Aankoop MBP 15" voor bewerken 4K video?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhanno
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 24-04 16:52
Goedenavond,

Na lang twijfelen heb ik eindelijk de knoop doorgehakt.. Voor het bewerken van mijn HD en 4k beelden van mijn DJI Mavic Pro drone en Gopro had ik een sterkere computer nodig en final cut pro schijnt top te zijn!

Op sommige fora wordt aangegeven dat het nu een slechte tijd is om de laatste MBP te kopen omdat deze al een jaar geen updates heeft gehad.

Nu zal ik maar gewoon eerlijk zijn.. iemand kan hem voor mij meenemen uit de VS.

Los van deze gunstige prijs, is het nu handig om het recente model te kopen? Of komt er op zeer korte termijn een update en waardoor dit model meteen voor een aanzienlijk lagere prijs verkocht zal worden?

Mvg Hanno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Als je kan wachten, zou ik wachten, maar dan moet je wel bereid zijn om de volle pond te betalen voor de refresh.

Als je nu een nieuwe 2017 model kan kopen voor een zeer gunstige prijs, kan je dat overwegen. Prijzen gaan niet gelijk zo snel dalen na een refresh.

Bij de 2018 model wordt bij de 15 inch hexa cores verwacht. Bij video editing heeft dit natuurlijk een voordeel, maar neemt niet weg dat je met de huidige 15" ook prima 4K kan editen (afhankelijk van je eisen). Let er wel op dat je bij een Mac uit de VS maar 1 jaar garantie hebt, dus AppleCare is wel verstandig om achteraf nog af te sluiten.

Persoonlijk zou ik zelf wachten, maar als je er nu een nodig hebt, dan zou ik hem aanschaffen. Hoeveel scheelt het?

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik ga je niet van een MBP af praten maar waarom Final Cut Pro?

Alternatieven zijn, denk ik, Adobe Premiere, DaVinci Resolve en OpenShot lijken krachtiger en meer ondersteuning voor file formats, hardware en-/de-coding alsmede een grotere "mogelijkheid" voor custom filters, plugins, etc.

Mogelijk dat ik iets mis maar welke specs heeft een MBP tegenwoordig die jij zou willen kopen? Want Apple kennende kan je dit soort apparatuur in 624 verschillende configuraties krijgen; dat maakt nogal een verschil voor het gebruik en je applicaties.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• luckremers
  • Registratie: Januari 2015
  • Nu online
MAX3400 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 23:00:

Alternatieven zijn, denk ik, Adobe Premiere, DaVinci Resolve en OpenShot lijken krachtiger en meer ondersteuning voor file formats, hardware en-/de-coding alsmede een grotere "mogelijkheid" voor custom filters, plugins, etc.
Als je aan een video edit progamma gewent bent is het fijner om niet te wisselen. Daarbij vind ik final cut pro redelijk eenvoudig werken.

Airco? Warmtepomp? Inbedrijfstelling?! DM! | KremersTechSolutions.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

luckremers schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:41:
[...]

Als je aan een video edit progamma gewent bent is het fijner om niet te wisselen. Daarbij vind ik final cut pro redelijk eenvoudig werken.
+
hhanno schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:52:
... en final cut pro schijnt top te zijn!
Topicstarter lijkt nog nooit met FCP gewerkt te hebben. Vandaar mijn vraag. Vanzelfsprekend wissel je minder snel van programma als je er al maanden/jaren mee gewerkt hebt en je hele workflow op orde hebt :)

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhanno
Ja, ik zou graag op de hexa cores wachten maar ik ben al langer dan een half jaar aan het twijfelen tussen welke laptop het moet worden en heb van 1,5 jaar filmmateriaal waar ik een film van wil maken en vind het dus jammer dat dat nog steeds niet kan.. Heb je enig idee wanneer de nieuwe macbooks op de markt komen?
RWK__ schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:57:
Als je kan wachten, zou ik wachten, maar dan moet je wel bereid zijn om de volle pond te betalen voor de refresh.

Als je nu een nieuwe 2017 model kan kopen voor een zeer gunstige prijs, kan je dat overwegen. Prijzen gaan niet gelijk zo snel dalen na een refresh.

Bij de 2018 model wordt bij de 15 inch hexa cores verwacht. Bij video editing heeft dit natuurlijk een voordeel, maar neemt niet weg dat je met de huidige 15" ook prima 4K kan editen (afhankelijk van je eisen). Let er wel op dat je bij een Mac uit de VS maar 1 jaar garantie hebt, dus AppleCare is wel verstandig om achteraf nog af te sluiten.

Persoonlijk zou ik zelf wachten, maar als je er nu een nodig hebt, dan zou ik hem aanschaffen. Hoeveel scheelt het?

[ Voor 16% gewijzigd door hhanno op 17-06-2018 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhanno
Je hebt gelijk, ik heb nooit eerder met FCP gewerkt maar veel mensen in mijn omgeving zijn er erg enthousiast over dus past dat mooi in mijn startende mac plaatje. Heb altijd zelf windows desktops in elkaar gezet maar dat hoeft niet meer van mij. Ik ben ervan op de hoogte dat mensen ook enthousiast zijn over adobe premier..
MAX3400 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:43:
[...]

+

[...]

Topicstarter lijkt nog nooit met FCP gewerkt te hebben. Vandaar mijn vraag. Vanzelfsprekend wissel je minder snel van programma als je er al maanden/jaren mee gewerkt hebt en je hele workflow op orde hebt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hhanno
Als het een Macbook wordt dan zou het nu deze worden denk ik omdat deze het meest geschikt zou zijn voor 4k video beeldbewerking:

pricewatch: Apple MacBook Pro 2017 15,4" i7 2,9GHz, 512GB ssd Zilver (Qwerty)

Adobe Premier:

VOOR

Zeer professionele montage-oplossing
Volledig compatibel met andere Adobe producten
Werkt met vele formaten
Ondersteund exporteren naar Blu-Ray
Projecten op verschillende computers synchroniseren

TEGEN

Vereist abonnement
Erg ingewikkeld voor beginnende gebruikers

Ik ben een beginner die snel gevorderd is omdat ik alles leuk vind wat betreft dit onderwerp en mijn handen jeuken om aan de slag te gaan maar dan denk ik dat Final Cut Pro wel makkelijker is dan premier.

Jullie raden mij op dit onderwerp toch wel een macbook pro aan O-)

Mogelijk dat ik iets mis maar welke specs heeft een MBP tegenwoordig die jij zou willen kopen? Want Apple kennende kan je dit soort apparatuur in 624 verschillende configuraties krijgen; dat maakt nogal een verschil voor het gebruik en je applicaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
hhanno schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:02:
Ja, ik zou graag op de hexa cores wachten maar ik ben al langer dan een half jaar aan het twijfelen tussen welke laptop het moet worden en heb van 1,5 jaar filmmateriaal waar ik een film van wil maken en vind het dus jammer dat dat nog steeds niet kan.. Heb je enig idee wanneer de nieuwe macbooks op de markt komen?

[...]
Er is nog geen datum bekend, maar dat kan al volgende maand zijn of pas eind september/begin oktober.

Als je echter nog nooit met FCP hebt gewerkt en eigenlijk ook nooit met een Mac (?) dan moet je wel erg goed afvragen of je een Mac wilt aanschaffen. FCP kost ook geld.

Daarnaast, zoals MAX3400 al aangeeft, zijn er ook talloze Windows opties beschikbaar voor videobewerking. Heb je bijvoorbeeld ook al gekeken naar een XPS 15 of andere Windows alternatieven? De laatste XPS 15 modellen hebben nu een hexa core en dat ziet er echt niet verkeerd uit. Qua performance is dat ook veel beter dan de MBP 2017 model.

Als je gaat terugvallen op Adobe Premiere, dan is een Mac een slechte keus, want die performed op de Mac aanzienlijk minder dan op een Windows systeem.

Straks geef je ongeveer 2000+ uit, om vervolgens achter te komen dat je FCP niks vindt en macOS maar niet logisch vind werken. Voor dat bedrag kan je ook een zeer courante video bewerkingssysteem bouwen en dan hou je als je het nog goed doet geld over voor de basis model XPS 15.

Als je toch voor de Mac gaat, dan zou ik gewoon wachten.

Kortom, denk goed na wat je precies wilt en of je het op dit moment nodig hebt.

hi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap jouw vraag heel goed. Ik gebruik zelf Adobe Premiere en Final Cut Pro. En beiden hebben ze zo zijn voordelen.

Men is negatief op Final Cut Pro omdat ze in 2010 de hele boeg om hebben gegooid en eigenlijk werd het iMovie +. Tegenwoordig is het zeer zeker goed opgewassen tegen Adobe Premiere.

Aantal voordelen tegenover Adobe
+300 euro is niet duur.
+Zeer veel plugins en effecten beschikbaar. Ook van third parties
+Het is zo veel efficienter. Zo heb je de automatische background rendering. Dus je kan altijd door blijven bewerken in plaats van bij Adobe op enter te drukken en wachten tot die de effecten heeft gerenderd. En na elke bewerking weer opnieuw.
+Het is zo veel sneller.Op dezelfde computer heb ik een 4K video (200mbit) van 7 minuten lang binnen 7 minuten gexporteerd. Bij Premiere duurde het ongeveer 17 minuten. Het is anekdotisch bewijs maar check maar op Youtube hoeveel mensen dit ervaren. Ook de reden waarom kanalen zoals MKBHD, en Jonathan Moss bewerken met Final Cut Pro.

Premiere is best wel log en niet zo stabiel.Althans.. stabiel genoeg maar het crashed relatief wel vaak. Grote voordelen van Premiere zijn:

+dat de interface wel duidelijker is en je het helemaal kunt customizen hoe jij het wilt.
+Het werkt crossplatform. Mac of Windows
+je hebt een abonnement. Dus als onderneming is het wellicht makkelijker te betalen/door te rekenen aan de klant dan in 1 keer een licentie van 1500 af te kopen. (zoals vroeger). En je bent altijd up to date.

Maar back on topic.

Op een MacBook Pro Retina 2012 kon je al relatief makkelijk 4K videos bewerken. Sindsdien is het alleen maar makkelijker geworden. Processoren, GPU's en RAM is ook sneller geworden. Dus of je nu of de volgende update koopt... Qua 4K bewerkingen zal ik me geen zorgen maken. Let wel op ene snelle externe harde schijf! Want 4K videos zijn zwaar en groot en dat kost meer bandbreedte dan 1080P. En als je workflow/timeline hapert of niet lekker loopt zul je ook niet fijn werken.
Pagina: 1