Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monologue
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-01-2023
Hallo iedereen,
ik ben van plan om een nieuwe versterker en speakers te kopen voor mijn platenspeler.
Het budget dat ik er in totaal maximaal aan kan spenderen is 500 euro. Blijkbaar is dit (te?) weinig als het gaat om hifi apparatuur, maar meer kan ik voorlopig niet spenderen, en slechter dan mijn huidige setup zal het in ieder geval niet zijn. :)
Ik luister in mijn (middelgrote) slaapkamer dus een super zwarte installatie is niet nodig.

Ik heb verschillende versterkers en speakers opgezocht en kwam uit op een Denon PMA-720AE versterker en Wharfedale Diamond 220 speakers.
Is deze combinatie aan te raden? Ik heb deze speakers een tijdje geleden gehoord in een winkel. Klonken goed naar mijn mening, maar ik wil er niet volledig op vertrouwen aangezien de omstandigheden in de winkel niet hetzelfde zijn als thuis (andere versterker, andere muziek, andere omgeving).

De reden waarom ik dit vraag is omdat ik heb gelezen dat de versterker meer vermogen moet aankunnen dan de luidsprekers. Deze luidsprekers zijn 100 watt, de Denon PMA-720AE versterker heeft 85 watt per kanaal. Die 85 watt lijkt dus te weinig te zijn, maar in sommige reviews lees ik dan weer dat voor deze speakers een versterker met 50 - 75 watt per kanaal aangeraden wordt. Dus dan is de Denon PMA-720AE wel voldoende als ik dat mag geloven?

Iemand die hier duidelijkheid over kan scheppen? Andere suggesties tot 500 euro zijn ook meer dan welkom. Alvast bedankt voor jullie tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 15:51
Warfdale Diamond 220 gaat heel goed samen met een Denon PMA720AE. Zeker een mooie combinatie voor een beperkter buget, maar toch een goed geluid.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Welke platenspeler heb je, welk element en naald ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
Hackus schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:32:
Welke platenspeler heb je, welk element en naald ?
Goede opmerking. De Denon PMA720AE heeft een ingebouwde MM voorversterker. Dus als je een platenspeler hebt met een MC element, moet je nog een aparte voorversterker aanschaffen.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monologue
Bedankt voor de snelle reacties!
Mijn platenspeler is een Pioneer PL-990. Deze heeft in een ingebouwde phono pre-amp, dus als ik de Denon PMA720AE zou kopen moet ik mijn platenspeler via AUX aansluiten in plaats van Phono als ik het goed heb?

De platenspeler heeft een AT-3600 cartridge. Momenteel nog met de standaard naald, maar ik ben van plan om deze te vervangen met een LP Gear CFN3600LE naald (zou blijkbaar veel beter moeten klinken).

[ Voor 26% gewijzigd door monologue op 17-06-2018 15:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
monologue schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:43:
Mijn platenspeler is een Pioneer PL-990. Deze heeft in een ingebouwde phono pre-amp, dus als ik de Denon PMA720AE zou kopen moet ik mijn platenspeler via AUX aansluiten in plaats van Phono als ik het goed heb?
Ja, dan kun je 'm rechtstreeks op een line ingang van de Denon aansluiten. Er is eventueel een mogelijkheid om een schakelaar erop te maken zodat je de interne MM voorversterker kunt omzeilen. Kun je op internet vinden. Edit: Link al even voor je opgezocht

[ Voor 9% gewijzigd door pporrio op 17-06-2018 15:56 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monologue
Oke perfect, in dat geval denk ik dat ik voor de Denon PMA720AE en Wharfedale Diamond 220 speakers ga, tenzij iemand me iets beters aan kan raden voor een vergelijkbare prijs.

Nog een laatste vraag: deze luidsprekers en versterker ondersteunen bi-wiring. Is dit aan te raden of sluit ik best de speaker kabel op de klassieke manier aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pporrio
monologue schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:55:
Nog een laatste vraag: deze luidsprekers en versterker ondersteunen bi-wiring. Is dit aan te raden of sluit ik best de speaker kabel op de klassieke manier aan?
Gewoon single wire aansluiten met 2,5mm2 koper kabel ;)

[ Voor 3% gewijzigd door pporrio op 17-06-2018 16:08 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ToTheBone
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 17:05
monologue schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:17:
De reden waarom ik dit vraag is omdat ik heb gelezen dat de versterker meer vermogen moet aankunnen dan de luidsprekers
Het is totale onzin dat een versterker per definitie meer vermogen moet kunnen leveren dan de luidsprekers aankunnen.

Wat van belang is, is dat de versterker voldoende vermogen kan leveren zodat je op het gewenste volume kan draaien zonder dat de versterker gaat clippen. Als dat lukt met bijvoorbeeld een 25W versterker en 100W speakers is er geen vuiltje aan de lucht.

Wel is het zo dat als je op het maximale volume wil kunnen spelen dat de luidsprekers theoretisch kunnen produceren je meer vermogen nodig hebt dan de luidsprekers continue aankunnen. kortstondig (enkele milliseconden) kan een luidspreker vrijwel altijd flink meer vermogen aan dan het continue vermogen en wil je daar gebruik van kunnen maken (voor korte pieken) dan moet de versterker dat wel kunnen leveren.

Niet snel iets waar je je in de gemiddelde huiskamer snel zorgen over hoeft te maken. Een 2x85W versterker zal met vrijwel elke enigszins normale speaker voor in de huiskamer (meer dan) hard zat kunnen.

Daarnaast, Wharfedale zelf raad een versterker tussen 25 en 100W aan voor deze speaker. Daar zit je zeer comfortabel tussen. Niet teveel verder over nadenken dus en gewoon lekker van muziek genieten! Dat kan prima met de componenten die je hebt gekozen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monologue
ToTheBone schreef op maandag 18 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Het is totale onzin dat een versterker per definitie meer vermogen moet kunnen leveren dan de luidsprekers aankunnen.

Wat van belang is, is dat de versterker voldoende vermogen kan leveren zodat je op het gewenste volume kan draaien zonder dat de versterker gaat clippen. Als dat lukt met bijvoorbeeld een 25W versterker en 100W speakers is er geen vuiltje aan de lucht.

Wel is het zo dat als je op het maximale volume wil kunnen spelen dat de luidsprekers theoretisch kunnen produceren je meer vermogen nodig hebt dan de luidsprekers continue aankunnen. kortstondig (enkele milliseconden) kan een luidspreker vrijwel altijd flink meer vermogen aan dan het continue vermogen en wil je daar gebruik van kunnen maken (voor korte pieken) dan moet de versterker dat wel kunnen leveren.

Niet snel iets waar je je in de gemiddelde huiskamer snel zorgen over hoeft te maken. Een 2x85W versterker zal met vrijwel elke enigszins normale speaker voor in de huiskamer (meer dan) hard zat kunnen.

Daarnaast, Wharfedale zelf raad een versterker tussen 25 en 100W aan voor deze speaker. Daar zit je zeer comfortabel tussen. Niet teveel verder over nadenken dus en gewoon lekker van muziek genieten! Dat kan prima met de componenten die je hebt gekozen.
pporrio schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:57:
[...]

Gewoon single wire aansluiten met 2,5mm2 koper kabel ;)
Dat is duidelijk. Hartelijk bedankt voor de info!

Nog 1 allerlaatste vraag:
als ik ooit wat meer budget heb, zou ik dan nog een subwoofer kunnen aansluiten op deze versterker om het geluid te verbeteren? Zo ja, welke aansluiting aan de achterkant van de versterker moet ik dan gebruiken? En is er iets specifiek waar ik dan zeker op moet letten?
Suggesties voor een betaalbare subwoofer zijn altijd welkom. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07 21:33
monologue schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:07:
[...]

[...]
Dat is duidelijk. Hartelijk bedankt voor de info!

Nog 1 allerlaatste vraag:
als ik ooit wat meer budget heb, zou ik dan nog een subwoofer kunnen aansluiten op deze versterker om het geluid te verbeteren? Zo ja, welke aansluiting aan de achterkant van de versterker moet ik dan gebruiken? En is er iets specifiek waar ik dan zeker op moet letten?
Suggesties voor een betaalbare subwoofer zijn altijd welkom. :)
ehhh niet want de denon is volgens mij een stereo (2.0) versterker en geen 2.1 versterker

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

I beg to differ ;)
De PMA720 heeft een stereo pre-out, dus daar kan een actieve sub op :)
En zelfs al had ie dat niet, dan nog had je met high level aansluitingen kunnen werken - een beetje sub kan dat :)

Enige waar je met een sub tegenaan gaat lopen is het inregelen met de rest van de set. Home cinema receivers hebben Audissey achtige logica aan boord, maar bij deze Denon moet het inregelen van een sub met het handje cq oortje :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saveljos
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:59
500,- is meer dan voldoende voor een net systeem.
Is er bij jou geen Hifi-Klubben in de buurt? . Dan kun je ook direct kijken of speakers van Dali je niet meer bevallen of dat je toch liever vloerstaanders hebt.
Maar dan heb je sowieso ook antwoord op al je vragen en ga je met een goed systeem naar huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
The Eagle schreef op maandag 18 juni 2018 @ 18:55:
I beg to differ ;)
De PMA720 heeft een stereo pre-out, dus daar kan een actieve sub op :)
En zelfs al had ie dat niet, dan nog had je met high level aansluitingen kunnen werken - een beetje sub kan dat :)

Enige waar je met een sub tegenaan gaat lopen is het inregelen met de rest van de set. Home cinema receivers hebben Audissey achtige logica aan boord, maar bij deze Denon moet het inregelen van een sub met het handje cq oortje :)
Hoe ga je er dan voor zorgen dat de tonen onder een bepaalde frequentie naar de sub gaan ipv je speaker ? Just curious

MuziekLiefhebbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
oldsmelly schreef op maandag 18 juni 2018 @ 20:35:
[...]
Hoe ga je er dan voor zorgen dat de tonen onder een bepaalde frequentie naar de sub gaan ipv je speaker ? Just curious
Niet, via de pre-out gaan alle frequenties richting de sub. Op de subwoofer zelf stel je de cross-over in zodat je sub alleen de tonen vanaf en lager dan de cross-overfrequentie weergeeft.

Echter, dit is erg lastig om in te stellen. Ik had eenzelfde opstelling (stereoversterker met actieve subwoofer op pre-out van de versterker). Ik heb het na heel veel proberen, subwoofer verplaatsen, cross-overfrequentie aanpassen, spelen met de fase- en volumeknop op de sub, het uiteindelijk opgegeven. Ik kreeg het laag van de sub gewoon niet mooi geïntegreerd met dat van de speakers.

Subwoofer toen weer verkocht. Het laag van mijn zuilspeakers is zeker niet onprettig en zonder sub klinkt het gewoon strakker.

Mijn platencollectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:50

The Eagle

I wear my sunglasses at night

^^^ dat dus. Doe je met het handje, sub begint waar je speakers stoppen. Of iig snel minder worden. En afstellen met het handje en op gehoor zoals ik al zei. Kan prima, kost alleen wat moeite.

Vorig jaar nog bij schoonouders gedaan. Beolab 8000's zijn mooie speakers maar gaan maar tot 52Hz, en das na de zgn bass upgrade. Subje van Final bijgezet en ingeregeld, schoonpa was zo blij als een kind :D

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldsmelly
@pporrio tnx weer wat geleerd

MuziekLiefhebbert

Pagina: 1