Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-09 08:25
TL,DR: Ik ben momenteel werkloos na het op de klippen lopen van mijn nieuwe job (1 maand). Ik zou mogelijks voor de 3de keer naar mijn vorige werkgever kunnen terugkeren. Goed plan gegeven mijn situatie en persoonlijkheid? Graag jullie visie!

Hieronder mijn situatie globaal geschetst (ben Belg, dus Belgische terminologie):

1ste werkervaring: Na mijn Bacheloropleiding Toegepaste Informatica ben ik bij bedrijf A (+-350 medewerkers) gestart als Field/Technical Service Engineer. Installaties van de eigen maatsoftware (voor diverse artsen), met bijhorende hardware (zeer basis servers (Hyper-V, vooral voor TS, bijna niks qua AD, policies en Exchange), desktops, laptops, randapparatuur, simpele netwerken, etc). Technische interventies.
Na net geen 3 jaar ben ik vertrokken door frustraties omwille van inefficiëntie binnen het bedrijf, collega's die mijn inziens onterecht ontslagen waren, het werk binnen mijn team minder technisch werd, etc.
Ik was toen vrij veel op de baan en dacht dat dit mogelijks interessanter was om te minderen. Ik wou op technisch vlak ook iets meer proberen dan het veredelde huis, tuin, keuken IT gebeuren hier.

2de werkervaring: System/Support Engineer bij een bedrijf B (klein, +-12 medewerkers). Grotere KMOs en bedrijven als klant, dus uitgebreidere IT: ESXi, Citrix, uitgebreide AD/policies, Exchange / O365, etc. Hoewel dus technisch zeker een uitdaging, bleek het voor mij niet evident om dit "al doende" te leren (grotendeels door remote support te bieden, en navragen bij collega's als het niet alleen lukt). Ik had een contract van bepaalde duur, 5 maanden. Ik heb een vast contract aangeboden gekregen maar geweigerd. Te veel remote support op materie die mij onvoldoende bekend is -> stressvol. Hier was bedrijfsinefficiëntie o.i.d. niet echt een probleem. Redelijke band met de collega's. Verloning was vergelijkbaar dan bij A, maar de randvoorwaarden (firmawagen) wel minder.

3de werkervaring: Kort hierna opnieuw gestart bij mijn eerste werkgever A, in dezelfde functie, maar ander team (= andere markt). Iets technischer dan de eerste keer. Snel ingewerkt, kende de meeste collega's al, dat was fijn. Ging relatief goed voor 2 jaar. Dan begonnen bepaalde frustraties weer te spelen. Omschakeling CRM/ERP pakket naar iets nieuws met meer kinderziektes dan wat anders. Wisseling directe leidinggevende (had een goede verstandhouding met mijn toenmalige chef). Toen ik vernam dat een andere afdeling collectief een aanzienlijk loonsverhoging / voordeel kreeg (5x de waarde v/d opslag van mij / mijn afdeling), vond ik dit behoorlijk onfair. Het was de druppel die de emmer deed overlopen, dus na 2 en een kwart jaar opnieuw ontslag gegeven.

4de werkervaring: Gestart bij bedrijf C (100 medewerkers) als Field Service Engineer. Installatie/interventies in een specifieke branche. Maatsoftware en ondersteunende hardware (naast standaard desktop, laptops, randapparatuur ook toch wel 'complexe' configuraties: servers, firewalls, networking, etc). Bleek meer intern werk (remote support) dan voorzien (=bij sollicitatie werd aangegeven). Liep hier tegen hetzelfde probleem/gevoel aan als bij bedrijf B: gebrek aan vertrouwen en voldoening, gemis van zelfstandigheid. Na een maand gewerkt te hebben met mentaal een redelijke dip als gevolg, zag ik het niet meer zitten. Ik heb mijn HR manager aangesproken voor een gesprek, en de volgende dag werd mijn overeenkomst beëindigd. Niet dat dat geheel onverwacht is gezien hetgeen er gezegd is. Denk dat we niet compatibel zijn.
Er was technisch veel te leren, maar het traject zou lang en stressvol worden Het CRM pakket was text-based (via Telnet client), werd ik eveneens niet vrolijk van (in de basis ouder dan mezelf, serieus). Bepaalde policies zoals het eerste uur overwerk niet uitbetalen/recupereren, verplaatsing niet aanzien als werktijd, mensen die er 10 jaar werken en een downgrade van firmawagen krijgen, etc... het hielp niet bij het rooskleurig inzien van de toekomst bij dat bedrijf. Dat ik wat meer loon zou krijgen was het ruimschoots niet waard.

Dit is waar ik momenteel sta. Laatste belangrijk puntje om toe te lichten:

Mijn persoonlijkheid: Als ik eerlijk ben met mezelf, heb ik een 'milde vorm' het Syndroom van Asperger (English) (disclaimer: zelf-diagnose). Ik heb niet alle kenmerken ervan, maar een aantal keyfactors die ik heb zijn het perfectionisme, het overdreven gevoel voor rechtvaardigheid, bonding issues, en enig pessimisme / een depressie op zijn tijd. Al dit samen met mijn introvert karakter maakt de onderstaande quote van Wikipedia 100% accuraat bij mij:
Drukke sociale gebeurtenissen zijn voor een persoon met het aspergersyndroom vaak onaangenaam; een activiteit is belastend en inspannend [...]. Van daaruit kan zich dan logischerwijs stress, onzekerheid of angst ontwikkelen.
> Me in a new job, makes sense?
En nu?
Ik heb na mijn 2de vertrek bij bedrijf A nog occasioneel contact gehouden met enkele directe collega's en laten vallen dat mijn nieuwe job niet in goede aarde gevallen was. Nu ik weer thuis zit, heeft 1 van die collega's het voortouw genomen om zowel mij maar vooral de leidinggevenden te overtuigen om mij wéér te kunnen laten starten. Zelfde functie als de 2de keer. Ik heb vrijdag telefonisch een gesprek gehad met de manager die hierover zal beslissen. Dinsdag zal ik dit definitief weten. Maar het feit dat iemand in die functie al de tijd neemt voor een gesprek, zegt imo al veel.

Hoewel ik uiteraard 'vereerd' ben dat mijn directe (ex)collega's mij graag zien terugkomen, besef ik ook dat ik al 2x 'beredeneerd' vertrokken ben. Op zich nooit omdat ik het werk zelf niet graag deed, maar omwille van frustraties betreffende randfactoren. Die randfactoren zijn nu echter niet noemenswaardig anders dan de vorige keren, ik ben er tenslotte nog maar een dikke maand weg...

Mijn 2 uitstapjes bij andere bedrijven hebben me voor- en nadelen laten zien. Dat maakt me wat triest betreffende de inefficiënties/gebreken bij bedrijf A, maar heeft me ook de sterke voordelen (o.a. de goede werksfeer tussen de directe collega's en zeer flexibele regeling m.b.t. overuren/verplaatsingen) zien inzien, terwijl ik dat voorheen als de 'standaard' aanzag. Een niet te onderschatten voordeel is dat ik de mensen van bedrijf A ken en er gewoon kan zijn wie ik ben.

Ik besef nu meer dan ooit tevoren dat mijn karakter/persoonlijkheid het allicht onmogelijk maakt om de perfecte job te vinden. Het zal overal wel iets zijn? De vacature en mijn gesprek voor de functie bij bedrijf C klonken veelbelovend, doch sta ik een maand later alweer op straat. Mss moet ik me daar aan proberen herinneren? De eerste tijd zal dat zeker lukken, maar hoe houd ik dat vol?

Wat doe ik dinsdag, als ik de kans krijg opnieuw te starten?

Bedankt voor het lezen en jouw reactie!

(TL;DR at the top!)

Updates:
Verduidelijking 1: de functie bij bedrijf A kan je meer zien als desktop engineer met brede IT kennis. De algemene computer technieker, maar dan op een hoger niveau (basis van servers, virtualisatie, AD). Hier heb ik ruime ervaring in, kan ik bij de betere gerekend worden. In de 2 andere functies, meer richting System Engineering, is mijn ervaring een héél stuk beperkter. Voelt als de switch van senior naar junior.

Verduidelijking 2: Ik vermoed dat het vooral mijn eigen impressie is. Bij bedrijf B wouden ze immers gewoon vast aanwerven. En bij C hebben ze het vermoedelijk zelfs niet zien aankomen...

[ Voor 4% gewijzigd door Tweaker36 op 17-06-2018 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:50
Volg je ook cursussen? Want ik lees veel ik ken het niet of ik moet nog veel leren. Het komt mij meer over dat die banen boven je niveau zijn en dat dat je teveel stress geeft. En dat in combinatie met de rest klapt.
Beetje het geen vertrouwen in eigen kennis wat zich uit in weinig zelfvertrouwen.

In Nederland zou ik zeggen ga eens naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Zodat ze je kunnen helpen en kijken of er manieren zijn om ervoor te zorgen dat je de stress en het vertrouwen onder controle kunt houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 31-08 10:28
Iedere keer neem je zelf ontslag.

Normaal neem je ontslag om naar iets beters te gaan, maar jij lijkt heen en weer te gaan zonder veel vooruitgang.

Het is duidelijk niet geld wat je motiveert om over te stappen. Je lijkt een beeld in je hoofd te hebben van een perfecte baan die bij je past en dat jaag je na.

Ook al zou je een perfecte baan vinden, na een paar jaar kan er weer iets veranderen waardoor je toch weer teleurgesteld bent.

Misschien moet je niet een "perfecte" baan zoeken maar een "goeie" baan waar je jezelf voor in iedere geval een paar jaar ziet werken met plezier? De perfecte baan voor de rest van je leven bestaat waarschijnlijk niet in de IT wereld die continu veranderd.

Je bent blijkbaar wel goed in wat je doet. Succes met je zoektocht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 22-09 19:00
Even bot gezegd, je bent al 2x bij A vertrokken vanwege de randzaken, en nu wil je weer terug? Persoonlijk zou ik het niet doen omdat die randzaken er nog steeds zijn bij een terugkeer, dus als je het al doet dan moet je een manier vinden om die randzaken los te laten. Anders zit je binnen de kortste keren weer dat je vertrekt, en je zal echt niet iedere keer als het mislukt terug kunnen vallen op werkgever A, die zal echt niet iedere keer je weer welkom heten. Misschien kan je wel kijken om maar parttime te gaan werken, dat een dag minder per week (of per 2 weken) je de ruimte geeft om die randzaken beter los te laten.

Daarnaast, ga niet aan zelfdiagnoses doen op basis van wat je op internet leest, maar laat dat door professionals doen. Er zijn namelijk wel meer mensen die aan sommige eigenschappen voldoen, maar die hebben ook niet meteen enige vorm van Asperger of iets anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Wil je terug naar je oude werkgever omdat je daar graag wil werken?

Of omdat je nu geen baan hebt en het beter dan niks is?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
.Maarten schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:13:
Volg je ook cursussen? Want ik lees veel ik ken het niet of ik moet nog veel leren. Het komt mij meer over dat die banen boven je niveau zijn en dat dat je teveel stress geeft. En dat in combinatie met de rest klapt.
Beetje het geen vertrouwen in eigen kennis wat zich uit in weinig zelfvertrouwen.
Heb al cursussen/opleiding gehad, maar dat is vrij beperkt. Ook niet alles valt in een cursus te leren natuurlijk. Maar hoe kom je hogerop/leer je nieuwe dingen? Gewoon doen, en zien hoe het lukt? Probleem is dat ik dat dus niet graag doe voor het oog van of aan de telefoon met de klant... Is dat de standaard gang van zaken?
In Nederland zou ik zeggen ga eens naar de huisarts voor een doorverwijzing naar een psycholoog. Zodat ze je kunnen helpen en kijken of er manieren zijn om ervoor te zorgen dat je de stress en het vertrouwen onder controle kunt houden.
Will keep in mind.
CheapTweak schreef op zondag 17 juni 2018 @ 14:21:
Iedere keer neem je zelf ontslag.
Normaal neem je ontslag om naar iets beters te gaan, maar jij lijkt heen en weer te gaan zonder veel vooruitgang.
'Beter' is natuurlijk een zeer ruim begrip, en het hangt van zoveel factoren af hoe je 't beleeft, zo blijkt. Factoren die op voorhand zeer lastig in te schatten of na te vragen zijn. Geeft me schrik om nog iets nieuw te proberen.
Ook al zou je een perfecte baan vinden, na een paar jaar kan er weer iets veranderen waardoor je toch weer teleurgesteld bent.
Misschien moet je niet een "perfecte" baan zoeken maar een "goeie" baan waar je jezelf voor in iedere geval een paar jaar ziet werken met plezier? De perfecte baan voor de rest van je leven bestaat waarschijnlijk niet in de IT wereld die continu veranderd.
Ik zou zelfs niet weten wat ik als perfecte job zou zien. Maar veel kans bestaat die idd niet eens. The key to success zal vermoedelijk zijn om vrede te vinden in een goeie job. Don't ask me how.
Transportman schreef op zondag 17 juni 2018 @ 15:54:
Even bot gezegd, je bent al 2x bij A vertrokken vanwege de randzaken, en nu wil je weer terug?
Op eigen houtje zou ik het niet gedurfd hebben om het te vragen, het is voornamelijk door een (ex)collega die hierop aan't pushen was. Maar ik zie het an sich nog wel zitten.
Persoonlijk zou ik het niet doen omdat die randzaken er nog steeds zijn bij een terugkeer, dus als je het al doet dan moet je een manier vinden om die randzaken los te laten. Anders zit je binnen de kortste keren weer dat je vertrekt, [...]
Klopt helemaal, dit zou dan de grootste uitdaging worden. Ik weet niet goed hoe ik dit ga doen, maar ik besef dat het behoorlijk cruciaal is. Ik heb nu wel ervaren dat het elders niet meteen beter is voor mij. Dat gevoel ga ik echter moeten proberen vasthouden. En dat is vorige keer ook niet heel erg lang gelukt...
[...] en je zal echt niet iedere keer als het mislukt terug kunnen vallen op werkgever A, die zal echt niet iedere keer je weer welkom heten.
Klopt. Eén keer teruggaan is al ongebruikelijk, dit zou het helemaal een soap maken. Overigens niet enkel van mijn kant...
Daarnaast, ga niet aan zelfdiagnoses doen op basis van wat je op internet leest, maar laat dat door professionals doen. Er zijn namelijk wel meer mensen die aan sommige eigenschappen voldoen, maar die hebben ook niet meteen enige vorm van Asperger of iets anders.
Valid point, heb ik ook al over nagedacht. Alleen weet ik niet of ik mezelf vooruit help met een officiële stempel. Mss volstaat mijn officieuze stempel voor mij wel.
SmurfLink schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:03:
Wil je terug naar je oude werkgever omdat je daar graag wil werken?
Of omdat je nu geen baan hebt en het beter dan niks is?
Terechte vraag, moeilijk antwoord. Ik denk dat het meer is uit schrik voor een nieuwe baan. Heb er nu 2 geprobeerd, en beide deed ik aanzienlijk minder graag, of waren er andere factoren die minder goed uitdraaiden dan bij de oude werkgever. Een nieuwe omgeving is sowieso al stresserend.
Dus het is een beetje een negatie, maar de oude job is het beste van wat ik tot hiertoe al gedaan heb...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Dat klinkt alsof je je oude job gebruikt om te vluchten voor je angsten die gepaard gaan met de verandering van een nieuwe job vinden. Vind je dat zelf een goede reden om daar weer te gaan werken?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arwintju
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-09 08:21
Ik zou er toch ernstige bedenkingen bij hebben om voor de 3de keer terug te keren bij de oude werkgever waar je tot 2 keer toe zelf bent weg gegaan. Waarom zou deze keer anders zijn/worden dan de voorgaande 2 keren. Ik denk dat de kans heel groot is dat het weer zo eindigt als de eerste 2 keer. Dan zou ik gewoon iets anders zoeken en proberen daar je heil in te vinden. Bedenk wel dat het ook niet zo lekker staat op je CV. Je wisselt erg vaak van baan en dat schrikt toch af lijkt me. Neem er rustig de tijd voor, mits je dat financieel kan hebben, en bedenk wat je echt wil en ga daar naar opzoek. Zorg dat je vooraf een heel goed beeld heb van de werkzaamheden die je moet gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
SmurfLink schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:22:
Dat klinkt alsof je je oude job gebruikt om te vluchten voor je angsten die gepaard gaan met de verandering van een nieuwe job vinden. Vind je dat zelf een goede reden om daar weer te gaan werken?
Het is mss meer de realisatie dat de perfecte job niet zal bestaan. En het is maar de vraag of er voor mij een betere job bestaat. Het is ook niet de bedoeling om te blijven veranderen, want daar wint niemand bij, noch ik, noch de werkgever(s).
Arwintju schreef op zondag 17 juni 2018 @ 18:47:
Ik zou er toch ernstige bedenkingen bij hebben om voor de 3de keer terug te keren bij de oude werkgever waar je tot 2 keer toe zelf bent weg gegaan. Waarom zou deze keer anders zijn/worden dan de voorgaande 2 keren.
Het gaat niet anders zijn. De enige optie is dat ik het anders/beter zal moeten opnemen/relativeren/van me afzetten. Dat besef is er inmiddels, het plan van aanpak ontbreekt vooralsnog.
Ik denk dat de kans heel groot is dat het weer zo eindigt als de eerste 2 keer. Dan zou ik gewoon iets anders zoeken en proberen daar je heil in te vinden. Bedenk wel dat het ook niet zo lekker staat op je CV. Je wisselt erg vaak van baan en dat schrikt toch af lijkt me. Neem er rustig de tijd voor, mits je dat financieel kan hebben, en bedenk wat je echt wil en ga daar naar opzoek. Zorg dat je vooraf een heel goed beeld heb van de werkzaamheden die je moet gaan doen.
An sich heb ik wel even de tijd op financieel vlak. Het moet geen half jaar gaan duren, maar enkele maanden kan ik overbruggen. Probleem is dat er zoveel verschillende jobs zijn binnen IT, met allemaal verschillende invullingen. Dat maakt het zeer lastig in te schatten wat me best zou passen. Ik ben 27, maar tot op heden heb ik het alleszins nog niet gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
De perfecte baan bestaat niet, net als de perfecte partner, er zijn altijd lusten en lasten. Misschien is een jobcoach iets voor jou? Kun je naar hartelust mee sparren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaker36
Ik wil bij deze iedereen bedanken voor de input en feedback. Het heeft mij geholpen om bepaalde zaken in te zien / te kaderen.

Ik heb inmiddels meerdere mensen binnen bedrijf A gesproken, met gisteren als laatste de HR manager. Heb een eerlijk en open gesprek gehad, maar ik wist al een beetje hoe laat het was als ik er door ging. HR is not your friend. Vandaag te horen gekregen dat ze besluiten niet met me verder te gaan.

Niet dat het geheel onverwacht, onterecht, onbegrijpelijk o.i.d. is, maar ik had gehoopt dat we 't nog konden laten werken. Uiteraard zou ik dan aan mezelf moeten (laten) werken. Dat had ik ook aangegeven dat ik hieromtrent de opties aan 't bekijken ben, en beloof werk van te maken. Maar goed. Het stopt hier. Into the void.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:31
Troost je, dat is normaal.
Bij ons kan je ook één keer weg gaan en dan terugkomen, maar een derde keer terugkomen is uitgesloten.

Als je de tweede keer niet meer bij het bedrijf past en besluit om te vertrekken, dan gaat het de derde keer niet beter zijn. Ook ben je op voorhand je geloofwaardigheid wat kwijt. Iedereen gaat ergens toch met de gedachte zitten van... en hoe lang blijft hij deze keer.
Je hebt ook 2 keer kunnen zien hoe goed of slecht het bedrijf was, en toch besloot je om weg te gaan. Dat gaat de 3de keer niet beter zijn.

Je hebt een technisch IT profiel, daar moet zeker iets mee te vinden zijn gezien de krapte op de markt momenteel.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:02

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Het is wat mosterd na de maaltijd, maar toch krijg je mijn twee cent. Want ik denk dat de situatie verder strekt dan alleen werkgever A. Het klinkt alsof HR je een lol heeft gedaan. Ook mijn gevoel bij het lezen van dit topic was: "Waarom zou het nu wel werken?"

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Pagina: 1