Super laptop gezocht voor fotobewerking

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Wat ga je met je laptop doen?
Hoofdzakelijk fotobewerking met Photoshop en Lightroom. Professioneel gebruik als fotograaf, dus moet er goed en snel mee kunnen werken. Daarnaast standaard gebruik (internet/mailen)

Wat is je budget?
Het liefst onder de 1.000 euro maar wil geen spijt krijgen van een laptop die net niet goed genoeg functioneert

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, zal hem voornamelijk thuis laten staan

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, wil een betrouwbaar en goed merk

Ik ben al maanden op zoek naar een laptop, maar omdat er zoveel is nog steeds niks gekocht. Wanneer is een laptop goed genoeg voor mijn doeleinde. Kan een super dure laptop kopen maar hou het geld wat niet nodig is liever in mijn zak ;) In de winkels krijg ik steeds verschillend advies. Wie kan mij adviseren?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 17:31

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik neig meteen te zeggen: koop een Macbook. Maar ik weet niet welke programma's je gewend bent op een bepaald OS. En of licenties van Adobe overdraagbaar zijn van Windows naar OSX of de andere kant op.

Welke adviezen heb je al gekregen dan? Want in https://tweakers.net/pricewatch/ staan bakken met laptops en mogelijk zit daar iets tussen wat je ook al enkele keren geadviseerd hebt gekregen. Neem ook aan dat fotografen onderling ook informatie uitwisselen en dat je ook van je collega's / concurrenten weet wat ze gebruiken?

Persoonlijk denk ik dat 1000 Euro wat weinig is; ik heb zelf eerder dit jaar voor het eerst een machine gekocht met "maar" 8GB RAM en een mobiele i5 en die vind ik al te langzaam als ik daar 1080p video-editing op doe; mijn PC boven (5 jaar oud) maar met 16GB doet het 4x zo snel.

Laat ik het zo zeggen: mijn ervaringen met Adobe zijn vrij ruim dus als ik iets moet kopen (voor werk), kom ik snel op een i5/i7, 16GB RAM, een 15" scherm (goed gecalibreerd), USB3.1/Thunderbolt, HDMI2.0 output en waarschijnlijk een PCI-E SSD van tenminste 256GB. En dat ga ik niet redden voor 1000 Euro; zeker niet als ik mijn geld ermee moet verdienen en ook nog eens 200 Euro aan support-contracten erop moet afsluiten.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daantje030
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-07-2022
Dank voor je antwoord. Ik ben startend en op fotografie fora lees je ook verschillende reacties, wat opzich logisch is want ieder heeft zijn/haar eigen voorkeuren. Wil wel graag een Windows laptop.
Kom nu steeds uit op de HP Pavilion Power, ligt nu nog de 1.100. De support contracten zijn niet meegenomen in dit budget.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als de computer altijd thuis staat, dan is een desktop een verademing voor het 'zware' werk.
Als het een laptop moet worden, dan zou ik luisteren naar @MAX3400.

Of het een Mac zou moeten worden? Ik vind de kwaliteit van de MBP op dit moment echt ver onder de maat vanwege de verouderde componenten en het abominable toetsenbord. De schermen zijn wel goed.

Je zou ook helemaal out of the box kunnen gaan en een Ubuntu laptop kopen en Gimp (PS alternatief) en Darktable (Lightroom alternatief) gaan gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
Verwijderd schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:41:
Als de computer altijd thuis staat, dan is een desktop een verademing voor het 'zware' werk.
Als het een laptop moet worden, dan zou ik luisteren naar @MAX3400.

Of het een Mac zou moeten worden? Ik vind de kwaliteit van de MBP op dit moment echt ver onder de maat vanwege de verouderde componenten en het abominable toetsenbord. De schermen zijn wel goed.

Je zou ook helemaal out of the box kunnen gaan en een Ubuntu laptop kopen en Gimp (PS alternatief) en Darktable (Lightroom alternatief) gaan gebruiken.
Ng schermen lenen zich juist niet voor fotobewerking! Daar heb je een mat scherm voor nodig. De meeste HP laptops hebben helaas ook glanzende schermen.