Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UTP plan voor mijn nieuwe appartement

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• smoldersonline
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17-11 20:47
Beste Tweakers,

Ik ben een paar dagen geleden de (trotse) eigenaar geworden van een recent opgeleverd (nieuw) appartement. Ik had helaas geen invloed op de uitvoering van de elektrische installatie (in bijlage, groen is van mij). Het appartement wordt de komende weken verder afgewerkt, zoals bijvoorbeeld vloeren/plinten en schilderwerk. Voor de volledigheid: ik ben een technische (bijna) leek, met een fysieke beperking. Deskundigen zeggen me dat ik geen extra leidingen meer kan laten aanleggen in de vloeren of wanden. Daar heb ik overigens ook de tijd en het budget niet voor.

In drie van de vier (woon)vertrekken is één UTP aansluitpunt geplaatst. Wat ik graag nog zou realiseren is dat ik in alle woonvertrekken (in totaal) 3 vaste UTP aansluitpunten beschikbaar heb. In de ‘techniek’ ruimte (server), wil ik graag mijn mediaserver plaatsen, dus daar zou ook een UTP punt moeten komen.

Mijn eerste uitdaging is om in de twee UTP-loze ruimten (#4 en server) een eerste UTP punt te krijgen. Gelukkig ligt er een loze leiding vanuit de meterkast (met XS4All 500 Mbit/s glasvezel) naar de techniek/server ruimte. Die ga ik (doen) gebruiken om een UTP punt te realiseren in de server ruimte. Vanuit die ruimte kan ik dan (met een gigabit switch) door de muur naar ruimte #4 om daar het eerste UTP (opbouw)punt te creëren. So far so good, hoop ik dan maar.

De volgende uitdaging is dan om in de woonvertrekken (1, 2, 3 en 4) nog twee extra UTP te creëren. Ik wil graag hoge (120mm) strakke MDF plinten. Volgens mijn klus/timmerman is het geen probleem om in de plinten ruimte te creëren voor twee UTP kabels. Mijn plan is dan als volgt (voor vertrekken 1, 2, 3 en 4):
1) bij het oorspronkelijke UTP punt (in het vertrek) plaats ik een gigabit switch,
2) vanuit de switch gaan twee kabels in de plint,
3) op twee punten in het vertrek komt een kabel uit de plint naar boven.

Mijn eerste vraag aan de experts is of mijn plan ergens op lijkt, of dat dit sowieso niet gaat werken en dat het helemaal anders kan en moet. Verder ben ik onzeker over:
- welk type kabel ik het best kan gebruiken voor in de plint, en
- of ik bij de extra aansluitpunten (die uit de plint komen) kan volstaan met een female RJ45 stekker, of moet ik daar een UTP (opbouw) contactdoos plaatsen, en
- of ik m’n energieverbuik kan beperken bij de keuze voor de switches, of hoef ik me daar niet zo’n zorgen over te maken?

Allereerst dank voor het lezen. En dan ben ik jullie natuurlijk ook zeer erkentelijk voor alle input!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z3dmBUAOb3E4YkwNMB6IPfe7/medium.jpg

Alle reacties

• Joopieboy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 29-12-2020

Joopieboy

No smoke, no poke

Qua bekabeling zou ik 'gewoon' cat5e nemen, op die afstand en zeker qua dikte wat je bij cat6 krijgt en je nu toch al prima gigabit eroverheen kan sturen is dat meer dan prima.

Qua afwerking met die plinten is een goed idee, ik zou alleen geen opbouwdoos gebruiken maar of gebruik maken van een systeem in de plint, die zijn er vaak wel, of de kabels zo op lengte maken dat ze achter je meubel komen, je daar een switch plaatst een vandaaruit gaat werken. Energieverbruik van een switch is minder dan een led lamp dus daar zou ik mij niet teveel zorgen over maken. :)

Het leven is te kort om geduld te hebben!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Ik neem even aan dat de bestaande UTP dozen in de meterkast uitkomen.
Je moet daar dan een patch paneel plaatsen om de kabels op af te monteren.
Gebruik beslist stugge kabel en geen flexibele.
Als je CAT5e gebruikt kun je mogelijk drie kabels door een buis krijgen en hoef je geen switches te gebruiken.
Even zoeken, maar er zijn wand contact dozen te koop met drie(of vier) aansluitpunten of anders gebruik je keystones wat iets duurder is maar veel makkelijker werkt.

Persoonlijk zou ik in de plinten een kant en klare kabel met stekkers en al leggen die kun je in heel veel lengtes kopen.
Zelfs kabels maken door er connectors aan te knijpen raad ik altijd af, maar als je dat doet moet je beslist flexibele kabel gebruiken, ander kun je geen connectors aanknijpen.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• smoldersonline
@jJoopieboy en @ Ben(V) - da's hele waardevolle feedback, waarvoor veel dank!

Ik ben er nog niet helemaal uit, maar twee extra CAT5e kabels in de bestaande buizen klinkt goed. Daar was ik zelf waarschijnlijk nooit opgekomen. En dan vanuit dat (3weg) punt (nu dan zonder switch) verder achter de plinten. Ik denk ook dat CAT5e wel voldoende is, maar weet nog niet of ik kabel moet kopen met specifieke kabel afscherming? Ik neem aan dat ik voor de buizen dan stugge kabel neem en voor achter de plinten kant en klare (flexibele) kabel.

Ik ben zelf fysiek beperkt en ken in mijn vrienden en kennissenkring zo 1-2-3 niet iemand die me kan helpen om dit te realiseren. Kan ik voor de uitvoering van zo'n klus terecht bij het lokale (elektrotechnische) installatiebedrijf?

Nogmaals reuze bedankt!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Waarom heb je in iedere kamer zoveel aansluitingen nodig ? Volgens mij is 2 utp kabels in een leiding al een uitdaging 3 is meestal onmogelijk of je moet een speciale kabel hebben. Laat eerst offertes uitbrengen voor wat je wilt. bedenk dat een 5 poorts switchje 35 euri kost en een een Aircube met 4 en wifi 80 euri. Met die laatste heb je meteen volledig Wifi AC in je hele huis.
Denk dus goed na over wat nodig is, en wat het kost. 1grote 24 poorts switch kan aanlokkelijk lijken maar ook meer verbruiken dan je denkt.
Kortom neem de tijd om te puzzelen en als de vloeren er nog niet in liggen en je ook een ondervloer wilt leggen kunnen daar prima kabels in.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-11 21:39
Als je perse meer aansluiting wilt maar deze niet in de vloer kwijt kunt is dit misschien een optie :
https://www.elektroschakelmateriaal.nl/products?q=tehalit
Kabelgoten maar dan uitgevoerd als plint in verschillende uitvoeringen. Met opbouw modules voor stroom / UTP / Coax / Speakers . . .

(Natuurlijk ook bij andere firma's verkrijgbaar :))

[ Voor 8% gewijzigd door Dronium op 17-06-2018 13:29 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Het klopt dat 3 kabels in een buis een uitdaging is maar misschien lukt het als je CAT 5e gebruikt.
Altijd met twee mensen werken en speciaal glijmiddel voor kabeltrekken toepassen.
En niet geschoten is altijd mis dus persoonlijk zou ik het zeker proberen en lukt het niet kun je altijd nog terugvallen op twee of zelfs maar een kabel.

Nadeel van overal switches is duidelijk, (lelijk, heeft een stroom aansluiting nodig en verbruikt 7x24uur stroom).

Kabel met afscherming is volkomen onzin in een thuissituatie, de twist in de aderparen zorgt ervoor dat geen enkel storing op de aderparen kan komen.

Of de installatiebedrijf netwerkkabel kan aanleggen zul je bij hem moeten vragen, het is wel iets anders dan stroomdraden trekken.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ben(V) schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:34:
Nadeel van overal switches is duidelijk, (lelijk, heeft een stroom aansluiting nodig en verbruikt 7x24uur stroom).
Het verbruikt een beetje stroom ja, daar valt weinig op af te dingen. Wat betreft dat het een stroom aansluiting nodig heeft en lelijk is: Als je drie aansluitpunten nodig hebt, dan neem ik aan dat er redelijk wat apparatuur staat. Bij mijn TV + alles eromheen heb ik dit bijvoorbeeld nodig. Maar daar heb je sowieso al een stekkerdoos nodig, dus extra kabeltje daarin lukt meestal ook wel, en achter het TV meubel is vast wel ruimte om een switch te gooien.

Het zal natuurlijk niet altijd zo zijn, maar ik neem aan toch meestal wel dat je enkel zoveel aansluitingen nodig hebt als er ook een hoop apparatuur al staat, waarbij een switchje extra weinig maakt.

• smoldersonline
Opnieuw veel dank voor alle reacties!

De vloer is helaas (!) geen optie.

In twee vertrekken zit het UTP punt (wat mij betreft) op een onlogische zichtplek. Wat ik me door dit draadje bedenk (dank @Joopieboy) is dat ik de switch ook kan plaatsen bij een van de 'nieuwe' UTP punten. Dan kan ie inderdaad makkelijk 'uit beeld'.

Gevoelsmatig heb ik een voorkeur voor een patch paneel in de meterkast met drie kabels per buis naar de vertrekken. Ik ga morgen langs bij het lokale installatiebedrijf, of ze dat aandurven.

Hebben jullie misschien nog tips voor een goed (online) adres voor kant-en-klare kabels, met een ruime keuze voor de lengte?

Edit: ik was zojuist nog even ter plekke. Er gaat vanuit de meterkast één (donker)grijze kabel omhoog in een buis. Er gaan twee dezelfde kabels omlaag in één buis. Dat zijn best dunne kabels. Hoe kan ik zien wat voor type kabels het zijn?

[ Voor 15% gewijzigd door smoldersonline op 17-06-2018 19:26 ]

• Ben(V)
  • Nu online
Dunne kabels zijn meestal telefoonkabels.
Kun je niet zien waar ze op aangesloten zitten?

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
smoldersonline schreef op zondag 17 juni 2018 @ 16:49:
Dat zijn best dunne kabels. Hoe kan ik zien wat voor type kabels het zijn?
Hoeveel aders heeft de kabel? 8 (4 paren van 2) betekend in ieder geval dat het UTP kabel is en geen telefoon, zoals @Ben(V) aangeeft (telefoon heeft voldoende aan 4 aders, netwerk kan daar ook wel overheen, maar dan zit je met een 100Mbit/s limiet).

• smoldersonline
Volgens mij UTP, staat ook zo op het schema (openingspost). Moet bekennen dat ik de wanddozen niet gecheckt heb. Ik hoop maar dat de kabels tenminste CAT5e zijn. Dat staat dan weer niet in de documentatie die ik heb.

Dit wordt nog een heel gepuzzel (met veel hulp van buiten) voordat ik het plan definitief heb. Ik vind het jammer dat ik geen demontabele plint-oplossing kan vinden die ik ook mooi vind. Dat maakt de keuzes die ik nu maak definitief. Of ik moet de plinten weer van de wanden slopen en weer nieuwe plaatsen, maar das ook weer zoiets,

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-11 12:00
even over je plinten, als je geen schoonmaker hebt zou ik geen plinten nemen met een platte bovenkant want die dingen afstoffen moet vaker dan je denkt ;)

Verder lijkt het alsof je gecombineerde coax/utp wcdozen hebt, als die ook samen in een buis zitten wordt het lastig om er een 2e, laat staan 3e, utp kabel bij in te proppen

• smoldersonline
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mBM7tuJHO71vLDnU47izOb5M/thumb.jpg

Dit gaat in de meterkast de buizen in. Een buis met één kabel, en de andere buis met twee kabels. Als ik het goed zie is dit een patchkabel (en geen installatiekabel).

Misschien dat ik deze nog laat vervangen door CAT6, de meningen zijn verdeeld of dat zinvol is.

Voor in de plinten denk ik CAT6 te gebruiken, zeker omdat ik die later niet meer kan vervangen.

Om van één aansluitpunt per vertrek drie punten te maken ga ik waarschijnlijk lokaal (in het vertrek) werken met switches.

Ik heb nog een week of twee om te puzzelen voordat de plinten tegen de muur gaan.

Edit: waar ik nog mee worstel is hoe ik de patchkabel die uit de plint komt zal afwerken. Ik kan daar -vlak boven de plint- een opbouw contactdoos plaatsen. Een alternatief is om voldoende lengte te nemen (1,5 mtr, ofzo) en een RJ45 connector monteren. Of het werkt weet ik niet, maar als alternatief voor de opbouw contactdoos overweeg ik een female RJ45 connector te monteren.

Ideaal zou iets zijn voor in de plint, maar kan niets vinden.

[ Voor 23% gewijzigd door smoldersonline op 18-06-2018 14:38 ]

• Qlimaxxx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 29-09 21:03
Als je problemen hebt met stroomtoevoer naar een switch dan kun je ook een switch nemen die op 802.3af POE(Power Over Ethernet) werkt. Daar kun je dan gelijk een AP bij hangen. Dit is natuurlijk wel iets duurder, maar dan hoef je geen extra kabels te trekken en stopcontact in de buurt te hebben. Dan is het alleen nog zaak om hem netjes te verstoppen, maar daar zijn natuurlijk genoeg oplossingen voor(zeker als je iemand kent of bent die creatief is met hout en verf).

Edit: Je gaf ook ergens aan dat je liever 3 UTP kabels naar elk vertrek hebt. Heb je in elk vertrek dan zoveel apparatuur staan dat 1000Mbit/s FDX niet voldoende is? Anders is er niet echt een functionele reden om meer dan 1 UTP naar elke kamer te trekken.

[ Voor 21% gewijzigd door Qlimaxxx op 18-06-2018 14:40 ]

• Ben(V)
  • Nu online
@smoldersonline
Die kabel is zoals je ziet een CAT 5e kabel en als hij soepel is dan is het een patch kabel en zitten er ergens RJ45 stekkers aan, is het een stugge kabel dan zal hij ergens op een wandcontact doos afgemonteerd zijn.
Is het een soepel kabel en ergens op een wandcontactdoos afgemonteerd dan gaat dat op den duur problemen geven.

RJ45 connectors aanknijpen raad ik sterk af.
Neem ofwel een kant en klaar kabel met stekkers eraan en voldoende over lengte ofwel plaats een wand contactdoos.
In het laatste geval moet je stugge kabel in je plint leggen, maar dan moet je die kabel helemaal doortrekken tot aan je patchpaneel in de meterkast en daar afmonteren.

@Qlimaxxx
POE powered switches bestaan bij mijn weten niet.
Er zijn alleen switches die POE kunnen leveren en dat is hier niet van toepassing.
En hij zal vast niet om drie aansluitingen vragen omdat hij het leuk vind, maar omdat hij het nodig vind.

• Qlimaxxx
Ben(V) schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:32:
@smoldersonline
Die kabel is zoals je ziet een CAT 5e kabel en als hij soepel is dan is het een patch kabel en zitten er ergens RJ45 stekkers aan, is het een stugge kabel dan zal hij ergens op een wandcontact doos afgemonteerd zijn.
Is het een soepel kabel en ergens op een wandcontactdoos afgemonteerd dan gaat dat op den duur problemen geven.

RJ45 connectors aanknijpen raad ik sterk af.
Neem ofwel een kant en klaar kabel met stekkers eraan en voldoende over lengte ofwel plaats een wand contactdoos.
In het laatste geval moet je stugge kabel in je plint leggen, maar dan moet je die kabel helemaal doortrekken tot aan je patchpaneel in de meterkast en daar afmonteren.
Ik zie niet in waarom je geen RJ45 stekkers zou moeten monteren op een (stugge) UTP kabel. Als je dit netjes doet en niet als een lomperik met die releasepin omgaat dan kan dit een prima oplossing zijn. Toegegeven: een in/opbouwdoos is een stuk netter.

Edit: RJ45 stekkers monteren op een soepel kabel is vervelend werk. Ik gebruik bij voorkeur alleen soepel kabel als patchkabel of als prefab kabel. Maar ik blijf erbij, RJ45 pluggen monteren op een stugge kabel gaat stukken beter, wil prima en wordt ook wereldwijd erg veel toegepast. Als je 1 of 2 UTP-kabels hebt ga je natuurlijk niet met patchpanelen werken.
@Qlimaxxx
POE powered switches bestaan bij mijn weten niet.
Er zijn alleen switches die POE kunnen leveren en dat is hier niet van toepassing.
En hij zal vast niet om drie aansluitingen vragen omdat hij het leuk vind, maar omdat hij het nodig vind.
Ubiquiti heeft er meerdere in het assortiment. Er zijn vast ook andere leveranciers die deze apparaten leveren.

https://tweakers.net/pric.../ubiquiti-unifi-us-8.html
https://tweakers.net/pric.../ubiquiti-nanoswitch.html

Beide met passthrough. De bovenste zelfs met 802.3af passthrough als je maar met 802.3at voedt. :)

[ Voor 9% gewijzigd door Qlimaxxx op 18-06-2018 16:45 ]

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09:54
Qlimaxxx schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:42:
[...]

Ik zie niet in waarom je geen RJ45 stekkers zou moeten monteren op een (stugge) UTP kabel. Als je dit netjes doet en niet als een lomperik met die releasepin omgaat dan kan dit een prima oplossing zijn. Toegegeven: een in/opbouwdoos is een stuk netter.
Stekkers monteren op een stugge, open, kabel is vragen om problemen. Als je regelmatig met de kabel beweegt (oftewel uittrekken en opnieuw insteken) zal op den duur de kabel kapot gaan.
[...]

Ubiquiti heeft er meerdere in het assortiment. Er zijn vast ook andere leveranciers die deze apparaten leveren.

https://tweakers.net/pric.../ubiquiti-unifi-us-8.html
https://tweakers.net/pric.../ubiquiti-nanoswitch.html

Beide met passthrough. De bovenste zelfs met 802.3af passthrough als je maar met 802.3at voedt. :)
Die NanoSwitch is volgens mij een deprecated device en dus niet aan te bevelen.
@smoldersonline ben je toevallig ook nog op zoek naar een of meerdere access points voor wifi? Want de Ubiquiti UniFi AC In-Wall is dan ook een hele mooie oplossing. Te plaatsen over de inbouwdoos, wordt van stroom voorzien via PoE, en aan de onderkant zitten twee netwerkpoorten om andere apparatuur op aan te sluiten.

• Ben(V)
  • Nu online
@Qlimaxxx
Aha dat van die switches wist ik niet.

Rj45 pluggen zijn niet gemaakt om op stugge kabel te knijpen al zijn er speciale rj45 pluggen die daar wel voor geschikt zijn, maar het blijft prutswerk.
Dat jij het makkelijker vind doet er eigenlijk niet toe.

Ik blijf erbij alles waar een RJ45 plug voor nodig is neem je kant en klare kabel voor.
En voor kabels in muren gebruik je stugge kabel en die monteer je af op ofwel een wand contact doos ofwel een patchpaneel.
Connectors aanknijpen is prutswerk en krijg je uiteindelijk spijt van.

• Qlimaxxx
RobertMe schreef op maandag 18 juni 2018 @ 16:51:
[...]

Stekkers monteren op een stugge, open, kabel is vragen om problemen. Als je regelmatig met de kabel beweegt (oftewel uittrekken en opnieuw insteken) zal op den duur de kabel kapot gaan.
In een vorige baan was dit de standaard en dat was toch een vrij groot NL bedrijf. Ik heb er zelf ook absoluut niet deze ervaringen mee. Dan heb ik het over duizenden RJ45 stekkers op stugge kabels, en nog nooit deze klacht gehoord.
[...]

Die NanoSwitch is volgens mij een deprecated device en dus niet aan te bevelen.
@smoldersonline ben je toevallig ook nog op zoek naar een of meerdere access points voor wifi? Want de Ubiquiti UniFi AC In-Wall is dan ook een hele mooie oplossing. Te plaatsen over de inbouwdoos, wordt van stroom voorzien via PoE, en aan de onderkant zitten twee netwerkpoorten om andere apparatuur op aan te sluiten.
Die NanoSwitch is gloednieuw. Verkrijgbaar sinds 19 januari 2018.
Een in-wall kan eventueel ook, maar dat kan een duur geintje worden als je dat als hoofd wi-fi voorziening gaat gebruiken. Die dingen hebben nou niet bepaald een groot bereik.
Ben(V) schreef op maandag 18 juni 2018 @ 17:13:
@Qlimaxxx
Aha dat van die switches wist ik niet.

Rj45 pluggen zijn niet gemaakt om op stugge kabel te knijpen al zijn er speciale rj45 pluggen die daar wel voor geschikt zijn, maar het blijft prutswerk.
Dat jij het makkelijker vind doet er eigenlijk niet toe.

Ik blijf erbij alles waar een RJ45 plug voor nodig is neem je kant en klare kabel voor.
En voor kabels in muren gebruik je stugge kabel en die monteer je af op ofwel een wand contact doos ofwel een patchpaneel.
Connectors aanknijpen is prutswerk en krijg je uiteindelijk spijt van.
Zie mijn reactie op de persoon boven je. Ik moet toegeven dat ik in deze situatie ook niet voor pluggen zou kiezen. Toch heb ik het duizenden malen zo geïnstalleerd en kom ik het ook over zo tegen. En enige klacht die ik tegenkom is het releasepinnetje dat afbreekt. Of de persoon die het gemonteerd heeft moet die isolatie al niet t/m de trekontlasting laten doorlopen... Goed afgemonteerd is het super duurzaam.

• Ben(V)
  • Nu online
Onzin, zelf aangeknepen RJ45 blijven prutswerk ook al denk jij van niet.

Hele slechte trekontlasting, niet geschikt voor stugge kabels omdat het geen vorkje is waar de kern ingeklemd wordt, maar een pennetje dat in de kabel prikt en dat werkt natuurlijk niet met een massieve kern.

• smoldersonline
Dank voor alle reacties!

Door een gebrek aan kennis en ervaring doe ik graag even een stapje terug. Anders raak ik het spoor misschien bijster, en dat zou ik heel jammer vinden.

Ik heb 'n vertrek met één UTP wandcontactdoos op de verkeerde plek. Geen mogelijkheden voor bedrading in wanden of vloeren. Wel mogelijkheden in de plinten.

Bij het nieuwe UTP punt moeten een PS4 en een XS4ALL TV ontvanger bedraad worden aangesloten.

Mijn simpele gedachte: soepele UTP (patch)kabel met aan weerszijden een RJ45 connector. Kabel in plint met een exit uit de plint bij 1) de bestaande UTP wandcontactdoos en 2) de nieuwe locatie in het vertrek. Bij 1) RJ45 in de wandcontactdoos en bij 2) RJ45 in een switch.

Voor twee nieuwe UTP punten gaan er dan twee kabels in de plint. Bij de UTP wandcontactdoos komen dan twee RJ45 connectoren uit de plint, waarvan er een wordt aangesloten.

Natuurlijk niet ideaal, maar als het persé bedraad moet, is dit beter dan een patchkabel over de vloer, dwars door de kamer.

Wat denken jullie van deze basisgedachte?
Pagina: 1