Dat stel ik ook helemaal niet. Mijn punt is: in het geval van heel veel games is single threaded performance vaker de bottleneck dan het aantal threads.
Hyperthreading is bij enorm veel games vrij irrelevant. Hier een forum waarop een user talloze games heeft gebenchmarked met en zonder hyperthreading:
https://www.techpowerup.c...perthreading-test.219417/ (en er zijn talloze andere vergelijkende benchmarks te vinden, ze concluderen allemaal hetzelfde. Test het eventueel zelf

)
Het verschil is minimaal, wat logisch te verklaren is. In games worden inderdaad alle threads tegenwoordig goed gebruikt, maar de resultaten van alle threads moeten nog altijd 'verwerkt' worden door de main thread. Deze thread is vaak de bottleneck en de prestaties daarvan worden nog altijd bepaald door single threaded performance.
Een quadcore i5 komt daar in multiplayer soms gewoon te kort, terwijl een quad core i7 door zijn multithreading daar veel minder last van heeft.
Sinds de 8000-serie beschikt een i5 over 6 cores (en 6 threads), zoals ik hierboven zei. De i7 beschikt ook over 6 cores (en 12 threads). Het aantal threads wat een game gebruikt is variabel, maar 6 zijn er op dit moment hoe dan ook genoeg voor gaming.
Een interessante discussie over hyperthreading:
https://www.techpowerup.c...-core-performance.225564/En als de 8600K nou stock een enorm hoge boost heeft zou dat nog een argument zijn, maar stock is die gewoon niet sneller dan een 8700. Wat mij betreft dus een no brainer om voor die 8700 te gaan, met zijn hogere boost én hyperthreading. Dat HWI het daar niet mee eens is doet daar weinig aan af.
De boostsnelheid (die vaak niet stabiel voor lange tijd gehaald wordt trouwens) ligt slechts 300mhz hoger bij de 8700 dan bij de 8600K. Daar tegenover staat dat de basisklok van de 8600K 300mhz hoger ligt dan die van de 8700.
Beide is geneuzel in de marge. Wat er wél toe doet is dat je zo'n 8600K kan overklokken naar 5 ghz, waarmee hij single threaded for sneller is dan een 8700.
Dat HWI (en talloze andere tech-sites) dat met me eens zijn is behoorlijk relevant imho; dat zijn toch de enige mensen waarop je echt moet kunnen vertrouwen wat waar en wat niet waar is, in tegenstelling tot een paar individuen op het internet.
En nogmaals: dan haal ik nog niet eens de prijsdiscussie erbij; het scheelt toch weer 50 euro in het voordeel van de 8600K.
Trouwens, als je advies was geweest: ga voor een chip met de hoogste theoretische performance en het hoogste aantal threads, dan zou je trouwens een 2700X met 8 cores en 16 threads moeten adviseren, en geen 8700K. Als je het mij vraagt valt de 8700K altijd tussen wal en schip en is er geen goede reden om die CPU te kopen in de huidige markt, maar dat terzijde