Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 17-09 15:48
Hallo allen,

Al enige jaren (inmiddels bijna vier jaar gok ik) heb ik een Canon EOS 100D DSLR. Ik gebruik de camera slechts een paar keer per jaar, meestal als ik op reis ben o.i.d.
Sinds een paar weken heb ik een probleem dat ik graag even aan jullie voorleg..

Mijn vraag
Het LCD scherm van de 100D gaat automatisch uit op het moment dat je je oog voor de viewfinder houdt, door de sensor die net boven de viewfinder zit. Haal je de camera weer van je gezicht vandaan, springt het scherm weer aan. Dit werkt echter niet meer bij mij. Als ik de camera aanzet blijft het scherm uit, wat aangeeft dat die dus iets voor de sensor ziet. Als ik in de instellingen het automatisch aan/uit gaan van het scherm uitschakel, functioneert de camera gewoon zonder problemen, maar het scherm blijft logischerwijs continu aan. In principe een prima oplossing, maar als het simpel op te lossen is wil ik dat toch graag doen voor ik weer op vakantie ga dit jaar.
Ik heb de sensor al zowel van buiten als van binnen proberen schoon te maken; buitenkant met een doekje en de binnenzijde met perslucht, maar dit heeft tot op heden weinig veranderd.

Relevante software en hardware die ik gebruik
- EOS 100D
- Verscheidene lenzen van Canon en Sigma

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De camera goed schoon te maken

Heeft iemand hier misschien een idee voor mij? Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat gebeurt er als je de INFO-knop (een aantal keer) indrukt? Misschien staat hij toevallig op de setting waarbij het scherm uit blijft staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 08:47:
Wat gebeurt er als je de INFO-knop (een aantal keer) indrukt? Misschien staat hij toevallig op de setting waarbij het scherm uit blijft staan.
Helaas niet. Na het schoonmaken met perslucht deed die het ook even weer normaal, na een paar keer aan en uit zetten was het probleem echter weer terug.
Ik vermoed dus echt dat het aan een vuiltje of iets ligt, maar ik zou niet weten hoe ik een beter kan schoonmaken dan met perslucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:39

DukeBox

loves wheat smoothies

Denk dat er dan niet veel anders op zit dan de achterkant loshalen en het vuiltje verwijderen.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamphuyz
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-09 20:48
Het is niet zo dat het oogrubber voor de "oog sensor" zit?
Haal het oogrubber er eens af ...

als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals 't kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
DukeBox schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:52:
Denk dat er dan niet veel anders op zit dan de achterkant loshalen en het vuiltje verwijderen.
Dat vrees ik ook... Maar daar ga ik niet aan beginnen.
kamphuyz schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 13:02:
Het is niet zo dat het oogrubber voor de "oog sensor" zit?
Haal het oogrubber er eens af ...
Dat had ik al geprobeerd, is helaas ook niet de oplossing..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10:39

DukeBox

loves wheat smoothies

commondus schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:36:
Dat vrees ik ook... Maar daar ga ik niet aan beginnen.
Is op zich niet zo spannend hoor. Zijn prima instructie filmpjes op youtube te zien.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• commondus
DukeBox schreef op donderdag 21 juni 2018 @ 17:45:
[...]

Is op zich niet zo spannend hoor. Zijn prima instructie filmpjes op youtube te zien.
Heb je een linkje van een goede video hierover voor me? Ik heb zelf al wat rond gezocht op YT, maar kon nog niet echt vinden wat ik zoek.
Pagina: 1