Uitlezen SAS schijf

Pagina: 1
Acties:

• Trax_Digitizer
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-03-2024

Trax_Digitizer

are we there yet?

Topicstarter
Ik heb momenteel twee identieke SAS harddisks (HP 450GB 10K RPM 6G SAS SC SFF Enterprise Hot Plug HDD - EG0450FBVFM) liggen uit een RAID 1 opstelling die ik graag wil uitlezen/analyseren na een ransomware besmetting. Niet zozeer om data terug te halen, maar om te kijken of ik nog sporen kan vinden die duiden op hoe de besmetting heeft kunnen plaatsvinden. Ik heb geen server waarin ik ze terug kan plaatsen.

In eerste instantie dacht ik de schijf uit te kunnen lezen met een USB adapter. Helaas heb ik deze niet kunnen vinden wat ergens ook wel logisch is, want SAS schijven worden doorgaans in een zakelijke context gebruikt waar er weinig behoefte is aan USB adapters. Een optie die ik wel tegenkwam was het combineren van verschillende adapters zodat de volgende situatie ontstaat: SAS --> SATA --> USB. Ik ben alleen bang dat dit zogenaamde pin2pin adapters betreft, en ik vervolgens de schijf nog steeds niet kan uitlezen omdat er geen SAS controller tussen zit en/of mogelijke drivers ontbreken.

De optie die me dan nog rest is het aanschaffen van een PCI-E SAS controller, en die plaatsen in een zelfbouw consumenten Linux servertje. Het ontbreekt mij echter aan ervaring met SAS om in te kunnen schatten wat ik nou minimaal nodig heb. Ik zie namelijk best wel wat prijsverschillen tussen SAS controllers:Gaat het hier om verschillen rond aspecten zoals performance, aantal aansluitingen, en ondersteuning voor RAID configuraties? Of kan het ook zo zijn dat bepaalde controllers niet compatibel zijn met de HP schijven die ik heb liggen? Of dat bepaalde controllers alleen maar werken in bijvoorbeeld HP servers i.p.v. mijn thuis servertje?

Een wanneer ik een SAS controller zou aanschaffen met een externe mini SAS aansluiting, kan ik de harddisk daar dan op aansluiten zodat ik mijn systeem niet steeds hoef open te schroeven om een harddisk aan te sluiten? Ik zie dat er verschillende type aansluitingen zijn. Als ik mij niet vergis beschikt de harddisk over een SSF-8482 connector. Wordt deze dan gevoed via de PCI-X kaar? Of moet ik een kabel hebben die nog een separate voedingsstekker heeft?

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
sata naar sas adapter, een icy box en een mac doet de truc

wel een 2 slot icybox (of equivalent) die raid onderstuend!

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Die bestaan niet. SAS disks zijn per definitie incompatibel met SATA controllers.

• dec0de
  • Niet online
die bestaan wel, toen ik er op zocht tenminste.
https://www.amazon.com/St...-SAS729PW18/dp/B000V72AQ4
hier een link

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Allows you to connect SAS devices to a SATA controller that supports SAS devices.

Geheimpje: die zijn er niet.

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik kan ook een 3,5mm jack aan een UTP kabel monteren. Dat wil nog niet zeggen dat ik daarmee muziek mijn netwerk op kan streamen.
Dit kan niet werken. Punt.

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31

kodak

FP ProMod
De disclaimer bij het product is
Allows you to connect a SAS hard drive to a SATA controller that supports SAS drives
De kabeltjes zijn goedkoop te maken en verkopen het makkelijkst aan kopers die de kleine lettertjes niet lezen of graag experimenteren.

• kodak
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:31

kodak

FP ProMod
Trax_Digitizer schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:33:
Ik heb momenteel twee identieke SAS harddisks (HP 450GB 10K RPM 6G SAS SC SFF Enterprise Hot Plug HDD - EG0450FBVFM) liggen uit een RAID 1 opstelling die ik graag wil uitlezen/analyseren na een ransomware besmetting.

De optie die me dan nog rest is het aanschaffen van een PCI-E SAS controller, en die plaatsen in een zelfbouw consumenten Linux servertje.
Goede keuze. Je kan overwegen om een oude server aan te schaffen met een sas controller.
Het ontbreekt mij echter aan ervaring met SAS om in te kunnen schatten wat ik nou minimaal nodig heb. Ik zie namelijk best wel wat prijsverschillen tussen SAS controllers:
Laat je niet te veel leiden door die prijsverschillen. Zoals je al opmerkte is het voor de zakelijke markt.
Bedenk eerst even wat je budget is en hoeveel tijd je kwijt wil. Dat geeft misschien wat mogelijheid om de fout in te gaan met goedkope aanbiedingen en dan een poging te wagen met iets anders.
Gaat het hier om verschillen rond aspecten zoals performance, aantal aansluitingen, en ondersteuning voor RAID configuraties? Of kan het ook zo zijn dat bepaalde controllers niet compatibel zijn met de HP schijven die ik heb liggen? Of dat bepaalde controllers alleen maar werken in bijvoorbeeld HP servers i.p.v. mijn thuis servertje?
Dat kan allemaal. Of en hoe dat op jou van toepassing is zal je zelf moeten ontdekken. Ik denk dat het wel mee zal vallen als je zo dicht mogelijk naar de standaarden toe werkt.
Wordt deze dan gevoed via de PCI-X kaar? Of moet ik een kabel hebben die nog een separate voedingsstekker heeft?
Waar de voeding vandaag komt hangt van jou en de gekozen kabel af.

Ik zou een sas pcie controller aanschaffen en een sff-8482 naar aparte sas en aparte power cable aanschaffen.

Je kan op internationale veiligingsites al voor een paar tientjes inclusief verzendkosten klaar zijn.

• dec0de
  • Niet online
kodak schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 11:27:
[...]

De disclaimer bij het product is
[...]

De kabeltjes zijn goedkoop te maken en verkopen het makkelijkst aan kopers die de kleine lettertjes niet lezen of graag experimenteren.
1 dit is gewoon via een link van Toms hardware, ik heb er zelf geen interesse in, dus waarom zou ik dat lezen?

2 dan kop je een sas icybox, die bestaan!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:18
Een SAS icybox is niet meer dan een SAS backplane die je op een SAS controller aan moet sluiten.
SAS disks werken alleen op een SAS controller, daar gaat geen verloopkabel of icybox wat aan veranderen.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Lets find it schreef op zaterdag 23 juni 2018 @ 22:37:
[...]

1 dit is gewoon via een link van Toms hardware, ik heb er zelf geen interesse in, dus waarom zou ik dat lezen?

2 dan kop je een sas icybox, die bestaan!
Je zou kunnen lezen wat de dingen doen die je aan het aanraden bent, zodat je zeker weet dat het wel het probleem oplost. Je raadt nu al twee dingen aan die wel leuk lijken als je er even snel naar kijkt, maar bij nadere inspectie niet helpen.

Wat wel interessant is, is even hier naar kijken: categorie: Hardeschijfcontrollers (specifiek dit filter). Zoals je ziet heeft Spare IT best goedkope SAS-controllers die mogelijk een goede optie zijn. Als het goed is zou SAS ook backward-compatible moeten zijn, dus de goedkoopste (oudste) kaartjes zouden ook met nieuwere schijven moeten werken.

En dan lees ik er even overheen dat er al kaarten als optie genoemd worden. Welja, ik kan wel toevoegen dat de goedkope kaart bij Spare IT (De HP P400) de schijven officieel ondersteund :)

[ Voor 7% gewijzigd door dcm360 op 24-06-2018 01:00 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

_JGC_ schreef op vrijdag 22 juni 2018 @ 21:41:
Allows you to connect SAS devices to a SATA controller that supports SAS devices.

Geheimpje: die zijn er niet.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
:x

waitasec: a SATA controller that supports SAS drives

Dat zijn er meer dan je denkt. Hangt natuurlijk van je hardware af, maar als ik zo kijk wat ik heb liggen heeft meer dan de helft van de mobo's hier een LSI SAS-capable SATA controller. Vooral om dat ik dan voornamelijk borden met 12+ SATA connectors heb liggen, maar toch... Wie weet heeft Trax dat ook wel.

[ Voor 98% gewijzigd door johnkeates op 24-06-2018 01:08 ]

• dcm360
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Aan de andere kant kan ik echter niet echt een licht weten te schijnen op SATA-controllers van LSI, dus heb je dan niet al in feite een SAS-controller in het moederbord? In dat geval werkt dat kabeltje uiteraard wel, maar je hebt dan ook een SAS-controller en niet een SATA-controller :P
Pagina: 1