge kwaliteit 550W voeding te stoppen.
Want de RM550x die hij nu heeft is niet goed ofzo?

@Lord_Dain Neem een 8700 en een B360/H370 bord waar je 'sync all core' aan kunt vinken in het bios. Alle cores lopen dan op de singlecore turbosnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@uszka @kgd92 ik heb zojuist met een multimeter mijn 24pins mobo aansluiting vanaf de voeding doorgemeten en alle waardes (3,3V 5V 12V) zijn gewoon goed. Nou zegt dit natuurlijk niets over hoe de voeding onder belasting acteert natuurlijk.. Wat me trouwens opviel bij het Z170 moederbord dat zelfs na het loskoppelen van de voeding van het stopcontact de led lampen op het moederbord vrolijk nog een minuut aan bleven. Dat zijn de condensatoren die zich aan het ontladen zijn denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Het wordt een 8600K. Nu nog een goed bijpassen Z370 mobo met genoeg headers voor al mijn fans/pomp etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

Lord_Dain schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:23:
Het wordt een 8600K. Nu nog een goed bijpassen Z370 mobo met genoeg headers voor al mijn fans/pomp etc.
Grats met je keuze.
Lord_Dain schreef op maandag 18 juni 2018 @ 11:34:
Wat me trouwens opviel bij het Z170 moederbord dat zelfs na het loskoppelen van de voeding van het stopcontact de led lampen op het moederbord vrolijk nog een minuut aan bleven. Dat zijn de condensatoren die zich aan het ontladen zijn denk ik?
Yup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
SpamLame schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:25:
[...]

Grats met je keuze.

[...]

Yup
Thanks, ben toch afgegaan op de ratio ipv gevoel. Paar cores op hogere snelheid ga ik met mijn gebruik meer aan hebben. De nadelen neem ik dan voor lief (temperatuur, verbruik). Mocht ik toch over 2 jaar willen upgraden, dan valt de pijn best mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpamLame

SpamLame

niks

@Lord_Dain als je niet vies bent van tweedehands er zijn er 5 in V&A categorie: Moederborden (gefilterd)

Een 8600K is er niet, noch een 8700(k)

Omni heeft wel iets in de aanbieding, maar is mss niet helemaal wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Aaiee, ik heb de trekker vandaag al overgehaald en inmiddels draait er een 8600k in mijn PC op een Gigabyte AORUS Z370 Gaming 3 moederbord en heb ik weer een 'air cooler' in mijn PC draaien (de Noctua UH12S) en ik moet zeggen, ik ben niet ontevreden! Met de Gigabyte software heb ik al een milde overklok op 4,5Ghz. Én ik kan eindelijk mijn 3200Mhz geheugen gebruiken wat in de Z170 chipset niet lukte.. :)
Pagina: 1