Win10: Random freezes, tabbladen crashes en BSODS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 05-09 00:04
Ik zal het zo bondig mogelijk beschrijven, maar ik weet niet zo goed waar ik moet beginnen. Normaliter fix ik de meeste BSODs wel gewoon zelf en kom ik er vrij snel achter wat het probleem uiteindelijk is.

Mijn PC is vanaf maart tot deze week zeer weinig gebruikt, gezien ik met vakantie was.

Toen ik terug kwam en de PC opstartte, begon het al vrij snel: blue screens, random system freezes met na 10-15 sec een automatische reset, tabbladen die crashen.

Nu was Dropbox flink aan het syncen. Ik heb een Dropbox Plus account en zo'n 300GB moest worden gesynchroniseerd. Dit leidde tot vrij veel CPU en memory usage, dus mijn eerste gedachte was dat de grote hoeveelheid wellicht voor wat problemen zorgde. Ik heb Dropbox verwijderd, en hiermee leek het in eerste instantie al opgelost.

Toch kwam na een paar uur de eerste Blue Screen alweer terug.

De meldingen zijn ook zeer divers, ik zal ze hieronder noemen:

SYSTEM THREAD EXCEPTION NOT HANDLED (stuurprogramma's?)
SYSTEM_SERVICE_EXCEPTION
BAD SYSTEM CONFIG INFO
0xc000021a

Doorgaans een driver probleem. Nu heb ik wel iets voor mijn 3 maanden absence van deze PC een aantal drivers geïnstalleerd van Gigabyte, APP center bijv. en wat andere tools voor de LED verlichting in m'n kast (CM Master t5?). Voor de 3 maanden weg had ik verder geen enkel last van BSODs. Ik weet wel dat de PC ondertussen een paar keer is aangeweest omdat er iemand op mijn PC wat labels moest uit printen. Er is verder weinig mee gebeurd.

Daarnaast merkte ik dat via Chrome veel tabbladen random crashen. ''Opnieuw laden'' is dan de optie. Dit is leuk 1-2 keer, maar het gebeurt elke 5 minuten bij willekeurige tabs. Ik maak gebruik van Chrome 67, en sync mijn Account (Bladwijzers/cookies/inlog) naar diverse PC's. Met mijn laptop heb ik drie maanden probleemloos in het buitenland gewerkt met ditzelfde Account. Geen enkel tabblad crash. Na wat spelen met chrome (veel tabbladen open zetten, snel dingen aanklikken) merkte ik dat soms het systeem gewoon freezete en opnieuw opstartte. Soms met een paar keer 0xc0000021a blue screens tot gevolg.

CHKDSK gedaan, kwam niets uit naar voren.

Hierop maar besloten om Windows opnieuw in te stellen, eerst nog wel even met behoud van Instellingen. Ook geen resultaat.

Omdat het mij vooral (gevoel, ik weet het geen technische onderbouwing) leek te gaan om Google Chrome als boosdoener, heb ik deze opnieuw geïnstalleerd. Weer leek het goed te gaan, en gezien m'n werkzaamheden wilde ik toch weer m'n account laten syncen omdat ik graag al m'n inloggegevens automatisch wil laten invullen. Helaas ging het weer opnieuw mis: system freezes, en resets. Soms na een uur, soms na 2 uur, soms elke 10 minuten.

Driver verified gedraaid (CMD > Verifier). Gehoopt dat deze kwam met een Violation met een driver name erbij. Het systeem crasht wel, maar laat vrolijk in de BSOD enkel en alleen zien ''.... VIOLATION'', zonder te noemen wát er precies verkeerd gaat. Ook niets aan gehad dus.

Hierna besloten om Windows dan maar in z'n geheel opnieuw te installeren. Het enige wat dit (tot nu toe) heeft opgelost is dat ik sindsdien geen BSOD's meer zie. De testtijd is echter nog te kort, dus hierop moet ik nog flink testen.

Inmiddels FireFox geïnstalleerd, om te kunnen zien of Chrome wellicht de boosdoener is gezien de tabbladen crashes. Firefox liep lekker snel, dus een mooie eerste ervaring. Pagina's lijken ook sneller te laden, dus er is in die jaren dat ik het heb verlaten zeker wat moois aangepast onder de kap. Omdat het al een uurtje lekker werkte, besloten om toch de import te doen van Chrome gegevens naar Firefox, zodat ik al m'n inlog weer klaar heb staan.

Na zo'n 15 minuten begon het alweer; tabbladen crashen gewoon. Het is ook echt random: Gmail crasht (2 accounts open), Intercom chat system page, zelfs de Firefox Settings pagina crasht en er moet dan een rapport worden verzonden. Opnieuw laden mislukt soms, soms gaat het wel weer goed. Het probleem doet zich dus voor in zowel Chrome als Firefox bij het laden van pagina's. Uiteraard gezocht op dit probleem, maar de meeste is de oplossing ''even opnieuw installeren'' of gewoon de pagina verversen.

Ik ben nu wel zo'n beetje ten einde raad. Ik kan me nog bedenken dat m'n 2 reepjes van 8GB me in de steek hebben gelaten, al vind ik het dan wel vreemd dat zich dit dan uit in (naar mijn mening) redelijk software-gebaseerde fouten zoals het crashen van tabbladen? Of is dit juist een logisch gevolg?

Mijn specs:

Intel i5-7600K @3.80Ghz (niet overclocked) (juli 2017)
Gigabyte GA-Z270X-Ultra Gaming - 1.0 (juli 2017)
Corsair Vengeance LPX - DDR4 - 2 x 8 GB - DIMM 288-PIN - 3000 MHz / PC4-24000 - CL15 - 1.35 V (juli 2017)
EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC Black Edition GAMING, 11GB GDDR5X (juli 2017)
Samsung EVO 960 NVMe 1TB (Windows 10 Pro 1709 (update naar 1803 mislukt steeds) (januari 2018)
Samsung EVO 850 SSD 500GB (2015?)
Corsair RM650X (januari 2018)
3 x 3TB WD Red

Is er iemand die de problemen herkent van het crashen van tabbladen? Zou dit met geheugen te maken kunnen hebben? Ik ga vandaag nog een memtest doen, en hem de hele dag laten stressen. Maar ondertussen vond ik het wel tijd voor een topic. Ik plaatst niet snel iets, maar dit is mijn game + werk PC en het begint me zo langzamerhand wel te irriteren hoe je denkt dat je PC het nu goed doet, om na een uur een random freeze te krijgen.

Ik heb geen crash log, maar als dit nodig is (en van wat) hoor ik het graag! Ik sta bijna op het punt om alles te vervangen op het moment en schoon te beginnen maar voordat ik mezelf een upgrade aanpraat toch even advies hier inwinnen. >:)

P.s. Net nu ik op verzenden wil drukken, crasht de gehele browser alweer (gelukkig sessie hersteld + had dit al in Word gepaste als backup) 8)7

Samenvatting:

- BSOD's zijn (tot nu toe weg) maar test case is te kort (~12 uur) om hier conclusies uit te trekken vooralsnog;
- Random System freezes zijn nog aanwezig, vooralsnog door gebruik Chrome / FireFox
- Tabs crashen zeer regelmatig (bij intensief internetgebruik, snel klikken tabs wisselen etc). Er staan momenteel slechts 6 tabs open. Normaal gebruik ik er zo'n 20-30 zonder problemen;
- Repair Win10 Pro niet geholpen;
- Overstap van Chrome naar FireFox niet geholpen;
- Clean install Win10 Pro niet geholpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Royeboi op 16-06-2018 09:20 ]

XBL: x0royx | PSN: XRoy_X | Raptr: x0royx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BIOS update al gedaan?

Ik heb sinds kort wel tabblad crashes in Firefox als ik op Google maps zit, met andere browser nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Ernemmer schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 09:14:
BIOS update al gedaan?

Ik heb sinds kort wel tabblad crashes in Firefox als ik op Google maps zit, met andere browser nergens last van.
De crashes zijn bij mij dus in zowel Chrome als Firefox, gevolgd door een system freeze een paar keer per dag. Niet lekker werken op die manier. :9 En dat op een schone Windows. Begrijp er helemaal niets van. Enige wat ik me nog kan bedenken is dat de Export sync van Chrome iets meegenomen heeft dat nu in Firefox ook zorgt voor crashes.

Ik heb F8 van januari, er is er nog eentje geweest daarna in maart: https://www.gigabyte.com/...ng-rev-10#support-dl-bios

Edit: Update gedaan naar F9d, ben benieuwd al heb ik er niet veel hoop op eerlijk gezegd. Al drie dagen van frustratie. Koop nog liever alle onderdelen nieuw zodat ik zeker weet dat het goed loopt dan deze ongein haha.

[ Voor 46% gewijzigd door Royeboi op 16-06-2018 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:06
Windows update uitvoeren. Er is in april een grote update geweest van Windows die fout was waarmee de halve wereld ineens bsod’s kreeg. Deze is met een latere update opgelost.

Bijbehorende nieuwsartikel: nieuws: Microsoft werkt aan fix voor vastlopers door Windows 10 April 2018 Up...

[ Voor 46% gewijzigd door DutchKel op 16-06-2018 09:59 ]

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royeboi
Hier staat nog 1709 op, omdat ik tijdens het update óf de foutmelding krijgt dat de update is mislukt, of dat het systeem tijdens het updaten gewoon weer vastloopt. Zojuist ook weer twee keer geprobeerd, twee keer system freeze.

Nu handmatig de ISO aan het downloaden en met Rufus zo op een stick gooien, kijken of updaten op die manier wel werkt. Betwijfel of dat echter de browser crashes gaat oplossen.

Ik denk dat ik de lange TS inmiddels kan samenvatten door 2 issues die nu nog lopen:

- Random system freezes gevolgd door reboot (ook wanneer Firefox en Chrome zjin afgesloten)
- Tabs crashen (in beide browsers).

Update 17-06: Helaas blijven de browser freezes nog steeds. Ik zal FireFox opnieuw installeren en dan zonder de import van gegevens doen. Wellicht is er iets corrupt in de sync files in Chrome wat ik nu heb overgenomen door Firefox. Wel vreemd dat beide browsers dan hetzelfde probleem aangeven. Tijdens het typen alweer twee keer gecrashed en hersteld... 8)7

[ Voor 22% gewijzigd door Royeboi op 17-06-2018 11:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
Update; memtest86 gedaan (had ik veel eerder moeten doen), loopt op 4768 errors en 9 minuten verstreken.

Zometeen even apart testen per reepje. Arme Corsairs (CMK16GX4M2B3000C15 2x8 GB DDR4).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhanToM__
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13-09 20:50
Hoe dat ik het heb kunnen afleiden is dat je uw problemen na uw vakantie zijn begonnen? Stond je computer ervoor heel vaak dan wél aan? Als dat zo was, vermoed dat ik je voeding stuk is. Meestal is dat dan een condensator die zijn eigen niet te goed heeft kunnen ontladen.

Heb je de mogelijkheid om een ander voeding te testen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 26-09 22:26

Zorian

What the fox?

Royeboi schreef op maandag 18 juni 2018 @ 22:57:
Update; memtest86 gedaan (had ik veel eerder moeten doen), loopt op 4768 errors en 9 minuten verstreken.

Zometeen even apart testen per reepje. Arme Corsairs (CMK16GX4M2B3000C15 2x8 GB DDR4).
En aangezien 1 foutje al teveel is zijn 4768 al helemaal teveel.
Waarom zich dat uit in vage dingen met software? Denk aan bitjes die opeens omvallen of van plek verschuiven. Niet genoeg om op dat moment de hele pc te laten crashen maar wel net genoeg om de software van slag te brengen.

Begin maar eens met nieuwe reepjes (altijd samen uit, samen thuis dus beide reepjes eruit wippen en vervangen).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Royeboi
PhanToM__ schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 13:32:
Hoe dat ik het heb kunnen afleiden is dat je uw problemen na uw vakantie zijn begonnen? Stond je computer ervoor heel vaak dan wél aan? Als dat zo was, vermoed dat ik je voeding stuk is. Meestal is dat dan een condensator die zijn eigen niet te goed heeft kunnen ontladen.

Heb je de mogelijkheid om een ander voeding te testen?
Heb de oorzaak inmiddels gevonden, ging er niet vanuit dat het RAM kon zijn maarja assumptions is the mother.... Voortaan netjes het lijstje afwerken in plaats van eigenwijs clean install doen etc.
Zorian schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 15:06:
[...]

En aangezien 1 foutje al teveel is zijn 4768 al helemaal teveel.
Waarom zich dat uit in vage dingen met software? Denk aan bitjes die opeens omvallen of van plek verschuiven. Niet genoeg om op dat moment de hele pc te laten crashen maar wel net genoeg om de software van slag te brengen.

Begin maar eens met nieuwe reepjes (altijd samen uit, samen thuis dus beide reepjes eruit wippen en vervangen).
Yes, had al nieuwe gekocht i.v.m. upgrade plannen. De nieuwe zijn al binnen en oude teruggestuurd, zit nog binnen het jaar. Was inderdaad 1 van de 2 reepjes, vervangende set doet het goed. Voor het eerst de after-sales van Azerty eens testen, ben benieuwd. :9

Pagina: 1