heb 1 opel corsa sport 1999 maar tempratuur stijgt 100 gr

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 744527

Topicstarter
Mijn vraag
De tempratuur meter in mijn opel corsa sport loopt omhoog boven de 100 graden .
heb er al koelvloeistof bij in gedaan .ging 2 dagen goed maar begint al weer .de Fan slaat wel aan als die op de 100 graden staat en dat bij stationair lopen en dan zakt het ook wel naar de middenstand van de meter .
En voel dan dat de motor beetje stroef gaat lopen net of er een aanhanger achter zit
Maar heb dit sinds de laatste week begon het ineens.
iemand suggestie,s voor mij waar het aan kan liggen .
heb het oliepijl ook gecontroleerd maar er zit genoeg olie in .
hoe kan ik dit checken dat er niet iets anders aan de hand is .
Want heb er al wat aardig dingen over gelezen maar dan schrik ik er wel van wat het allemaal kan zijn .
Graag iemand die mij hier bij kan helpen .
Met vriendelijke groet .

Koos
Zwolle :'(

...

Wat ik al gevonden of geprobee
...rd heb

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 744527 op 17-06-2018 11:37 ]

Beste antwoord (via Anoniem: 744527 op 17-06-2018 13:12)

• biomass
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13
driedees schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:43:
Ik heb er de ballen verstand van, maar las wel met veel plezier deze tweakblogs van een Corsa liefhebber: Aapjes autoblog Geen idee of hij actief is op GoT, wellicht kun je hem een DM sturen of op dit topic wijzen.
En het kan misschien ook geen kwaad de vraag van de TS te plaatsen in Het grote Opel topic - Deel 3

Het lijkt er op dat de temp-sensoren van je motor nog goed zijn (hij houdt in, en de fan slaat aan). Stilstaand kokend water afkoelen in de radiator gaat ook, het moet haast wel de pomp zijn?

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:24

SeatRider

Hips don't lie

Als er nu alweer ruimte is voor nieuwe koelvloeistof zou ik denken aan een lekke radiator of waterpomp.

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unimatrix zero
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04-07 20:29
Zoek je een tweaker in de buurt van Zwolle die bij je komt om je te helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee dat is het niet want alle koelvloeistof zit er nog in heb er zelfs een beetje uit laten lopen .
Maar heb er vanmorgen naar gekeken en heb de auto stationair laten lopen .
Maar ben bang dat er iets anders aan de hand is .
Alleen wat

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unimatrix zero
Is er een reden dat je niet naar een garage gaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja vanwege mijn hele lage bughet .
Wou dat het anders was maar is het niet helaas moet ik nog 2 jaar wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:24

SeatRider

Hips don't lie

Uit pure nieuwsgierigheid, wat gebeurt er over 2 jaar?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dan ben ik uit de schuldhulp verlening .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10:51
Word de radiator wel overal even warm?

Wat gebeurd er als je de kachel vol open zet? Daalt dan de temperatuur? (Kachel dus op het warmste )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
unimatrix zero schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:40:
Is er een reden dat je niet naar een garage gaat?
Lekkere zurr onbehulpzaam antwoord weer.. er wordt simpelweg gehoopt op een quickfix wat gemakkelijk zelf toegepast kan worden. Als het inderdaad daar op lijkt dan hoef je geen 50-75 euro in te leveren bij de garage die deze zelfde (mogelijk) gemakkelijke handeling uitvoert.

Plus het is zondag dus er zullen weinig tot geen garages open zijn vandaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dat heb ik nog niet geprobeerd maar zal ik dan zo even doen ..
en de radiateur word overall even warm dat heb ik al gecheckt
zal 1 paar minuten duren maar dan geef ik wel weer een reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Heb je contact op genomen met je curator/ schuldhulpverlener? Ook die heeft meer belang bij preventjef onderhoud van je corsa dan bij hoge reparatiekosten.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 14:00

RvV

Onder welke omstandigheden loopt hij op naar 100+ graden? Als hij bij een constante snelheid van 80-120kmh netjes terug zakt richting de 90, dan is er weinig aan de hand.
Het was erger geweest als de fan niet was aangeslagen. Dat ding zit erop met een reden.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unimatrix zero
Fore! schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:46:
[...]

Lekkere zurr onbehulpzaam antwoord weer.. er wordt simpelweg gehoopt op een quickfix wat gemakkelijk zelf toegepast kan worden. Als het inderdaad daar op lijkt dan hoef je geen 50-75 euro in te leveren bij de garage die deze zelfde (mogelijk) gemakkelijke handeling uitvoert.

Plus het is zondag dus er zullen weinig tot geen garages open zijn vandaag.
Dit is enkel een vraag, en een hele logische ook, aangezien er niet bij staat dat dit geprobeerd is. Dat jij dat "lekker zuur onbehulpzaam antwoord weer" vind is een aanname. We weten nu in elk geval de reden, en dat is vanwege het budget, of eigenlijk het gebrek aan budget.

Daarnaast is je argument dat het zondag is niet valide aangezien het sinds de laatste week ineens begon.

[ Voor 6% gewijzigd door unimatrix zero op 17-06-2018 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ja dat weet ik RvV
Maar was gisteren kleine stukjes aan het rijden toen de tempratuur snel omhoog ging .
En voor die tijd had ik er nooit last van .
het is begonnen toen het veel warmer werd .
maar nu is het lang niet meer zo warm buiten maar doet die het nog en dat vind ik zo raar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chemist13
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23-06 15:25
Defecte thermostaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-07 14:00

RvV

Defecte thermostaat zou kunnen. Bij BMW blijven die dingen dan open staan waardoor je auto nooit meer op temperatuur komt. Misschien dat ze bij Opel juist dicht blijven staan als ze hun beste tijd hebben gehad.

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Zal eerst even nogmaals checken met de verwarming aan te zetten en dan op hoogste stand warme lucht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fore!
unimatrix zero schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:49:
[...]

Dit is enkel een vraag, en een hele logische ook, aangezien er niet bij staat dat dit geprobeerd is. Dat jij dat "lekker zuur onbehulpzaam antwoord weer" vind is een aanname.

Daarnaast is je argument dat het zondag is niet valide aangezien het sinds de laatste week ineens begon.
Dan verschillen we daarin in menig omdat zulke "onschuldige" vragen vaker langskomen als dooddoener bij soortgelijke topics.
Elk apparaat kun je bij een reparateur inleveren en hen het laten uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unimatrix zero
Fore! schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:54:
[...]

Dan verschillen we daarin in menig omdat zulke "onschuldige" vragen vaker langskomen als dooddoener bij soortgelijke topics.
Elk apparaat kun je bij een reparateur inleveren en hen het laten uitzoeken.
Ik heb specifiek geprobeerd er geen dooddoener van te maken door niet te vragen "Wat zei de garage?"
Maar door naar de reden te vragen, en daardoor kwam er belangrijke informatie tevoorschijn welke rechtvaardigt dat deze tweaker het probleem voorlegt aan een online forum.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
unimatrix zero schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:59:
[...]
Maar door naar de reden te vragen, en daardoor kwam er belangrijke informatie tevoorschijn welke rechtvaardigt dat deze tweaker het probleem voorlegt aan een online forum.
Want het moet gerechtvaardigd worden omdat... :?

Zullen we nu gewoon ontopic gaan en proberen óf TS te helpen óf gewoon verder te klikken naar een ander topic als we er geen kaas van gegeten hebben of niets zinnigs toe te voegen hebben? Ik heb vooral jou specifiek nog niets nuttigs zien bijdragen in dit topic ondanks dat ik al 4 reacties van je tel.

[ Voor 10% gewijzigd door RobIII op 17-06-2018 12:06 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RP92
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 04-07 19:25
Als de motor warm is kun je dan de dikke koelwater slangen nog inknijpen?
Of zijn deze heel hard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Net gedaan kachel op de hoogste stand warme lucht en de tempratuur liep naar beneden even een klein stukje gereden en de tempratuur bleef zakken dus is de termostaat wel goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
nee de koelwater slangen zijn niet hard kan ze gewoon inknijpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-07 16:21
Zit hij tegen de 100 of op de 100? Als het goed is zou je fan moeten aanslaan. Zo ja, dan is dit helemaal normaal. Vooral bij oudere Opels. DIt heeft te maken met de tempertuureters va Opel. Uiteraard als je koelvloeistoniveau op peil is.

Bij de meeste auto' s blijft de meter precies op 90 staan terwijl in realiteit deze temperatuur tussen 80 en 100 is. Zo heb je tijdens het rijden rijwind en zakt het temperatuur, en in de file rond de 100 zal zitten. Oudere Opels die laten hun temperatuur wat nauwkeuriger zien.

[ Voor 6% gewijzigd door com2,1ghz op 17-06-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hij loopt langzamer hand op naar de 100 maar door net de kachel op de hoogste warme stand te zetten kreeg die geen kans om naar de 100 te lopen en zakte bijna naar de 90 zoals die voor die tijd altijd op stond onder het rijden zelfs als ik 100 rijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Thermostaat leek al niet te zijn omdat de ventilator aanslaat.
Dat de boel koeler wordt wanneer je de verwarming aanzet is niet vreemd omdat je de warmte weghaalt.

Omdat de koelvloeistof niet lijkt te lekken, zou het kunnen dat de waterpomp stuk is? Ik weet niet hoe je dat zou kunnen controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke de waterpomp maar zou het kunnen dat er wat ik heb gelezen er een sensor die er ook voor de meter is dat die niet helemaal goed reageerd ?
Maar aan de andere kant lijkt me dat niet logisch omdat ik al in de vraag stelde dat hij ineens omdat de tempratuur meter op 100 stond de motor stroever begon te lopen net of dat er een aanhanger achter de auto
Maar ben ook maar een leek heb er een heel klein beetje verstand van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWeaKLeGeND
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05:05
Anoniem: 744527 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:17:
Hij loopt langzamer hand op naar de 100 maar door net de kachel op de hoogste warme stand te zetten kreeg die geen kans om naar de 100 te lopen en zakte bijna naar de 90 zoals die voor die tijd altijd op stond onder het rijden zelfs als ik 100 rijd
Juist als je 100 gaat heeft je motor veel kans om te koelen door al de luchtstroming, hou rekening met dat effect bij het uitvoeren van tests. Het is niet zo dat je motor warmer hoort te zijn bij 100 ivm bij 50 'omdat je sneller gaat'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
Anoniem: 744527 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:20:
Maar aan de andere kant lijkt me dat niet logisch omdat ik al in de vraag stelde dat hij ineens omdat de tempratuur meter op 100 stond de motor stroever begon te lopen net of dat er een aanhanger achter de auto
Dat hij "stroever" loopt is een soort failsave. Komt ook voor als het motorsturingslampje aanslaat, auto is dan niet meer vooruit te branden, extra gas geven is net alsof je hem verzuipt. Kennelijk is het bereiken van 100graden ook een reden om in storing te raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oke dank je wel Fore .
Maar nu is de vraag wat kan het zijn de waterpomp is dat een mogelijkheid ?
Of ja zeg het eens zit er wel mee want gebruik de auto dagelijks om naar mijn werk te gaan .
En op de fiets is het echt veel te ver en andere collega,s draaien andere diensten .
En openbaar vervoer gaat ook al niet .
Denk dat het verstandig is om van de week even de auto te laten checken met een uitlees computer er aan te bevestigen ..
Via een hele goedkope Garage bij mij ergens in de buurt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Waar zit het motor sturings lampje dan is dat te zien in het dashboard ?want daar zie ik geen lampje branden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 197141

Koppakking kapot komt nogal eens voor bij een Corsa van die bouwjaren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• driedees
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:10
Ik heb er de ballen verstand van, maar las wel met veel plezier deze tweakblogs van een Corsa liefhebber: Aapjes autoblog Geen idee of hij actief is op GoT, wellicht kun je hem een DM sturen of op dit topic wijzen.

It's always funny until someone gets hurt and then it's just hilarious. FNM

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat voor motorblok ligt er in je Corsa?
Anoniem: 197141 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:40:
Koppakking kapot komt nogal eens voor bij een Corsa van die bouwjaren.
Mwoh, gemiddeld niet vaker dan elke andere willekeurige auto van dergelijke leeftijd.
Dus die kans is niet heel gek groot. Zeker met de kettingblokjes gebeurt het nagenoeg nooit. Die kunnen met 4 ton op de klok nog goed zijn (mits de kettingspanner niet verkloot raakt, altijd netjes optijd olie wisselen helpt veel)
Ja die is actief op GoT. Zonder activiteit op GoT krijg je geen Tweakblog ;) Die 'koop' je met karmapunten.
En ja, hij zou er vast ook wat over kunnen zeggen.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Als de koppakking kapot is moet je dan niet ook andere dingen merken aan de auto zoals alleen de temperatuur stijging want als ik de hoogste stand van de verwarming pak en warme lucht en de tempratuur zakt dan geheel naar wens ....dan moet je toch ook andere dingen merken lijkt mij als de koppakking stuk is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 744527 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:45:
Als de koppakking kapot is moet je dan niet ook andere dingen merken aan de auto zoals alleen de temperatuur stijging want als ik de hoogste stand van de verwarming pak en warme lucht en de tempratuur zakt dan geheel naar wens ....dan moet je toch ook andere dingen merken lijkt mij als de koppakking stuk is ?
Als de koppakking lek is en je koeling schiet de lucht in, dan is dat omdat het kookpunt van het water verhoogd wordt door de druk die uit de verbrandingskamers afgevoerd wordt naar het koelsysteem.
Je zou dan ook koelwater moeten verliezen, want die druk wil hoog genoeg oplopen dat het overflow ventiel in de dop van de koelwatertank dan open schiet.

Zodra dat ventiel open schiet, gaat de druk omlaag en krijg je een flashboil situatie. Dus dan had je op z'n minst al eens een wolk witte rook (stoom) onder de motorkap vandaan moeten hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door McKaamos op 17-06-2018 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Al de oliedop er af gedraaid, en zit daar smurrie op ?(roomkleurig)
Als je echt moet rijden vandaag, dan raam open en de verwarming vol aan.

(zorg dat een koelsysteem gevuld is met koelvloeistof en geen water.
water zorgt voor corrosie in het systeem en koelt minder goed)

[ Voor 37% gewijzigd door Hackus op 17-06-2018 12:54 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 744527 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:45:
Wanneer de koppakking een kleine lekkage heeft van koelwater naar cilinder krijg je ook deze verschijnselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Er zit een geen smurrie op de oliedop .
En verlies geen koelwater

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Anoniem: 197141 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:49:
[...]

Wanneer de koppakking een kleine lekkage heeft van koelwater naar cilinder krijg je ook deze verschijnselen.
En verlies je koelwater, wat volgens de TS niet gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Koelwaterverlies kan langzaam gaan nog, wel zou je wat overdruk in je koelsysteem moeten hebben dan.
Corsa van mijn dochter begon ook zo totdat bij een rit op de snelweg ineens er een grote lekkage ontstond en heel veel witte rook

[ Voor 39% gewijzigd door Anoniem: 197141 op 17-06-2018 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nee verlies geen koelwater .en het gaat om een OpeL Corsa BX14SZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Even assistentie oproepen:
@Aapje @Destruction
Anoniem: 744527 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:54:
Nee verlies geen koelwater .en het gaat om een OpeL Corsa BX14SZ
Okay, een 1.4 8klepper met Monopoint injectie en DIS onsteking. Plus een Siemens Simtec ECU.
Ik meen dat je die nog kan uitlezen met de paperclip methode.
Storingen die geen motormanagement lampje af laten gaan, worden wel gelogd, dus die moet je kunnen uitlezen.
Zie: http://www.mk3oc.com/foru...sis-paperclip-test.15032/

Verder zou ik denken aan simpelweg een verstopping in een van de koelwater leidingen.
Het kan zomaar helpen om even de boel goed door te spoelen. Eventueel met een flesje koelsysteem reiniger.
Goed naspoelen met water en dan weer verse koelvloeistof er in. Die blauwe van de action is ruim voldoende voor zo'n Corsa en kost je de kop niet.
Met het huidige weer is het opzich ook prima om eventjes met gewoon water in je koelsysteem te rijden, als je niet meteen wil investeren in fatsoenlijke koelvloeistof.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• biomass
En het kan misschien ook geen kwaad de vraag van de TS te plaatsen in Het grote Opel topic - Deel 3

Het lijkt er op dat de temp-sensoren van je motor nog goed zijn (hij houdt in, en de fan slaat aan). Stilstaand kokend water afkoelen in de radiator gaat ook, het moet haast wel de pomp zijn?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

biomass schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:02:
[...]

Pomp, of een verstopping in het koelsysteem.
In ieder geval lijkt alles er op te wijzen dat het koelwater onvoldoende gecirculeerd wordt idd.

Een verstopping is het goedkoopste om even te checken. Pomp is lastiger (zit nogal diep weg gebouwd bij die blokjes, hele distributie moet er af) en kost meer in de aanschaf.

[ Voor 13% gewijzigd door McKaamos op 17-06-2018 13:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Dank jullie allen voor deze antwoorden .
Hier kan ik tenminste verder mee komen .
En helemaal geweldig deze Tweakers Topic ..
Ga zo door als ik de auto weer helemaal klaar heb horen jullie het van mij ..nogmaals hartelijk dank .allemaal .
Iedereen 1 geweldige dag toegewenst
Groetjes vanuit Zwolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• biomass
@McKaamos De verstopping ontstaat dan door vervuild koelwater? (Ik lease al jaren, dus ben zelf geen auto-klusser)
Ben het met je eens dat zowel een pomp er in één keer mee kan stoppen, als dat een blokkade zich in één keer vormt als troep in je leiding loskomt en dan weer ergens anders vast gaat zitten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

biomass schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:19:
@McKaamos De verstopping ontstaat dan door vervuild koelwater? (Ik lease al jaren, dus ben zelf geen auto-klusser)
Ben het met je eens dat zowel een pomp er in één keer mee kan stoppen, als dat een blokkade zich in één keer vormt als troep in je leiding loskomt en dan weer ergens anders vast gaat zitten?
Dat kan inderdaad. Koelwater moet je eigenlijk elke zoveel jaar vervangen.
De anticorrosieve additieven raken verbruikt, en dan kan er kalk of roest (of aluminium oxide, afhankelijk van de materialen waarvan de motor is gemaakt, in dit geval is het gietijzer en dus roest) in het koelsysteem zitten.
Dat kan los komen en een blokkade veroorzaken, of een vernauwing waardoor het water niet lekker stroomt.

Andere rommel kan natuurlijk ook. Stel dat er ooit al eens een inwendige lekkage van olie naar het koelwater is geweest ofzo, en de boel nadien nooit fatsoenlijk ververst.
Of iemand heeft het koelwater verdund met gewoon water. Zwolle heeft relatief hard water (kalkhoudend) dus als dat gebeurd is, kan er ook overmatig veel kalk in de motor zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door McKaamos op 17-06-2018 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 03-07 22:04
Klinkt precies als het probleem wat ik een aantal jaren geleden met een Hyundai had.
Temperatuur liep snel op richting de max.
Op de snelweg (bij rustig rijden) was het minder erg dan in de stad.
Koelventilator ging wel aan.
Bij verwarming aanzetten, bleef de temperatuur wel normaal.

Oorzaak: defecte thermostaat, waardoor er nauwelijks koelvloeistof door de radiator werd gekoeld.

Succes ermee.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 118% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m-vw
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 11:47

m-vw

GEZOCHT: De Kluts

RvV schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:52:
Defecte thermostaat zou kunnen. Bij BMW blijven die dingen dan open staan waardoor je auto nooit meer op temperatuur komt. Misschien dat ze bij Opel juist dicht blijven staan als ze hun beste tijd hebben gehad.
Als ervaringsdeskundige kan ik je melden dat bij mijn Opel dit ooit ook het geval was.

Radiator tot de nok toe gevuld en nog de naald in het rood. Andere Thermostaat en het probleem was opgelost.
Is denk ik ook niet de moeilijkste reparatie om eventueel zelf te doen.

Garmin FR245M + HRM-RUN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mylan Piron
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 02-07 21:06
McKaamos schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:23:
[...]

Dat kan inderdaad. Koelwater moet je eigenlijk elke zoveel jaar vervangen.
De anticorrosieve additieven raken verbruikt, en dan kan er kalk of roest (of aluminium oxide, afhankelijk van de materialen waarvan de motor is gemaakt, in dit geval is het gietijzer en dus roest) in het koelsysteem zitten.
Dat kan los komen en een blokkade veroorzaken, of een vernauwing waardoor het water niet lekker stroomt.

Andere rommel kan natuurlijk ook. Stel dat er ooit al eens een inwendige lekkage van olie naar het koelwater is geweest ofzo, en de boel nadien nooit fatsoenlijk ververst.
Of iemand heeft het koelwater verdund met gewoon water. Zwolle heeft relatief hard water (kalkhoudend) dus als dat gebeurd is, kan er ook overmatig veel kalk in de motor zitten.
In geval van hard leidingwater is het beter om gefilterd regenwater (waar geen kalk in zit) te gebruiken heb ik eens gelezen in een theorieboek voor het vrachtwagenrijbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 00:33

Aapje

Opel-beun
Brazos schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:29:
[...]

De kachel zit soms voor de thermostaat. Dat de kachel werkt wil nog niet zeggen dat de thermostaat niet dicht blijft zitten. Je kunt de thermostaat zelf testen door hem te demonteren en hem in een pannetje water op het vuur/kookplaat te zetten, zo rond de 84-92 graden zou hij open moeten gaan.
Demonteren vereist bij deze 1.4 8v een nieuwe d-riem daar zit deze achter namelijk.

Ik verdenk dat deze auto nooit echt onderhoud gehad heeft, en dat er koelkanalen verstopt zitten in de radiator. Kortom dat deze maar voor een klein deel nog goed werkt. Uit te sluiten door even te voelen aan de radiator (Weg blijven bij de ventilator met je handjes).

Als deze egaal warm is, kan het probleem nog wel eens bij de waterpomp liggen, heb al meerdere keren goedkopere plastic-versies gezien die door cavitatie(verdenk ik) halve schoepen miste.

Is het probleem spontaan gekomen of nadat je een reparatie/probleem had? Ifso: kan best zijn dat er een luchtbel in je systeem zit rondom de sensor.

@McKaamos , action heeft ook G12+ wat over 't algemeen beter is voor alu-koppen. Gaarne geen blauwe vloeistof in opels mikken, zit er standaard ook niet in :)

Thermostaatjes bij Opel kom je meestal dat ze open staan. Lastig tot niet op temp-komen...

[ Voor 6% gewijzigd door Aapje op 17-06-2018 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 101% gewijzigd door Brazos op 25-11-2021 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-07 22:35

Part

Helemaal niets.....

Aapje schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:03:
[...]

....

Als deze egaal warm is, kan het probleem nog wel eens bij de waterpomp liggen, heb al meerdere keren goedkopere plastic-versies gezien die door cavitatie(verdenk ik) halve schoepen miste.

....
Ander probleem van deze plastic-versies is dat de rotor/impeller barst en deze gaat slippen op de as.
In het begin werkt de pomp dan soms nog wel even maar naar verloop van tijd slijt de impeller zo ver uit dat hij niets meer doet.
Vaak is dit slippen wel te horen. Het klinkt een beetje als een slecht lager.

Afbeeldingslocatie: http://www.bimmerboard.com/members/shogun/crackedplasticimpellerM30.gif

Maar kijk eerst maar of de thermostaat nog goed is.
Deze is vaak heel eenvoudig te vervangen en kost ook niet zoveel. (niet altijd dus)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 30-06 05:50
Brazos schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:41:
[...]

De pomp, maar ik kan me bijna niet voorstellen dat de thermostaat bij deze Opel bij de distributieriem zit.
Is toch echt zo. Tijd terug nog de distributie gedaan bij een Astra, maar dan wel met zelfde motor. Om de thermostaat te wisselen moet het nokkenas tandwiel eraf. Daar zit ie achter.

En inderdaad beslist niks anders dan roze g12 in deze motoren doen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Bas. op 17-06-2018 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022
Anoniem: 744527 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:51:
Ja dat weet ik RvV
Maar was gisteren kleine stukjes aan het rijden toen de tempratuur snel omhoog ging .
En voor die tijd had ik er nooit last van .
het is begonnen toen het veel warmer werd .
maar nu is het lang niet meer zo warm buiten maar doet die het nog en dat vind ik zo raar
Geen permanente oplossing.

Maar zet je kachel volgas aan als je temperatuur op 100graden staat.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Part schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:08:
[...]

Ander probleem van deze plastic-versies is dat de rotor/impeller barst en deze gaat slippen op de as.
In het begin werkt de pomp dan soms nog wel even maar naar verloop van tijd slijt de impeller zo ver uit dat hij niets meer doet.
Vaak is dit slippen wel te horen. Het klinkt een beetje als een slecht lager.

[afbeelding]

Maar kijk eerst maar of de thermostaat nog goed is.
Deze is vaak heel eenvoudig te vervangen en kost ook niet zoveel. (niet altijd dus)
Zo erg heb ik ze nog niet gespot :) Heb wel ze gezien dat ze 50% van een schoep kwijt zijn geraakt. Maargoed, heb ook stalenversies gezien die met water gevuld waren... Halve schoep weggerot.

Je komt er pas achter als je dingen gaat uitsluiten, d-riem setje(waterpomp) vervangen + thermostaat meenemen.

Zou met dit type auto niet gek duur moeten zijn, 250~ 400 euro max. Onderdelen kosten +/- 120 euro rest zit in manuren, ik kan 't intussen in een anderhalf uur. Maargoed, ik kan alle boutjes blind vinden. Ik verdenk zelf echter de radiator ervan, dat deze niet genoeg flow-heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:22
Hoe lang heb je de auto al ? Daarmee bedoel ik: is dit anders dan anders, of heb je de auto net en valt het je nu op? Je geeft aan dat het ineens begon, maar ik kan daar niet uithalen of je de auto al langer hebt.

Reden dat ik het vraag is dat ik destijds een iets oudere Opel heb gehad met hetzelfde blok (als ik het zo zie) en daar was het vrij normaal dat de motortemperatuur opliep tot 100 graden (grens van het rode gebied) in de zomer met korte stukjes (weinig rijwind). Op de 100 graden slaat dan de fan aan die de temperatuur dan weer laat teruglopen tot halverwege/driekwart en dan herhaalt het verhaal zich.

Destijds mee naar de garage geweest en het antwoord was dat het voor die blokken normaal was en dat het misschien niet zo gelukkig was dat ze het rode gebied zo vroeg hebben laten beginnen.
Het heeft verder ook nooit tot problemen geleid en zolang de fan het doet zou er niets mis moeten gaan bij 100 graden.

[ Voor 5% gewijzigd door Korvaag op 18-06-2018 10:41 ]

UNOX: The worst operating system

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Korvaag schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:34:
Hoe lang heb je de auto al ? Daarmee bedoel ik: is dit anders dan anders, of heb je de auto net en valt het je nu op? Je geeft aan dat het ineens begon, maar ik kan daar niet uithalen of je de auto al langer hebt.

Reden dat ik het vraag is dat ik destijds een iets oudere Opel heb gehad met hetzelfde blok (als ik het zo zie) en daar was het vrij normaal dat de motortemperatuur opliep tot 100 graden (grens van het rode gebied) in de zomer met korte stukjes (weinig rijwind). Op de 100 graden slaat dan de fan aan die de temperatuur dan weer laat teruglopen tot halverwege/driekwart en dan herhaalt het verhaal zich.

Destijds mee naar de garage geweest en het antwoord was dat het voor die blokken normaal was en dat het misschien niet zo gelukkig was dat ze het rode gebied zo vroeg hebben laten beginnen.
Het heeft verder ook nooit tot problemen geleid en zolang de fan het doet zou er niets mis moeten gaan bij 100 graden.
Had je niet mischien een 1.4 16v Sport met AIrco? Die lopen wat warmer op de thermostaat/motorkoeling. Want de koelers hebben twee trappen, beginnen langzaam te draaien bij 96c en voluit bij 100c. Maar ook goed hebben veel last van vervuilde radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Aapje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:52:
[...]

Had je niet mischien een 1.4 16v Sport met AIrco? Die lopen wat warmer op de thermostaat/motorkoeling. Want de koelers hebben twee trappen, beginnen langzaam te draaien bij 96c en voluit bij 100c. Maar ook goed hebben veel last van vervuilde radiatoren.
Zeker niet.. een 1991 Opel Kadett, maar die had dezelfde 8V 1.4i motor volgens mij. De latere Corsa's en Astra's hebben die motor ook nog gehad, al dan niet met kleine aanpassingen. Zeker gezien het feit dat hier gesproken wordt overde 8V monopoint is het volgens mij nog dat oude blok. Ze zijn in die jaren inderdaad ook verschenen met de nieuwe 16V multipoint.

[ Voor 15% gewijzigd door Korvaag op 18-06-2018 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapje

Aapje

Opel-beun
Korvaag schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:47:
[...]

Zeker niet.. een 1991 Opel Kadett, maar die had dezelfde 8V 1.4i motor volgens mij. De latere Corsa's en Astra's hebben die motor ook nog gehad, al dan niet met kleine aanpassingen.
Klopt wel ja, C14NZ zat daarin, lage compressie versie van de 1.4 8v die de TS heeft.

De B Corsa 1.4/1.6 16v met Airco is iig een apart gevalletje, die heeft een rare koeler setup.

De std. 8v-jes moeten gewoon rond 92c lopen @ bedrijfstemp, maargoed... TS kan vast wel even proberen of de radiator egaal warm is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korvaag
Aapje schreef op maandag 18 juni 2018 @ 13:50:
[...]

Klopt wel ja, C14NZ zat daarin, lage compressie versie van de 1.4 8v die de TS heeft.

De B Corsa 1.4/1.6 16v met Airco is iig een apart gevalletje, die heeft een rare koeler setup.

De std. 8v-jes moeten gewoon rond 92c lopen @ bedrijfstemp, maargoed... TS kan vast wel even proberen of de radiator egaal warm is.
C14NZ klinkt bekend ja...
Ik had een whopping 60pk ;)

De exacte temperatuur weet ik niet meer, maar mijn meter stond bij normaal rijden op de 'helft' en het rode gebied zal wel 100 graden zijn geweest. Bij warm weer stuiterde de meter bij mij van de helft naar rood en terug. Dit op geleide van de fan.

Pagina: 1