Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• deBennie
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-11 17:57
Ik heb sinds gisteren zonnepanelen met een Sofar Solar 2200TL omvormer.

Gisteravond aan het einde van de dag met mn iPad connectie gemaakt op het wifi netwerk van de omvormer (ap_xxxxxxxx, http://10.10.100.254) en de wizard doorgelopen. (Zoals in deze pdf aangegeven)

In stap 6 heb je de mogelijkheid om de username en password aan te passen. Dat leek me een goed idee omdat ik niet de standaard logingegevens wil laten staan, en heb het dus aangepast. Daarna de wizard verder doorgelopen en klaar.

Alleen kom ik er nu niet meer in. Ik maak weer connectie met de omvormer via het ap_xxxxx en 10.10.100.254, krijg weer het login dialoogschermpje, maar om de 1 of andere reden pakt ie mn logingegevens niet. Ook niet de standaard logingegevens, niks. Ik kom er gewoon niet meer in, krijg wat ik ook invul het login dialoogschermpje terug.

Mijn vraag, is het mogelijk het wifi gedeelte van de omvormer te resetten, zodat ik weer met de default logingegevens erin kan komen en de wizard opnieuw kan doorlopen? Iemand enig idee?

• deBennie
Ik ben ar al wel achter dat het WiFi module een Solarman S-W02ES is. De vraag is alleen, hoe reset ik dat ding...

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:34
Waar kom je nu precies niet in. Je kan geen verbinding meer maken met het WiFi netwerk wat hij uitzend?
Hij is nu verbonden met je thuisnetwerk? Dan moet je hem waarschijnlijk via je thuisnetwerk benaderen nu, en niet meer via die ap_xxxxxxxxx.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• deBennie
Jim423 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 13:19:
Waar kom je nu precies niet in. Je kan geen verbinding meer maken met het WiFi netwerk wat hij uitzend?
Hij is nu verbonden met je thuisnetwerk? Dan moet je hem waarschijnlijk via je thuisnetwerk benaderen nu, en niet meer via die ap_xxxxxxxxx.
Wat ik gedaan heb:
- mn iPad geconnect op het wifi van de omvormer (op ap_xxxxxx)
- de wizard gestart
- bij stap 3 mijn 5ghz wifi kanaal opgezocht, de bijbehorende wpa beveiling geselecteerd en het wifi wachtwoord ingevoerd, vervolgens op ‘connect’ gedrukt
- in stap 6 van de wizard heb ik ‘change the user name and password for the webserver’ geselecteerd, het leek me een slecht idee om de standaard admin/admin logingegevens te houden. Daar kreeg ik 4 invoervelden, 2 voor de loginnaam, 2voor het wachtwoord. Daarna verder gegaan en aan het eind kreeg ik de pagina met de tekst ‘setup complete’

De wizard heb ik wat later op de avond gedaan, zo rond 20:00u/20:30u. Wist niet (nooit gerealiseerd) dat die omvormer uit zou gaan als het avond wordt :o maar goed, ik kreeg de pagina dat de setup complete was en dat ik de pagina handmatig mocht sluiten.

Vervolgens heb ik mn iPad op het wifi van de omvormer laten staan en probeerde ik met de nieuw ingevoerde logingegevens in te loggen, maar dat lukte niet en lukt nu ook niet.

In mijn router kan ik het apparaat niet onder mn 5ghz apparaten vinden. Dus hoe kan ik inloggen op dst ding?

Ik heb deze wizard/stappen doorgelopen, inclusief dus het wijzigen van logingegevens op (pdf) pagina 16:
https://www.dutchsolarsys...ile/download/file_id/169/

Met die nieuwe logingegevens kan ik niet inloggen, ook niet met admin/admin

[ Voor 7% gewijzigd door deBennie op 17-06-2018 19:10 ]

• deBennie
.

[ Voor 99% gewijzigd door deBennie op 17-06-2018 19:09 ]

• Jim423
Je hebt de WiFi kit aangesloten op je omvormer van de PDF?
Als je op deze module rechts naast de ethernet ingang kijkt zie je een gaatje. Voorzichtig indrukken met een paperclip totdat je een klein klikje voelt, dit ingedrukt houden tot de 4 LED's uitgaan en alleen de powerled nog brand of knippert. Daarna loslaten. Paar minuten laten booten en kijken of je weer kan inloggen met admin/admin.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

• deBennie
Jim423 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 20:56:
Je hebt de WiFi kit aangesloten op je omvormer van de PDF?
Als je op deze module rechts naast de ethernet ingang kijkt zie je een gaatje. Voorzichtig indrukken met een paperclip totdat je een klein klikje voelt, dit ingedrukt houden tot de 4 LED's uitgaan en alleen de powerled nog brand of knippert. Daarna loslaten. Paar minuten laten booten en kijken of je weer kan inloggen met admin/admin.
Helaas heeft mijn inverter niet de losse Wifi module, maar de ingebouwde Solarman S-W02ES ;(
Jim423 schreef op zondag 17 juni 2018 @ 21:14:
Ik heb de datasheet even bekeken maar het lijkt er niet op dat er een reset mogelijkheid is. Ik zou even contact opnemen met je installateur of er misschien via het menu van de omvormer nog een resetmogelijkheid is. Hij communiceert immers via het mainboard van de omvormer. Vreemd is alleen wel dat je wel je thuisnetwerk hebt ingesteld maar dat hij hier niet mee verbonden is.
Ik heb de manual van de omvormer doorgespit (het is een Sofar Solar 2200TL, pdf), maar nergens troubleshooting over WiFi..

Misschien moet ik een RS485-usb kabel erin prikken, zoals aangegeven op pagina 16, en/of inderdaad de installateur bellen.

Maar inderdaad, ik vind het heel raar dat ik wel kan connecten met het apparaat en dan netjes het inlog dialoogscherm krijg. Waarom mijn logingegevens niet worden gepakt, ik snap er niks van.
En ook raar dat ik bij doorlopen van mn wizard mn wifi netwerk heb ingesteld, maar dat ie daar ook niks mee doet. Zou net ermee te maken kunnen hebben dat ik een 5ghz netwerk op heb gegeven, en dat ie dat niet aan kan?

[ Voor 51% gewijzigd door deBennie op 17-06-2018 21:19 ]

• Jim423
Ik heb de datasheet even bekeken maar het lijkt er niet op dat er een reset mogelijkheid is. Ik zou even contact opnemen met je installateur of er misschien via het menu van de omvormer nog een resetmogelijkheid is. Hij communiceert immers via het mainboard van de omvormer. Vreemd is alleen wel dat je wel je thuisnetwerk hebt ingesteld maar dat hij hier niet mee verbonden is.

In je router misschien nog even checken onder 2,4Ghz apparaten?

[ Voor 8% gewijzigd door Jim423 op 17-06-2018 21:14 ]

• deBennie

Helaas geen omvormer bij de 2.4ghz. Hij is inmiddels alweer uit, dus morgen weer een dag. Maar eens de installateur bellen...

• deBennie
Contact gehad met de installateur, die weet zo geen oplossing. Hij gaf aan de omvormer helemaal uit te zetten, 10min te wachten en weer aan, maar helaas.

De enige oplossing lijkt mij een rs485 - usb kabel, maar ik zou niet weten waar ik zo’n kabel zou moeten kopen.
Zie pagina 16 van deze pdf: https://wdsolar.nl/wp-con...FAR-3000TLM-5000TLM-1.pdf

• deBennie

De (chinese) helpdesk van Solarman (de fabrikant van de WiFi module) geeft dit antwoord:
Dear customer,

The annex is reload tool.Scavenging the two-dimensional code with a Android phone.And click reload.
Admin/Admin will been reloaded.

Best Regards.
Annex zal wel 'answer' zijn, maar scavenging? Scannen? :S

• Beginner
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 04:16
Ja, dat is zoeken. Scavenger is een roofdier.

• deBennie
Is dat uberhaubt mogelijk dan? Ik moet een android app hebben die de '2 dimensional' code scant, dan klikken en dan kan ik weer met admin/admin inloggen?
Hoe dan?

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:33
Ik heb de 2700TL variant. Deze werkt enkel op 2.4GHz. Ik herinner me inderdaad dat de instellingen moeilijk opgeslagen werden met de webinterface http://10.10.100.254 op een iPad. Je zou het eens met een ander apparaat kunnen proberen. Ik heb trouwens admin/admin gewoon zo gelaten. Wel een wachtwoord op de SSID AP_xxxxx gezet.

Die van mij heeft trouwens firmware H4.01.51Y4.0.02W1.0.51(2016-05-261-D).

Lekker!

• deBennie
Napsju schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:00:
Ik heb de 2700TL variant. Deze werkt enkel op 2.4GHz. Ik herinner me inderdaad dat de instellingen moeilijk opgeslagen werden met de webinterface http://10.10.100.254 op een iPad. Je zou het eens met een ander apparaat kunnen proberen. Ik heb trouwens admin/admin gewoon zo gelaten. Wel een wachtwoord op de SSID AP_xxxxx gezet.

Die van mij heeft trouwens firmware H4.01.51Y4.0.02W1.0.51(2016-05-261-D).
Ik heb in de wizard mijn AP_xxxxxx gekoppeld met het 5Ghz van mijn router (ssid + wachtwoord ingevoerd, hij ging connecten en ik kon verder) en ik heb admin/admin aangepast.

Los van die 5Ghz connectie zou ik de webinterface van mijn AP_xxxxxxxx dan gewoon moeten benaderen met de nieuwe login gegevens, maar mooi niet dus. En dus ook niet mogelijk om te resetten want de interface van de 2200TL biedt die mogelijkheid helaas niet...

Het enige wat ik nu kan bedenken is dat ik een RS485-to-USB kabel in de omvormer prik en die in mn laptop steek (zie pagina 16 in deze pdf. Dan zou ik (hopelijk) de webinterface kunnen benaderen. Maar of dat zo is, het zijn allemaal vraagtekens!

Afbeeldingslocatie: https://tinyimg.io/i/8S49MAW.jpg

• Napsju
Benader je de omvormer dan wel op het IP adres dat de DHCP server van je router hem uitdeelt?

Lekker!

• deBennie
Napsju schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 12:56:
Benader je de omvormer dan wel op het IP adres dat de DHCP server van je router hem uitdeelt?
De Wifi module van mijn omvormer is niet geconnect met mijn router.

Ik connect met de wifi module door de ssid van de wifi module te zoeken en daarop te connecten. Vervolgens kun je de webinterface van de wifi module benaderen via http://10.10.100.254 in je browsert

Je krijgt dan een (native) login dialoogscherm, default logingegevens is admin/admin, maar die heb ik de 1e keer dat ik erop in heb gelogd aangepast. En of ik type de nieuwe logingegevens verkeerd (denk t niet), maar ik kom er niet meer in. Het default admin/admin doet het ook niet.

• deBennie
Wacht even, bestaat er een Anrdoid app waarmee ik (als ik geconnect ben met het Wifi netwerk van de omvormer) de QR code (die op een sticker op de zijkant van de omvormer zit) kan scannen en waarmee ik dan de inloggegevens kan resetten??

Dit was namelijk het antwoord van de chinese fabrikant:
Dear customer,

The annex is reload tool.Scavenging the two-dimensional code with a Android phone.And click reload.
Admin/Admin will been reloaded.

Best Regards.

• Napsju
Bedoelen ze met 'annex' misschien bijlage? Zat die er bij?

Ik heb ze trouwens net via service@sofarsolar.com verzocht om een nieuwe firmware. De mail bounced. Hoe heb jij dan contact met Sofar?

Lekker!

• deBennie
Napsju schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:33:
Bedoelen ze met 'annex' misschien bijlage? Zat die er bij?

Ik heb ze trouwens net via service@sofarsolar.com verzocht om een nieuwe firmware. De mail bounced. Hoe heb jij dan contact met Sofar?
Afbeeldingslocatie: https://tinyimg.io/i/K02RQsa.jpg

:o

_/-\o_ _/-\o_

Ik heb contact met solarman, da's de fabrikant van de wifi module :)

[ Voor 8% gewijzigd door deBennie op 19-06-2018 13:36 ]

• Napsju
OK dan! Gelukt dus?

Lekker!

• deBennie
Zit nog op mn werk ;)
Downloaden ervan is nog een uitdaging, hij lijkt expired te zijn en ik kom op pagina's met chinese teksten...

• deBennie
Heb hier de ballen verstand van, maar die app leest via een knop de logingegevens uit:

De bijlage die ze stuurden:

Afbeeldingslocatie: https://tinyimg.io/i/PQ3fT8E.jpg

• Jim423
Verbaast me ook niks dat er een backdoor in zit. Ik zou getusernameandpassword met rust laten en eerst gewoon de reload knop proberen.

• deBennie
Naja ik moet eerst die app maar eens zien te downloaden. Ik moet er 1¥ voor betalen via alipay, maar dat heb ik allemaal niet :(

• Jim423
Anders maar een nieuwe WiFi module vragen onder het mom van ''defect'' bij je installateur?
Vreemd ook dat je installateur niet even de omvormer instelt voor je bij oplevering.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Er staat nog een SMA 2.5 op MP...
(en diegene zoekt een kleinere omvormer)

Niet het antwoord wat je zoekt, maar wel een oplossing.
Hopelijk weet hij het installateursww van zijn SMA. Anders "kost" het weer een unlock code bij SMA.

[ Voor 44% gewijzigd door AUijtdehaag op 19-06-2018 18:43 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• deBennie
Jim423 schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 18:38:
Anders maar een nieuwe WiFi module vragen onder het mom van ''defect'' bij je installateur?
Vreemd ook dat je installateur niet even de omvormer instelt voor je bij oplevering.
Volgens mij wordt dat vaak niet gedaan. Tenminste, ik heb veel rondgezocht naar een oplossing voor mijn wifi probleem en kwam vaak handleidingen tegen waarbij vermeld werd dat het instellen van het wifi gedeelte door de klant zelf uitgevoerd moest worden, vanwege de privacy gevoelig info die je moet invoeren bij het instellen van het wifi.

• Jim423
Dat kan goed hoor, echter in een ver verleden toen ik installateur was liet ik de klanten op hun eigen apparatuur hun eigen wachtwoord invoeren wanneer daarom gevraagd werd en beveiligde het island SSID. Als de (internet)verbinding eenmaal stond liet ik de site zien waar ze zich konden registreren, dat mochten ze dan zelf doen. Ben ik niks wijzer geworden qua wachtwoorden en toch een stukje meer service dan ''hij levert'' zoek het voor de rest maar zelf uit. Zal vast een kostenplaatje zijn, het is toch snel een half uur extra per klant.

• deBennie
Ik snap t ook niet, in mijn offerte staat:
Bij een SMA of SolarEdge verzorgen de monteurs de volledige data monitoring. Bij andere omvormers zal er een Wifi module geplaatst worden met een handleiding van de fabrikant om zelf de wifi monitoring in te stellen.
Maar zoals zongarant doet t ook niet, die zeggen:
Zongarant levert enkel het systeem uit. Installatie en beheer ervan is voor verantwoording van de gebruiker. Wij installeren dus niet. Dit in verband met privacy redenen en omdat wij geen verantwoordelijkheid kunnen nemen voor werkzaamheden aan uw computer.
http://zongarant.com/downloads/SolarMan_Wifi_kit.pdf

Tsja...

En nu maar hooen dat die chinesen me morgen de android app gratis toesturen want betalen via alipay gaat me niet lukken (heb een iphone en heb alipay app geinstalleerd, creditcard gekoppeld, paspoort nummer toegevoegd alles, maar kan geen geld op mn alipay rekening zetten om wat voor reden dan ook)
Man, de stappen die je moet ondernemen om zo’n wifi module weer goed te krijgen zeg.....

• deBennie
Probleem opgelost, blijkbaar bestaat er ook een (gratis) iOS app die de username en password uit kan lezen.
Het probleem was dat het wachtwoord voor de webserver van de omvormer (die dus standaard op admin/admin staat) maximaal 15 karakters mag bevatten. Ik had een wachtwoord verzonnen van 19 karakters. Zou handig geweest zijn als ze dat in de handleiding hadden vermeld.
Maar goed, iedereen hier bedankt voor het meedenken! d:)b

Afbeeldingslocatie: https://tinyimg.io/i/GEU06Ui.jpg

• Napsju
Goedzo! Dat de zon maar weer lekker mag gaan schijnen.

Lekker!

• patrickkkkk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 21-10 11:46

• deBennie
:o

• Carry2Web
  • Laatst online: 08-07-2020
Wie deze app ook nodig heeft, hij heet Solarman Reload
https://apps.apple.com/nl/app/reload/id983164227

Verwijderd

Hallo Hallo,

Ik heb sinds gister de sofar 1600TL-G3.
Kan ik nu met een "App " de opbrengst uitlezen?
Zo ja met welke voor android?
Z0 nee wat kan ik dan met die wifi die erop zit.
beschrijving is zo summier en als ik wat ga googelen is het chinees voor me ( letterlijk en figuurlijk )

• cartman1978
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-01 19:25
Verwijderd schreef op dinsdag 26 mei 2020 @ 08:16:
Hallo Hallo,

Ik heb sinds gister de sofar 1600TL-G3.
Kan ik nu met een "App " de opbrengst uitlezen?
Zo ja met welke voor android?
Z0 nee wat kan ik dan met die wifi die erop zit.
beschrijving is zo summier en als ik wat ga googelen is het chinees voor me ( letterlijk en figuurlijk )
Zeker kan dat. Ik kon de app niet in de appstore vinden, wel hier kunnen downloaden.

http://www.solarmanpv.com/en-us/mobileapp.html

Ik heb ook nog wel een pdfje voor je met de beschrijving hoe hij in te stellen is(heb zelf de 2200TL draaien sinds 3 dagen).

Verwijderd

Heeft hier ook iemand ervaring met de ethernet module van de sofar solar omvormer. We hebben login gegevens gekregen van de installateur maar de installatie is offline. De internetkabel van de omvormer is aangesloten op een netwerkswitch maar de module krijgt volgens mij geen netwerk. Het lampje van NET brand ook niet en de switch geeft geen link terwijl ik wel netwerk heb op mijn switch. Iemand een idee?

• Napsju
@Verwijderd Is die netwerkkabel wel goed dan? Sluit eens aan op iets anders? Mijn Sofar heeft trouwens een RS-485 aansluiting op RJ-45. Da’s géén ethernet, ookal past het wel.

Lekker!

Pagina: 1