PC uit 2011 gedeeltelijk opwaarderen naar 2018

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?

Gamen en browsen. Ik heb net een nieuwe monitor gekocht, de Eizo Foris FS2735, welke 1440p is en op 144Hz draait. Mijn huidige systeem bevat een GTX 970 en die komt in mijn gespeelde games net goed uit de voeten :) Verder klus ik nog een beetje met grafische software hier en daar, maar niets bijzonders.

Wat mag het systeem gaan kosten?

Het liefst onder de 1000 euro.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

Ja, ik wil oude onderdelen hergebruiken. De CPU koeler is nog altijd meer dan prima, zeker als ik niet ga overclocken. De stock koeler zou zelfs nog volstaan. Een HDD wil ik meenemen omdat die opslag prettig is. De DVD speler kan niet mee als ik die nieuwe case neem. Grafische kaart GTX 970 voldoet ook nog. En de voeding lijkt ook helemaal stabiel.En ik heb deze case momenteel maar zit er sterk aan te denken deze af te schrijven:Wat denk je allemaal nodig te hebben?

CPU, moederbord, RAM, .M2 SSD, en dus mogelijk een nieuwe case.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-8700 Boxed€ 290,-€ 290,-
1MSI Z370 Gaming Pro Carbon€ 171,-€ 171,-
1Fractal Design Define C€ 70,-€ 70,-
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 169,40€ 169,40
1Samsung 970 Evo 500GB€ 169,33€ 169,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 869,73

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?

Nee. Kwaliteit gaat voorop :)

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?

Ik overweeg de huidige Antec case te vervangen met een Fractal Design Define C, maar ik weet niet of ik hier veel plezier uit ga halen. Ik denk het wel. De Antec zit vol met niet te verwijderen oude HDD bays die in de weg zitten, en ik vind de kast ook een beetje lastig in gebruik. Als iemand nog tips heeft hierover hoor ik die graag :)

Ga je overklokken?

Nee, daarom geen "K" CPU meer. Slechte ervaringen mee, onstabiel systeem ondanks goede koeling. Ik heb d'r het geduld niet voor en mijn i7 uit 2011 heeft het altijd (ook nu nog) helemaal prima volgehouden ;) Dus deze zal het wel weer 6 tot 8 jaar overleven denk ik zo.

Wat verwacht je van ons?[i]

Onzekerheden wegnemen, want ik ben sinds 2011 uit de hardware wereld :7
  1. Kan mijn huidige CPU koeler mee? Als het goed is past hij op deze socket (aldus de specs). Maar het klinkt zo raar dat zo'n oud ding dat nog kan.
  2. Mijn voeding is volgens mij nog helemaal prima. Is het verstandig na 7 jaar de voeding te vervangen?
  3. Ik laat de assemblage doen bij Azerty. Zijn er nog dingen die ik moet willen inbouwen? Airflow zaken?
  4. Er zit nog rek in mijn budget maar ik denk een goed pakket te hebben: meer dan 16GB RAM heb ik niet nodig voorlopig. Maar wat zou nog meer een goede toevoeging zijn?
  5. Zitten er grote hardware releases aan te komen binnen nu en een half jaar? Ik heb namelijk die GTX 970 gekocht net twee maanden voordat de GTX 1070 uitkwam voor hetzelfde geld ;( Er is geen upcoming release van Intel aanstaande, of Nvidia?
  6. Andere tips?
Na een vorig topic ben ik er ook nog niet 100% uit of ik de upgrade ga uitvoeren, want ik kan in principe ook nog een jaartje wachten met dit systeem denk ik. Maar als er over een jaar nog niks nieuws is dan blijf ik maar uitstellen :+ Dus de keuze ligt een beetje aan de verwachtingen in de markt.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23:46
Ik zou de voeding en de harde schijf ook afschrijven, die hebben hun beste tijd zo'n beetje wel gehad, zeker ook als de nadruk bij jou ligt op kwaliteit :)
De hardeschijf kun je nog wel als backup schijf gebruiken en de voeding kun je bijvoorbeeld op Marktplaats verkopen.
Ik zou ze dan vervangen voor: pricewatch: Seasonic Prime Ultra 550W Gold en: pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

De koeler kan mee als hij compatible is met socket 1151/1150/1155.
16GB ram zal waarschijnlijk genoeg zijn voor nu.
Ja, je kunt er vanuit gaan dat dit jaar nog nieuwe Nvidia kaarten uitkomen.
Er komt altijd wel weer iets nieuws, als je huidige systeem voldoet kun je nog wachten.

In vino veritas, in aqua sanitas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Inverted_World
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 04-10 13:33
JohanNL schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 00:59:
Ik zou de voeding en de harde schijf ook afschrijven, die hebben hun beste tijd zo'n beetje wel gehad, zeker ook als de nadruk bij jou ligt op kwaliteit :)
De hardeschijf kun je nog wel als backup schijf gebruiken en de voeding kun je bijvoorbeeld op Marktplaats verkopen.
Ik zou ze dan vervangen voor: pricewatch: Seasonic Prime Ultra 550W Gold en: pricewatch: Seagate Barracuda, 2TB

Er komt altijd wel weer iets nieuws, als je huidige systeem voldoet kun je nog wachten.
Het zou natuurlijk niet kunnen kloppen maar dit bericht gemist?

nieuws: Nvidia: volgende generatie GeForce-kaarten komt over lange tijd

Lijkt er op dat de nieuwe generatie kaarten nog een poos op zich zou laten wachten.

Je kan dus kiezen om de 970 zo lang mogelijk te blijven gebruiken, of op den duur als de prijzen ooit zakken een 1070 aanschaffen wat een flinke upgrade is.

Verder ben ik het met je eens dat TS zn voeding beter kan vervangen. Zelf erg fan van de Rmx serie van corsair, scheelt ook weer twee tientjes.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
Inverted_World schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 01:11:
[...]

Het zou natuurlijk niet kunnen kloppen maar dit bericht gemist?

nieuws: Nvidia: volgende generatie GeForce-kaarten komt over lange tijd

Lijkt er op dat de nieuwe generatie kaarten nog een poos op zich zou laten wachten.

Je kan dus kiezen om de 970 zo lang mogelijk te blijven gebruiken, of op den duur als de prijzen ooit zakken een 1070 aanschaffen wat een flinke upgrade is.

Verder ben ik het met je eens dat TS zn voeding beter kan vervangen. Zelf erg fan van de Rmx serie van corsair, scheelt ook weer twee tientjes.
Heb ik ook gelezen en ik denk inderdaad dat het niet klopt.
Als ze nu gaan aankondigen dat er nieuwe kaarten komen over X maanden zullen de verkopen voor de huidige kaarten drastisch afnemen, omdat men dan logischerwijs even wil wachten tot de nieuwe er zijn.
Niet dat het niet eerder is voorgekomen dat ze zo'n vroege announcement dan wel hebben gedaan, maar meestal had AMD toen de betere kaarten en wou Nvidia er dan voor zorgen dat men niet gelijk een AMD kaart ging kopen maar even ging wachten op Nvidia ( theorie ).

De Corsair RMx serie is ook erg goed, vergelijkbaar met de Seasonic Focus plus gold serie, maar de Seasonic Prime Ultra 550W Gold is nog een trede hoger :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:16
Waarom zou je een voeding van hoge kwaliteit als deze XFX vervangen? Die kan makkelijk nog 5 jaar mee.

550w Seasonics zijn zeker niet de beste keuze als je nu nieuw gaat kopen. Max 225w voor de videokaart zorgt ervoor dat je de voeding maar als 400w kunt gebruiken. Betere opties zijn de Cougar GX-F 550w, Bitfenix Formula Gold 550w, Bitfenix Whisper BWG550M, Corsair RM550x 2018 versie en be quiet! Straight Power 11 550w.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 00:40
Uszka schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 12:50:
Waarom zou je een voeding van hoge kwaliteit als deze XFX vervangen? Die kan makkelijk nog 5 jaar mee.

550w Seasonics zijn zeker niet de beste keuze als je nu nieuw gaat kopen. Max 225w voor de videokaart zorgt ervoor dat je de voeding maar als 400w kunt gebruiken. Betere opties zijn de Cougar GX-F 550w, Bitfenix Formula Gold 550w, Bitfenix Whisper BWG550M, Corsair RM550x 2018 versie en be quiet! Straight Power 11 550w.
Ik zie je dit vaak zeggen. Mag ik vragen waar je het vandaan haal dat dit zo is? Dit is niet aanvallend bedoelt, maar meer nieuwsgierigheid. Heb voor een vriend enkele maanden geleden een PC gebouwd met een Seasonic Focus plus 550 watt. Las ook iets over dat het kosteloos mogelijk om nieuwe kabels te krijgen bij Seasonic zelf?

Sorry voor offtopic

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 09:16
@lamaa1 https://seasonic.com/faq > installation remark for high power graphiccards. En toelichting van The Mask -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" tweede helft van de post.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 04-10 13:29
Waarom zou je onderdelen die zo oud zijn niet willen vervangen? Geloof me, die voeding is af. Wellicht werkt ie nu nog, maar daar sta je straks met een gefrituurd nieuw moederbord, cpu etc omdat je een 8 jaar oude voeding wilde hergebruiken, dat is toch zonde? Trouwens, volgens mij kun je nu voor minder geld een veel betere voeding krijgen met hoger rendement. Ik zou het wel weten.

Hetzelfde geldt voor die cpu-koeler, die heeft 8 jaar gedraaid, die lagers zijn gewoon op. Grafische kaart heb ik niet zoveel verstand van, maar er zijn nu toch veel betere grafische kaarten die de specs van die oude ruimschoots overtreffen? Denk dat zelfs een nu gemiddelde kaart rondjes loopt om die oude, en dan is ie er meteen veel stiller en zuiniger bij.

Het enige wat je prima zou kunnen hergebruiken is de kast, die zijn niet onderhevig aan veroudering. En die dvd-speler, die ene keer dat je die nog nodig hebt is het niet waard om een nieuwe voor te kopen. Die harddisk zou ik niet meer gebruiken of alleen als backup en die oude ssd's kun je ook prima blijven gebruiken als opslag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lamaa1
Waarom zo'n duur moederbord als je toch niet gaat overklokken. Deze kan op zich best wel een stuk goedkoper.

Over videokaarten is het nu lastig in te schatten. Indien een GTX 970 nu goed voor je werkt, zou ik niet gaan upgraden. Er zijn berichten dat Nvidia al chips heeft gestuurd naar 'board partners' maar in hoeverre dat klopt is ook maar de vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lamaa1
Uszka schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:48:
@lamaa1 https://seasonic.com/faq > installation remark for high power graphiccards. En toelichting van The Mask -The_Mask- in "Voeding advies en informatie topic - Deel 34" tweede helft van de post.
Dankje!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

IMO is een kast puur functioneel. Dat de hdd bays die je in de Antec hebt zitten niet verwijderbaar zijn, is bij inbouwen van alle onderdelen misschien even lastig, maar zodra de kast dicht zit, eigenlijk niet meer van belang. Meerwaarde is dan ook heel erg betrekkelijk. Ik vind EUR70,- best veel om alle onderdelen een plek te geven, terwijl je al een kast hebt die in principe gewoon 'zijn werk' gewoon doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Goede onderbouwing!

Klopt alleen niet, het gaat hier om een goede voeding, van goede kwaliteit, waarbij de onderdelen welke het meest aan slijtage zijn onderheven ook van hoge kwaliteit zijn. Dit is een voeding welk prima 10 jaar of langer mee moet kunnen. Is ook een voeding die van een relatief modern platform gebruik maakt, met DC-DC waardoor die ook geschikt is voor moderne PC's.
Wellicht werkt ie nu nog, maar daar sta je straks met een gefrituurd nieuw moederbord, cpu etc omdat je een 8 jaar oude voeding wilde hergebruiken, dat is toch zonde?
De kans dat dat gebeurt is vergelijkbaar met een nieuwe voeding, bijzonder klein dus.
Trouwens, volgens mij kun je nu voor minder geld een veel betere voeding krijgen met hoger rendement. Ik zou het wel weten.
Beter dan?

Hetzelfde geldt voor die cpu-koeler, die heeft 8 jaar gedraaid, die lagers zijn gewoon op. Grafische kaart heb ik niet zoveel verstand van, maar er zijn nu toch veel betere grafische kaarten die de specs van die oude ruimschoots overtreffen? Denk dat zelfs een nu gemiddelde kaart rondjes loopt om die oude, en dan is ie er meteen veel stiller en zuiniger bij.
Het enige wat je prima zou kunnen hergebruiken is de kast, die zijn niet onderhevig aan veroudering.
Toch wel, je mist bijvoorbeeld USB 3.1 poorten. Zijn huidige behuizing heeft alleen maar USB 2.0 poorten.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JohanNL
lamaa1 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:36:
[...]

Ik zie je dit vaak zeggen. Mag ik vragen waar je het vandaan haal dat dit zo is? Dit is niet aanvallend bedoelt, maar meer nieuwsgierigheid. Heb voor een vriend enkele maanden geleden een PC gebouwd met een Seasonic Focus plus 550 watt. Las ook iets over dat het kosteloos mogelijk om nieuwe kabels te krijgen bij Seasonic zelf?

Sorry voor offtopic
Het gaat erom dat Seasonic adviseert om geen 150W of meer power output over 1 PEG6/8 pin kabel te laten gaan.
De Seasonic Focus Plus Gold 550w , Prime Ultra en veel andere voedingen van verschillende merken geclassificeerd als 550w voeding hebben 1 kabel met 2 PEG6/8 pin aansluitingen.
In theorie kun je met 2 PEG 8 pin aansluitingen elk 150W laten doorvoeren, in totaal 300W.
Seasonic adviseert echter dit niet te doen mocht je zoveel nodig te hebben, in plaats daarvan is het aanbevolen om voor elke PEG 6/8 aansluiting een losse kabel te nemen die apart wordt aangesloten op de voeding.

Als ik het goed interpreteer is deze aanbeveling van Seasonic niet specifiek voor hun voedingen maar meer algemeen advies, alhoewel het natuurlijk wel op hun website en bij hun producten vermeld staat.
Kan mij niet echt voorstellen dat dit nou specifiek een beperking is bij Seasonic voedingen, er zijn daarnaast ook aardig wat voedingen die rebrands of gemaakt zijn door Seasonic, maar de uiteindelijke uitgever geeft hetzelfde advies niet mee.
Mocht je tegen problemen aanlopen en ze komen er achter dat je dus een 225w+ videokaart hebt aangesloten op 1 kabel met 2 PEG 6/8 pins kan ik mij voorstellen dat ze moeilijk doen over de garantie.
Aangezien @-The_Mask- meer in de voedingen zit ben ik benieuwt wat hij hier over te zeggen heeft, het liefst met onderbouwing zodat het nu eindelijk duidelijk is :)

Mijn eigen ervaring is, maar ook anderen die ik ken is dat je gewoon 225w+ videokaarten kunt aansluiten op 2 PEG6/8 pin via 1 kabel met voedingen van Seasonic of rebrands daarvan.
Nooit problemen mee gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
JohanNL schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 00:59:
De HDD is eigenlijk iets wat ik liever weglaat denk ik, die past beter thuis in een externe-HDD behuizing die ik ergens heb liggen ;) Oude troep vooral...

Maar de power supply krijg ik erg wisselende reacties op. Die van mij moet mee kunnen tot de kabels niet meer passen zeggen ze online, en een nieuwe PSU is niet noodzakelijk vrij van problemen. Dus ik twijfel, dan zou ik liever namelijk investeren in een sterk merk die het weer 10+ jaar kan volhouden. Maar het is geen goedkoop onderdeel.
Toch weer 100 euro voor een PSU. Misschien juist het onderdeel waar je niet op wilt bezuinigen... lastige keuze. Ga ik over nadenken!
Wat @Inverted_World ook zegt is wel waar, ze geven aan voorlopig niet met een nieuwe set GPU's te komen. Logisch, want de huidige generatie wordt nog vol dank afgenomen in grote aantallen door alle cryptominers :P En de concurrentie (Radeon) timmert ook niet hard aan de weg...
Inverted_World schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 01:11:
[...]

Zat inderdaad te kijken naar een 1070 maar dan de "ti" versie :) Goede prijs wel. En voor mijn 970 vang ik ook nog 150 tot 200 euro op Marktplaats. Maar voorlopig volstaat hij nog, dus ik wacht denk ik liever nog een jaar op de volgende lichting.
Dus wel vervangen van de PSU. Toch jammer, ik had in 2011 juist gehoopt dat een PSU meerdere systemen kon overleven :-(
PhilipsFan schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:54:
Waarom zou je onderdelen die zo oud zijn niet willen vervangen? Geloof me, die voeding is af. Wellicht werkt ie nu nog, maar daar sta je straks met een gefrituurd nieuw moederbord, cpu etc omdat je een 8 jaar oude voeding wilde hergebruiken, dat is toch zonde? Trouwens, volgens mij kun je nu voor minder geld een veel betere voeding krijgen met hoger rendement. Ik zou het wel weten.
Hoger rendement? Ik ben niet bekend met innovaties in voedingen. Ik dacht altijd "die geven stroom en that's it", maar die hebben ook positieve ontwikkelingen meegemaakt de laatste jaren?

Oprechte vraag: Wat is er anders aan een 550w voeding uit 2011 en 2018 behalve de leeftijd?
Hetzelfde geldt voor die cpu-koeler, die heeft 8 jaar gedraaid, die lagers zijn gewoon op.
Dan zou ik de actieve koeler onderdelen kunnen vervangen natuurlijk. De hele heatsink hoeft niet vervangen te worden toch?
Grafische kaart heb ik niet zoveel verstand van, maar er zijn nu toch veel betere grafische kaarten die de specs van die oude ruimschoots overtreffen? Denk dat zelfs een nu gemiddelde kaart rondjes loopt om die oude, en dan is ie er meteen veel stiller en zuiniger bij.
Klopt, maar 't geld is op en ik wil wachten op de volgende generatie GTX of Radeons :) Ik denk ook dat de huidige generatie in grote aantallen te vinden gaan zijn als 2e-hands modellen als (grote als) de cryptomarkt instort.
Het enige wat je prima zou kunnen hergebruiken is de kast, die zijn niet onderhevig aan veroudering. En die dvd-speler, die ene keer dat je die nog nodig hebt is het niet waard om een nieuwe voor te kopen. Die harddisk zou ik niet meer gebruiken of alleen als backup en die oude ssd's kun je ook prima blijven gebruiken als opslag.
Goede punten! Thanks :) Ik ga de kast hergebruiken inderdaad, eenmaal ingedeeld kijk ik er toch nooit naar. En het is gewoon een fijn en stil ding met stoffilters en alles wat ik nodig heb.
lamaa1 schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 13:58:
Waarom zo'n duur moederbord als je toch niet gaat overklokken. Deze kan op zich best wel een stuk goedkoper.
Ging mij meer om de on-board features eigenlijk, en dit moederbord zou over 5 jaar nog geschikt moeten kunnen zijn voor de volgende CPU. Maar je hebt een punt, het is een dure. Daar kan ik vast nog 50 tot 80 euro onder gaan zitten zonder merkbaar mindere performance.
Over videokaarten is het nu lastig in te schatten. Indien een GTX 970 nu goed voor je werkt, zou ik niet gaan upgraden. Er zijn berichten dat Nvidia al chips heeft gestuurd naar 'board partners' maar in hoeverre dat klopt is ook maar de vraag.
Oh dat klinkt hoopgevend. Als ze eind 2018 of begin 2019 een nieuwe lichting presenteren dan zou het jammer zijn om nu te upgraden. Zeker als hij nu nog volstaat.
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:03:
IMO is een kast puur functioneel. Dat de hdd bays die je in de Antec hebt zitten niet verwijderbaar zijn, is bij inbouwen van alle onderdelen misschien even lastig, maar zodra de kast dicht zit, eigenlijk niet meer van belang. Meerwaarde is dan ook heel erg betrekkelijk. Ik vind EUR70,- best veel om alle onderdelen een plek te geven, terwijl je al een kast hebt die in principe gewoon 'zijn werk' gewoon doet.
Goed punt, ik was verblind door een shiny nieuwe kast met LED plaatjes online :P Dus ik blijf lekker bij mijn Antec die, zodra hij dicht zit, ik toch nooit meer aankijk (ik vind de power button ook al blind :+ )
-The_Mask- schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:38:
[...]

De kans dat dat gebeurt is vergelijkbaar met een nieuwe voeding, bijzonder klein dus.
Dat was ook een beetje mijn idee. Dan vervang ik hem wel over een jaar of 5 inderdaad :)
[...]

Toch wel, je mist bijvoorbeeld USB 3.1 poorten. Zijn huidige behuizing heeft alleen maar USB 2.0 poorten.
Hmm. Het enige wat ik doe met USB zijn mijn toetsenbord en muis. Als ik ooit USB 3.1 nodig heb dan plug ik die wel in achter in mijn computer rechtstreeks op het moederbord :)
JohanNL schreef op zaterdag 16 juni 2018 @ 14:57:
[...]

Mijn eigen ervaring is, maar ook anderen die ik ken is dat je gewoon 225w+ videokaarten kunt aansluiten op 2 PEG6/8 pin via 1 kabel met voedingen van Seasonic of rebrands daarvan.
Nooit problemen mee gehad.
Sorry voor de <knip> maar dat is grotendeels Chinees voor mij :P

Ik heb nu deze twee voedingen bekeken:
  1. Seasonic Prime Ultra 550W Gold
  2. Seasonic Focus Plus 550 Gold
Vergelijking: https://tweakers.net/pricewatch/compare/1002679;829901/

De enige verschillen die ik zie zijn de grootte van de fan en het aantal PCI-e aansluitingen. Oh en 12 jaar vs 10 jaar garantie. Is de Plus niet genoeg voor mij met 1 enkele videokaart? Ik ben niet van plan ooit SLi of iets dergelijks te gaan draaien. En ook maar 1x een .M2 drive mocht dat relevant zijn :)

Maar je zou het in ieder geval wel of niet aanraden mijn XFX te vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohanNL
@Blue-eagle De Focus plus zal ook wel voldoende zijn maar de Prime Ultra behoort tot het vlaggenschip-segment.
Aangezien jij kwaliteit prefereert zou ik daar voor gaan, het prijsverschil is ook slechts €15.
Je oude voeding kun je nog wel voor een paar tientjes verkopen waarschijnlijk.

Dat is mijn advies :)

Op zich is een investering in een goede voeding helemaal niet zo duur als het lijkt.
Het kost even wat, maar zoals je al zegt kun je er dan ook weer 10/12 jaar mee vooruit ( gedekt door de garantie )
Tot die tijd heb je andere onderdelen wellicht al 2 keer of vaker vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Alright. Mijn nieuwe lijst met in acht name van de opmerkingen hier:
  1. Ik blijf dezelfde case gebruiken (Antec). Die zit dicht en ik heb dus geen LED controllers meer nodig. Die wilde ik toch al niet ;)
  2. Wel een nieuwe voeding (top of the line). Past binnen het budget, dus waarom bezuinigen op zoiets.
  3. Ook direct een erg goede nieuwe CPU koeler. Dezelfde reden als hierboven.
  4. Een minder duur maar soortgelijk moederbord (geen LED controllers die ik toch niet wil). Een enkel 16 slots PCI-e slot is voldoende voor mijn doelen. En ik kan er twee stuks .M2 kaarten op kwijt zo te zien. Voor de rest klopt het ook qua features wat ik nodig heb.
  5. CPU geen i7 maar i5 die voor mijn taken beter gaat presteren voor minder geld en toch overclocken mogelijk maakt.
Overclocken is nog altijd niet het doel maar ik denk dat die i5 best licht gekieteld kan worden om zo toch nét wat meer op single- en quad-core boven de gewone i7 uit te komen.

Andere moederborden heb ik ook vergeleken, inclusief reviews online. Deze lijkt toch een stabiele keuze te zijn. En geen poespas. Toch USB 3.1. Het wordt mijn eerste Gigabyte moederbord maar de reviews zijn lovend :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-8600K Boxed€ 239,-€ 239,-
1Gigabyte Z370 AORUS Gaming K3€ 127,05€ 127,05
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1G.Skill Ripjaws V F4-3200C16D-16GVKB€ 169,40€ 169,40
1Seasonic Prime Ultra 550W Gold€ 94,95€ 94,95
1Samsung 970 Evo 500GB€ 169,33€ 169,33
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 849,72

Iemand nog op of aanmerkingen? ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
JohanNL schreef op zondag 17 juni 2018 @ 00:46:
@Blue-eagle De Focus plus zal ook wel voldoende zijn maar de Prime Ultra behoort tot het vlaggenschip-segment.
Eh Prime Ultra is gewoon een Focus Plus met een andere behuizing maar inclusief dezelfde problemen en daardoor weinig interessant. Zijn huidige voeding heeft iig minder bekende problemen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 14:47
Ik zou gewoon je Mugen 4 houden als die past. Preventief de fan vervangen zou ik wel doen. Het geld wat je daarmee bespaart zou ik dan liever investeren in nieuwe case fans... Na 8 jaar zijn de meeste lagers wel gaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:42
Ik zou niet met een nieuwe GPU aan de slag gaan, die 970 gaat nog jaren mee, er is niks op de markt wat GPU pushed, dus ook niet de moeite waard om een nieuwe te halen.

Dankzij console parity gaat de kaart waarschijnlijk nog lekker door op ultra / very high settings tot 2021 ofzo.

Nieuwe PSU zou ik wel aanraden, gewoon voor dat stukje veiligheid.
Als die PSU zo goed moet zijn als de mensen zeggen kun je die makkelijk kwijt op tweakers / marktplaats, wat je dan weer in je investering van de nieuwe voeding kunt doen.

Voor de rest, intel gaat een 8-core CPU uitbrengen eind dit jaar, daar zou je op kunnen wachten, maar ik zie het nut er niet zo van in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 17 juni 2018 @ 03:04:
[...]

Eh Prime Ultra is gewoon een Focus Plus met een andere behuizing maar inclusief dezelfde problemen en daardoor weinig interessant. Zijn huidige voeding heeft iig minder bekende problemen.
En nu twijfel ik weer of ik een nieuwe voeding moet nemen of niet :D

Die ik nu op mijn wishlist heb staan heeft 12 jaar garantie. Dat wekt wel vertrouwen. Dan zit ik in die tijd in ieder geval niet te wachten op een slijtage probleem ;)

Maar wat zeg jij, welke voeding is op dit moment de beste keuze? De beste optie van 550w tot €120 met weinig problemen en een goede reputatie?

Zou ik in mijn huidige voeding ook niet gewoon de fan kunnen laten vervangen? Dat klinkt als mogelijk teveel gedoe natuurlijk :P
Grompoe schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:05:
Ik zou gewoon je Mugen 4 houden als die past. Preventief de fan vervangen zou ik wel doen. Het geld wat je daarmee bespaart zou ik dan liever investeren in nieuwe case fans... Na 8 jaar zijn de meeste lagers wel gaar.
Die fans zijn gewoon een standaard formaat neem ik aan, niet? Als ik bij Azerty de assemblage laat doen met deze instructies moeten zij die onderdelen vast in huis hebben denk ik :)

Maar goed punt inderdaad. Daar ga ik dan gewoon voor. Het zijn verder geen bewegende onderdelen dus die kan ik mooi hergebruiken.
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:24:
Ik zou niet met een nieuwe GPU aan de slag gaan, die 970 gaat nog jaren mee, er is niks op de markt wat GPU pushed, dus ook niet de moeite waard om een nieuwe te halen.

Dankzij console parity gaat de kaart waarschijnlijk nog lekker door op ultra / very high settings tot 2021 ofzo.
Ja, voorlopig nog geen motivatie om te upgraden. De meeste games kan ik nog prima spelen, alleen niet op de allerhoogste settings, maar wel ver boven de 100fps en op 1440p :)
Nieuwe PSU zou ik wel aanraden, gewoon voor dat stukje veiligheid.
Als die PSU zo goed moet zijn als de mensen zeggen kun je die makkelijk kwijt op tweakers / marktplaats, wat je dan weer in je investering van de nieuwe voeding kunt doen.
Ja ik hoor steeds meer verhalen over mijn huidige PSU. Als die zo goed is wil ik eigenlijk minimaal eenzelfde kwaliteit PSU aanschaffen. En het enige wat ik hoor over die Seasonic Prime Ultra 550W Gold is dat hij problemen heeft...

PSU: Nog niet over uit. Ik wil kwaliteit, geen twijfelgeval :7
Voor de rest, intel gaat een 8-core CPU uitbrengen eind dit jaar, daar zou je op kunnen wachten, maar ik zie het nut er niet zo van in.
Mee eens. De CPU is op dit moment ook niet de bottleneck en hij komt uit 2011, ik denk dat ik met een nieuwe Intel Core i5-8600K de komende 8 tot 10 jaar weer vooruit kan eigenlijk.

[ Voor 33% gewijzigd door Blue-eagle op 17-06-2018 12:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grompoe
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 03-10 14:47
De fans zijn inderdaad allemaal standaard maten.
Waarom zet je de zooi zelf niet in elkaar? Heel veel meer dan een paar draadjes verbinden is het niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 30-09 08:42
Blue-eagle schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:27:

Ja, voorlopig nog geen motivatie om te upgraden. De meeste games kan ik nog prima spelen, alleen niet op de allerhoogste settings, maar wel ver boven de 100fps en op 1440p :)
Verschil is er toch niet als je op high/very high/ultra gaat vergelijken (side-by-side ga je verschillen zien, maar tijdens het spelen gaat dit niet opvallen), dus gelijk heb je.

Ik snap de PC community niet zo met hun upgrades, is allemaal niet nodig, is toch geen verschil t.o.v. ps4 betreft quality, op potentiële framerate en resolutie na.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Waarom zou je de fan van de huidige voeding willen vervangen?

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
Grompoe schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:39:
De fans zijn inderdaad allemaal standaard maten.
Waarom zet je de zooi zelf niet in elkaar? Heel veel meer dan een paar draadjes verbinden is het niet.
Heb het inderdaad wel vaker zelf gedaan, maar ik kan echt voor geen meter overweg met kabelmanagement in de kast. Ik heb veel kabels niet en ik snap ze niet.

Momenteel heb ik de kast met de deur aan de kant waar het moederbord zit eraf, want als ik die erop zet dan kan ik de computer niet meer afsluiten (shutdown levert een reboot op). Dus ik vermoed een soort kortsluiting ergens. Of ik heb een verkeerd schroefje gebruikt. En de kabels zitten plat in de kabelgoten maar de deur van de kast moet ik iets te hard aandrukken...

Hardware aansluiten en de handleiding lezen kan ik prima, dat doe ik al bijna 25 jaar :7 Maar kabelmanagement en waarom mijn computer opeens raar doet nadat ik vorige week zelf wat kabels heb verlegd is mij 1 groot raadsel...

Dan laat ik het Azerty wel doen, die doen het tig keer per week.
Joeri.Bijlsma schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:40:
[...]

Verschil is er toch niet als je op high/very high/ultra gaat vergelijken (side-by-side ga je verschillen zien, maar tijdens het spelen gaat dit niet opvallen), dus gelijk heb je.

Ik snap de PC community niet zo met hun upgrades, is allemaal niet nodig, is toch geen verschil t.o.v. ps4 betreft quality, op potentiële framerate en resolutie na.
Klopt helemaal :) Ik heb past 2 jaar geleden mijn GPU opgewaardeerd naar de GTX 970 omdat ik The Witcher wilde spelen op de hoogste settings. Dat konden mijn oude kaarten uit 2011 (in SLi) niet meer. Dus eens in de zoveel tijd upgrade ik de videokaart. Maar pas als het echt nodig is, niet zodra ze uitkomen :P
-The_Mask- schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:43:
Waarom zou je de fan van de huidige voeding willen vervangen?
Nou dat lijkt mij het enige bewegende onderdeel wat kan slijten, niet?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Blue-eagle schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:52:
[...]

Nou dat lijkt mij het enige bewegende onderdeel wat kan slijten, niet?
Het is wel het enige bewegende onderdeel ja, maar niet het enige onderdeel dat kan slijten. Maar er zit een goede fan in met dubbele kogellagers, als de lagers hiervan bijna versleten zijn ga je het duidelijk horen, schurend geluid. Zolang het nog niet zo ver is, heeft het ook weinig zin de fan al te vervangen.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Niet online
-The_Mask- schreef op zondag 17 juni 2018 @ 12:55:
[...]

Het is wel het enige bewegende onderdeel ja, maar niet het enige onderdeel dat kan slijten. Maar er zit een goede fan in met dubbele kogellagers, als de lagers hiervan bijna versleten zijn ga je het duidelijk horen, schurend geluid. Zolang het nog niet zo ver is, heeft het ook weinig zin de fan al te vervangen.
Dan hou ik 'm misschien gewoon! ;) Haha, ik heb nog nooit zo in het midden gezeten betreft een keuze :D Vervangen of niet. De redenen "waarom wel" en "waarom niet" hebben een gelijke score op dit moment. Lastig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdk1985
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01:53
Onstabiele overclock met een 2600K? Kwestie van je multiplier ergens tussen de x40 en x44 zetten en alles verder op AUTO laten staan en het werkt als een trein. Die instabiliteit krijg je eigenlijk alleen als je zelf zonder kennis gaat rommelen (te laag voltage, geheugen te snel zetten, enz). Mijn 2500K draait al sinds 2010 met een flinke OC op AUTO :).

[ Voor 38% gewijzigd door sdk1985 op 29-06-2018 17:06 ]

Hostdeko webhosting: Sneller dan de concurrentie, CO2 neutraal en klantgericht.

Pagina: 1