Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MiniKoelkast
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 02-08 17:48
Hallo mede-Tweakers,

Al een tijd lang zit ik te twijfelen of ik nu moet gaan upgraden, of later dit jaar. Met Meltdown en Spectre in het achterhoofd hoop ik dat Intel aan het einde van het jaar nieuwe processors released, die een hardware fix voor Meltdown en Spectre hebben. Op het moment van schrijven hebben Meltdown en Spectre nog niet voor grote problemen gezorgd, maar misschien gaat dat in de toekomst veranderen. Als ik nu zou gaan upgraden zal ik in de komende 5 jaar(hopelijk langer) niet meer te hoeven upgraden maar misschien zal er in die tijd wel iets ernstigs gebeuren omtrent Meltdown en Spectre. Echter is het nog niet bekend wanneer Intel hun eerste processors gaat releasen met een hardware fix voor Meltdown en Spectre, en wachten is nu eenmaal heel lastig natuurlijk :P.

Mijn vraag is dus: Nu upgraden of later dit jaar?

Op het moment heb ik deze onderdelen:

Processor: Intel I5-4460
Moederbord: Asus B85M-E
RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB(2x4GB)
Videokaart: Gigabyte GTX 960 4GB

Graag zou ik zo snel mogelijk kunnen genieten van verbeterde performance, maar ook toekomst bestendig zijn. Ik weet dus niet wat ik moet doen. Hopelijk kunnen mijn mede-tweakers me helpen een goede keuze te maken ;)

Groetjes,

MiniKoelkast A.K.A Martijn

Beste antwoord (via MiniKoelkast op 18-06-2018 17:29)

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 08-09 13:19

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Cannon Lake lijkt uitgesteld naar 2019 ivm produktie-issues.

Andersom; Spectre & Meltdown bestaan al ~20 jaar maar aangezien je er 0 last van hebt gehad (hoop ik), is er toch niet echt een reden om een upgrade uit te stellen?

Daarnaast is Intel best bezig met patches maken; ik denk dat voor jou, als consument, de kans groter is dat je 2x in een jaar de Staatsloterij wint dan dat iemand specifiek jouw PC als target nodig heeft om uit prefetched instructies enige data te frummelen middels een "backdoor" waarvoor je zelf al installers hebt moeten draaien om de tap werkend te krijgen.

Als je niet met Spectre of Meltdown te maken wil hebben: PC air-gappen en 24/7 toegangsbewaking regelen. ;)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

Andersom; Spectre & Meltdown bestaan al ~20 jaar maar aangezien je er 0 last van hebt gehad (hoop ik), is er toch niet echt een reden om een upgrade uit te stellen?

Daarnaast is Intel best bezig met patches maken; ik denk dat voor jou, als consument, de kans groter is dat je 2x in een jaar de Staatsloterij wint dan dat iemand specifiek jouw PC als target nodig heeft om uit prefetched instructies enige data te frummelen middels een "backdoor" waarvoor je zelf al installers hebt moeten draaien om de tap werkend te krijgen.

Als je niet met Spectre of Meltdown te maken wil hebben: PC air-gappen en 24/7 toegangsbewaking regelen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLoona
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 06-09 17:09

DaLoona

Certified nutcase since 1974

MAX3400 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:35:

_O-

MSI X870E Carbon Wifi#9800X3D#NZXT Kraken 280#GB RTX5090 Gaming OC#32GB Kingston DDR5@6400MHz, C30, A-die#Samsung 850 EVO 500GB, OS#Samsung 870 EVO 2TB#Crucial MX500 1TB#WD SN850 Black 2TB#Be Quiet! Straightpower 12, 1200W#Be Quiet! Shadow Base 800 FX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leader98
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 21:43
Je bent de eerste die ik zorgen zie uiten over Spectre en Meltdown kwetsbaarheden in je cpu.

Is de rest van je systeem dan wel zo goed als mogelijk beschermd? Alle software legaal en up to date? Goede virusscanner?

En hoe zit het met de router en de andere apparatuur thuis?

Ik denk dat uitstellen vanwege Spectre en Meltdown een beetje over de top is.
Wat niet wegneemt dat als je de upgrade uitstelt je wel betere techniek kan kopen.

Zou alleen een gpu upgrade geen optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Registratie: November 2009
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Tja, de negende generatie van Intel zal niks meer zijn dan een Coffee Lake refresh. Intel belooft hardwarematige oplossingen voor Meltdown en Spectre. Potentieel gaat dat ten koste van prestaties. Zeker in het geval van Meltdown is dat zeker niet ondenkbaar.

Verder aangezien Intel al jarenlang op zeer pijnlijke wijze faalt met in 10nm procedé, hoef je ook niet te rekenen op iets snellers dan Coffee Lake. Cannon Lake, oorspronkelijk gepland voor begin 2017, hoef je niet voor H2/2019 te verwachten, als het niet 2020 gaat worden.

Als je kan wachten, dan zou ik je dat van harte aanraden. RAM is hardstikke duur, videokaarten ook en volgend jaar komt Zen 2. Zen 2 heeft in ieder geval geen last van Meltdown en Spectre zou ook gefixed worden voor zover dit AMD treft. Verder kan Zen 2, Intel wel eens gigantisch van de prestatiekroon afschoppen. AMD gaat gewoon met 7nm procedé chips komen, en dan nog een serie aan optimalisaties waardoor ze waarschijnlijk Intel op vrijwel elk mogelijk vlak gaan verslaan. Denk aan meer cores, hogere prestaties per core en zuiniger. ;)

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Nu online
Altijd wachten :+

Ik wacht nog sinds de AthlonXP op de killer cpu ;)

PVO

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@DaniëlWW2 tja, RAM is al bijna 9 maanden duur maar als je naar de prijsgrafieken kijkt, lijkt het langzaam maar zeker een paar dubbeltjes goedkoper te worden. Het is de afgelopen 2 jaar alleen maar geklommen qua prijs; zo kunnen we natuurlijk ook upgrades oneindig uitstellen.

Zelfde voor GPU's (crypto hype) en SSD's alhoewel die laatsten weer goedkoper worden door hogere produktie van chips en de voortschrijdende concurrentie in controllers & snelheden.

Is het niet realistischer om gewoon te accepteren dat RAM niet meer goedkoper wordt? Sommige setjes waren in 2014/2015 ook al dezelfde prijs als nu (toen nieuw, nu gewoon duur). Net zo min dat in NL zaken als BTW omlaag gaan of dat benzine nooit meer €1.25 per liter zal worden?

Persoonlijk, maar ik zit iets anders in de computerwereld, is de stelregel ongeveer dat 35 tot 50% van de aanschaf van een systeem ondertussen in volatile+persistent storage zit. Wil je dan inderdaad 16GB RAM en 500GB SSD, kom je uit op prijs X en je volledige mainstream systeem is dus 2.5X tot 3X qua balans/performance.

Vanzelsprekend is hier dus een marge want de ene wil een retesnelle PCIE SSD terwijl de volgende een overkill GPU moet hebben want rendering ofzo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
MiniKoelkast schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:27:
Kom je nu tekort met je PC? Dat zou bepalend moeten zijn.

Spectre en Meltdown exploits die bekend zijn waren al enige maanden geleden opgelost via OS updates voor zowel Windows als Linux. Die patches heb jij nu ook al geïnstalleerd. Browsers als Edge, Firefox en Chrome zijn ook allemaal geupdate om misbruik via een kwaadaardige te voorkomen.

Ondanks al het gedoe, het praktisch nut van Spectre en Meltdown is beperkt. Via de exploit krijg je een willekeurig stukje te zijn van waar de CPU mee bezig is. De kans dat daar iets bruikbaars in zit is nog redelijk laag. Zie het als dat je van iemand een willekeurige gedachte mag lezen. Je kan mazzel hebben en iemand zijn pincode zo weten, maar je hebt meer kans om een willekeurige, nutteloze gedachte te krijgen.

Het misbruiken van Spectre en Meltdown vereist redelijk wat know-how. Voor cybercriminelen zijn er veel eenvoudigere manieren om misbruik te plegen die veel eenvoudiger zijn.
MAX3400 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:35:
Cannon Lake is enkel voor laptops. De 10nm CPU's voor de desktop zullen Ice Lake als naam meekrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400

MAX3400

@CMD-Snake dank voor de verduidelijking

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 11-09 11:48
Waarom wil je überhaupt upgraden?

En wat heeft de 9e generatie er mee te maken :P
Je kan gewoon vandaag al upgraden naar AMD's Ryzen, dan heb je ook geen last van Spectre en Meltdown.

@CMD-Snake aangepast :)

[ Voor 8% gewijzigd door Richh op 17-06-2018 23:28 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Richh schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:45:
Je kan gewoon vandaag al upgraden naar AMD's Ryzen, dan heb je ook geen last van Spectre en Meltdown.
Dat is onjuist, AMD is vatbaar voor Spectre. Spectre is een probleem in het algemeen hoe x86 gebaseerde CPU's werken, daardoor is het geen exclusief probleem voor Intel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Nu online
Dat betekent niet dat je er last van hebt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiniKoelkast schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:27:
Hallo mede-Tweakers,

Al een tijd lang zit ik te twijfelen of ik nu moet gaan upgraden, of later dit jaar. Met Meltdown en Spectre in het achterhoofd hoop ik dat Intel aan het einde van het jaar nieuwe processors released, die een hardware fix voor Meltdown en Spectre hebben. Op het moment van schrijven hebben Meltdown en Spectre nog niet voor grote problemen gezorgd, maar misschien gaat dat in de toekomst veranderen. Als ik nu zou gaan upgraden zal ik in de komende 5 jaar(hopelijk langer) niet meer te hoeven upgraden maar misschien zal er in die tijd wel iets ernstigs gebeuren omtrent Meltdown en Spectre. Echter is het nog niet bekend wanneer Intel hun eerste processors gaat releasen met een hardware fix voor Meltdown en Spectre, en wachten is nu eenmaal heel lastig natuurlijk :P.

Op het moment heb ik deze onderdelen:

Processor: Intel I5-4460
Moederbord: Asus B85M-E
RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB(2x4GB)
Videokaart: Gigabyte GTX 960 4GB

Graag zou ik zo snel mogelijk kunnen genieten van verbeterde performance, maar ook toekomst bestendig zijn. Ik weet dus niet wat ik moet doen. Hopelijk kunnen mijn mede-tweakers me helpen een goede keuze te maken ;)

Groetjes,

MiniKoelkast A.K.A Martijn
Als jij verstandig bent dan wacht jij tot maart/april 2019, dan komt Zen2 en de kans is reëel (maar niet zeker) dat die beter presteert dan de 8700k. Ik zou nog even de kat uit de bomen kijken. Wat jij nu hebt is niet top maar het is goed genoeg dat je het er nog wel even mee uithoudt en ik verwacht dat wij tussen nu en volgend jaar een hele grote vooruitgang gaan zien in CPU's, zeker bij AMD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 23:15
Wacht op zen2, lijkt me sterk datde 9th gen van intel beter gaat zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
Ik zou puur kijken is er noodzaak om te upgraden? Zit je ergens aan een bottleneck? Of heb je gewoon budget en vindt je het de hoogste tijd? In dat geval; ik zou niet wachten. In de wereld van CPU en GPU kan je elk jaar weer wachten op de versie van het jaar daarop die mogelijk sneller en beter is :)

Wat wil je precies met je PC (gaan) doen?

Qua prijs en performance is op dit moment de i5-8400 koning. De AMD Ryzen 1500x is ook heel goed qua prijs performance. Beide CPU's zijn middensegment en als je geen superspannende dingen doet zou je daar een eind mee vooruit moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-09 15:24
Afhankelijk wat jij verwacht van de prestaties zie ik geen reden in om te upgraden.

Niet totdat de ps5/xbox two(?) uit is. Die gtx 960 kan alle games op high spelen en gezien high/veryhigh/ultra geen verschillen geven qua visuals (niet tijdens het spelen, alleen als je ze naast elkaar legt) hoef jij je geen zorgen te maken over games en performance.

Betreft spectre/meltdown/ander exploit, je bent een doorsnee nederlander, niemand gaat jou hiermee lastig vallen, tenzij je een fortuin op je bankrekening hebt staan (wat mij stug lijkt :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:40
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:21:
Afhankelijk wat jij verwacht van de prestaties zie ik geen reden in om te upgraden.

Niet totdat de ps5/xbox two(?) uit is. Die gtx 960 kan alle games op high spelen en gezien high/veryhigh/ultra geen verschillen geven qua visuals (niet tijdens het spelen, alleen als je ze naast elkaar legt) hoef jij je geen zorgen te maken over games en performance.

Betreft spectre/meltdown/ander exploit, je bent een doorsnee nederlander, niemand gaat jou hiermee lastig vallen, tenzij je een fortuin op je bankrekening hebt staan (wat mij stug lijkt :P)
wel heel makkelijk gezegd een gtx 960 die alle spellen op high speeld en dat het toch voor niemand iets uit zou maken of je nu high, vhigh of ultra speelt. :?

A een 960 gaat lang en aan niet elk spel high trekken, helemaal niet hogere resoluties. "resolutie en hz wens van op weten we niet ? "

B ik ben zelf heel gevoelig voor "hoe mooi " een spel is en zie zeer duidelijk verschillen in settings en laat vaak oude spellen ook gewoon liggen omdat soms maar niet altijd graphics bij mij voor gaan boven gameplay

Verder zit ik in hetzelfde bootje dit jaar. Wilde in maart een systeem bestellen. bijna 8700k z370 build gemaakt totdat de auto een hoop geld nodig had :+ . Nu wel weer het geld maar twijfel of ik niet moet wachten tot 9th gen met een z390 build of iets dergelijks. Dit jaar nog een computer regeling van de baas dus dat telt ook mee maar blijft lastig. Amd voor mij geen optie.

Blijft nu de vraag kun je nu iets niet doen wat je wel wil doen dan zou ik zeggen updaten of tijdelijk fixen en dan later de echte grote update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
Skybullet schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:04:
[...]

wel heel makkelijk gezegd een gtx 960 die alle spellen op high speeld en dat het toch voor niemand iets uit zou maken of je nu high, vhigh of ultra speelt. :?

A een 960 gaat lang en aan niet elk spel high trekken, helemaal niet hogere resoluties. "resolutie en hz wens van op weten we niet ? "

B ik ben zelf heel gevoelig voor "hoe mooi " een spel is en zie zeer duidelijk verschillen in settings en laat vaak oude spellen ook gewoon liggen omdat soms maar niet altijd graphics bij mij voor gaan boven gameplay
https://imgur.com/DwFawL1

Bijna geen visueel verschil, maar wel 50% meer framerate.
Ik had het wel geweten.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar medium en ultra high zijn praktisch hetzelfde in iedere game.
Die GTX960 kan ELKE game op 1080P aan met minimaal 30fps op high settings, dit weet ik zeker.
Zet hij het spul op medium kan hij zelfs hogere resoluties hebben. Crysis 3 gaat zelfs zo ver dat low en ultra exact hetzelfde eruit ziet.

Wil je 60fps, dan "moet" je wel upgraden, maar of dat het waard is, dat is een persoonlijk ding.
Persoonlijk zou ik het niet waard vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 08:40
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:23:
[...]

https://imgur.com/DwFawL1

Bijna geen visueel verschil, maar wel 50% meer framerate.
Ik had het wel geweten.

Je kunt zeggen wat je wilt, maar medium en ultra high zijn praktisch hetzelfde in iedere game.
Die GTX960 kan ELKE game op 1080P aan met minimaal 30fps op high settings, dit weet ik zeker.
Zet hij het spul op medium kan hij zelfs hogere resoluties hebben. Crysis 3 gaat zelfs zo ver dat low en ultra exact hetzelfde eruit ziet.

Wil je 60fps, dan "moet" je wel upgraden, maar of dat het waard is, dat is een persoonlijk ding.
Persoonlijk zou ik het niet waard vinden.
Nougoed niet om dit topic over te nemen, maar Ik zie juist net duidelijk verschil tussen die twee plaatjes. Met name in de belichting en schaduwen etc.

Daarnaast is 30fps voor mij en ik weet voor ook vele anderen met mij totaal en absoluut onspeelbaar. Ik vind vaak 60 fps al heel "vervelend" aanvoelen. Kan niet goed beschrijven wat ik dan zie of voel maar ga ik onder de 45 fps dan is het voor mij een instant no go.

Om nog maar eens te benadrukken dat het zeer persoonlijk is en je niet kan generaliseren. Ik heb games een jaar in de kast gehad tot ik ze kon spelen op alles max toen ik een upgrade deed omdat ik het daarvoor op low/medium of lage resolutie echt niet kon aanzien, of met alles hoog te lage fps haalde om uberhaupt te kunnen spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
Bedankt voor de reacties iedereen!

Dat wordt dus upgraden :D
CMD-Snake schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:15:
Kom je nu tekort met je PC? Dat zou bepalend moeten zijn.
Lord_Dain schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:19:
Ik zou puur kijken is er noodzaak om te upgraden? Zit je ergens aan een bottleneck? Of heb je gewoon budget en vindt je het de hoogste tijd? In dat geval; ik zou niet wachten. In de wereld van CPU en GPU kan je elk jaar weer wachten op de versie van het jaar daarop die mogelijk sneller en beter is :)

Wat wil je precies met je PC (gaan) doen?

Qua prijs en performance is op dit moment de i5-8400 koning. De AMD Ryzen 1500x is ook heel goed qua prijs performance. Beide CPU's zijn middensegment en als je geen superspannende dingen doet zou je daar een eind mee vooruit moeten kunnen.
Richh schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:45:
Waarom wil je überhaupt upgraden?
@CMD-Snake aangepast :)
Ik speel vooral Battlefield 1, dat moet wel genoeg zeggen :P.
3 Jaar geleden heb ik mijn huidige onderdelen gekocht met de gedachte rond 2018 weer te upgraden. En ik merk wel dat mijn huidige processor me soms tegenwerkt in games, maar bijvoorbeeld ook in videobewerking.
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 00:32:
Als jij verstandig bent dan wacht jij tot maart/april 2019, dan komt Zen2 en de kans is reëel (maar niet zeker) dat die beter presteert dan de 8700k. Ik zou nog even de kat uit de bomen kijken. Wat jij nu hebt is niet top maar het is goed genoeg dat je het er nog wel even mee uithoudt en ik verwacht dat wij tussen nu en volgend jaar een hele grote vooruitgang gaan zien in CPU's, zeker bij AMD.
Maar dan kan ik wel tot 2050 wachten zodat ik dan het beste van het beste heb. :P 8)7 We moeten nu gewoon eenmaal accepteren dat als je iets van hardware koopt dat er dan over een jaar weer iets nieuws,goedkopers en beters uit wordt gebracht.
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:21:

een GTX960 die alles op ultra kan draaien? dat lijkt me sterk(behalve als het over games hebt die in 2012 zijn uitgebracht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiniKoelkast schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:04:
Maar dan kan ik wel tot 2050 wachten zodat ik dan het beste van het beste heb. :P 8)7
Jij mist het punt, tussen Zen1 en Zen2 gaan we zeer waarschijnlijk een fors groter gat zien dan dat we in een flink aantal jaren daarna zullen zien, de procestechnologie is sterk verbeterd (ongeveer dubbel zo goed voor Zen2 als voor Zen1) en er komen waarschijnlijk 4 kernen bij (8=>12 voor de volle). Ja, daar wil je wel even op wachten. Zen2 wordt zoiets voor AMD als dat de 2600k voor Intel was. Maar hé, als jij graag nu €360 betaalt voor 6 kernen of straks €450 voor 8 kernen van Intel, be my guest. Ik waarschuw jou slechts dat jij daar wellicht binnen een jaar spijt van krijgt, aan jou om te kiezen. Intel komt niet voor niets snel met die 8 kernen, in september in plaats van december/januari. Intel weet waar AMD mee komt in maart of april van 2019 en Intel wil dat spul verkopen voordat de klanten in de gaten hebben wat AMD aanbiedt. :)

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:16:
Jij mist het punt, tussen Zen1 en Zen2 gaan we zeer waarschijnlijk een fors groter gat zien dan dat we in een flink aantal jaren daarna zullen zien, de procestechnologie is sterk verbeterd (ongeveer dubbel zo goed voor Zen2 als voor Zen1) en er komen waarschijnlijk 4 kernen bij (8=>12 voor de volle). Ja, daar wil je wel even op wachten. Zen2 wordt zoiets voor AMD als dat de 2600k voor Intel was. Maar hé, als jij graag nu €360 betaalt voor 6 kernen of straks €450 voor 8 kernen van Intel, be my guest. Ik waarschuw jou slechts dat jij daar wellicht binnen een jaar spijt van krijgt, aan jou om te kiezen. Intel komt niet voor niets snel met die 8 kernen, in september in plaats van december/januari. Intel weet waar AMD mee komt in maart of april van 2019 en Intel wil dat spul verkopen voordat de klanten in de gaten hebben wat AMD aanbiedt. :)
Het gaat er vooral om dat als je nu zou gaan upgraden je ongeveer een jaar van goede performance kan gaan genieten tegenover niet upgraden en nog een jaar met hardware zitten die niet meer aan je voldoet. Het is dus een afweging. Wil je nu genieten van betere performance, of wil je nog een halfjaar wachten voor iets beters?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MiniKoelkast schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:37:
[...]

Het gaat er vooral om dat als je nu zou gaan upgraden je ongeveer een jaar van goede performance kan gaan genieten tegenover niet upgraden en nog een jaar met hardware zitten die niet meer aan je voldoet. Het is dus een afweging. Wil je nu genieten van betere performance, of wil je nog een halfjaar wachten voor iets beters?
Geduld is een schone zaak. Niet voor niets is dat een van de 7 deugden. Je moet inderdaad niet blijven wachten aangezien er nog jarenlang iets mooiers blijft komen (Ryzen1 was ook een prima moment om te upgraden) maar nu loont het erg om dat wel te doen. Ik ga jou niet vertellen wat te doen, ik geef jou slechts de informatie waarmee jij zelf een goede keuze kan maken. Met jouw huidige CPU is het nog niet noodzakelijk om te upgraden (wel prettig maar niet noodzakelijk) en kan je prima nog een jaartje wachten. In jouw schoenen zou ik daarvoor kiezen maar misschien kan jij het je veroorloven om over 3/4 jaar weer een nieuwe CPU en een nieuw moederbord te kopen en vind jij het niet erg om eerder weer te upgraden. Ook prima. :)

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2018 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
MiniKoelkast schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:04:
een GTX960 die alles op ultra kan draaien? dat lijkt me sterk(behalve als het over games hebt die in 2012 zijn uitgebracht).
Lees nog even mijn comment door, ik zei "high" niet ultra ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-09 22:09
@minikoelkast, zoals je kan lezen hoef je de komende jaren niet te upgraden! je kan altijd nog op low spelen en ik heb horen zeggen dat je het verschil niet ziet in grafische instellingen! Wellicht loont voor de komende 10 jaar ook zeker wel om je scherm te downgraden naar 720p en 30 fps.. want er zit weer wat aan te komen ergens in 2029 dat wil je niet missen.

Of je kiest er gewoon voor lekker je PC te upgraden natuurlijk ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Lord_Dain op 18-06-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 02-09 08:50
@MiniKoelkast Ik zit ongeveer in dezelfde situatie, ik heb in oktober 2014 deze PC gebouwd voor €1k.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 214,-€ 214,-
1MSI Z97M-G43€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GV-N970G1 GAMING-4GD€ 0,-€ 0,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 0,-€ 0,-

Ik ga steeds intensiever foto's en nu ook video's bewerken en heb nu zo'n anderhalf jaar een 4k-monitor. Voor foto- en video zijn 4 cores met 4 threads niet veel en 8GB RAM begint ook krap te worden. Voor gaming speel ik niet super nieuwe hippe games, maar op 4k-resolutie is vrij veel zwaar.

Mijn huidige plan is als volgt:
  • Q3 '17: In september een flinke storage-upgrade: M'n 256GB SSD wordt een Scratchdisk voor Adobe en alles gaat verder naar een nieuwe 1TB ssd. Verder wordt m'n 3TB harde schijf aangevuld met een 4TB-model.
  • Q4 '17: Zodra de nieuwe generatie videokaarten uitkomt (wss eerst Nvidia) volgt er een GPU-upgrade. Ik mik weer op een gpu van €400, hopelijk eentje in de x70-serie.
  • H1 '18: CPU's en werkgeheugen wacht ik op Zen2. Duurt nog veel te lang, maar het moet maar even (arme modale student, maar die zijn nog steeds arm). Dan wil ik minimaal 8 cores met 16 threads of 12 cores zonder hyper-threading. Ik vermoed dat Ryzen 7 dan 12 cores gaat krijgen, en Ryzen 5 dan 8 tot 10. Ook gooi ik er dan afhankelijk van de RAM-prijzen 16 of 32 GB werkgeheugen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 11:07
Je kan veel beter je videokaart upgraden in mijn ogen. Ik maak nog altijd gebruik van een X5650 (wel op 4GHz) maar ik heb nog nooit de behoefte gevoeld om mijn cpu te upgraden voor games. We hebben het hier over een processor uit 2010 gekoppeld aan een GTX 1080.

Nvm, ik dacht dat jouw processor sneller zou zijn (4 jaar nieuwer) maar dat blijkt niet het geval te zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door NotSoSteady op 18-06-2018 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiniKoelkast
Dan toch maar tot september wachten...

YouTube: Samsung's FOLDABLE Smartphone costs $1,800???

https://www.techradar.com...his-september-says-report
Verwijderd schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:39:
Geduld is een schone zaak. Niet voor niets is dat een van de 7 deugden. Je moet inderdaad niet blijven wachten aangezien er nog jarenlang iets mooiers blijft komen (Ryzen1 was ook een prima moment om te upgraden) maar nu loont het erg om dat wel te doen. Ik ga jou niet vertellen wat te doen, ik geef jou slechts de informatie waarmee jij zelf een goede keuze kan maken. Met jouw huidige CPU is het nog niet noodzakelijk om te upgraden (wel prettig maar niet noodzakelijk) en kan je prima nog een jaartje wachten. In jouw schoenen zou ik daarvoor kiezen maar misschien kan jij het je veroorloven om over 3/4 jaar weer een nieuwe CPU en een nieuw moederbord te kopen en vind jij het niet erg om eerder weer te upgraden. Ook prima. :)
Zelf ben ik een groot battlefield fan, en mijn idee was om voor de launch van Battlefield V nieuwe hardware te gaan kopen. Dat wordt dus toch even wachten. Bedankt voor je advies! ;)

Edit: heb nog even iets toegevoegd :)

[ Voor 68% gewijzigd door MiniKoelkast op 19-06-2018 08:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Balance schreef op maandag 18 juni 2018 @ 21:37:
Ik zit ongeveer in dezelfde situatie
Waarom scoor je nu niet een gebruikte i7 4770K of 4790K? Die kan je zo plaatsen, het is een relatief eenvoudige upgrade waarmee je toch je PC flink wat meer lucht geeft. Kost je hooguit richting de 150 euro, misschien ook nog een goede koeler erop zetten, maar voor 200 euro ben je dan klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:56

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum...
Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move PMG -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:38
Vlizzjeffrey schreef op maandag 18 juni 2018 @ 05:46:
Wacht op zen2, lijkt me sterk datde 9th gen van intel beter gaat zijn.
Wil je daar geld op zetten? ;)

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het toejuichen, maar amd hinkt al zolang achter intel aan dat het me echt zou verbazen als het nu deze keer wel lukt (en jaja, ik ben op de hoogte van het 7/10nm verhaal ...)

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vlizzjeffrey
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 04-09 23:15
spoonman schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Begrijp me niet verkeerd, ik zou het toejuichen, maar amd hinkt al zolang achter intel aan dat het me echt zou verbazen als het nu deze keer wel lukt (en jaja, ik ben op de hoogte van het 7/10nm verhaal ...)
Ik ben daar aardig zeker van, iig durf ik te zeggen dat ze price-performance intel in de pan hakken, doen ze nu ook al maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
spoonman schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 12:23:
[...]

Toch zou het zomaar kunnen. Zoals reeds gezegd heeft Intel moeite om naar 10 NM te gaan, ze zitten al een aantal generaties op 14. Coffee Lake is in feite ook niet anders dan bv Kaby Lake, ze hebben er wat cores aangeplakt maar de IPC is amper/niet hoger. AMD zit ook niet stil. Intel kreeg het naar mijn idee ook benauwd vorig jaar toen amd ineens met Ryzen kwam. Plots gaf intel meer cores voor hetzelfde geld. Nu wil ik niet suggereren dat Intel die plannen in de ijskast had en plots optovert, maar ik denk wel dat als ryzen niet was gekomen dat intel hogere prijzen had gerekend. Ik geloof bijvoorbeeld niet dat ze een i3 quadcore voor zo'n 100 euro al aan bieden als ryzen niet was gekomen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spoonman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:38
Ik geloof bijvoorbeeld niet dat ze een i3 quadcore voor zo'n 100 euro al aan bieden als ryzen niet was gekomen.
Daar ben ik het mee eens ... We zullen zien wat volgend jaar brengt ;)

https://free-sudoku-puzzle.net - http://chordoracle.com - https://resistorcolors.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis_rsb
  • Registratie: November 2011
  • Nu online
spoonman schreef op donderdag 28 juni 2018 @ 14:08:
[...]

Daar ben ik het mee eens ... We zullen zien wat volgend jaar brengt ;)
Ik zelf ga niet naar Zen 2, ik heb maandag mijn cpu en moederbord upgegrade van een i3-6100+MSI H110M-ECO naar een i5-8400+MSI B360A-Pro dus dat is al geen gigantische boost als het op hedendaagse games aankomt. Fijnste upgrade in jaren voor mij. :)
Pagina: 1