Geschillen met de aannemer

Pagina: 1
Acties:

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 07:01

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
Hallo Mede Tweakers,

Het betreft het volgende:
+ Plaatsen van een nieuwe aanbouw 3,5 x 6m
+ Graven van de fundering
+ Beton storten
+ Metselen binnen en buitenmuren
+ Uitbreken van de keuken en gang vloer (beton)
+ Woonkamer, gang, keuken en aanbouw vullen met tempex en zand
+ Storten beton
+ Vloerverwarming
+ Leggen van tegels
+ Plaatsen van kunststof tuindeuren en kunststof voordeur
+ Elektra en loodgieters werk in de aanbouw

Alles bij elkaar betreft het een offerte van +/- 40k die opgedeeld is in termijnen:
50% bij gereed ruwbouw
30% bij gereed vloer verwarming
15% bij gereed plaatsen kozijnen
5% na oplevering

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met een vraag. Momenteel ben ik bezig om een aanbouw te zetten. De aanbouw is in beheer van een aannemer. Mijn gedachte ging er naar uit als ik een aannemer zou nemen dat ik niet elke avond bezig zou zijn met de bouw (de aannemer regelt zijn zaken). Vanaf dag 1 liggen de aannemer en ik niet op een lijn. Afspraken komen ze niet na en communicatie is erg slecht. Het personeel wat over de vloer komt is erg behulpzaam en als je daar iets aan vraagt wordt het gewoon geregeld zonder problemen.

Wat wij hebben afgesproken is dat de aannemer alles zou doen, alleen ik zelf de stukadoor zou regelen.
Zo gezegd zo gedaan, maar door een calculatiefout komen de kozijnen 2 weken later als gepland. De aannemer heeft aangegeven dan kun je de stukadoor alvast laten komen, alleen is het niet mogelijk om de achterwand (waar het kozijn in komt) af te stuken.

Met mijn aannemer heb ik besproken dat is goed maar hou er rekening mee dat er hier extra kosten aan verbonden zitten bij de stukadoor, wie gaat die betalen? De aannemer geeft hier geen antwoord op.

Ook heb ik aangegeven, dat de aannemer twee opties heeft, of de stukadoor komt tussen het plaatsen van de kozijnen en het leggen van de tegels of na het leggen van de tegels maar wil ik hebben dat de aannemer alles af plakt om ervoor te zorgen dat het geen rommel wordt.

Helaas hebben de aannemer en ik een half uur lopen steggelen voor wie de kosten zijn, de aannemer blijft voet bij stuk dat hij dat niet hoeft te doen want dat staat niet in de offerte, ik heb zo iets van, heel de aanbouw is al ellende, waarom doe je dit niet gewoon uit coulance en dan is het geregeld.

Ook aan buitenzijde zijn de terrastegels eruit gehaald voor het graven van de fundering en dergelijk, de aannemer wil niet zijn verantwoording nemen om de tegels als de bouw klaar is, deze netjes weer terug te leggen en in te slijpen indien nodig.

Ik kan nog wel even doorgaan met dingen die niet goed zijn gedaan die ik elke avond heb moeten herstellen (bellen met de aannemer of zelf aanpassen omdat bijvoorbeeld de volgende ochtend de beton centrale er staat en dergelijke).

Mijn vraag is, na alle frustratie en de manier van samenwerking. Het herstellen van de werkzaamheden die ik heb gedaan en dergelijke. Sta ik in mijn recht om te zeggen de laatste 5% krijg je niet betaald omdat ik vindt dat jij slecht bent in communiceren, afspraken niet zijn nagekomen, ik zelf herstelwerkzaamheden heb moeten uitvoeren.

Groeten,

NitroDesign

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:28
Zolang de aannemer uiteindelijk alle werkzaamheden heeft uitgevoerd zoals afgesproken kan jij die 5% niet inhouden. Hij heeft immers het werk geleverd zoals afgesproken en dan moet jij de beloning gewoon betalen Als je door zijn toedoen extra kosten heb moeten maken, dan zou je die wel op hem kunnen verhalen en zou je die met de resterende 5% kunnen verrekenen. Ik zou er alleen niet vanuit gaan dat de aannemer daar direct mee akkoord gaat.

Let wel dat de kosten reëel moeten zijn. Dat je straatwerk open moet had je van te voren kunnen verwachten. De kosten voor herstel zie ik je niet zomaar op de aannemer verhalen. De extra kosten voor de stucker wel. Dat heb je netjes aangegeven en wie zwijgt stemt toe zullen we maar zeggen.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

nitrodesign schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:01:
Wat wij hebben afgesproken is dat de aannemer alles zou doen, alleen ik zelf de stukadoor zou regelen.
Zo gezegd zo gedaan, maar door een calculatiefout komen de kozijnen 2 weken later als gepland. De aannemer heeft aangegeven dan kun je de stukadoor alvast laten komen, alleen is het niet mogelijk om de achterwand (waar het kozijn in komt) af te stuken.
Jij zou de stucadoor regelen, dan is het jouw probleem. Jij kunt er ook voor kiezen de stucadoor pas te laten komen als alles staat. Jij hebt de controle dus ook de verantwoordelijkheid.
Ook heb ik aangegeven, dat de aannemer twee opties heeft, of de stukadoor komt tussen het plaatsen van de kozijnen en het leggen van de tegels of na het leggen van de tegels maar wil ik hebben dat de aannemer alles af plakt om ervoor te zorgen dat het geen rommel wordt.
Jij hebt de stucadoor geregeld dus is het jouw verantwoordelijkheid te zorgen dat die man zijn werk kan doen.
waarom doe je dit niet gewoon uit coulance en dan is het geregeld.
Waarom zou hij dat uit coulance moeten doen?
Ook aan buitenzijde zijn de terrastegels eruit gehaald voor het graven van de fundering en dergelijk, de aannemer wil niet zijn verantwoording nemen om de tegels als de bouw klaar is, deze netjes weer terug te leggen en in te slijpen indien nodig.
Is dat geoffreerd? Zo niet waarom zou de aannemer dat doen dan?

Ik hoor een heleboel dingen waar jij blijkbaar geen rekening mee gehouden hebt en waarvan je nu verwacht dat de aannemer uit coulance die kosten wel voor zijn rekening zal nemen. Zo zit de wereld natuurlijk niet in elkaar. Deze man heeft de offerte tegen concurrerende prijzen aangeboden, neem ik aan, dus hij zal nooit een heel grote marge hebben. Hij heeft dus niet alleen geen enkele reden om jou fouten te gaan betalen, hij heeft ook gewoon het geld niet daarvoor.

Ik zie geen enkele reden waarom de aannemer hier slechter zou moeten worden van de beslissingen die jij neemt.

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19:06

Clush

Do as I say...

Wat zegt de stucadoor? Hoeveel gaat het extra kosten?

Het afplakken en geen rotzooi maken hoort bij de werkzaamheden van de stucadoor, en daar heb je over afgesproken dat het niet bij de aannemer ligt.
TLer schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:09:
Dat heb je netjes aangegeven en wie zwijgt stemt toe zullen we maar zeggen.
Denk het toch niet.

Volgens mij kan je sowieso niks inhouden, tenzij het nooit tot een oplevering komt.

Tenzij je aantoonbare en verwijtbare schade hebt geleden door een wanprestatie van de aannemer moet je gewoon betalen.
Waarom daar nu al over kibbelen? Kijk gewoon hoe die het oplevert, als dat een puinhoop is kan je het er altijd nog eens over hebben.
Ik kan nog wel even doorgaan met dingen die niet goed zijn gedaan die ik elke avond heb moeten herstellen (bellen met de aannemer of zelf aanpassen omdat bijvoorbeeld de volgende ochtend de beton centrale er staat en dergelijke).
Waarom doe je dat allemaal? Daar betaal je toch juist de aannemer voor? Laat die betonstorter lekker voor niks komen.

Ik zou me misschien iets minder bemoeien met de werkzaamheden. Je hebt een offerte en contract, laat de aannemer het lekker regelen. Gewoon aan z'n contract houden.

[ Voor 4% gewijzigd door Clush op 16-06-2018 12:35 ]

... not as I do.

• nitrodesign
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17-12 07:01

nitrodesign

There is more joy on a ...

Topicstarter
De aannemer heeft in zijn planning opgenomen dat de stukadoor moest komen voor het plaatsen van de kozijnen zodat de bouw niet stil zou komen liggen. Persoonlijk vind ik het dan aan de aannemer als de stukadoor terug komt om het verder af te maken dat hij meteen aan de gang kan en niet eerst alles moet afplakken en dergelijke.

Het gene waarom het uit coulance gedaan moet worden is, omdat we al vanaf dag een strubbelingen hebben.

Het begon al met uitzoeken van kozijnen, hij laat ons eerst naar kozijnenboer A gaan (want die zou twee weken eerder kunnen leveren). Wij gaan daar een kozijn uitzoeken, van te voren nog goed gevraagd of ergens extra kosten bij zitten of dat de kozijnenboer dit heeft afgestemd met de aannemer (daar is een aannemer voor). Dit was het geval volgens de kozijnenboer. Wij waren helemaal verlieft op de kozijnen die wij hebben uitgekozen. De kozijnenboer heeft nog gevraagd war voor grepen en dergelijke wouden hebben (bij elke keuze gevraagd of dit in de prijs zit, kozijnenboer geeft aan "Ja").

Een dag later wordt ik gebeld door de aannemer en heeft voor mij een meerprijs van €1200,- voor de kozijnen. Aangegeven dat ik bij de kozijnenboer heb aangegeven als ik over budget kom, laat het mij weten. De aannemer wou deze € 1200,- bij mij in rekening brengen. Ik heb aangegeven dat ik € 0,- extra betaal omdat dit iets is wat de aannemer moet afkaarten met de kozijnenboer.
Ook heb ik aangegeven dat ik nu niet de teleurstelling wil hebben dat hij mij nu een BMW laat zien en ik vervolgens met een FIAT naar huis ga (het is maar een vergelijk).

Vervolgens blijkt dat de aannemer een glazen staander is vergeten mee te nemen in de offerte die hij bij de kozijnenboer heeft neergelegd.

Hierna belt de aannemer om vervolgens te gaan kijken bij kozijnenboer B (de huis leverancier van de aannemer). Wij willen daar een kozijn uitzoeken, maar in plaats daarvan zegt de aannemer, dit is het kozijn wat jullie krijgen. Dit was een afschuwelijk kozijn wat niet strookte me hetgeen wat wij eerder hebben gezien. Hij heeft tijdens het offerte stadium aangegeven dat wij gaan kijken voor verschillende kozijnen, het bleek maar om een type kozijn te gaan waar we uit mochten kiezen (ik heb de aannemer ook aangegeven waarom hij dan niet meteen de kozijn heeft laten zien wat het ging worden i.p.v. een bepaalde verwachting te scheppen die niet waargemaakt kan worden tegen het bedrag wat opgenomen is in de offerte).

Tijdens het rondkijken hebben we een ander kozijn gezien, wat iets minder mooi was als het eerste kozijn en hebben aangegeven dat wij dat kozijn willen hebben. De aannemer geeft aan dat die kozijnen meer kosten en dat de aannemer niet voor deze kosten gaat opdraaien. Wij hebben aangegeven dat wij ook niet voor de kosten gaan opdraaien i.v.m. het auto vergelijk verhaal.

De aannemer geeft aan dat hij concessies moet maken voor dit kozijn en dergelijke. Maar degene die concessies moet maken zijn wij:
+ Kozijn wordt pas twee weken later geleverd door het te laat bestellen
+ Wij moeten een kozijn uitkiezen die minder mooi is dan wat de aannemer ons eerst liet zien
+ En wij moeten hiervoor ook nog eens meer voor betalen

Dit verhaal speelde zich al af voordat überhaupt een schop de grond is gegaan.

Over het feit dat ik bij veel dingen geen rekening heb gehouden is onzin, ik heb daar degelijk rekening mee gehouden met als ik ga communiceren met de aannemer wordt dit gewoon verzwegen. Als ik iets vraag of dergelijke krijg ik geen response van hem.

@Clush
"Waarom doe je dat allemaal? Daar betaal je toch juist de aannemer voor? Laat die betonstorter lekker voor niks komen.

Ik zou me misschien iets minder bemoeien met de werkzaamheden. Je hebt een offerte en contract, laat de aannemer het lekker regelen. Gewoon aan z'n contract houden."

De rede waarom ik erachter aan ga is omdat de bouw voor de bouwvak klaar moet zijn en ik geen zin heb dat de aannemer weer een hele vloer eruit kan kappen of dergelijke omdat er bepaalde buizen of andere werkzaamheden niet zijn gedaan.

Zoek je nog een leuk gepersonaliseerde gift, Check Custodo

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 17:13

JB

Cédric roelt!

Volgens mij is jouw verwachtingspatroon niet helemaal helder mbt bouwwereld. Ik probeer er chocolade van te maken maar allerlei zaken zoals terras enz eruit/erin is of opgenomen in de getekende offerte of is iets wat je zelf regelt. Verder snap ik niet wat je precies bedoeld met de kozijnen maar dit werkt normaliter met stelposten. Als jij een deftig kozijn uitkiest wat duurder is dan de stelpost, dan gaat die aannemer dat natuurlijk niet betalen.

Mijn boefje is liev!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 21:12

Mijn vraag is, na alle frustratie en de manier van samenwerking. Het herstellen van de werkzaamheden die ik heb gedaan en dergelijke. Sta ik in mijn recht om te zeggen de laatste 5% krijg je niet betaald omdat ik vindt dat jij slecht bent in communiceren, afspraken niet zijn nagekomen, ik zelf herstelwerkzaamheden heb moeten uitvoeren.
Nee, je staat niet in je recht. Hooguit zou je een onderbouwde claim kunnen opstellen en daarmee verrekenen. Wat jij vindt is daarbij niet zo van belang. Ook frustratie is geen schade. Net zoals jij graag onderbouwde meerwerk opgaves van de aannemer ontvangt, zo zul jij dit ook moeten onderbouwen.

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:51
Een stukadoor is toch voor het bepleisteren van de muren. Hoe kan die nu komen alvorens de kozijnen zijn geplaatst? Allereerst is de bouw dan nog niet regen- en winddicht, dus een eventueel onweder kan zomaar even je bepleistering vernielen.

Toen ik mijn aanbouw plaatste, was er een probleem met een raam met deur. Aannemer had de maten verkeerd doorgegeven en dat raam moest toen hermaakt worden. Dat gat in de muur werd toen dichtgemaakt met een plastic folie. Het plaatsen van de chape ging toen wel door. Toen is er bij een flinke storm die plastic opengescheurd, met tot gevolg allemaal regenwater binnen. Het vloeren (troffelvloer) is toen een half jaar achteruit geschoven omdat de chape te vochtig was.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:37
Ik begrijp dat jij de stucadoor regelt. Afwijkingen van de planning zijn dan voor jouw rekening.
Hetzelfde voor de tegels.

Ik begrijp dat je geen goede communicatie hebt met de aannemer. Maar een andere ga je niet krijgen. Ik zou je een heel ander advies geven dan jij wellicht verwacht. Doe eens moeite om je relatie met de aannemer iets beter te maken. Met honing vangt men meer vliegen dan met azijn.

Verwijderd

Als je in het begin al gezeur had met die aannemer. Waarom ben je godsnaam verder met hem gegaan ?

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:39
Ik zou de offerte en opdracht nog maar eens goed nalezen.
Er zal naar alle waarschijnlijkheid instaan dat de gegeven planningen een indicatie zijn en ze niet verplicht zijn zich eraan te houden en ze niet verantwoordelijk zijn voor gevolgschade door vertragingen.

Verder ben je (begrijpelijk) veel te betrokken bij de dagelijkse gang van zaken.
Laat de aannemer het zelf regelen, want als jij je met dingen gaat bemoeien en bv betontransporten eigenhandig af gaat zeggen/verplaatsen omdat er iets niet af was, reken dan maar op een flinke meerwerkpost.
De aannemer wil (als het goed is) zijn werk ook zo goed mogelijk doen.
De vraag naar aannemers explodeert op het moment en als ze nu deze klus laten voor het is kunnen ze het zelfde werk waarschijnlijk voor 150% van jouw overeengekomen prijs doen bij een ander.
Bedenk ook dat als de aannemer besluit te stoppen wegens een geschil jij niet zomaar een ander het af mag laten maken (als je al uberhaubt nog iemand vind).

Lees de offerte/opdracht gewoon nog eens goed door.
Kijk wat daar wel en niet in is meegenomen. En wat niet beschreven is is voor eigen rekening.
De stucadoor en zijn planning zijn sowieso voor jou, want dat is wat je hebt afgesproken.
Dat de aannemer een deel oplossing bied om minder vertraging te krijgen in je eigen oplevering betekend niet dat hij in 1x verantwoordelijk is voor de extra kosten.
Net zo goed als de aannemer zelf dingen moet verschuiven (en de kosten moet dragen) door het later ontvangen van de kozijnen.

Vraag desnoods een gesprek aan om door te nemen wat nu wel en niet eronder valt en ben gewoon eerlijk.
Ze zijn er niet om je een poot uit te draaien, maar andersom willen ze ook niet dat jij dat probeert door allerlei kosten in hun mik te schuiven.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• miitjohn
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-11 22:51
Als jij met de aannemer geen expliciete start- en doorlooptijden hebt ondertekend per onderdeel, dan is dat jouw probleem. Dat je hierdoor kosten krijgt met een andere aannemer is ook jouw probleem. Een aannemer die uit coulance zomaar even de kosten van die andere aannemer zou gaan betalen omdat hij iets niet op tijd afgewerkt kreeg is dan ook een onrealistische verwachting.

Als dit toch o zo belangrijk was had ik in jou plaats eerst met de aannemer de planning doorgenomen en bekeken wat voor hem haalbaar is. Tel daar 25% bij en laat hem dat mee ondertekenen. Zo heeft iedereen de ruimte en weet waar men aan toe is. Ik betwijfel wel of een aannemer een detail plannig voor zoiets zou gaan ondertekenen, maar goed

Trouwens, over hoeveel raamkozijnen gaat het hier? Het gaat hier om een kleine aanbouw? De stucker kan toch afwerken tot tegen de dagkant? Hij moet dan later nog is terugkomen voor de afwerking van de dagkant zelf (en misschien wat schade hier en daar), maar als dat niet veel kozijnen zijn kan dit perfect met handgemaakte pleister. Uiteindelijk moet een stucker sowieso nog is terugkomen voor schade te herstellen of hier en daar nog wat extra te stuccen, dat is dan wel in regie. Ik zou dit gewoon even bespreken met de stucker, stel hem desnoods voor dat je hem zal helpen. Bij zo'n kleine aanbouw kan je perfect de raam openingen even afdekken met plastic

Als dat allemaal niet kan, waarom kan je stuccer niet gewoon wisselen met een andere werf? Zo'n aanbouw is gestucked in, wat, 2 a 3 dagen? Bouwen is nooit een exacte wetenschap. Aannemers hebben meestal ergens een backlog van kleinere/minder belangrijke werken die ze dan even kunnen invullen etc

Btw; ik zou ook aanraden om dit even rustig met iedereen te bespreken en geduld te hebben. Mijn ervaring met kleinere aannemers is dat het ook maar mensen zijn en (de meeste) van goede wil zijn. Door van in een ivoren toren te staan zwaaien met contracten en offertes bereik je meestal het tegenovergestelde. Ik zeg niet dat jij dit doet, maar even meegeven dat bij kleinere aannemers een andere aanpak soms beter werkt:)

[ Voor 61% gewijzigd door miitjohn op 17-06-2018 13:25 ]

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:13

Yucon

*broem*

Zonder een kant te kiezen denk ik dat de aannemer jou ook wel achter het behang kan plakken, en vanuit zijn kant is dat ook niet helemaal onterecht.

Wat niet wil zeggen dat hij geen fouten gemaakt zou hebben of dat het niet erg frustrerend voor jou is.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Ik vraag me af wat precies met de aannemer is afgesproken.

Het verhaal van stukadoor vind ik een beetje vreemd ? Op totaalprijs is dat maar een klein onderdeel.
De prijs voor de aanbouw vind ik ook aan de hoge kant of het moet gaan om een ouder gebouw met specifiekere eisen. Voor Vinex en varianten koop je die prefab.
Dat er een offerte is gemaakt, en achteraf pas wordt besloten wat voor kozijnen er worden gebruikt vind ik ook een beetje apart.

Het idee dat de aannemer het helemaal gaat regelen is een beetje rooskleurig ondanks het hoge bedrag. Een groot deel zit in het materiaal, een klein deel zit hem in de arbeidsuren.
Beter dat je in de omgeving blijft al was het maar om met een half oog meekijken en links en rechts meehelpen waar kan. Puin ruimen kan vb iedereen. Maar het moet wel in je karakter zitten btw dat je niet overal wilt ingrijpen en de mensen hun werk laten doen.

• Morelleth
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19:39
Iblies schreef op zondag 17 juni 2018 @ 17:57:

De prijs voor de aanbouw vind ik ook aan de hoge kant of het moet gaan om een ouder gebouw met specifiekere eisen. Voor Vinex en varianten koop je die prefab.
Kleine aanbouw 4 palen eronder wat geen schroefpaal kan zijn door te slappe kleilagen en je bent zo al 20.000 verder alleen voor de fundering.
En dan komt de rest pas.

Zo vreemd is het niet die prijs.

D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl

• JB
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-12 17:13

JB

Cédric roelt!

Morelleth schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:09:
[...]

Kleine aanbouw 4 palen eronder wat geen schroefpaal kan zijn door te slappen kleilagen en je bent zo al 20.000 verder alleen voor de fundering.
En dan kont de rest pas.

Inderdaad. Aanbouwen is relatief duurder dan nieuw bouwen.

Mijn boefje is liev!

• PoweRoy
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-12 19:12

PoweRoy

funky!

Morelleth schreef op zondag 17 juni 2018 @ 19:09:
[...]

Kleine aanbouw 4 palen eronder wat geen schroefpaal kan zijn door te slappe kleilagen en je bent zo al 20.000 verder alleen voor de fundering.
En dan kont de rest pas.

Idem: 55k voor een aanbouw van 4x9 (ex vloer/keuken).

Van een aannemer afkomen is ook lastig als je al een contract hebt getekend.

[This space is for rent]

Pagina: 1