Serieschakeling LED lampen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel168
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-12-2021
Beste tweakers,

Ik heb hier 3 led lampjes die ik in serie wil schakelen. Net alles aangesloten maar nu brandt alleen de eerste LED. Wat zou ik fout gedaan hebben? (Ben zelf geen ster met elektra)

Ik heb t volgende gedaan:

Plus op de plus van de eerste led
Min op de min van de laatste led

Dan heb ik min naar plus van eerste naar tweede en ook van tweede naar laatste gedaan om zo de cirkel rond te krijgen zeg maar..

Wat kan dr aan de hand zijn? Hoop graag op een oplossing. ( Word gek hier:( )

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Hoeveel volts jaag je er doorheen?
En wat voor LEDs gaat het om?

Stel dat je 3 volt hebt (2 AA batterijen) en je LED's hebben per stuk 1,8 volt nodig om te branden, dan zal de eerste gaan branden, maar de tweede niet, want er is nog maar 1,2 volt over na de eerste LED.
Je zal dus 5,4 volt er doorheen moeten jagen om ze allemaal te laten branden.

Maargoed, LED's beperken hun stroomsterkte niet, dus je zal er een weerstandje voor moeten zetten, anders branden ze binnen no-time kapot.

Stel dat je 4 AA batterijen in serie zet, dus 6volt als voedingsspanning hebt. Dan zal je 0,6volt met een weerstand moeten wegwerken.
Zonder de berekening te geven is dat 30Ohm weerstand. De dichstsbijzijnde standaard E12-serie weerstand is 33ohm, en die is prima geschikt hier voor.

https://www.ledtuning.nl/nl/weerstand-calculator

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Daniel168 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:23:
...Ik heb hier 3 led lampjes die ik in serie wil schakelen...
Wat voor ledlampjes zijn het; hoeveel volt en (milli) ampere?
En wat is je voedingsspanning?

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 18:22

Tens

let me drink about it

je hebt een stroomkring, want anders zou er niks branden.
Dus vreemd dat er maar eentje brand.
Zijn de leds identiek?
Wat is de totaal spanning, en de spanning per led?
Wat is de stroomsterkte van de kring?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 05-06 18:22

Tens

let me drink about it

McKaamos schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:50:

Stel dat je 3 volt hebt (2 AA batterijen) en je LED's hebben per stuk 1,8 volt nodig om te branden, dan zal de eerste gaan branden, maar de tweede niet, want er is nog maar 1,2 volt over na de eerste LED.
:?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-05-2024

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Drempelspanning voor een LED ligt wss hoger dan wat de eerste LED aan energie verbruikt, ofwel er is voor de 2e LED niet genoeg spanning over.

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

en waarom in serie ipv bijvoorbeeld paralell wat gebruikelijk is gekeken naar de meeste voedingen.

maar zonder info over de voeding en specs vd lampjes valt er inderdaad niet veel zinnigs over te zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 10:08
Als eerste is het belangrijk te weten dat je iedentieke leds in serie schakeld , een led brand ongeveer bij 2,1 v dus je moet al een bron hebben van 6,3 v om de leds aan die bron te schakelen zonder weerstand .
Nu de max stroom van een led bedraagt 20 mA maar meestal beperken we deze tot 10 a 15mA . Dus bron moet zoveel kunnen leven en spanning hoog genoeg . Dus gewoon de wet van OHM toepassen , heb je een hogere spanning dan weet je dat je over de 3 leds samen 6,3 volt zult hebben , de rest staat over de weerstand bij een stroom van 15 mA dus weerstand is bronspannig -6,3 / 15 mA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als je praat over LED lampen vrees ik dat hij 220v lampen bedoeld.....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hobbyist-pc
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 04-06 10:08
Dan zou de persoon toch niet spreken over een plus en een min mocht het gaan over lampen van 220volt of ben ik mis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Tja... TS geeft zelf aan geen ster te zijn met elektra, dus hoe juist is zijn uitleg over plus en min.....

Als je gewone LED's in serie aansluit branden ze gewoon alle 3 of geen maar niet 1, ik vrees dat het hier om LED's gaat met een driver.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:10
WhizzCat schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:41:
[...]

Drempelspanning voor een LED ligt wss hoger dan wat de eerste LED aan energie verbruikt, ofwel er is voor de 2e LED niet genoeg spanning over.
Alleen werkt dat bij een serieschakeling niet zo, je moet de drempelspanning van ALLE leds in de serie kring overkomen om er überhaupt stroom doorheen te krijgen.

Vandaar de :?

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel168
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08-12-2021
Het ging inderdaad om een Led met driver. Sorry voor de late reply.

Probleem is wel opgelost gelukkig.. de led holder zat verkeerd om :P

Thanks voor de moeite iig!
Pagina: 1