Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• Chielos
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-11 13:14

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Mijn vraag
Ik heb een software pakket (gebasseerd op IBM) op het oog wat zowel on prem als in de cloud gekocht kan worden. Alleen wordt de cloud versie aangeprijst als 'best gesneden brood' en is de on prem oplossing oninterresant gemaakt door een duur prijs kaartje er aan te hangen (20.000).
Er wordt beweert dat het alleen maar een IBM server kan zijn. Maar dat snap ik niet. Is het niet gewoon een linux of windows gebasseerd OS? En voldoet dan niet elke server met een x86 of x64 architectuur?

Mijn vraag: heeft iemand hier verstand van? Ik zit zelf teveel in de development kant aan .net en microsoft.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Het lijkt gebouwd te zijn in ILE RPG op IBM i

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Google..

Beste antwoord (via Chielos op 16-06-2018 20:40)

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker voor een klein bedrijf eerst eens heel goed de hele business case doorrekenen en zeker ook de Cloud optie. Het vervelende namelijk bij zelf bouwen, ok nu gaat het jouw lukken en het werkt allemaal, vergeet nu continu alle stappen de noteren en bij te houden. Hoera het is gelukt 3 maanden arbeid en jij hebt alle kennis. Toen kwam die auto die je net niet zag, wat gaat het bedrijf doen? En kunnen ze de investering van weer drie maanden betalen en kunnen ze zolang zonder de server.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Alle reacties

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13:15

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Als het voor jezelf is, kun je natuurlijjk proberen wat te knutselen. Als het bedrijfsmatig is, is 'support' het magische woord. En ik denk niet dat de leverancier van dat pakket langskomt binnen zoveel uur als het op een zelfgebouwde server draait. Of kan je bedrijf best een paar dagen zonder en ga jij nooit op vakantie?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

20000€ zegt niks, hoelang denk je het pakket te gaan gebruiken en hoeveel kost de cloud oplossing?

Als cloud 500€/maand is kan je 40 maanden de cloud oplossing draaien, zonder te kijken naar bijkomende kosten (van het onprem draaien).

IBM i, voor zover ik kan vinden, gebruikt de Power8/9 cpus die niet compatibel zijn met x86.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:40

Predator

Suffers from split brain

Wat is de exacte naam van de oplossing ? Het lijkt me zeer sterk dat dit IBM i gebasseerd is, hoewel RPG uiteraard daarnaar wijst. Dat is eerder midrange en 20K lijkt me te laag voor een IBM i platform. IBM i is inderdaad een powerpc platform.
Dat zou betekenen dat het een compleet gesloten IBM product betreft.

IBM laat sommige producten redelijk vrij (bv Websphere) en andere niet (bv datapower (virtual) appliance only).

Hebben jullie een IBM i systeem ?

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

• mardan
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-02-2024
Ik kan verder niets zeggen over de sizing en toepassing in jouw situatie, maar je kan je ook afvragen of je niet een softwarepakket wilt hebben die meer standaard (x86) is qua hardware.

Verwijderd

IBM i (voorheen AS/400) draait op een virtuele ISA die dan naar wat-de-hardware-dan-ook-mag-zijn vertaald wordt, zodat het niet uitmaakt welke hardware erin zit, en je zelfs van de ene processor naar de andere kan migreren. Een beetje zoals bv. java met de jvm maar dan dicht op de hardware en als compiler-intermediate step dus efficient. Maar dat is dus niet "gewoon" x86 en dus geen windows of linux.

Wel is die hardware ook wel tweedehands te krijgen.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Ik noem het pakket liever niet. Overigens gaat het over een klein bedrijf (5-10) personen waarvan ik de infra tot nu zelf erbij doe (naast mijn werk). Tot nu toe te overzien qua updates/beheer.

De technologie heb ik op basis van een vacaturetekst gevonden. Hoe de details exact zijn ga ik volgende week achterkomen.

@Verwijderd dus het is geen x86 architectuur dan? Kan je iets aanwijzen op marktplaats waaraan ik moet denken?

Acties:
  • Beste antwoord

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik zou zeker voor een klein bedrijf eerst eens heel goed de hele business case doorrekenen en zeker ook de Cloud optie. Het vervelende namelijk bij zelf bouwen, ok nu gaat het jouw lukken en het werkt allemaal, vergeet nu continu alle stappen de noteren en bij te houden. Hoera het is gelukt 3 maanden arbeid en jij hebt alle kennis. Toen kwam die auto die je net niet zag, wat gaat het bedrijf doen? En kunnen ze de investering van weer drie maanden betalen en kunnen ze zolang zonder de server.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Benedykt
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13-11 12:34
Chielos schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:49:
@Verwijderd dus het is geen x86 architectuur dan? Kan je iets aanwijzen op marktplaats waaraan ik moet denken?
Ehm nee, System i (eServer iSeries / AS/400) is verre van x86 hardware. En als je dit niet weet lijkt het me sterk dat je er überhaupt zomaar uit gaat komen; AS/400 is toch echt wel andere koek dan een willekeurige Windows of Linux doos.

NZXT H7 Flow | AMD Ryzen 9 5900X | Gigabyte X570 Gaming X | Corsair Vengance LPX 64GB DDR4-3200 | Sapphire Nitro+ RX 6950 XT | FujiFilm X-S10 | Sigma 18-50mm F/2.8 | Sigma 30mm F/1.4 | Sigma 56mm F/1.4 | Viltrox 85mm AF II F/1.8 | Meike 50mm F/0.95

Verwijderd

Als je gaat zoeken op bijvoorbeeld "iseries" (ook in de tekst, onder "diensten en vakmensen") kom je uit bij tenminste een zo'n tweedehands AS/400-boer. Ga eens praten, zou ik zeggen. (Disclaimer: Geen relatie.)

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-11 16:59

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

En dan blijft het sleutelwoord toch weer "support"... Durft TS het aan om een kennelijk belangrijke applicatie op totaal unsupported hardware te draaien?

@TS: welke beschikbaarheid wordt gesteld aan de applicatie? Hoelang mag deze niet beschikbaar zijn? Mag dit bv. een week duren omdat je tweedehands hardware uitgevallen is, en je op marktplaats aan het zoeken bent naar andere hardware?

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-11 09:33

SpamLame

niks

Question Mark schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 16:36:
En dan blijft het sleutelwoord toch weer "support"... Durft TS het aan om een kennelijk belangrijke applicatie op totaal unsupported hardware te draaien?

@TS: welke beschikbaarheid wordt gesteld aan de applicatie? Hoelang mag deze niet beschikbaar zijn? Mag dit bv. een week duren omdat je tweedehands hardware uitgevallen is, en je op marktplaats aan het zoeken bent naar andere hardware?
Mag ik gewoon stellen dat het absoluut niet een belangrijke applicatie kan zijn.

-Klein kantoor
-Werknemer die IT doet naast zijn eigenlijke werk (voor deze of andere toko)
-20K duur vinden voor een beetje IT gear
-Verschil niet (onder)kennen tussen cpu architecturen

Niks ten nadele van TS, maar vraag je af of je dit wel (persoonlijk) wilt doen aangezien ik denk dat je tegen je limieten aanloopt.
Laat je bijstaan (huur in ja kost geld) door een partij die het IBM eco systeem kent.
Bereid je voor op stevige prijzen voor alles, in mijn ervaring is alles IBM I prijzig vergeleken met X86 commodity spul.

Ben je ervan overtuigd dat je geen derde partij nodig hebt, prima maar meld hier dan gewoon het pakket waar het om gaat.
Zeker dat ik er niks van weet, maar je zal het treffen dat er iemand je er hier mee helpen kan, wel even topic change aanvragen.

• Chielos

Chielos

Inno Mini Cooper

Topicstarter
Goeie reacties.

Wel belangrijke applicatie overigens.

Ben nogal een pragmaat van huize en er staat nu een sbs server te spinnen zonder enige problemen. En dat voor een job on the side.

Jammer dat je zo ingaat op mijn kennis/wil/misschien wel onkunde.

Nee ik ben geen systeembeheerder. Maar ik mag met 15 jaar IT development ervaring mezelf erg ervaren vinden. In een grote enterprise omgeving.

Misschien dat het over komt als een noob vraag. Maar ik heb toch veel geleerd weer.

Toch bedankt allemaal. Ik weet voldoende. Gezien de ervaring van mij voor IBM systemen ga ik adviseren om voor de cloud oplossing te gaan. Het was voor mij alleen te doen als het binnen mijn kennis gebied zou zijn. Lees linux of windows os.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
IBM i lijkt veel te zwaar voor een bedrijf met zo weinig werknemers. Zoals je het vertelt lijkt het een vendor lock-in constructie. Niks nieuws, doen ze al 50 jaar bij IBM.

Aan de andere kant: als je een klein kantoor bent met een hoofdkantoor, informeer daar dan eens. Die kunnen toevallig wel de benodigde hardware hebben staan en het systeembeheer voeren. Dan hoef je alleen nog zelf het applicatiebeheer te doen.

Zo niet: vraag gewoon of ze niets hebben dat onder Linux of Windows draait en dat je anders geen belangstelling meer hebt.

Als het om klantgegevens gaat moet je ook rekening houden met de wettelijke eisen die de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) stelt. Dat gaat over privacy en dergelijke. Bij cloudoplossingen is daar moelijk aan te voldoen al zijn er genoeg mensen te vinden die claimen dat het geen probleem is. Informeer maar eens of ze indemnity voor alle data leveren bij hun cloudoplossing. Indemnity betekent dat ze je kosten vergoeden die je maakt als de gegevens worden gelekt. Dat is een gebruikelijke clausule in Amerikaanse contracten.
Pagina: 1