Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Core2Duo upgraden de moeite waard?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Gast Gebruiker
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 08-11 12:04
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil de mn bejaarde PC van een kleine upgrade voorzien. Mijn PC is ongeveer 10 jaar oud, Destijds samengesteld om erop te gamen. Nu gebruik ik hem voornamelijk als tekstverwerker, browsen en af en toe game ik er nog op. Games die ik erop speel zijn voornamelijk Football Manager, CIV 5 of Cities Skylines. Het gaat allemaal wel, maar het mag net wat soepeler allemaal.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Omdat het zo'n oude PC is, die ik hooguit nog een jaar of 2 ga gebruiken wil ik eigenlijk niet meer €100 uitgeven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Asus P5Q SE
Intel Core2Duo E8400 @ 3.00Ghz
GTX 750 Ti
8GB DDR2
256GB SSD
2TB HDD

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Een snellere processor (socket 775). Ik zat te denken aan een Intel Core2 Quad Q9650. Deze zijn online te vinden voor ongeveer €50.

Ga je overklokken?
Nee

Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil de CPU vervangen en ik wil jullie vragen in hoeverre jullie verbetering in prestaties verwachten.

Beste antwoord (via Gast Gebruiker op 17-06-2018 22:27)

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

een gemodde xeon met vergelijkbare prestaties zoals e5450 SLBBM heb je op aliexpress voor minder dan 20,-
Probeer er dan wel 1 met puntlas ipv sticker te vinden

xeon X5460 SLBBA is nog goedkoper

Het zal nog steeds geen snelheidsmonster zijn maar qua prestaties ga je er voor de prijs flink op vooruit.

Als je je dan verder bedenkt dat je tegenwoordig voor minder dan 150,- al best leuke 2e of 3e gen i5 upgrade setjes kan kopen lijkt 50,- euro voor een Q9650 lijkt me dan weer niet echt de moeite waard.

[ Voor 78% gewijzigd door -36- op 16-06-2018 20:59 ]

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Als die strategie games gebruik maken van zo'n oude quad-core dan kan het wel wat performance schelen. Upgraden naar een goedkope skylake pentium met hyper threading zou al wonderen doen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:12

Croga

The Unreasonable Man

Gast Gebruiker schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:10:
Wat verwacht je van ons?[i]
Ik wil de CPU vervangen en ik wil jullie vragen in hoeverre jullie verbetering in prestaties verwachten.
Niets merkbaars. Het ding heeft op dit moment een enorm slechte performance en zal na de investering een hele slechte performance hebben.....

Acties:
  • Beste antwoord

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

een gemodde xeon met vergelijkbare prestaties zoals e5450 SLBBM heb je op aliexpress voor minder dan 20,-

Het zal nog steeds geen snelheidsmonster zijn maar qua prestaties ga je er voor de prijs flink op vooruit.

Als je je dan verder bedenkt dat je tegenwoordig voor minder dan 150,- al best leuke 2e of 3e gen i5 upgrade setjes kan kopen lijkt 50,- euro voor een Q9650 lijkt me dan weer niet echt de moeite waard.

[ Voor 78% gewijzigd door -36- op 16-06-2018 20:59 ]

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:53

BLACKfm

O_o

Ik denk dat je meer baat hebt bij een E8600 die een paar honderd hertjes sneller is.

Maar met een overclock van je huidige cpu ben je waarschijnlijk net zo goed geholpen. De gekozen quadcore heeft alleen het voordeel van de extra cores, maar is niet sneller dan wat je nu hebt. De investering is het naar mijn idee dan niet waard, als de spellen die je speelt daar verder ook geen gebruik van maken.

Dus eerst eens beginnen met een overclock en kijken of je het daar mee red. Als je CPU te heet wordt kun je nog investeren in betere koeling, maar verder moet je er geen moeite meer in willen steken.

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

sapphire

Die-hard pruts0r

Nouja Games als Cities zijn vrij CPU afhankelijk. Je zou kunnen kijken naar een goedkope quadcore voor deze PC of kijken of je een Phenom II X4 setje op de kop kunt tikken.

Iets van een Phenom II X4 955 met een bordje en ram, of als je heel erg krap zit die CPU en een AM2+ bordje en je huidige ram houden.

Het is altijd heel erg makkelijk en des tweakers om te roepen dat iets de moeite niet meer is maar als je even niets anders hebt..... :)

Even zitten google maar de tip van @-36- is echt geniaal! Heb je op aliexpres gewoon een gemodde Xeon voor $20. Gewoon quad 3 Ghz, als die krengen nou ook nog een beetje OC'en heb je voor een prikkie zelfs inc. eventuele upgrade echt wel wat grappigs.

[ Voor 22% gewijzigd door sapphire op 16-06-2018 20:43 ]

Gabriël AM5

• Gast Gebruiker
-36- schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 20:14:

Zo'n gemodde Xeon klinkt wel interessant. Ik ga even AliExpress afstruinen.
Een upgrade naar een i5 klinkt leuk, maar ik vind het de moeite niet waard om het MoBo te vervangen op deze PC.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:46
Wat voor processorkoeler heb je?
Je geeft aan niet je processor te willen overklokken, maar je kunt daarmee wel aardig ver komen en een aanzienlijke performance boost krijgen.
De E8400 kun je met een beetje geluk overklokken naar 4GHz.
Daarnaast is bij games meestal de grafische kaart ook de zwakkere schakel in het geheel.

Anders is zo'n Xeon E5450/E5460/X5460/X5470 wel een optie om te proberen, €20 is natuurlijk ook geen geld...
Echter moet je hiervoor nog wel cpu microcode toevoegen aan je bios om het volledig werkend te krijgen en het liefst eentje die gelijk in socket 775 past.

In vino veritas, in aqua sanitas

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16:40

DukeBox

loves wheat smoothies

@Gast Gebruiker, Ik zou voor een Q6600 (G0/SLACR stepping) gaan en daar een pin mod op toepassen. Als je koeling genoeg is kan je zelfs nog een overclock doen. Hoeft niet meer te kosten dan een paar euro.
Geen gedoe met bios support en prijs/performance (buiten de xeons) het enige dat een upgrade nog waard is.

[ Voor 26% gewijzigd door DukeBox op 16-06-2018 21:26 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Gast Gebruiker
JohanNL schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 21:09:
Wat voor processorkoeler heb je?
Je geeft aan niet je processor te willen overklokken, maar je kunt daarmee wel aardig ver komen en een aanzienlijke performance boost krijgen.
De E8400 kun je met een beetje geluk overklokken naar 4GHz.
Daarnaast is bij games meestal de grafische kaart ook de zwakkere schakel in het geheel.

Anders is zo'n Xeon E5450/E5460/X5460/X5470 wel een optie om te proberen, €20 is natuurlijk ook geen geld...
Echter moet je hiervoor nog wel cpu microcode toevoegen aan je bios om het volledig werkend te krijgen en het liefst eentje die gelijk in socket 775 past.
Ik heb nooit gezegd dat ik niet zou willen overklokken :) Sterker nog, dat nu ook al.
Ik kwam op het idee van deze upgrade zodat met name Cities Skylines gebruik kan maken van de 4 cores. Paar tientjes heb ik daar wel ver over.

• Derpotron
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10-11 14:20
The way to go is inderdaad een 2e hands Core 2 Quad en dan een overklok er op los laten. Zelfs als de performance theoretisch gezien niet zo veel hoger is, schalen veel programma's tegenwoordig niet zo lekker meer op 2 Cores. Een Quadcore biedt dan een hele goede uitkomst. Ik heb zelf een Q6600 draaien op 3.4Ghz @1.3v met de stock koeler, dus veel koeling heb je niet nodig :)

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

@sapphire Thnx, die xeons zijn idd ook prima over te klokken

@DukeBox Eens. overklokte Q6600 G0 is ook een prima optie. Maar pinmod lijkt me niet nodig als je dat ook in de BIOS kan instellen toch? Het is maar wat je makkelijker vind.

@JohanNLMet de xeons heb je idd soms het probleem dat speedstep of mulltiplyer niet werkt goed zonder microcode toevoeging aan bios. Dus dat kan wel extra werk zijn.

[ Voor 70% gewijzigd door -36- op 17-06-2018 07:02 ]

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

-36- schreef op zondag 17 juni 2018 @ 02:48:..Maar pinmod lijkt me niet nodig als je dat ook in de BIOS kan instellen toch?
Een hogere cpu (bus) clock zonder de rest van je andere component te overclocken is meestal wel de meest stabiele optie.

• Pindakaas
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14:35
Kan je niet beter gewoon een upgradekit kopen in plaats van een oud systeem proberen minder langzaam te maken?

Zoiets? V&A aangeboden: i5-2500K,intel DH67GD,RAM Kingston 8GB

don't mind me

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-11 15:16
Ik zou geen Euro meer investeren in dat oude en energieslurpende platform. Gewoon een Pentium G4560 ofzo!

PVO

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pindakaas schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:46:
Kan je niet beter gewoon een upgradekit kopen in plaats van een oud systeem proberen minder langzaam te maken?

Idd, kun je weer een tijdje mee voor uit.
evt je voeding vernieuwen

[ Voor 3% gewijzigd door Hackus op 17-06-2018 11:05 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• TRAXION
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Pindakaas schreef op zondag 17 juni 2018 @ 10:46:

Dit is een leuke upgrade idd 120 euro en je kan weer 5 jaar verder, na sandy bridge wat deze 2500k is.
Zijn er niet heel veel sprongen meer geweest.
Met andere woorden voor 120 euro kan je weer redelijk mee sterker nog koppel er een gtx 770 aan en je zal je verbazen.

Heb dezelfde combo voor "oma" gebouwd zodat de kleinkinderen af en toe een spelletje kunnen doen, draait lachend fortnite/overwatch/minecraft.

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:46
Zoals ik het begrijp wil TS pas over 2 jaar het gehele of een groot gedeelte van zijn systeem vervangen.
Voor onder de 17$ heb je al een Xeon X5460 ( Quad core 3.16Ghz ) van Aliexpress, lijkt mij toch een betere keuze voor TS in dit geval.
Als dat niet voldoende blijkt te zijn kan er altijd nog een i5 2500 setje of iets nieuws worden aangeschaft.

[ Voor 3% gewijzigd door JohanNL op 17-06-2018 11:20 ]

In vino veritas, in aqua sanitas

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 12:12
Let er wel op dat bij een nieuw mobo je ook hoogstwaarschijnlijk een nieuwe Windows licentie mag aanschaffen, dan wordt het allemaal nog iets duurder.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11 11:33
gewoon die E8400 overklokken, zou er geen cent instoppen.

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 25-11 22:33
Ik zou er zelf niet teveel meer mee klooien, die generatie heeft z'n beste tijd wel gehad vrees ik. Je kan uit China inderdaad nog Xeons en (voor die tijd) over-the-top CPU's scoren, maar uiteindelijk gaat dat geen grote verschillen maken. Tegelijkertijd heeft het wel impact op het stroomverbruik, koeling en je voeding.

Ik zou het in 1x goed aanpakken en er een i5 in bouwen, en misschien later een nieuwe videokaart. Zeker tweedehands hoeft dat echt niet duur te zijn en het zal een positief effect op het energieverbruik hebben.

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• -36-

-36-

Trust me. I'm an amateur

Hoewel oud gaat upgrade van 2 naar 4 threads echt wel een groot verschil maken in de genoemde games zeker voor die paar euro

[ Voor 9% gewijzigd door -36- op 17-06-2018 19:23 ]

• Gast Gebruiker
Dank voor de reacties. Ik heb voor €16 een Xeon uit China besteld. Baat het niet, dan schaadt het niet.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Gast Gebruiker schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:27:
Dank voor de reacties. Ik heb voor €16 een Xeon uit China besteld. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Hoop dat ie zonder al te veel gedoe werkt.. staat niet op de HCL.

• Gast Gebruiker
DukeBox schreef op zondag 17 juni 2018 @ 22:33:
[...]

Hoop dat ie zonder al te veel gedoe werkt.. staat niet op de HCL.
Ik ook. Het is een gemodde Xeon. Als het goed is moet die direct in mijn socket passen.

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Gast Gebruiker Passen is het probleem niet, je moet waarschijnlijk alleen je BIOS patchen met alle risico's van dien.

Pagina: 1