De tijden van een zo groot mogelijke kast omdat je er toch nog 6 additionele kaarten en 10 HDD's bij moet kunnen duwen zijn echt wel voorbij. Mijn Lian-Li PC60 kast is dan ook wat groot uitgevallen voor wat er nog nodig is, dus wil ik een dappere poging doen het geheel wat compacter te krijgen.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel graag een spelletje ter ontspanning, waar nu een GeForce GTX 1060 aan mee werkt, op dat vlak ben ik helemaal tevreden. Geregeld een enkele VM, dus 16GB geheugen is wel nodig. Heb gedacht aan 32, maar met de geheugenprijzen van vandaag word je daar niet heel gelukkig van. Verder eigenlijk niet veel dat echt nadruk legt op een component.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Doel is om onder de €1000 te blijven, wat naar mijn idee zeker moet lukken. Kom nu op een stuk minder uit, maar als er een goede reden is om toch dichter naar dat bedrag toe te kruipen is dat prima.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De videokaart gaat mee:Gigabyte GeForce GTX 1060 WindForce OC 6GB
Twee Samsung SSD's, een 256 en een 500Gb variant.
Voeding doet het vooralsnog prima: Corsair HX520W
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel hink ik op twee gedachten, zoals denk ik iedereen die nu een nieuw systeem in elkaar gaat klussen: Intel of AMD. Voor beide is wat te zeggen (wat dan ook uitvoerig gedaan wordt), ik kom op onderstaande twee basis configuraties uit:
Aangevuld met een kast, wellicht een M.2 en mogelijk ook maar een nieuwe voeding:
Met een stukje onderbouwing:
Asus staat wat mij betreft nog op een verhoging (gebaseerd op ervaring van 20 jaar geleden, klopt die nog?), alhoewel MSI en Gigabyte ook prima spul maken. Overige merken word ik niet heel warm van of heb ik mindere ervaringen mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee hoor, ik ben heel soepel
Ga je overklokken?
Nope, doe maar gewoon stabiel.
Wat verwacht je van ons?
Een check of ik geen gekke dingen heb verzonnen en advies rond een fatsoenlijke koeler, voeding en onderdelen die jullie hier een waardevolle aanvulling op vinden
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik speel graag een spelletje ter ontspanning, waar nu een GeForce GTX 1060 aan mee werkt, op dat vlak ben ik helemaal tevreden. Geregeld een enkele VM, dus 16GB geheugen is wel nodig. Heb gedacht aan 32, maar met de geheugenprijzen van vandaag word je daar niet heel gelukkig van. Verder eigenlijk niet veel dat echt nadruk legt op een component.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Doel is om onder de €1000 te blijven, wat naar mijn idee zeker moet lukken. Kom nu op een stuk minder uit, maar als er een goede reden is om toch dichter naar dat bedrag toe te kruipen is dat prima.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
De videokaart gaat mee:Gigabyte GeForce GTX 1060 WindForce OC 6GB
Twee Samsung SSD's, een 256 en een 500Gb variant.
Voeding doet het vooralsnog prima: Corsair HX520W
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Momenteel hink ik op twee gedachten, zoals denk ik iedereen die nu een nieuw systeem in elkaar gaat klussen: Intel of AMD. Voor beide is wat te zeggen (wat dan ook uitvoerig gedaan wordt), ik kom op onderstaande twee basis configuraties uit:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5-8400 Tray | € 172,90 | € 172,90 |
| 1 | Asus Strix B360-G GAMING | € 100,56 | € 100,56 |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2666C16 | € 163,95 | € 163,95 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 437,41 | |
| 1 | AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed | € 181,05 | € 181,05 |
| 1 | MSI B350M Bazooka | € 82,- | € 82,- |
| 1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16 | € 186,- | € 186,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 449,05 | |
Aangevuld met een kast, wellicht een M.2 en mogelijk ook maar een nieuwe voeding:
| 1 | Cooltek UMX3 Zilver | € 124,50 | € 124,50 |
| 1 | Samsung 970 Evo 500GB | € 169,33 | € 169,33 |
| 1 | BitFenix Whisper BWG450M | € 78,- | € 78,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 202,50 | |
Met een stukje onderbouwing:
- De i5-8400 lees ik alleen maar positieve verhalen over. Goede prijs/kwaliteit verhouding, stabiel en ik ga er toch niet meer overklokken.
- Als tegenhanger van de i5-8400 aan AMD kant... een 2600, zonder de X want niet overklokken. Wel lees is dat de AMD's nog kieskeurig kunnen zijn met geheugen, is dat hier ook het geval?
- Dan twijfel ik nog over de noodzaak van de M.2... er gaan al SSD's in, gaat de M.2 dan merkbare snelheidswinst opleveren?
- Wat betreft de koeler... heb al jaren een Mugen 2 draaien, enorm ding, maar volgens de specs zou die hier ook nog in kunnen passen. Is wel een enorm bakbeest, dus ik ben bang dat dat ook nadelig zou kunnen zijn voor de airflow in de kast. Help!
- Er zit nu een Corsair 520W in. Als ik gevraagd vermogen ga tellen, kom ik op 65 (proc) + 120 (gpu) + max. 10 voor SSD's = minder dan 200W. Er komt vast nog meer bij, maar aan de 520 kom ik echt niet. Wat vergeet ik?
Asus staat wat mij betreft nog op een verhoging (gebaseerd op ervaring van 20 jaar geleden, klopt die nog?), alhoewel MSI en Gigabyte ook prima spul maken. Overige merken word ik niet heel warm van of heb ik mindere ervaringen mee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Nee hoor, ik ben heel soepel
Ga je overklokken?
Nope, doe maar gewoon stabiel.
Wat verwacht je van ons?
Een check of ik geen gekke dingen heb verzonnen en advies rond een fatsoenlijke koeler, voeding en onderdelen die jullie hier een waardevolle aanvulling op vinden
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.