oude Aux naar nieuwe Aux koppelen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1085149

Topicstarter
Mijn vraag
van mijn huidige speakerset is de aux kabel zwaar beschadigd geraakt over de jaren, inmiddels is deze zo beschadigd dat de speakers niet meer werken. Even de aux kabel vervangen leek me, maar dat bleek moeilijker dan verwacht omdat de hele auxkabel vastgelijmd zat in de speakers.
Daarom besloot ik een aux verlengsnoer kapot te knippen en het koper van deze auxkabel te verbinden met de oude auxkabel, dit vanvolgens te solderen, krimpkousje erop en klaar.
Dit bleek echter lastiger dan verwacht, mijn huidige speakerset komt uit de jaren negentig en heeft 2 kleuren koperdraad (rood en groen). Mijn aux verlengsnoer is wat nieuwer en heeft drie kleuren koperdraad (Rood, Wit Zwart). Ik heb al diverse kleuren kabels te verbinden, rood met groen lijkt de ene koppeling te zijn maar ik weet niet exact wat met wat te koppelen, soms heb ik geluid als ik de boel vasthoudt, de ene keer betere kwaliteit dan de andere keren, maar ironisch genoeg is dit vooral als ik het koper vasthoudt en het niet aan elkaar verbonden heb zitten. Iemand die mij hier verder mee kan helpen?
Ik kom met googlen steeds uit op dit forum vandaar dat ik het hier vraag.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OgWok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:27

OgWok

U.N.C.L.E.

Je probeert je luidsprekers aan te sluiten met een AUX kabel = lijnkabel (rood/wit en afscherming)? Niet doen; de draden in de AUX kabel zijn veel te dun. Je hebt gewoon luidspreker kabel (2 aderig) nodig en dat kan je bij veel winkels krijgen.... bv. de Action.

[ Voor 7% gewijzigd door OgWok op 16-06-2018 14:41 ]

MacPro Core i5 750, Mac Mini, hier en daar een verdwaalde pc.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:08
Nog eens goed lezen @OgWok, het gaat hier volgens mij om een actieve speakerset. ;)

Ik weet dat er meerdere soorten jack plugs bestaan, waarbij je aan de ringetjes op de plug (of eigenlijk de ruimte tussen de ringetjes) kunt zien hoeveel aders er zijn.

TS (tip/sleeve) heeft feitelijk 1 ader en een mantel, bedoeld voor mono. TRS (tip/ring/sleeve) heeft 2 aders en een mantel, meestal bedoeld voor stereo. TRRS heeft 3 aders en een mantel, waarbij de extra ader voor de microfoon kan dienen.

https://www.cablechick.co...ing-trrs-and-audio-jacks/

Zou het kunnen dat het verlengsnoer een TRRS kabel is? Hebben alle aders hun eigen mantel, zowel die van de speaker als van de verlengkabel?

Het lijkt me erg lastig om de mantel van de kabeltjes goed met elkaar te verbinden. Zonder mantel krijg je volgens mij ruis op de kabel. Dit speelt niet bij speakerkabel bij passieve speakers, omdat daar meer vermogen of spanning over loopt.

In ieder geval denk ik zelf dat het eenvoudiger is een losse plug te kopen en deze in de speaker te monteren. Zo'n losse plug heeft namelijk eenvoudige connectors waar je de draden en mantel aan kunt solderen.

[ Voor 23% gewijzigd door LA-384 op 16-06-2018 17:08 ]