Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Spotjes schakelen MET Fibaro dimmer ZONDER schakeldraad?

Pagina: 1
Acties:

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-11 09:13
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende: ik heb in de keuken 2 centraaldozen, waarmee ik 2 groepen spotjes kan bedienen met de bijbehorende schakelaars. Nu is het zo dat ik een 3e groep spotjes in de keuken wil, welke ik aparte wil schakelen van de andere 2 groepen spotjes.

Nu begreep ik van iemand dat het mogelijk is om die 3e groep spotjes te kunnen bedienen, zonder dat ik er nieuwe schakeldraad voor aan hoef te leggen? Ik begreep dat je dan bij die 3e groep spotjes op het verlaagd plafond een Fibaro dimmer aan kunt sluiten en achter de schakelaar van bijvoorbeeld groep spotjes 1 zet je dan ook een Fibaro dimmer: je kunt daarmee spotjes groep 1 schakelen, maar door de S2 van de dimmer te gebruiken + een dubbele pulse schakelaar te maken ipv de enkele, kun je de 3e groep spotjes óók bedienen met de pulseschakelaar. Dat kan dan dus eigenlijk draadloos (via z-wave), doordat de dimmer achter de schakelaar (S2) communiceert met de dimmer die je bij de spotjes van groep 3 hebt aangesloten.

Klopt dit zo een beetje? Ik moet er namelijk zeker van zijn, omdat ik nu eventueel nog een extra schakeldraad aan kan leggen (wordt wel lastig want verlaagd plafond ligt er al in, maar kan ik er nu nog uithalen).

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 28-11 11:26
Ja, dat kan.
Je kunt S2 op een bestaande Fibaro Dimmer voor verschillende doeleinden gebruiken, het schakelen van een compleet andere dimmer is er daar één van.

Hou er wel even rekening mee dat, aangezien je op je nieuwe dimmer geen schakelaar aansluit je de ingebouwde mini-'reset'-knop nodig hebt om 'm te koppelen aan je z-wave controller (drie keer snel indrukken). Je moet er dus wel nog even bij kunnen met stroom erop om dat voor elkaar te krijgen.