Aansluitschema thuisnetwerk Telfort

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene154154
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 00:02
Over ongeveer 2 maanden ga ik verhuizen naar een nieuwbouwwoning met glasvezel, waarbij ik in diverse kamers een netwerkaansluiting heb. De kabels (CAT5E) zitten inmiddels in de muur (met uitzondering van de logeerkamer, daar zit een loze leiding naar de meterkast). Maar in de meterkast moet alles nog aangesloten worden. Ik heb daarom voor mijzelf een installatieschema uitgewerkt, om alle apparatuur die ik heb goed aan te sluiten en te zorgen dat alles straks goed werkt. Ik kom dan op onderstaand schema, waarbij ik achter de Experia-box (we zijn van plan om een abonnement bij Telfort te nemen) een simpele switch plaats (die ondersteuning biedt aan IGMP Snooping). Vanaf de Switch lopen 6 (in de toekomst mogelijk 7 als ik ook de logeerkamer zou aansluiten) CAT5E kabels naar een patch-panel, waarvandaan verschillende netwerkkabels naar diverse wandcontactdozen in verschillende kamers lopen:

Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/bzm67y/netwerkschema_basis_klein.jpg

Om in mijn huis ook een goed WIFI te hebben, wil ik in de woonkamer en in de logeerkamer ook WIFI-versterkers plaatsen. In basis wil ik gewoon de versterkers van Telfort zelf aanschaffen. Op deze WIFI versterkers wil ik dan weer diverse andere apparatuur (bedraad) aansluiten, waaronder de printer, SONOS, computers en de tv. De tv-ontvangers van telfort en de NAS plaats ik dan achter een los aansluitpunt op de wandcontactdoos. Volgens mij zou alles zo goed moeten werken, maar wellicht zie ik iets over het hoofd waardoor het uiteindelijk niet werkt? Of heeft iemand nog ideeën hoe ik het geheel beter zou kunnen maken?

Naast bovenstaande variant heb ik ook een "versimpelde" variant uitgewerkt, waarbij ik voorlopig geen losse switch achter de experia box zet, maar slechts 4 netwerkkabels in gebruik neem (zie afbeelding hieronder. Hierdoor moet de NAS achter één van de WIFI-versterkers, en ook de tv-ontvanger in de woonkamer moet dan achter de WIFI-versterker. Zij zitten dus niet meer op een eigen aansluiting op de wandcontactdozen. Met een simpele aanpassing in de meterkast kan ik dan altijd nog overstappen naar de uitgebreidere variant. Volgens mij zou dit ook prima moeten werken? Of verlies ik hier veel kwaliteit mee?
Afbeeldingslocatie: https://image.ibb.co/d9AAZd/aansluitschema_versimpeld_klein.jpg

Zouden beide aansluitschema's moeten werken, of maak ik ergens een denkfout?

En, weet iemand of de WIFI versterker van Telfort dezelfde is als die van KPN? Ik ben het niet van plan, maar mocht ik ooit overstappen van Telfort naar KPN (of een andere provider als T-mobile), hoef ik niet gelijk de WIFI-versterkers te vervangen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

[ Voor 4% gewijzigd door Rene154154 op 17-06-2018 17:17 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-08 11:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Het handigste is je patchpanel vergeten en direct achter de EB die switch te plaatsen.

WiFi versterkers zijn vaak "universeel"; ze krijgen een DHCP-adres van de router en dan configureer je daarna je SSID en password en klaar. Grote kans dat ze ook blijven werken als je ze aansluit op Ziggo maar dat is even een aanname.

Verder lijkt de tekening verder correct en als je iets meer voorbereid wil zijn in de huiskamer, kan je daar eerst pricewatch: Netgear Prosafe Gigabit Plus GS108Ev3 neerleggen en daar weer het AP op prikken. Heb je ineens 10 ethernetpoorten ipv 4.

[ Voor 18% gewijzigd door MAX3400 op 17-06-2018 17:27 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene154154
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 29-05 00:02
Dank voor je snelle reactie! Fijn dat ik het vermoedelijk goed doe.

Misschien begrijp ik niet goed hoe een patch panel werkt. Ik dacht dat ik de kabels naar de verschillende kamers het beste kan aansluiten op het patch panel. Op deze manier hoef ik aan de kant van de meterkast niet zelf RJ45 stekkers op de kabels uit de verschillende ruimtes te plaatsen (ik begreep dat dat storingsgevoelig kan zijn), maar kan gewoon met standaard "kant-en-klare" kabels met de stekkers er al op vanaf het patch panel op de switch aansluiten? Ik heb als basis voor mijn schema de volgende "handleiding" gebruikt: https://computertotaal.nl...aan-66600/?article-page=3

En dank voor de tip voor de huiskamer! Eventueel zou ik dit ook later nog kunnen toevoegen, toch?