Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDarkKnight
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-03 16:19
Hallo,

Voor mijn PS4 Pro ben ik aan het kijken naar een nieuwe TV om de switch te maken naar 4K en HDR.
Nu is mijn oog gevallen om de 50MU6100 van Samsung om dat deze goed te betalen is en wat ik zag ook goed uit recensies komt en een relatief goede input lag heeft met Gaming Mode.

Nu las ik dat ik om 60fps te halen en HDR beeld te ontvangen, ik een HDMI 2.0a poort nodig heb (als ik het goed begreep), nu zie ik dat deze tv enkel 2.0 heeft.

Moet ik voor de beste ervaring dan toch een andere prijsklasse opzoeken, bijvoorbeeld de MU6300 of heb ik het hele HDMI verhaal verkeerd begrepen en bied deze TV me redelijk wat ik zoek?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 14:30
HDMI 2.0a is in het leven geroepen voor HDR. Die MU6100 is een HDR compatible tv, dus ga er van uit dat de MU6100 HDMI 2.0a ondersteunt. Op een ps4pro ga je trouwens nooit 60fps halen met een game die op 4K draait met HDR. Daar zou ik me niet zo druk over maken. Voor video is het wellicht anders. Maar 4K 60fps met HDR is volgens mij geen probleem met de MU6100.

Waar ik wel op zou letten is de grootte. Het is maar de vraag of je 4K op een 50 inch gaat merken. Je moet er dan wel heel dicht bij zitten. Zelf heb ik een 55” tv en ik zit er met gamen 1,5m vanaf. Dan zie je goed verschil. Veel verder van de tv en 4K ziet er hetzelfde uit als 1080p. Daarnaast wil je graag in HDR gamen. De MU6100 ondersteunt het, maar je gaat er niet veel van merken. Die tv kan 325 nits weergeven, waar HDR richting de 750-1000 nits pas impact maakt. Daarnaast kan deze tv niet de brede kleuren die HDR met zich meebrengt weergeven. Dus discutabel of je veel verschil ziet tussen HDR en SDR op een MU6100.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:38
Hier een onderbouwing van wat hierboven door Hulleman beschreven is:
https://www.rtings.com/tv/reviews/samsung/mu6300 (dit is onze MU6100)

Het is op zich een goede tv voor dat geld, maar zoals gezegd HDR is niet zo geweldig op deze tv als op high end modellen vanwege de vrij lage maximale helderheid. Maar nogmaals het is zeker geen slechte tv.
En 60Hz (geen FPS) met HDR input wordt gewoon ondersteund (zie ook de input lag metingen bij Rtings).

[ Voor 12% gewijzigd door Arjant2 op 19-06-2018 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDarkKnight
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-03 16:19
Ik zit er zelf ook zo'n 1,5 meter vanaf dus hoop er dan iets van te zien ;)
Ben wel aan het kijken naar de HDR, las al op meerdere plekken dat deze niet de beste was, en om over anderhalf jaar weer een nieuwe te moeten kopen heb ik ook niet zo'n behoefte aan :)
Dus ben ook andere opties aan het bekijken die me misschien iets meer kosten maar die dan iets meer "future-proof" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21:38
Laat wel duidelijk zijn dat je geen 1000 nits op je oogvlies wil hebben vanaf 1,5 meter ;)

Wat is je budget? Wil je echt iets beters dan moet je je budget al gaan verdubbelen.

[ Voor 23% gewijzigd door Arjant2 op 19-06-2018 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-09 14:30
TheDarkKnight schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 10:38:
Ik zit er zelf ook zo'n 1,5 meter vanaf dus hoop er dan iets van te zien ;)
Ben wel aan het kijken naar de HDR, las al op meerdere plekken dat deze niet de beste was, en om over anderhalf jaar weer een nieuwe te moeten kopen heb ik ook niet zo'n behoefte aan :)
Dus ben ook andere opties aan het bekijken die me misschien iets meer kosten maar die dan iets meer "future-proof" zijn.
Op anderhalve meter ga je met games echt wel verschil zien tussen 1080P en 4K op 50".
Maar wat echt indruk maakt is HDR. In games is dat tof, maar zeker ook met films en series.

TV's die een mooie HDR weergave hebben zijn de wat meer high-end LCD's en OLED tv's.
Een LCD tv die een heel knap plaatje neer kan zetten is de Sony XE900. De Samsung QLED QF6 is ook prima in staat om indrukwekkend HDR neer te zetten. Die LCD's staan in de pricewatch voor ca € 1.000 (kan vast iets goedkoper als je een winkel om korting vraagt). Voor OLED kun je kijken naar een LG B/C7, die zijn wel weer een stukje duurder. Maar geen idee wat je aan budget wilt besteden natuurlijk.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
Aankoopadviezen doen we in CEA; schopje die kant op dus.
Pagina: 1