Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offerte zonnepanelen; orientatie en capaciteit omvormer

Pagina: 1
Acties:

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
We zijn van plan om zonnepanelen te plaatsen op ons huis. Ik heb reeds een aantal offertes aangevraagd, maar wil ook even jullie advies. Er bekruipt mij een beetje het gevoel dat de aanbieders momenteel liever zoveel mogelijk willen verdienen ipv een gedegen advies geven; maar kan zijn dat ik spoken zie.

Even een situatie omgeschrijving;
De achterzijde van ons huis ligt op Oost-ZuidOost, en de voorzijde op West-NoordWest
Achter:
Dak overzicht achter
Voor:
Voor

Huis met de rode voordeur.
Helling is zo rond de 45 graden. Achterzijde is schaduwvrij, en de voorzijde is grotendeels schaduwvrij (in de middag, als de zon over het huis heen komt heb ik een lichte schaduwstrook van de pannenrand van de woning aan de rechterzijde die wat uitsteekt, en later op de middag (rond 5 uur) door een boom die aan de voorzijde van het huis staat op enkel het onderzijde van het dak.

Op de achterzijde kunnen totaal 20 panelen geplaatst worden; dit is ook de primaire kant om panelen te plaatsen. Optioneel is nog de voorzijde waar er 9 geplaatst kunnen worden.

Er is reeds een 3 fase meterkast gerealiseerd. Dit is noodzakelijk, wat ik gelezen heb, als je meer dan 5000Wp kan opwekken. Onze jaarverbruik ik momenteel 4000KWh, en gasverbruik 1000m3.
De keuken is verbouwd en we zijn al overgeschakeld naar inductiekoken. Later dit jaar wordt er nog een keukenboiler geplaatst en mogelijk in de toekomst nog een hybrideketel of een warmtepomp op de mechanische afvoer; hier wil ik graag op voorbereid zijn met de panelen.

De laatste offerte (begin dit jaar) zijn de volgende panelen opgenomen in de offerte:
S-Energy (Samsung) 300 Percium Blackframe SN300M-10

Met 20(/29) panelen zou dit resulteren 6000(/8700) Wp. Er wordt geadviseerd om een Goodwe 6000-DT (3fase) omvormer te plaatsen voor 20 panelen en een Goodwe 8000-DT (3fase) bij 29 panelen.

Echter bij onze situatie is de instraling zodanig dat ik sowieso de top niet haal. Met wat rekenmodellen (kan zo de link niet meer vinden) schat ik de instraling van de achterzijde zo op ongeveer: (20*300)*0,85(instraling factor nederland)*0,8(instraling factor OZO)=4000Wp
Aan de voorzijde ongeveer: (9*300)*0,85(instraling factor nederland)*0,75(instraling factor WNW)=1700.
Aangezien het tegenovergestelde orientaties zijn, lijkt het mij dat ik het totaal van 5700 nooit echt ga halen, en daardoor een omgevormer van 8000Wp een beetje onzinnig is. Ik vraag me eigenlijk af of dat wel juist is.

Gezien de schaduw op de voorzijde lijkt het me verstandig om (als ik uberhaupt kies om op de voorzijde panelen te leggen) om daar optimizers te plaatsen, en de achterzijde geen optimizers (of is het dan slimmer om alles gewoon aan de optimizers te leggen).

Kwa plaatsing van de omvormer zit ik te denken om de omvormer in bijkeuken te plaatsen (dat is aan de achterzijde onder de doorloop van de pannen); ik heb als een 3fase tot onder de keuken liggen, en ben eventueel van plan om deze door te trekken achter de plint naar de achterzijde. Een andere keus is om hem op zolder te plaatsen (waar overigens iemand slaapt); en deze via de trap naar zolder te gelijden.

De offerte geeft een totale kostenpost aan van 11700 euro voor 29 panelen, 8000Wp omvormer, plaatsing waarbij ik de zelf moet regelen voor aanleggen van de stroomvoorziening.

Ik heb overigens al een 3 fase aardlek automaat liggen; maar ben bang dat deze te snel zal afslaan door eventueel lekstromen in de omvormer. Moet ik me hier vorgen om maken?

Pvouput live

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:41
Krypt schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:54:
Er is reeds een 3 fase meterkast gerealiseerd. Dit is noodzakelijk, wat ik gelezen heb, als je meer dan 5000Wp kan opwekken. Onze jaarverbruik ik momenteel 4000KWh, en gasverbruik 1000m3.
[...]
Echter bij onze situatie is de instraling zodanig dat ik sowieso de top niet haal. Met wat rekenmodellen (kan zo de link niet meer vinden) schat ik de instraling van de achterzijde zo op ongeveer: (20*300)*0,85(instraling factor nederland)*0,8(instraling factor OZO)=4000Wp
Dat ga je waarschijnlijk niet doen, want het rendement op zuid is zoals je zelf al zegt max zo'n 85%, dus 20 * 300 * 0.85 = 4800kW. Volgens mij kan je gewoon van die 85% max. uitgaan. Weet je zeker dat je veilig zit.
Er wordt geadviseerd om een Goodwe 6000-DT (3fase) omvormer te plaatsen voor 20 panelen en een Goodwe 8000-DT (3fase) bij 29 panelen.
[...]
Aan de voorzijde ongeveer: (9*300)*0,85(instraling factor nederland)*0,75(instraling factor WNW)=1700.
Aangezien het tegenovergestelde orientaties zijn, lijkt het mij dat ik het totaal van 5700 nooit echt ga halen, en daardoor een omgevormer van 8000Wp een beetje onzinnig is. Ik vraag me eigenlijk af of dat wel juist is.
Een omvormer voor 5000Wp is denk ik voldoende voor jouw opstelling. Twee windrichtingen tellen zoals je zelf al zegt niet bij elkaar op. Je wekt alleen langer elektra op. Je loopt het risico soms af te toppen, maar dat bespaar je weer in de kleinere omvormer.
Gezien de schaduw op de voorzijde lijkt het me verstandig om (als ik uberhaupt kies om op de voorzijde panelen te leggen) om daar optimizers te plaatsen, en de achterzijde geen optimizers (of is het dan slimmer om alles gewoon aan de optimizers te leggen).
Mij is geadviseerd om geen optimizers te gebruiken op NoordWest, aangezien die voornamelijk werken bij diffuus ligt.
De offerte geeft een totale kostenpost aan van 11700 euro voor 29 panelen, 8000Wp omvormer, plaatsing waarbij ik de zelf moet regelen voor aanleggen van de stroomvoorziening.
Dat is € 1,34 incl. BTW per Wp. Ik vind dat vrij veel. Ik heb nu 12 panelen liggen voor € 1,21 per Wp en binnenkort gaat dit naar 21 voor totaal € 1,13 per Wp. Dat maakt € 0,93 per Wp excl. BTW. Allemaal gelegd door een installateur uit de buurt.

In mijn geval zijn dat 21 Talesun TP660M (275Wp) panelen op een Tranergy PVI4000TL (4000W) omvormer.
Ik heb overigens al een 3 fase aardlek automaat liggen; maar ben bang dat deze te snel zal afslaan door eventueel lekstromen in de omvormer. Moet ik me hier vorgen om maken?
Dat kan je beter in het elektra topic vragen. Qua locatie is alles best. Huidige schakelende omvormers zijn gewoon stil als ze eenmaal in bedrijf zijn.

Qua offerte zou ik dus even verder zoeken. In welke regio moet het geplaatst worden? Misschien dat mensen hier via PM je tips kunnen geven met hun installateurs.

PS. beide foto's zijn hetzelfde.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Krypt
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-11 16:48
Dank je. Foto is aangepast.

Zat ik met mijn gedachten toch goed met de omvormer.

Ik heb nog 2 andere offertes maar die gaven eigenlijk weinig advies van wat het beste was. Die gelegen telkens wat ik wilde en konden weinig info geven met onderbouwing wat de beste keus zou zijn. En zaten toch te pushen op optimisers.

Ik zit in de regio Weert (Limburg). Zal eens zoeken naar echte regionale leveranciers.

Pvouput live

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 07:12
Soms is een 6000W omvormer niet leverbaar en wordt er voor dezelfde prijs een 8000W geleverd, heb je al met de aanbieder overlegd? Qua vermogen kan het in ieder met een veel lichtere omvormer.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 11:41
Krypt schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:10:
Ik heb nog 2 andere offertes maar die gaven eigenlijk weinig advies van wat het beste was. Die gelegen telkens wat ik wilde en konden weinig info geven met onderbouwing wat de beste keus zou zijn. En zaten toch te pushen op optimisers.
Kan je die offertes plaatsen?

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer