Laptop power issues: paar seconden power, dan weer niet

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 08:33
Hoi en dank voor het lezen.
Sinds ongeveer afgelopen woensdag heb ik power-issues met mijn laptop. Hieronder beschrijf ik mijn problemen kort.

Laptop: Lenovo G480 (aangeschaft november 2012)
Modifications: Extra geheugen is er bij aanschaf ingeklikt (totaal 8 gig), twee jaar geleden voorzien van een Samsung Evo 500gb SSD.

Probleem: Sinds afgelopen woensdag krijgt de laptop geen continue toevoer van stroom meer. Hij krijgt een paar seconden stroom, waarna de stroom weer even wegvalt. De laptop wordt hier erg traag van, waarschijnlijk omdat hij continu van power-plan moet switchen

Mijn vermoeden: de adapter is waarschijnlijk kapot. Maar aangezien dit toch geld kost en de laptop, hoewel hij verder nog erg goed werkt, toch al bijna 6 jaar oud is, wil ik toch even rondvragen of ik niet iets over het hoofd zie.

Wat heb ik geprobeerd:
- Andere voedingskabel. Geen verschil
- Google, geen concrete resultaten
- Wel via google gevonden: het commando om een battery-report te draaien. Zie onderaan deze post. Hierin zie je het probleem duidelijk geschetst.
- spelen met powerplans.

Andere punten:
- Het gebeurde rond de tijd dat ik de nieuwste windows update gepushed kreeg. Ik heb op google echter geen anderen met dit probleem na de update gevonden.
- Ik heb nog niet met een andere voeding kunnen proberen aangezien van alle adapters in dit huishouden er geeneen dezelfde aansluiting heeft als dit ding.

Mijn vraag / punt:
- Wat is de meest waarschijnlijke dader? De voeding? De aansluiting in de laptop?
- Kan het wellicht toch te maken hebben met de windows update?

Screenshotje van de battery-report:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/mKFKSDkl.png

[ Voor 3% gewijzigd door daredha op 17-06-2018 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-11-2023
Om de voeding uit te kunnen sluiten: Probeer toch maar een andere voeding. Dat is de snelste weg. Er zal toch wel iemand in je buurt zijn bij wie je even de adapter mag lenen.
Let wel op dat de opgegeven spanning en de polariteit van de aansluiting hetzelfde is.

"Sinds afgelopen woensdag krijgt de laptop geen continue toevoer van stroom meer. Hij krijgt een paar seconden stroom, waarna de stroom weer even wegvalt. "
Ik neem aan dat je dit concludeert uit het feit dat het laadledje wél of niet brand?
Als hij vanzelf weer op spanning komt denk ik niet in de eerste plaats aan de voeding (al kun je hier nooit zeker van zijn). Wriemel eens voorzichtig aan de voedingsplug op je laptop of die niet los is gekomen.
(Zelf ging ik eens de fout in toen de stekker van de HP voeding er aan de voedingskant niet goed in zat).

Aanvulling:
"De laptop wordt hier erg traag van, waarschijnlijk omdat hij continu van power-plan moet switchen"
Je kunt de powerinstellingen voor accugebruik eens gelijk zetten aan netstroomgebruik en kijken of de snleheid dan ook wisselt.
Verder mag je ook de accu nog niet uitsluiten. Draai eens zonder accu en kijk wat dan de effecten zijn.

[ Voor 17% gewijzigd door Veng7 op 17-06-2018 14:41 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 13-09 15:57
Maarmaar... 4 mWh capaciteit... Dat betekent toch dat je accu zo goed als dood is?
Zal me verbazen als je een kwartier kan werken op de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
@zetje01: Ik denk dat je conclusie klopt, al is 4 mWH wel erg weinig om nog iets mee te doen. Maar ik maakte daarom wel de opmerking over de accu.
Er zijn systemen die bij een vrijwel lege accu alles vertragen en zo energie te besparen om de gebruiker de gelegenheid te geven alles op te slaan.

[ Voor 33% gewijzigd door Veng7 op 17-06-2018 16:41 ]

Weet veel niet, daarom slechts garantie tot op de stoep ;-) Vraag je niet af of je opslagmedium defect kan raken, maar vraag je af wanneer dat zal gebeuren! En dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:07
Dat is natuurlijk ook makkelijk uit te sluiten, haal de accu eens uit de laptop en werk er op zonder accu. Als je voeding/pin echt kapot is, dan valt de laptop in no-time uit.

Verder denk ik anders niet dat het de voeding zelf is, kan ik me vrij weinig bij voorstellen. Eerder een draadbreuk of half loszittende pin in je laptop. Het kan dan geen kwaad om eens te spelen met de kabel of een lichte constante druk op de aansluiting in je laptop te zetten door de kabel iets op te tillen, zodat de connector goed contact maakt met het moederbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daredha
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 08:33
Thanks iedereen voor de reacties!
GENETX schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:45:
Dat is natuurlijk ook makkelijk uit te sluiten, haal de accu eens uit de laptop en werk er op zonder accu. Als je voeding/pin echt kapot is, dan valt de laptop in no-time uit.
Dit is inderdaad het geval. Bij het booten valt ie na een paar seconden uit zonder accu.
GENETX schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:45:
Verder denk ik anders niet dat het de voeding zelf is, kan ik me vrij weinig bij voorstellen. Eerder een draadbreuk of half loszittende pin in je laptop. Het kan dan geen kwaad om eens te spelen met de kabel of een lichte constante druk op de aansluiting in je laptop te zetten door de kabel iets op te tillen, zodat de connector goed contact maakt met het moederbord.
Veng7 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:36:
"Sinds afgelopen woensdag krijgt de laptop geen continue toevoer van stroom meer. Hij krijgt een paar seconden stroom, waarna de stroom weer even wegvalt. "
Ik neem aan dat je dit concludeert uit het feit dat het laadledje wél of niet brand?
Als hij vanzelf weer op spanning komt denk ik niet in de eerste plaats aan de voeding (al kun je hier nooit zeker van zijn). Wriemel eens voorzichtig aan de voedingsplug op je laptop of die niet los is gekomen.
(Zelf ging ik eens de fout in toen de stekker van de HP voeding er aan de voedingskant niet goed in zat).
Kabel vertoont geen breuk, en wiebelen aan de stekker heeft geen effect op het probleem. Ik baseer het op 't feit dat Windows zelf aangeeft geen stroom meer te hebben (waarbij onder de 10% er een vervelende popup over het scherm heen komt (en weet gaat, en weer komt, heel irritant). Het ledje vertoont hetzelfde patroon.
Om de voeding uit te kunnen sluiten: Probeer toch maar een andere voeding. Dat is de snelste weg. Er zal toch wel iemand in je buurt zijn bij wie je even de adapter mag lenen.
Let wel op dat de opgegeven spanning en de polariteit van de aansluiting hetzelfde is.
Er zijn meerdere voedingen in de buurt, maar geen met dezelfde aansluiting. Wellicht moet ik maar op zoek naar zo;n ouderwetse computerwinkel, daar zouden ze wel wat verschillende aansluitingen moeten hebben..
Aanvulling:
"De laptop wordt hier erg traag van, waarschijnlijk omdat hij continu van power-plan moet switchen"
Je kunt de powerinstellingen voor accugebruik eens gelijk zetten aan netstroomgebruik en kijken of de snleheid dan ook wisselt.
Verder mag je ook de accu nog niet uitsluiten. Draai eens zonder accu en kijk wat dan de effecten zijn.
Ik heb de programma's inderdaad gelijk gezet, al was het maar om het irritante backlight geflikker te stoppen. Verder is de performance nog steeds matig tot slecht tijdens het switchen (enkel op de accu een stuk beter).
zetje01 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:57:
Maarmaar... 4 mWh capaciteit... Dat betekent toch dat je accu zo goed als dood is?
Zal me verbazen als je een kwartier kan werken op de accu.
Veng7 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:40:
@zetje01: Ik denk dat je conclusie klopt, al is 4 mWH wel erg weinig om nog iets mee te doen. Maar ik maakte daarom wel de opmerking over de accu.
Er zijn systemen die bij een vrijwel lege accu alles vertragen en zo energie te besparen om de gebruiker de gelegenheid te geven alles op te slaan.
Eerlijk gezegd, ja het was opgevallen dat 'ie minder kan, maar ik vind het tot nu toe een redelijk slijtpatroon voor een laptop van 6 jaar. Op performance mode kan ie nog ongeveer 20 minuten, maar op energy saver kan 'ie nog makkelijk 1,5 uur mee.

Zoals gezegd kan de laptop niet zonder accu meer werken. Maar als ik dan toch evt. een nieuwe voeding of iets dergelijks moet kopen dan gaat er ook direct een nieuwe accu in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Veng7
Als hij zonder accu niet op netstroom kan werken is je adapter vrijwel zeker defect.

Pagina: 1