Subwoofer steeds op standby, RCA versterken?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-10 17:33
Probleem:
Heb zopas mijn muziekinstallatie naar een kleinere kamer verplaatst. Luidsprekers zijn de KEF LS50, integrated versterker is de NuPrime IDA-8 en de subwoofer is de KEF R400b. De versterker is met linkse en rechtse RCA (variabele preamp out dus) verbonden met de subwoofer. Ik zet nu natuurlijk het volume iets lager om te compenseren voor de kleinere ruimte. Allemaal prima, maar spijtig genoeg komt de subwoofer niet meer uit standby. De subwoofer springt enkel aan als ik het volume even harder zet. Dit is echter geen permanente oplossing, want wanneer ik het volume dan terugschroef gaat de subwoofer weer uit na een paar minuten 8)7

Het probleem is dus dat ik te zacht muziek luister om mijn subwoofer aan te doen springen, terwijl ik natuurlijk mijn subwoofer ook bij zachte muziek wil gebruiken.

Blijkbaar zijn er wel meer mensen met een vergelijkbaar probleem en heb dan ook al verschillende zaken gevonden (bvb. https://arstechnica.com/civis/viewtopic.php?f=6&t=1368155 of https://www.whathifi.com/forum/home-cinema/subwoofer-operation-seems-to-be-related-to-volume-level)

Wat ik al gevonden heb en voor mij niet uitvoerbaar is:

- Zet het volume harder-> geen oplossing omdat ik dat niet wil ;)
- Zet het automatisch inschakelen van de subwoofer uit zodat de subwoofer altijd aan staat-> die optie heeft de KEF R400b niet.
- Sluit de subwoofer op een andere wijze aan op de versterker (LFE of luidsprekerkabel) -> heb geen extra bindings posts om via luidsprekerkabel naar de subwoofer te verbinden en heb ook geen LFE. Kan subwoofer dus enkel aansluiten met linkse en rechtse RCA (variabele preamp out).
- Zet het subwooferkanaal apart luider -> dit kan je inderdaad op de meeste receivers doen met LFE, maar dus niet op een integrated versterker. Dit is dus ook geen oplossing.

Wat ik overweeg:
Feitelijk is het enige wat ik moet doen is het signaal van de linkse en rechtse RCA (variabele preamp out) op één of andere manier versterken zodat de subwoofer gemakkelijker 'wakker gemaakt' wordt. Op zich kan dit met elke versterker, maar om nu een aparte versterker te kopen voor mijn subwoofer is me van het goede teveel :o

Ik heb echter hier nog een kleine hoofdtelefoonversterker liggen, de Schiit Fulla 2, die toevallig een line level 3,5mm ingang en een 3,5mm variable preamp output heeft. Als ik het goed begrijp kan ik mijn probleem dus oplossen door 2 kabels te kopen met een 3,5mm aansluiting aan één uiteinde, en linkse en rechtse RCA aan het andere uiteinde (voorbeeld), de linkse en rechtse RCA (variabele preamp out) van mijn integrated versterker met 1 van de kabels te verbinden naar de line level 3,5mm ingang van de Schiit Fulla 2 en vervolgens de 3,5mm variable preamp output van de Schiit Fulla 2 te verbinden met 1 van de kabels naar de subwoofer.

Denken jullie dat dit een oplossing kan zijn of hebben jullie suggesties om dit probleem op een andere manier op te lossen?

Beste antwoord (via Docho op 01-07-2018 17:32)

• Servpage
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 10:27
Heb begrepen dat de sub geen altijd aan optie heeft dus master slave gaat niet helpen, maar waarom zou je de sub niet gewoon LS level aansluiten, kan gewoon parallel aan je speakers en dan kun je de ingangs gevoeligheid achterop de sub regelen.

Collectie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-10 21:11
Het volume op de sub zachter zetten en in het versterker menu flink hoger, werkt bij receivers met sub goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Dankjewel, maar dat is dus net iets wat ik niet kan doen ;) Zoals ik had vermeld, mijn integrated versterker heeft geen mogelijkheid om de subwoofer uitgang apart luider te zetten. Naar mijn weten is dit zo bij de meeste integrated versterkers (in tegenstelling tot receivers waar dit wel mogelijk is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
Een 12v trigger zal er dan ook wel niet opzitten😁
Een master slave stekkerdoos dan maar, zodra de versterker aangaat springt de sub ook aan.
Zucht dat gaat alleen als je de sub op altijd aan kan zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Goofy1978 op 16-06-2018 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Jag

Master slave idd, sowieso betere oplossing dan auto on. Vergeet hem niet op always on (=gewoon on) in te stellen dan.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Heb begrepen dat de sub geen altijd aan optie heeft dus master slave gaat niet helpen, maar waarom zou je de sub niet gewoon LS level aansluiten, kan gewoon parallel aan je speakers en dan kun je de ingangs gevoeligheid achterop de sub regelen.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:53

FeaR

In GoT we trust

Goofy1978 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:21:
Een 12v trigger zal er dan ook wel niet opzitten😁
Een 12V trigger is ook alleen puur in- en uitschakeling van de subwoofer. Die houdt de subwoofer ook niet actief tijdens de gehele sessie.
Servpage schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:37:
..., kan gewoon parallel aan je speakers en dan kun je de ingangs gevoeligheid achterop de sub regelen.
Zoals ik het zie heeft de KEF subwoofer geen High Level ingangen. Er zijn wel verloopje, maar zou je dan niet het singaal zo verzwakken dat de subwoofer nog steeds in stand-by gaat?

Edit:
My bad, zo te zien is er wel een Speaker In. Niet de vorm die je normaal ziet, vandaar keek ik er overheen.

[ Voor 7% gewijzigd door FeaR op 16-06-2018 22:55 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:46
Misschien zelf een high level omzetter maken. Dan kun je uitgangsspanning zelf instellen door de weerstandskeuzes. Of je koopt zoiets https://www.kicker.com/speaker-wire-rca-converter dan kun je de uitgang gewoon met potmeters regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11:35
Ik heb geen oplossing voor je, maar het verbaasd me dat deze producten van elk €1000,- dergelijke basis functies niet hebben. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

@TS ga je met je oplossing zoals je die wenst niet de verhouding tussen het geluid uit je subwoofer en andere speakers uit balans brengen?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
LA-384 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:23:
Ik heb geen oplossing voor je, maar het verbaasd me dat deze producten van elk €1000,- dergelijke basis functies niet hebben. 8)7
De doelgroep van dure stereo versterkers gruwt bij het idee van subwoofers, en enige vorm van roomcorrectie.
Dan liever gouden kabels aanleggen.
Ts zit er nu mee, misschien kan je in de sub wat solderen zodat hij altijd aan staat.
Dan kun je wel master slave stekkerdoos gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Servpage schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 22:37:
Hier heb ik zelfs niet over nagedacht. Ik ging er impliciet vanuit dat een subwoofer aansluiten via luidsprekerkabels enkel mogelijk was als je 4 paren bindings posts had, waarbij 2 paren bindings posts voor de luisprekers zijn en 2 paren bindings posts voor de subwoofer zijn. Ik vind nu inderdaad dat je, zoals wanneer je 2 paar speakers parallel kan aanluiten, je de subwoofer parallel kan aansluiten.

Weet je ergens een voorbeeld van hoe dit aan te pakken? Ik vind hier en daar hierover wel informatie (bvb. https://www.cnet.com/how-to/how-to-hook-up-a-subwoofer-to-a-stereo-system/), maar echt diepgaand is dat nooit.

Als ik het goed begrijp zijn er hiervoor ook aangepaste bananaplugs (voorbeeld), maar kan ik in principe niet gewoon de twee luidspreker kabels in één standaard bananaplug proppen? Bij speciaal aangepaste bananaplugs hiervoor lopen de kosten namelijk snel op. Simpelweg goedkope luidsprekerkabel kopen voor mijn subwoofer klinkt wel aanlokkelijk versus andere oplossingen.

De vraag is natuurlijk of het signaal van de luidsprekerkabel wel 'straf' genoeg is om de subwoofer uit standby te laten komen...
blissard schreef op zondag 17 juni 2018 @ 00:07:
Misschien zelf een high level omzetter maken. Dan kun je uitgangsspanning zelf instellen door de weerstandskeuzes. Of je koopt zoiets https://www.kicker.com/speaker-wire-rca-converter dan kun je de uitgang gewoon met potmeters regelen.
Hoewel ik snap dat dit kan werken, dit lijkt me geen simpelere oplossing dan mijn RCA uitgangen simpelweg te versterken of de luidsprekerkabels parallel te verbinden met de subwoofer?
LA-384 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:23:
Heb gelukkig voor geen enkel van deze producten ooit de volle pot moeten betalen ;) Frustrerend is het natuurlijk wel, een simpele schakelaar op de subwoofer om de automatische standby te kunnen omzeilen had al veel opgelost. Vind het vooral opvallend dat zo'n schakelaar er niet standaard is aangezien ik best wel wat topics vind waar mensen problemen hebben met de automische standby modus (bij alle merken lijkt het).
Goofy1978 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 11:37:
[...]

De doelgroep van dure stereo versterkers gruwt bij het idee van subwoofers, en enige vorm van roomcorrectie.
Dan liever gouden kabels aanleggen.
Ts zit er nu mee, misschien kan je in de sub wat solderen zodat hij altijd aan staat.
Dan kun je wel master slave stekkerdoos gebruiken.
Solderen zie ik toch eerder als een last-resort, probeer het toch liever eerst op andere manieren :)
MrMonkE schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:29:
@TS ga je met je oplossing zoals je die wenst niet de verhouding tussen het geluid uit je subwoofer en andere speakers uit balans brengen?
Als ik bijvoorbeeld er in slaag om met de hoofdtelefoonversterker het signaal +6db te versterken, dan moet ik in principe het volume op mijn subwoofer gewoon lager zetten met -6db. Mijn redenering was dat dit in principe gewoon een nuloperatie is, maar mijn subwoofer hierbij tenminste wel aanspringt :) Of denk ik hier nu iets fout?

Mijn hoofdvraag was vooral: Is het een probleem om het RCA signaal te versterken tussen mijn integrated versterker en de subwoofer. Of kan ik hiermee iets beschadigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
RCA signaal versterken doe je ook in het menu van een receiver als de sub niet aan wil springen.
Zie niet in waarom er wat stuk zou gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10-10 16:22

MrMonkE

★ EXTRA ★

@Docho Dank voor je uitleg.
Ik begrijp wat je zegt :)

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
of er signaal genoeg is om de sub te activeren zal je moeten ondervinden.
Wat de aansluiting aangaat de speakerdraden naar de sub gewoon onder de klemmen vast draaien en de bestaande aansluiting met banaan stekkers gewoon handhaven.
Gewoon proberen lijkt mij.

Collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Heb ondertussen geprobeerd om het uitgaande signaal via de RCA's van de integrated versterker met de hoofdtelefoonversterker te versterken. Hierbij gebruik ik de 3.5mm line in van de hoofdtelefoonversterker en de 3.5mm hoofdtelefoonuitgang. De integrated versterker is verbonden met de hoofdtelefoonversterker door middel van een kabel met 2xRCA aan één uiteinde en 3.5mm aan het andere uiteinde. De hoofdtelefoonversterker is verbonden met de subwoofer door middel van een kabel met 3.5mm aan één uiteinde en 2xRCA aan het andere uiteinde. De hoofdtelefoonversterker staat helemaal open gedraaid (=maximale gain).
Dit werkt, de subwoofer springt nu aan op een lager geluidsvolume bij de integrated versterker. Maar het blijft op het randje, een nog iets lager geluidsvolume op de integrated versterker is al voldoende om het niet meer te doen werken. Verder merk ik dat er nogal wat noise zit op het versterkte signaal uit de hoofdtelefoonversterker. Het lijkt me ook niet zo optimaal dat de hoofdtelefoonversterk constant op maximale gain staat.

Ik ga dus dit weekend ook eens het alternatief uitproberen, het verbinden van de subwoofer met luidsprekerdraad (parallel met de luidsprekers). 2 luidsprekerdraden in één banaanstekker laten uitkomen is echter niet zo comfortabel bij de banaanstekkers die ik heb. Heb namelijk het gevoel dat de draden dan niet strak genoeg in de banaanstekkers zitten en zou niet willen dat deze loskomen en contact maken waar het best niet gebeurt ;) Ik lees dat bij het parallel aansluiten van 2 paren luidsprekers er vaak voor gekozen wordt om het ene paar met banaanstekkers aan te sluiten en het andere paar met vorkstekkers aan te sluiten. Zal een gelijkaardige opstelling proberen voor mijn luidsprekers + subwoofer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Docho
Even laten weten dat het parallel aansluiten van de subwoofer met luidsprekerkabel het probleem heeft opgelost. Ook op lagere geluidsvolumes springt de subwoofer nu aan :)

Dank aan iedereen om mee te denken om dit probleem op te lossen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servpage
Top dat het gelukt is en dat je het ook even laat weten.
Veel luister plezier......

Collectie

Pagina: 1